Livets föränderlighet

Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att det kan vara utmanande för en del. För mig är det snarare tvärt om, att de där tvära kasten och snabba vändningarna ger liksom en extra glöd. Sedan finns det naturligtvis saker som alltid är svåra/tråkiga/sorgliga/jobbiga etc. Sådant får inte heller jag någon extra glöd av!

Men så som mitt liv förändrats, och kommer att förändras, det ser jag absolut som en nystart och som något positivt. Jag ska försöka att få det någorlunda kortfattat.

Jag har en dotter med långvarig psykisk ohälsa och flera allvarliga sjukdomar. Även om hon nu bor på HVB, så har det naturligtvis varit ett långt kämpande även för mig, och för hennes pappa. Jag är en så kallad "prestationsprinsessa" som tagit mig genom livet genom att göra "mer" och göra "bättre". Så gjorde jag även nu, tills det slutade i en fullständig kollaps. Jag har sedan dess arbetat hårt med att förändra hur jag tänker och hur jag ser på mig själv, mina prioriteringar, mina egna krav på mig själv o. s. v. Jag har också fått arbeta rätt omfattande med att acceptera hur sjuk jag faktiskt har varit, och att låta vägen tillbaka ta tid.

Under våren började vi, av flera anledningar, att lite löst fundera på att flytta. Vi tänkte oss då att det låg längre fram i tiden, kanske till nästa sommar eller så. På något vis blev vi dock allt mer engagerade, och såg allt fler fördelar med att börja se oss omkring efter ett hus redan nu. Det kan ju, som väl de flesta känner till, ta lång tid att både hitta rätt hus, och få sitt nuvarande hus sålt. Det var i alla fall vad vi trodde!

Det visade sig dock att "vår" mäklare hade en intresserad köpare till vårt hus redan innan det officiellt kommut ut på marknaden. I samma veva fick vi reda på att en fastighet som lät helt perfekt för våra behov, nog skulle bli aktuell för försäljning snart. Allting föll på plats så smidigt och snabbt att det kändes för bra för att vara sant. Men, ännu har ingen katastrof dykt upp som satt käppar i hjulet för oss. Det verkar faktiskt vara alldeles som det ska, att vi snart kan flytta in på vår gård!

I samband med det blev det ett naturligt tillfälle för mig att faktiskt bestämma mig från att lämna det yrkesliv jag haft i stort sett hela mitt vuxna liv. Jag kommer att byta bana helt, till något helt annat och som jag nog inte alls hade kunnat föreställa mig för så lite som ett år sedan. Nu är jag dock övertygad om att det kommer att bli jättebra!

Vår familj har "alltid" varit aktiva inom kyrkan. Jag hade, innan min utmattning, många ideella uppdrag och var ofta mer eller mindre "spindeln i nätet". Av olika anledningar har vi valt att lämna vår tidigare församling, vilket har varit väldigt tudelat. Å ena sidan är det ett beslut som känns hundra procent rätt i hjärtat. Å andra sidan innebär det att lämna ett sammanhang som i så många år stått för någon slags grundläggande trygghet och tillhörighet. De flesta av mina vänner, i vuxen ålder, har jag fått via kyrkan. Att lämna kyrkan har inte "bara" inneburit att lämna just kyrkan, utan också så mycket socialt, så mycket av "mitt sammanhang".

Nu, i och med flytten, öppnas nya dörrar även på det området. Vem vet, det kanske finns en kyrka för oss som känns "som att komma hem"? Eller kanske hittar vi ett nytt sätt att leva i vår tro, utan en församling? Det är spännande att inte veta vad som kommer att hända! Och det har även varit väldigt intressant och lärorikt att me eller mindre tvingas titta inåt, att hitta tron inuti mig själv, i stället för att endast lyssna på någon annans ord.

Och så gården i sig, vilken dröm! Ett hus till oss, och en egen "lillstuga" till dottern, där hon kan bo och så småningom klara sig själv. En trygg plats för henne att bli vuxen på, i sitt eget tempo och så länge som hon behöver det. Det känns helt fantastiskt att kunna erbjuda henne det!

Något stall finns i nuläget inte, men diverse byggnader som kan vara lämpliga för stall. Vi lutar åt att, i alla fall i ett första skede, göra om en stor carport/maskinhall till ligghall och/eller uteboxar. Rent krasst så kan vi nog få i ordning så pass att vi kan ha hästar hemma på gården redan under hösten, men jag vet inte om vi kommer att ha så bråttom. Hur som helst så är det en barndomsdröm för mig som äntligen går i uppfyllelse, att kunna ha min egen häst hemma,på min egen gård! När jag tänker på det blir jag så där pirrigt glad i magen, som när man var liten och det var ens födelsedag eller julafton. Det är så underbart att kunna känna så!

Min egen lilla dröm, som mannen ännu inte är invigd i, är att skaffa en till hund. Vi har två små (en papillon och en blandras) i nuläget, och dottern har en stor (retriever). Mannen och jag har alltid ansett att stora hundar innebär mer jobb, mer stök, är svårare att ha med sig o. s. v. Dotterns lilla raring bodde dock hemma första tiden som valp, och charmade mig fullständigt! Tack vare honom har jag också kommit i kontakt med andra retrieverägare, uppfödare o. s. v, och fått upp ögonen för allt kul man kan göra med den typen av hund. Och, handen på hjärtat, trots sina 30+ kg är han mycket mer lättsam och trevlig att ha med sig på alla möjliga ställen, än vad våra två "småhundar" är! Nu låter jag i bland mig själv drömma om en egen retriever, som jag kan träna hund med.

Allt det här, är så oväntat hur jag trodde att mitt liv skulle se ut nu. Om någon hade sagt åt mig, även för bara något år sedan, att jag skulle vara på väg att flytta till en blivande hästgård, lämna orten vi bor i och kyrkan vi tillhör, byta yrkesbana, ha en egen ponny för min egen skull, och dessutom drömma om en retriever, hade jag tyckt att personen var helt tokig! Nu sitter jag ändå här, och jag måste säga att jag älskar hur livet kan "bara bli" i bland! Jag tror verkligen helhjärtat att det här är vår vändpunkt. Det är nu pusselbitarna faller på plats och livet blir "som det ska"!
 

Jag har lite dålig koll på dem, men jag tror att det är ett "nja". Dottern vill ha en relativt liten, robust ponny, lite grann åt kallblodshållet. New Forest är väl mer "vanlig ridponny" i modellen, eller tänker jag på någon annan ras nu tro?
Jag tror ni tänker helt rätt med Fellponny!
 
  • Hjärta
Reactions: MML
Jag har lite dålig koll på dem, men jag tror att det är ett "nja". Dottern vill ha en relativt liten, robust ponny, lite grann åt kallblodshållet. New Forest är väl mer "vanlig ridponny" i modellen, eller tänker jag på någon annan ras nu tro?
De finns i lite olika varianter. Både mer ridponnyavlade och den mer robusta typen. Skulle absolut kolla lite på NF om jag var dig. De mest stabila ponnyer jag har ägt har absolut varit NF.
 
Jag har lite dålig koll på dem, men jag tror att det är ett "nja". Dottern vill ha en relativt liten, robust ponny, lite grann åt kallblodshållet. New Forest är väl mer "vanlig ridponny" i modellen, eller tänker jag på någon annan ras nu tro?
Jag skulle säga att de kommer i olika skepnader och är inte åt de ädlare ridponnyhållet utan snarare robusta.
De finns från B-D men skulle säga C-D är vanligast
 
Jag har lite dålig koll på dem, men jag tror att det är ett "nja". Dottern vill ha en relativt liten, robust ponny, lite grann åt kallblodshållet. New Forest är väl mer "vanlig ridponny" i modellen, eller tänker jag på någon annan ras nu tro?
Min gamla bästis hade en NF de flesta nog antog var en kallblodstravare, eller kanske rentav en brukshäst ;)
 
Nej, det är inte alls "rätt" typ av häst. Dottern vill ha en robust "kallblodsmodell" på ponny, runt c-ponnystorlek. Araber är väldigt fina, men inget för oss, helt enkelt :)
Ah. Förstår. Då låter inte araben rätt. Islänningarna är inte heller ett alternativ? Kan eventuellt ge en sådan kontakt om så önskas. Det är ju en helt annan typ av häst men robusta. Lite annorlunda gångarter bara :)
 
Jag har (naturligtvis ;)) kikat lite på New Forest-ponny-annonser efter att jag fått rekommendationerna här. Jag har alltså "bara" sett bilder och videoklipp i annonser, jag har inte tittat på dem "irl". Hur som helst, vad jag tycker mig se är att de varierar väldigt i hur de ser ut i kroppen. Vissa ser väldigt "små" och nätta ut, andra ser ut som väldigt rejäla ponnyer. De ponnyer jag sett på svenska annonser, verkar i regel vara den lättare modellen.

Ni som kanske är lite mer insatta, vet ni om det är åt det hållet aveln (i Sverige) lutar? Eller är det bara en slump att det är just den modellen jag sett på annons?
 
Ah. Förstår. Då låter inte araben rätt. Islänningarna är inte heller ett alternativ? Kan eventuellt ge en sådan kontakt om så önskas. Det är ju en helt annan typ av häst men robusta. Lite annorlunda gångarter bara :)

Nej, islandshästar är inte heller en ras som är intressant för oss. Dottern är inte alls intresserad av gångartsridning, utan vill ha en "vanlig" ponny.
 
Nej, islandshästar är inte heller en ras som är intressant för oss. Dottern är inte alls intresserad av gångartsridning, utan vill ha en "vanlig" ponny.
Då hade jag kollat in new forest också. Jag har sett lite grövre varianter av dem med. Jag tror att det kan finnas några welshar som kan vara värt att titta på också. Jag har lite dålig koll på alla utom mountainmodellen men sett en del bilder på grövre modeller i welshgrupper, welsh cob bland annat.
 
Då hade jag kollat in new forest också. Jag har sett lite grövre varianter av dem med. Jag tror att det kan finnas några welshar som kan vara värt att titta på också. Jag har lite dålig koll på alla utom mountainmodellen men sett en del bilder på grövre modeller i welshgrupper, welsh cob bland annat.

Jag har inte heller jättekoll på welsh-raserna, men vad jag har förstått är welsh cob de största och grövsta, och welshponny av cobtyp är något mindre. Welsh cob kanske är lite för stora (jag tror att de oftast är d-ponny till liten häst), men kanske att welshponny av cobtyp kan vara något att titta på!
 
Jag har inte heller jättekoll på welsh-raserna, men vad jag har förstått är welsh cob de största och grövsta, och welshponny av cobtyp är något mindre. Welsh cob kanske är lite för stora (jag tror att de oftast är d-ponny till liten häst), men kanske att welshponny av cobtyp kan vara något att titta på!
Jag hade en welsh cob som var en stor c-ponny! Han hade kanske blivit en liten d-ponny till slut, men fick tyvärr aldrig veta det för han dog hastigt vid fem års ålder, efter att jag bara hade haft honom i några månader. Han var lite mer smäcker än vad jag inbillar mig att en fellponny brukar vara, men hade nog "breddat" sig om han blivit lite äldre. Så welshponny av cobtyp låter ju som något som hade kunnat vara enklare att få tag på i Sverige.

Tror dessutom att du skulle kunna rida den modellen av ponny, även om du är lite längre (jag är mer din dotters längd), för de brukar liksom kunna "bära upp" ryttare som på en annan ponny med samma mankhöjd kanske hade sett lite lång ut, men på dem ser det nästan proportionerligt ut.

Sedan förstår jag verkligen dragningen till fellponny, och den typen av temperament ni letar efter. Det skulle också vara min "drömhäst" om jag skulle köpa en häst igen, och om jag skulle kunna välja helt fritt. :heart
 
Tror verkligen att ni ska rikta in er på att se mer på fellponny, träffa fellponnys och riksutställningen skulle ju vara optimal om det gick att lösa, eller en framtida utställning, för att se om det verkligen är drömponnyn.
 
Jag hade en welsh cob som var en stor c-ponny! Han hade kanske blivit en liten d-ponny till slut, men fick tyvärr aldrig veta det för han dog hastigt vid fem års ålder, efter att jag bara hade haft honom i några månader. Han var lite mer smäcker än vad jag inbillar mig att en fellponny brukar vara, men hade nog "breddat" sig om han blivit lite äldre. Så welshponny av cobtyp låter ju som något som hade kunnat vara enklare att få tag på i Sverige.

Tror dessutom att du skulle kunna rida den modellen av ponny, även om du är lite längre (jag är mer din dotters längd), för de brukar liksom kunna "bära upp" ryttare som på en annan ponny med samma mankhöjd kanske hade sett lite lång ut, men på dem ser det nästan proportionerligt ut.

Sedan förstår jag verkligen dragningen till fellponny, och den typen av temperament ni letar efter. Det skulle också vara min "drömhäst" om jag skulle köpa en häst igen, och om jag skulle kunna välja helt fritt. :heart

Så tragiskt med din ponny!

Jag ska absolut försöka att ta reda på mer om welshponny av cobtyp, och se om de kan vara något för dottern/oss. Kan vi hitta Ponnyn i Sverige, så skulle det ju underlätta avsevärt!

Samtidigt förstår jag också hennes önskan om en fellponny. De verkar väldigt trevliga på alla sätt!

article-2594656-1CBDAEE900000578-796_634x511.jpg


Med tanke på mitt val av bild, som jag la in enbart för att de ser så trevliga ut. Jag tycker att det är en fin bild som visar att ponnyerna har ett trevligt, stabilt temperament, och med lätthet rids av vuxna o. s. v. Men, med det sagt, så anser jag att oavsett hur snäll ponny man sitter på, och vem man än är, så bör man alltid ha en hjälm på huvudet när man sitter till häst! :)
 
Nu ska jag vara en sådan där pinsam fån-mamma igen :D Jag är så där bubblig, så att man bara måste få dela med sig av glädjen, och att göra det här lite halv-anonymt känns alldeles lagom :)

Dottern har ju bott på några olika boenden i ca 2,5 års tid, och var dessförinnan inlagd på BUP i flera månader. Jag tror att det var ganska exakt tre år sedan hon sov en natt hemma! Men nu - i dag - är det äntligen dags! :love:

När dottern blev rullstolsburen, bearbetade jag det bland annat genom att göra i ordning ett rum på bottenvåningen åt henne, i stället för det rum på ovanvåningen som alltid varit hennes. Hennes "nya" rum har sedan funnits här, kravlöst, men redo om det skulle behövas. Under en period när dotterns valp var liten, och ännu inte kunde bo hos henne, sov han och jag i dotterns rum. Annars har det mest varit en trygghet för henne, att veta att hennes rum finns här och väntar på henne, och att det är ett ställe där hon kan vara i fred och dra sig tillbaka även om hon "bara" har ett kortare hembesök.

Men så nu,när vi flyttar om bara några veckor, kände hon att det var dags :heart Det blev väldigt traumatiskt när hon var hemma tidigt under sin sjukdom, för både henne och mig, så det har varit ett stort steg som behövt få mogna och växa fram stegvis. Och nu - äntligen! - känns det bara så rätt och självklart! Jag är helt trygg i att det kommer att gå bra, och dottern är helt trygg i att hon kommer att klara det. Och jag är så stolt och glad så att jag nästan spricker! :love:

Vi har ätit middag och efterrätt och pratat hästar. Nu är dottern och mannen ute med alla tre hundarna, och sedan ska vi - för första gången på flera år - ha en mysig filmkväll tillsammans - hela familjen!
 
Nu ska jag vara en sådan där pinsam fån-mamma igen :D Jag är så där bubblig, så att man bara måste få dela med sig av glädjen, och att göra det här lite halv-anonymt känns alldeles lagom :)

Dottern har ju bott på några olika boenden i ca 2,5 års tid, och var dessförinnan inlagd på BUP i flera månader. Jag tror att det var ganska exakt tre år sedan hon sov en natt hemma! Men nu - i dag - är det äntligen dags! :love:

När dottern blev rullstolsburen, bearbetade jag det bland annat genom att göra i ordning ett rum på bottenvåningen åt henne, i stället för det rum på ovanvåningen som alltid varit hennes. Hennes "nya" rum har sedan funnits här, kravlöst, men redo om det skulle behövas. Under en period när dotterns valp var liten, och ännu inte kunde bo hos henne, sov han och jag i dotterns rum. Annars har det mest varit en trygghet för henne, att veta att hennes rum finns här och väntar på henne, och att det är ett ställe där hon kan vara i fred och dra sig tillbaka även om hon "bara" har ett kortare hembesök.

Men så nu,när vi flyttar om bara några veckor, kände hon att det var dags :heart Det blev väldigt traumatiskt när hon var hemma tidigt under sin sjukdom, för både henne och mig, så det har varit ett stort steg som behövt få mogna och växa fram stegvis. Och nu - äntligen! - känns det bara så rätt och självklart! Jag är helt trygg i att det kommer att gå bra, och dottern är helt trygg i att hon kommer att klara det. Och jag är så stolt och glad så att jag nästan spricker! :love:

Vi har ätit middag och efterrätt och pratat hästar. Nu är dottern och mannen ute med alla tre hundarna, och sedan ska vi - för första gången på flera år - ha en mysig filmkväll tillsammans - hela familjen!
Helt rätt att vara en pinsam och bubblig och lycklig mamma, jag sitter här och blir så bubblig och lycklig för er även om ni säkert är färdiga med myskvällen redan och jag hoppas det har gått bra <3
Är planen att dottern ska kunna "flytta hem" iallafall på deltid i och med flytten?
 
  • Hjärta
Reactions: MML
Så tragiskt med din ponny!

Jag ska absolut försöka att ta reda på mer om welshponny av cobtyp, och se om de kan vara något för dottern/oss. Kan vi hitta Ponnyn i Sverige, så skulle det ju underlätta avsevärt!

Samtidigt förstår jag också hennes önskan om en fellponny. De verkar väldigt trevliga på alla sätt!

article-2594656-1CBDAEE900000578-796_634x511.jpg


Med tanke på mitt val av bild, som jag la in enbart för att de ser så trevliga ut. Jag tycker att det är en fin bild som visar att ponnyerna har ett trevligt, stabilt temperament, och med lätthet rids av vuxna o. s. v. Men, med det sagt, så anser jag att oavsett hur snäll ponny man sitter på, och vem man än är, så bör man alltid ha en hjälm på huvudet när man sitter till häst! :)

Skimmeln tror jag dock kan vara en Highlandponny, då drottningen även födde upp (och red) dessa under sitt långa hästliv. Den är precis som du beskriver att ni önskar er: stabil i lynnet, vänlig och bussig men samtidigt med framåtanda och vilja.
 
Vilket dygn vi haft! :love:
Dottern är nu på väg tillbaka till sitt boende igen. Vi har, som jag nämnde redan i går, ätit middag med efterrätt och haft filmmys - självklart såg vi "Little Women" som varit dotterns favoritfilm i flera år :heart Sedan hade vi en natt som gick hur bra som helst, följt av att vi skämde bort dottern med frukost på sängen. Det tycker jag att man är värd när man sovit hemma för första natten på flera år! :heart I dag har vi sedan varit till stallet och pysslat med min häst, ätit lunch, och så avslutat med att skämma bort henne lite mer med lite shopping.

Det var inte länge sedan alls, som en sådan här helg hade varit helt otänkbar. Därför känns det helt fantastiskt att vi kunde ha det så fint nu! Det känns så positivt och hoppfullt om en "normal" framtid tillsammans. Och gång på gång slås jag också av hur oerhört stolt jag är över dottern!
 
Helt rätt att vara en pinsam och bubblig och lycklig mamma, jag sitter här och blir så bubblig och lycklig för er även om ni säkert är färdiga med myskvällen redan och jag hoppas det har gått bra :heart
Är planen att dottern ska kunna "flytta hem" iallafall på deltid i och med flytten?

Vi tar det steg för steg, men förmodligen kommer hon successivt att börja ha mer och längre hembesök, med övernattningar o. s. v. efter att vi flyttat. Det är inget vi stressar fram ännu, även om det finns en långsiktig plan för när hon ska flytta hem "på riktigt".
 
Skimmeln tror jag dock kan vara en Highlandponny, då drottningen även födde upp (och red) dessa under sitt långa hästliv. Den är precis som du beskriver att ni önskar er: stabil i lynnet, vänlig och bussig men samtidigt med framåtanda och vilja.

Det har du säkert rätt i! Visst är de i regel lite större än fellponnyerna?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 897
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 363
Senast: Sezziyanen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 749
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 331
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp