Livets föränderlighet

Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att det kan vara utmanande för en del. För mig är det snarare tvärt om, att de där tvära kasten och snabba vändningarna ger liksom en extra glöd. Sedan finns det naturligtvis saker som alltid är svåra/tråkiga/sorgliga/jobbiga etc. Sådant får inte heller jag någon extra glöd av!

Men så som mitt liv förändrats, och kommer att förändras, det ser jag absolut som en nystart och som något positivt. Jag ska försöka att få det någorlunda kortfattat.

Jag har en dotter med långvarig psykisk ohälsa och flera allvarliga sjukdomar. Även om hon nu bor på HVB, så har det naturligtvis varit ett långt kämpande även för mig, och för hennes pappa. Jag är en så kallad "prestationsprinsessa" som tagit mig genom livet genom att göra "mer" och göra "bättre". Så gjorde jag även nu, tills det slutade i en fullständig kollaps. Jag har sedan dess arbetat hårt med att förändra hur jag tänker och hur jag ser på mig själv, mina prioriteringar, mina egna krav på mig själv o. s. v. Jag har också fått arbeta rätt omfattande med att acceptera hur sjuk jag faktiskt har varit, och att låta vägen tillbaka ta tid.

Under våren började vi, av flera anledningar, att lite löst fundera på att flytta. Vi tänkte oss då att det låg längre fram i tiden, kanske till nästa sommar eller så. På något vis blev vi dock allt mer engagerade, och såg allt fler fördelar med att börja se oss omkring efter ett hus redan nu. Det kan ju, som väl de flesta känner till, ta lång tid att både hitta rätt hus, och få sitt nuvarande hus sålt. Det var i alla fall vad vi trodde!

Det visade sig dock att "vår" mäklare hade en intresserad köpare till vårt hus redan innan det officiellt kommut ut på marknaden. I samma veva fick vi reda på att en fastighet som lät helt perfekt för våra behov, nog skulle bli aktuell för försäljning snart. Allting föll på plats så smidigt och snabbt att det kändes för bra för att vara sant. Men, ännu har ingen katastrof dykt upp som satt käppar i hjulet för oss. Det verkar faktiskt vara alldeles som det ska, att vi snart kan flytta in på vår gård!

I samband med det blev det ett naturligt tillfälle för mig att faktiskt bestämma mig från att lämna det yrkesliv jag haft i stort sett hela mitt vuxna liv. Jag kommer att byta bana helt, till något helt annat och som jag nog inte alls hade kunnat föreställa mig för så lite som ett år sedan. Nu är jag dock övertygad om att det kommer att bli jättebra!

Vår familj har "alltid" varit aktiva inom kyrkan. Jag hade, innan min utmattning, många ideella uppdrag och var ofta mer eller mindre "spindeln i nätet". Av olika anledningar har vi valt att lämna vår tidigare församling, vilket har varit väldigt tudelat. Å ena sidan är det ett beslut som känns hundra procent rätt i hjärtat. Å andra sidan innebär det att lämna ett sammanhang som i så många år stått för någon slags grundläggande trygghet och tillhörighet. De flesta av mina vänner, i vuxen ålder, har jag fått via kyrkan. Att lämna kyrkan har inte "bara" inneburit att lämna just kyrkan, utan också så mycket socialt, så mycket av "mitt sammanhang".

Nu, i och med flytten, öppnas nya dörrar även på det området. Vem vet, det kanske finns en kyrka för oss som känns "som att komma hem"? Eller kanske hittar vi ett nytt sätt att leva i vår tro, utan en församling? Det är spännande att inte veta vad som kommer att hända! Och det har även varit väldigt intressant och lärorikt att me eller mindre tvingas titta inåt, att hitta tron inuti mig själv, i stället för att endast lyssna på någon annans ord.

Och så gården i sig, vilken dröm! Ett hus till oss, och en egen "lillstuga" till dottern, där hon kan bo och så småningom klara sig själv. En trygg plats för henne att bli vuxen på, i sitt eget tempo och så länge som hon behöver det. Det känns helt fantastiskt att kunna erbjuda henne det!

Något stall finns i nuläget inte, men diverse byggnader som kan vara lämpliga för stall. Vi lutar åt att, i alla fall i ett första skede, göra om en stor carport/maskinhall till ligghall och/eller uteboxar. Rent krasst så kan vi nog få i ordning så pass att vi kan ha hästar hemma på gården redan under hösten, men jag vet inte om vi kommer att ha så bråttom. Hur som helst så är det en barndomsdröm för mig som äntligen går i uppfyllelse, att kunna ha min egen häst hemma,på min egen gård! När jag tänker på det blir jag så där pirrigt glad i magen, som när man var liten och det var ens födelsedag eller julafton. Det är så underbart att kunna känna så!

Min egen lilla dröm, som mannen ännu inte är invigd i, är att skaffa en till hund. Vi har två små (en papillon och en blandras) i nuläget, och dottern har en stor (retriever). Mannen och jag har alltid ansett att stora hundar innebär mer jobb, mer stök, är svårare att ha med sig o. s. v. Dotterns lilla raring bodde dock hemma första tiden som valp, och charmade mig fullständigt! Tack vare honom har jag också kommit i kontakt med andra retrieverägare, uppfödare o. s. v, och fått upp ögonen för allt kul man kan göra med den typen av hund. Och, handen på hjärtat, trots sina 30+ kg är han mycket mer lättsam och trevlig att ha med sig på alla möjliga ställen, än vad våra två "småhundar" är! Nu låter jag i bland mig själv drömma om en egen retriever, som jag kan träna hund med.

Allt det här, är så oväntat hur jag trodde att mitt liv skulle se ut nu. Om någon hade sagt åt mig, även för bara något år sedan, att jag skulle vara på väg att flytta till en blivande hästgård, lämna orten vi bor i och kyrkan vi tillhör, byta yrkesbana, ha en egen ponny för min egen skull, och dessutom drömma om en retriever, hade jag tyckt att personen var helt tokig! Nu sitter jag ändå här, och jag måste säga att jag älskar hur livet kan "bara bli" i bland! Jag tror verkligen helhjärtat att det här är vår vändpunkt. Det är nu pusselbitarna faller på plats och livet blir "som det ska"!
 

Vi har haft ett väldigt fint dygn tillsammans, men nu börjar en mängd tankar komma som helt enkelt inte fick plats under tiden dottern var hemma. Tankar som är både svåra och jobbiga att hantera.

Jag har ju alltid, under hela mitt liv, hanterat sådant genom att egentligen inte hantera det alls. "Skjuta undan" och kasta mig in i ett projekt, har varit min melodi. Det är vad jag vill göra nu också, så nu sitter jag och googlar på inbyggda sängar, sovalkover o. s. v. och skissar på idéer (dottern vill ha det så). Samtidigt vet jag ju mycket väl att jag borde möta de där tankarna, och hantera dem på ett annat sätt. Eller, hantera dem. Det behöver inte vara på ett annat sätt, eftersom att undvika ju inte är att hantera alls.
 
Vi har haft ett väldigt fint dygn tillsammans, men nu börjar en mängd tankar komma som helt enkelt inte fick plats under tiden dottern var hemma. Tankar som är både svåra och jobbiga att hantera.

Jag har ju alltid, under hela mitt liv, hanterat sådant genom att egentligen inte hantera det alls. "Skjuta undan" och kasta mig in i ett projekt, har varit min melodi. Det är vad jag vill göra nu också, så nu sitter jag och googlar på inbyggda sängar, sovalkover o. s. v. och skissar på idéer (dottern vill ha det så). Samtidigt vet jag ju mycket väl att jag borde möta de där tankarna, och hantera dem på ett annat sätt. Eller, hantera dem. Det behöver inte vara på ett annat sätt, eftersom att undvika ju inte är att hantera alls.

Ja att undvika att hantera jobbiga tankar och känslor brukar vara ett recept för att få ett rejält bakslag senare i livet. Men det som ändå är väldigt positivt här är att du fått syn på att de jobbiga tankarna och känslorna och faktiskt noterar att du undviker att hantera dem. Gissar att det inte alltid har varit så att du kan reflektera över det på ett sånt sätt att du ser att nu tar jag ett kliv åt sidan från de jobbiga känslorna och tankarna och går in i detta projektet? Att du liksom inte varit medveten om att du hanterat det på det viset? Isåfall är det ändå ett framsteg du har gjort. Ibland kan tankar och känslor också behöva några dagar eller veckor på sig att mogna och landa innan man börjar hantera det så det kan vara ett sätt för hjärnan att bearbeta det lite så att det blir hanterbart när du väl börjar hantera och konfrontera det . Detta är mina amatörmässiga gissningar ska jag säga, inte baserat på någon etablerad vetenskap, bygger snarare på min egen livserfarenhet och egna processer.
 
  • Hjärta
Reactions: MML
Ja att undvika att hantera jobbiga tankar och känslor brukar vara ett recept för att få ett rejält bakslag senare i livet. Men det som ändå är väldigt positivt här är att du fått syn på att de jobbiga tankarna och känslorna och faktiskt noterar att du undviker att hantera dem. Gissar att det inte alltid har varit så att du kan reflektera över det på ett sånt sätt att du ser att nu tar jag ett kliv åt sidan från de jobbiga känslorna och tankarna och går in i detta projektet? Att du liksom inte varit medveten om att du hanterat det på det viset? Isåfall är det ändå ett framsteg du har gjort. Ibland kan tankar och känslor också behöva några dagar eller veckor på sig att mogna och landa innan man börjar hantera det så det kan vara ett sätt för hjärnan att bearbeta det lite så att det blir hanterbart när du väl börjar hantera och konfrontera det . Detta är mina amatörmässiga gissningar ska jag säga, inte baserat på någon etablerad vetenskap, bygger snarare på min egen livserfarenhet och egna processer.

Det är absolut något relativt nytt för mig, att både se och förstå när jag fastnar i sådana "gamla mönster"! Och du har nog alldeles rätt i att det är något positivt, just att jag är medveten om det och reflekterar kring det på ett annat sätt nu. Det hjälper nog att på sikt hålla mig borta från att dundra in i väggen igen, när jag nu faktiskt vet att jag "flyr" från något.
 
Det har du säkert rätt i! Visst är de i regel lite större än fellponnyerna?

Jag äger två Highlandponnyer och de är små D-ponnys båda två (typ 140-143 cm i mankhöjd). De kan dock vara större också.

För att tillägga, prins Philip var 1.83 och ser inte oproportionerlig ut.

Jag är 176 cm och känner mig/ser inte stor ut på en Highland i liten D-ponnystorlek. De är viktbärande och robusta. Dock med väldigt kort hals så när jag sitter upp på en "riktig" häst undrar jag alltid vad det är för sorts giraff jag hamnat på :D
 
Jag äger två Highlandponnyer och de är små D-ponnys båda två (typ 140-143 cm i mankhöjd). De kan dock vara större också.



Jag är 176 cm och känner mig/ser inte stor ut på en Highland i liten D-ponnystorlek. De är viktbärande och robusta. Dock med väldigt kort hals så när jag sitter upp på en "riktig" häst undrar jag alltid vad det är för sorts giraff jag hamnat på :D

Då är du och jag ungefär lika långa. Frågan är om de då i stället skulle kännas väldigt stora för dottern, som är betydligt kortare.
 
De senaste dagarna har det varit väldigt mycket tankar. Tankar om ponnyer, hundar, och om sådana där stora frågor i livet som dyker upp i bland och som man inte alltid vet vad man ska göra med. Tidigare erfarenheter som skaver i bakhuvudet och så på det hela frustrationen av att vara fysiskt inkapabel till att göra just någonting eftersom min axel är skadad.

Kortfattat: Det är inte så kul, just nu :cautious:

Men flytten närmar sig trots allt med stormsteg, vår lilla "minisemester" är inte långt borta, det är underbart att få följa dotterns framsteg. Även med en del ovisshet och frustration så är livet på det stora hela egentligen på väg åt alldeles rätt håll! Det gäller kanske bara att komma i håg det, och att inte fastna i deppigheten över att inte kunna göra något och att inte veta när saker och ting kan ske.
 
Jag har fått kontakt med en engelsk ponnyuppfödare, som av vad jag förstår "har bra koll" på flera av de raser som kan vara intressanta för oss. Hen har bett mig utveckla lite mer vad vi söker för ponny och hur våra behov ser ut :nailbiting:

Nej - jag tror inte att hen kan trolla fram Ponnyn med stort P ur bakfickan :D Men det är hur som helst ett mycket pirrigt steg! Tänk om hen känner någon som känner någon, eller hör något om en ponny som kanske, eller i alla fall kan tipsa om stam att hålla utkik efter eller något annat som kan vara till hjälp för att hitta vår ponny?
 
De senaste dagarna har det varit väldigt mycket tankar. Tankar om ponnyer, hundar, och om sådana där stora frågor i livet som dyker upp i bland och som man inte alltid vet vad man ska göra med. Tidigare erfarenheter som skaver i bakhuvudet och så på det hela frustrationen av att vara fysiskt inkapabel till att göra just någonting eftersom min axel är skadad.

Kortfattat: Det är inte så kul, just nu :cautious:

Men flytten närmar sig trots allt med stormsteg, vår lilla "minisemester" är inte långt borta, det är underbart att få följa dotterns framsteg. Även med en del ovisshet och frustration så är livet på det stora hela egentligen på väg åt alldeles rätt håll! Det gäller kanske bara att komma i håg det, och att inte fastna i deppigheten över att inte kunna göra något och att inte veta när saker och ting kan ske.
Nu vill du såklart inte höra mer deppigheter, men jag vill ändå påminna om att inte köra på i racerfart. Det är så mycket nytt på gång för er och det tar energi. Ni ska flytta, lära känna ny omgivning och nya människor, renovera, skaffa gård, ha hästar hemma, leta efter ny lämplig häst, skaffa ny hund, nytt jobb, sköta en gård. Det är mycket. Det kan ju vara ett sätt att fortsätta fly, att göra göra göra istället för att vara (i nuet). Jag säger inte att det är så, men risken finns? :heart
 
Nu vill du såklart inte höra mer deppigheter, men jag vill ändå påminna om att inte köra på i racerfart. Det är så mycket nytt på gång för er och det tar energi. Ni ska flytta, lära känna ny omgivning och nya människor, renovera, skaffa gård, ha hästar hemma, leta efter ny lämplig häst, skaffa ny hund, nytt jobb, sköta en gård. Det är mycket. Det kan ju vara ett sätt att fortsätta fly, att göra göra göra istället för att vara (i nuet). Jag säger inte att det är så, men risken finns? :heart

Tack för en mycket klok reflektion, och en viktig påminnelse!
 
I natt har jag inte sovit många timmar. Tyvärr, om jag får uttrycka mig så, såg jag om den unga flicka som hittats mördad i Landskrona, i går kväll. Det träffade väldigt nära mig själv, och sedan dess har tankarna snurrat på för fullt.

Flickan var bara 14 år, och var på väg till ett pyjamasparty när hon blev mördad. Hennes mamma berättade i Aftonbladets artikel hur de nyligen beställt möbler till sitt nya hem, och att flickan snart skulle flytta hem till sin mamma efter att ha varit placerad på SiS och i familjehem. Mamman berättade också om hur flickan alltid ville hjälpa andra, att hon var snäll och omtänksam, och hur hennes (mammans) liv förändrades när hon fick sin dotter - dottern var hennes allt.

Jag tror att alla som är det minsta bekanta med min situation, förstår varför det här verkligen kom nära inpå. Det finns så många likheter till mig och min dotter, och jag kan inte stoppa tankarna från att spinna iväg i "tänk om" och "det skulle kunna vara". Och så känner jag så oerhört starkt för mamman! Jag förstår ju precis hur hon känt inför att snart "få hem" sin älskade dotter, att planera för det nya rummet, att vara så stolt över sin fantastiska flicka. Jag kan bara föreställa mig den fruktansvärda smärtan i att så plötsligt bli fråntagen allt det där.
 
Det har i en annan tråd här på forumet diskuterats kring fantasier om att köpa sex, vilket jag reagerade på då jag anser det vara problematiskt att diskutera den typen av fantasier helt öppet, som det ju är här. Varför jag anser att det kan vara problematiskt, är för att jag själv har erfarenheter inom det området, och för att jag s. a. s. sett på nära håll både hur själva normaliseringsprocessen av tankarna kan gå till, till hur oerhört det kan förstöra en människa att förminskas till en handelsvara.

Jag har inga åsikter eller värderingarna om fantasier som sådana, utan just om att diskutera dem öppet och helt utan att problematisera dem, och utan att tydliggöra en mycket distinkt gräns mellan fantasi och van skulle överväga "IRL".

Hur som helst, jag är inte intresserad av att föra den diskussionen vidare här, men jag skulle vilja dela med mig av mina personliga erfarenheter. Då det av uppenbara skäl kan vara känsligt material, vill jag ge en liten "triggervarning" innan jag börjar dela med mig.

När jag gick i högstadiet började en ny pojke i klassen. Vi fann varandra direkt och blev med tiden mycket nära vänner, och fortsatte att vara det från tidiga tonåren till en bit över 20. Om jag inte minns helt fel, var det till honom jag vände mig när jag behövde ett lugnt och tryggt ställe att sova ut efter min fars bortgång. Det var inga romantiska eller sexuella känslor inblandade, vi var helt enkelt vänner, varken mer eller mindre.

Mot slutet av gymnasiet började min "sexuella frigörelse", om jag kan kalla det så, att ta fart. Från att tidigare ha följt en ganska allmän kristen syn (sex ska ske inom äktenskapet) började jag att utforska och prova mig fram, både på egen hand och tillsammans med några partners. Jag hade bland annat oerhört stort utbyte av en kvinna i församlingen, som var väldigt rak, öppen och ärlig om sådana frågor, vilket jag inte hade med mig hemifrån. Min sexuella debut och mina tidiga erfarenheter var spännande, lite pinsamma i bland, och helt utan känslor av skam, skuld, eller liknande.

Min vän och jag pratade en del om sex. Han hade tidigt en flickvän, och hade därmed en annan infallsvinkel än vad jag hade. Vid några tillfällen pratade han om att köpa sex, för att "få göra bara det han vill" och komma i från det han upplevde som problem i sin sexuella relation. Jag upplevde det då, kanske naivt, aldrig som något han menade att göra, utan mer som ett uttryck för en längtan till ett mer okomplicerat sexuellt förhållande.

När jag var runt 20, nyss hade flyttat hemifrån, pluggade, och hade en häst, hamnade jag tillfälligt i en ekonomiskt svår situation. Min vän hade vid det laget fast arbete och därmed en stabil ekonomi. Jag vände mig därför till honom och frågade om jag kunde få låna en summa, som var mycket pengar för mig då, men förmodligen inte för honom. Han sa ja, som han gjort flera gånger förut. En stund därefter lade han fram "ett förslag", som han kallade det. Jag var ju inte särskilt pryd runt sex, han hade trösklar han ville komma över, han hade pengar och jag hade det inte, varför inte "ge honom" sex och i utbyte inte behöva betala tillbaka den lånade summan?

Det innebar för min del att jag inte behövde vända på varenda krona. Dessutom var det ju med en av mina närmsta vänner, det var väl ingen "stor grej"? Jag accepterade med andra ord hans "förslag".

Själva akten, jag vill av princip inte kalla det för sex, var väl som förväntat när man gör något sådant utan att egentligen ha lust med det. Det var ingen höjdare. Det var väl heller inget "fel", som jag minns det, utöver min avsaknad av lust, då. Men min vän behandlade mig inte dåligt på så sätt, det var inget tvång eller tjat eller liknande. Det var just bara en handelsvara, någon han köpte av mig för sin egen njutning. Där och då, förstod jag långt senare, försvann en del av mitt egenvärde. Jag tror att det var den första gången i mitt liv som jag inte setts som den människa jag är, utan bara delvis en människa, och delvis en vara med en prislapp på.

Det här fortsatte sedan en tid. Det är nämligen väldigt lätt att fastna i den typen av handlingar, både som "säljare" och som "köpare". I synnerhet när det kommer ur en långvarig vänskapsrelation. Successivt ökade väl hans känslor av ägande, och han ville utforska allt fler av sina sexuella fantasier. Samtidigt bröts mina gränser stegvis ned, och det som jag tidigare hade tänkt "aldrig i livet" om, blev med tiden "ja, varför inte, han betalar ju för det". När jag tänker tillbaka på det nu, är det skrämmande hur jag liksom omedvetet krympte ner mitt eget värde, och hur jag föll i fällan att det går att sätta en prislapp på en människas lust och samtycke.

Det här tog slut när min älskade häst gick bort, och jag inte längre hade samma behov av de där extra pengarna. Då - med lite distans till vad som först gjorde att jag hamnade där - började jag se det ur ett annat perspektiv och blev både arg och äcklad.

Det är många år sedan nu, och det är inget jag mått dåligt av eller tänkt på särskilt ofta under åren som gått. En tid efter att jag avslutat kontakten med min vän, träffade jag min underbara man. Några år senare fick vi världens finaste dotter :heart Det var inte förrän ganska nyligen, när jag i samtal fick vägledning i att bearbeta de sexuella trauman min dotter utsatts för, som allt det här kom upp till ytan, tog plats, och krävde bearbetning.
 
Usch vilken dag det här blev :down: En sådan där riktig skit-dag från början till slut, när jag med facit i hand borde ha stannat kvar i sängen och helt enkelt inte deltagit i dagen alls :meh:

Fast, med ett undantag faktiskt. Jag fick ett så fint sms från dottern att jag blev alldeles tårögd :heart Helt klart dagens absoluta höjdpunkt!
 
Jag bestämde mig för ganska länge sedan att jag ville vara väldigt öppen och transparent kring mitt mående här. Detta framför allt för att jag anser att det är viktigt att kunna och våga lyfta även svåra och tunga ämnen, och jag har också med tiden upptäckt hur helande det kan vara att "bara få skriva". Därför väljer jag nu att dela med mig av hur det är just nu, även om det är känsligt. Jag önskar därför få förståelse för att det är just känsligt och personligt, men jag är också medveten om att det här är ett forum med en mängd olika människor, med olika livserfarenheter och olika personligheter, så jag är naturligtvis beredd även på andra reaktioner (även om jag önskar få slippa sådant).

Hur som helst, det jag tycker är intressant är att faktiskt @gammalek tycktes notera vad som skedde, "bara" över ett forum så här, även om jag inte själv märkte det. I onsdags kväll skrev hen så här:

Nu vill du såklart inte höra mer deppigheter, men jag vill ändå påminna om att inte köra på i racerfart. Det är så mycket nytt på gång för er och det tar energi. Ni ska flytta, lära känna ny omgivning och nya människor, renovera, skaffa gård, ha hästar hemma, leta efter ny lämplig häst, skaffa ny hund, nytt jobb, sköta en gård. Det är mycket. Det kan ju vara ett sätt att fortsätta fly, att göra göra göra istället för att vara (i nuet). Jag säger inte att det är så, men risken finns? :heart

Vilket jag naturligtvis tog åt mig och försökte att uppmärksamma - men nu kan jag se att jag nog redan hade passerat den gränsen. D. v. s. jag fastnade i att gasa på i full fart, göra mer och mer och mer. Även om det mestadels absolut är positiva och upplyftande saker, så gled jag in i gamla mönster av att fixa och göra och styra upp allt. Välja tapeter och bygga säng, bygga stall, leta ponny, fundera på hund, planera flyttpackning och möblering, och så planera inför vår lilla resa, vad vi ska göra, var vi ska äta, vad jag inte får glömma att packa med...

I natt/tidig morgon tog mannen ett allvarligt snack med mig. Jag var då inne på natt nr 2 av att knappt sova något alls. Eftersom vi har en del mycket nära och personliga erfarenheter av hur sömnbrist kan starta de mest obehagliga psykiska symptom, tyckte han att jag behöver ta det på allvar nu, snarare än att vänta och kanske krascha fullständigt igen.

Därför sitter jag nu och väntar på att bli uppringd från vårdcentralen. Jag vet inte om de kommer att kunna hjälpa mig, eller om de skickar mig vidare till t. ex. psykiatrin. illa tycker jag förvisso inte själv att det är, men det är väl samtidigt en del av problematiken med just sådant här - att man själv kanske inte "ser" omfattningen av problemen.

Jag har funderat lite på varför det blivit så här, just nu. Det kanske tycks trivialt, men jag tror faktiskt att min skadade axel är en stor bidragande orsak i det. Jag blev helt plötsligt stoppad från att göra allt det som jag "skulle göra", och kan just nu inte sköta om min häst och rida, och inte heller städa, flyttpacka o. s. v. Jag fick plötsligt en hel massa "dötid", och jag är verkligen inte bra på att hantera sådant. Då är det nog lätt att det blir så här för mig. Och så, när jag sitter med all tid och alldeles för lite att göra, plockar jag på mig så många projekt jag kan, bara för att ha något att "börja fixa med". Samtidigt blir det lättare för gamla tankar och erfarenheter att komma i kapp en, och ställa till med oreda i tankarna. Nu tänker jag inte främst på det jag skrev om här i går, det har jag "koll på", men som alla människor har jag annat i mitt bagage som jag ogärna får upp till ytan. Sådant som i sin tur kan "triggas" av sådana minnen som jag delat med mig av här, eller av nyheter om en mördad ung flicka, eller av annat som liksom gör att det där man försökt att fly ifrån plötsligt och kraftfullt dyker upp och tar över tankeförmågan.
 
Jag bestämde mig för ganska länge sedan att jag ville vara väldigt öppen och transparent kring mitt mående här. Detta framför allt för att jag anser att det är viktigt att kunna och våga lyfta även svåra och tunga ämnen, och jag har också med tiden upptäckt hur helande det kan vara att "bara få skriva". Därför väljer jag nu att dela med mig av hur det är just nu, även om det är känsligt. Jag önskar därför få förståelse för att det är just känsligt och personligt, men jag är också medveten om att det här är ett forum med en mängd olika människor, med olika livserfarenheter och olika personligheter, så jag är naturligtvis beredd även på andra reaktioner (även om jag önskar få slippa sådant).

Hur som helst, det jag tycker är intressant är att faktiskt @gammalek tycktes notera vad som skedde, "bara" över ett forum så här, även om jag inte själv märkte det. I onsdags kväll skrev hen så här:



Vilket jag naturligtvis tog åt mig och försökte att uppmärksamma - men nu kan jag se att jag nog redan hade passerat den gränsen. D. v. s. jag fastnade i att gasa på i full fart, göra mer och mer och mer. Även om det mestadels absolut är positiva och upplyftande saker, så gled jag in i gamla mönster av att fixa och göra och styra upp allt. Välja tapeter och bygga säng, bygga stall, leta ponny, fundera på hund, planera flyttpackning och möblering, och så planera inför vår lilla resa, vad vi ska göra, var vi ska äta, vad jag inte får glömma att packa med...

I natt/tidig morgon tog mannen ett allvarligt snack med mig. Jag var då inne på natt nr 2 av att knappt sova något alls. Eftersom vi har en del mycket nära och personliga erfarenheter av hur sömnbrist kan starta de mest obehagliga psykiska symptom, tyckte han att jag behöver ta det på allvar nu, snarare än att vänta och kanske krascha fullständigt igen.

Därför sitter jag nu och väntar på att bli uppringd från vårdcentralen. Jag vet inte om de kommer att kunna hjälpa mig, eller om de skickar mig vidare till t. ex. psykiatrin. illa tycker jag förvisso inte själv att det är, men det är väl samtidigt en del av problematiken med just sådant här - att man själv kanske inte "ser" omfattningen av problemen.

Jag har funderat lite på varför det blivit så här, just nu. Det kanske tycks trivialt, men jag tror faktiskt att min skadade axel är en stor bidragande orsak i det. Jag blev helt plötsligt stoppad från att göra allt det som jag "skulle göra", och kan just nu inte sköta om min häst och rida, och inte heller städa, flyttpacka o. s. v. Jag fick plötsligt en hel massa "dötid", och jag är verkligen inte bra på att hantera sådant. Då är det nog lätt att det blir så här för mig. Och så, när jag sitter med all tid och alldeles för lite att göra, plockar jag på mig så många projekt jag kan, bara för att ha något att "börja fixa med". Samtidigt blir det lättare för gamla tankar och erfarenheter att komma i kapp en, och ställa till med oreda i tankarna. Nu tänker jag inte främst på det jag skrev om här i går, det har jag "koll på", men som alla människor har jag annat i mitt bagage som jag ogärna får upp till ytan. Sådant som i sin tur kan "triggas" av sådana minnen som jag delat med mig av här, eller av nyheter om en mördad ung flicka, eller av annat som liksom gör att det där man försökt att fly ifrån plötsligt och kraftfullt dyker upp och tar över tankeförmågan.
Oombedd tanke från mig: Jag tror att när det bara rusar på och man liksom sprider ut sig åt alla håll och kanter, så blir man hjälpt av att inte spinna på. Jag tror att det är bra att begränsa sig, gå inåt istället för utåt, göra lite istället för mycket, samtala med få istället för alla. Söka kärnan i sig själv istället för stjärnan på himlen.

Därför tror jag att du gör helt rätt som kontaktar vården.
 
Oombedd tanke från mig: Jag tror att när det bara rusar på och man liksom sprider ut sig åt alla håll och kanter, så blir man hjälpt av att inte spinna på. Jag tror att det är bra att begränsa sig, gå inåt istället för utåt, göra lite istället för mycket, samtala med få istället för alla. Söka kärnan i sig själv istället för stjärnan på himlen.

Därför tror jag att du gör helt rätt som kontaktar vården.

Ja, det här blev ju lite knasigt kan jag känna, men nu ska jag alldeles strax iväg och prata med någon, i alla fall. VC tyckte att jag nog borde träffa någon ganska omgående, d. v. s. någon inom psykiatrin.

Jag mår verkligen inte "så dåligt", som jag tänker mig att man gör för att skickas dit, men det kanske handlar mer om en förutfattad mening jag trots allt har, än om hur det egentligen är.
 
Jag mår verkligen inte "så dåligt", som jag tänker mig att man gör för att skickas dit, men det kanske handlar mer om en förutfattad mening jag trots allt har, än om hur det egentligen är.

Om vårdcentralen anser att du borde prata med någon på psykiatrin så är det precis ditt du ska. Tänk inte så mycket på hur du "borde" må för att få hjälp, det är inget du behöver avgöra eller fundera över. Du tar inte någon annans plats eller belastar sjukvården i onödan, du har lika mycket rätt till stöd som andra.

Ta hand om dig, jag håller tummarna för att du får precis den hjälp du behöver ❤️
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 897
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 363
Senast: Sezziyanen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 745
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 331
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp