Tråden för oss ridskoleryttare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

kl

Jag funderar på att återvända till ridskolelivet. Planen är att ev få plats redan till nästa termin- jag ska försöka få tag på någon i det stallet att prata med denna vecka- jag har ingen aning om hur ev köer ser ut för återvändande seniorer.

Ni som har varit i en liknande situation som mig...vad hade ni för tanke med att återvända? Vad ville ni att ridskolan/stallet skulle kunna erbjuda dig- och tvärt om?

Nu vet ju inte jag hur länge du varit borta, men jaghade ett upehåll på 15 år så jag bad min instruktör att behandla mig som villken nybörjare som helst. :)
Jag var även väldigt noggrann med att påpeka att hon skulle vara petnoga med även de små detaljerna, inte rusa in i ridningen m a o...
Jag har nu ridit 3 ggr och framstegen låter inte vänta på sig! jag får verkligen kämpa mig igenom varje lektion men d är så jag vill ha det.

Jag tyckte d var nervöst att börja igen, samtidigt som jag ville bli lika bra som jag var då jag var yngre samtidigt vill jag ju göra allt rätt från början ...:confused:
I övrigt tänkte jag faktiskt inte på vad jag vill ha ut av ridskolan, mer än en bra instruktör å en trevlig häst..:)

Jag fick jackpot på båda! :)

Jag vet inte om mitt inlägg hjälpte dig men så var d för mig iaf.

tog min 3:e lektion igår och nu känndes det verkligen som att det börjar lossna!
Har haft lite problem tidigare med skänklarna främst vänster som vill åka ur position. Körde även utan stigbyglar kort och lätt trav, d var kämpigt- snacka om att ha tungan rätt i mun! :p
Men det var så roligt när man kände att det funkar!
Jag tar för tillfället lektiner dagtid, strölektioner då jag rider ensam och det ger så mkt eftersom det då är full fokus på MITT ekipage, ingen chans till fusk här inte! ;)

Det är så underbart roligt å skulle gärna rida oftare men i o m att yngsta barnet bara är 3 månader så får jag tacksamt ta den tid jag har möjlighet till. Jag hr underbara människor omkring mig som ställer upp som barnvakt till barnen då jag far iväg ! :bow:

Men 1 gång i veckan är ju bättre än inget.

1 gång i veckan är absolut bättre än ingenting :) och med tanke på att du rider ensam också så ger det förmodligen mycket mer än om du skulle rida i grupp. Kul att det går bra! :)

knapp

Idag fick jag rida Bullen, min gamla favorit som jag numera har upptäckt är väldigt svår :p Inte svår att rida så, men svår att verkligen få igenom eller vad man ska säga. Idag kändes han dessutom ganska trött och lite stel så vi fick ta det lite försiktigt. Han tog inte skänkeln så bra och jag var för trött för att orka driva :p Så det kändes sådär. Fick aldrig riktigt loss honom, förutom ett par steg då och då. Skänkelvikningarna var däremot jättebra, och jag tror jag har blivit bättre på att sitta ner i traven för jag studsade inte alls lika mycket som jag brukar. Eller alltså studsa och studsa, jag brukar sitta med rätt bra men mellanrummet mellan mig och sadeln är för stort i varje steg... :D
Bättre lycka nästa gång kanske ;)

1 gång i veckan är absolut bättre än ingenting :) och med tanke på att du rider ensam också så ger det förmodligen mycket mer än om du skulle rida i grupp. Kul att det går bra! :)

Ja absolut! Just denna vecka blev det 2 gånger, ska alltså rida imorgon igen, men får se hur det går då jag är rätt stum i kroppen efter gårdagens pass...:D
Ja det är otroligt mer givande att rida ensam, jag känner mig mer avslappnad, ingen prestige alls, jag tror att jag skulle vara hårdare mot mig själv i "vad jag ska kunna" om jag ridit i grupp... :laugh:
Så detta funkar bra för mig, hoppas dock kunna få ihop det med barnpassning så jag kan rida oftare eller eventuellt att jag börjar i grupp efter jul OCH fortsätter med min dags lektion ändå.

Bävar lite inför morgon dagen, hästen jag rider är rätt slö och man får verkligen JOBBA fram henne hela tiden, annars stannar hon av... så man är rätt mör i kroppen efteråt!
Men imorgon blir det sitsträning och fortsatt jobb med att få till den perfekta traven! Började jobba med volter sist och det var ju skitkul! :rofl:
Mycket å tänka på men kul när man fick till det!
Känns så skönt att min instruktör verkligen tar det lugnt och är noggrann istället för att "rusa " igenom alla gångarter. Hon är verkligen petnoga med händer skänkelposition, sits, hållning och då blir det ju extra kul när hon tycker att jag har jättebra sits,hållning och benen sitter fint i traven utan stigbyglar! HAr lite och jobba med händerna där jag vill till att släppa efter på tygeln... *hemläxa* :rofl:

Tänk på mig imorgon när jag rider! :banana:

Det låter ju jättebra! Jag tycker också det är jättebra när instruktören är noga, att man inte får "komma undan" med en halvtaskig sits utan man blir påmind hela tiden. Annars sitter jag bara och mesar och så blir det ingenting av det :angel:
Hoppas det går bra! :)

Vi har också massor av sådana ryttare. Tror precis som Mabuse att det är ovanligt med så lång kö, vi har alltid några grupper som inte är helt fulla. Dock är ju vissa instruktörer och tider attraktivare än andra.

Nu är jag hemma efter en vecka i utlandet :banana: "Mitt" ponnycuplag rider sin första dressyrmatch på söndag, tyvärr är jag på ungdomsledarkurs då och kan inte vara med. Ska bli spännande att se hur det går, alla i laget är nya utom jag och en till :p

Men kul med ULK:en i alla fall! :) Är det första delkursen eller hur var det? *kommer inte ihåg*

Det låter som du har en väldigt bra ridlärare, härligt! Hoppas det kommer gå bra att rida idag!

Jag red lektion igår, dock inte på den hästen jag hade förra veckan utan ytterligen en ny :) Hursom så försökte jag verkligen tänka på det jag fick till så bra i lördags, sitta PÅ sittbenen och sträcka på mig. Gick inte riktigt lika bra, iofs var hästen ny med, men jag känner att jag är på rätt väg iaf. Och fick lite beröm, så nu känns det som att jag börjar ha lite koll på vad jag sysslar med igen :D

Vi fick göra en väldigt nyttig övning, nämligen att hålla tyglarna bara mellan pekfinger och tumme, "pincettgrepp". Då kan man i princip inte vara annat än mjuk i handen :) Vilket gjorde mig lite påmind att jag fortfarande rider lite för mkt med handen... men jag lär mig iaf! Enligt min ridlärare så har jag blivit mkt mindre i mina hjälper (på ett bra sätt) sedan jag började, vilket såklart gjorde mig glad att höra!

Ja det är väldigt roligt, man får massa inspiration :) Det är andra omgången nu.

Jag efterlyser mer bilder och filmer i denna tråden :banana:

Senast ändrad:

Ja visst får man! :)

Ahh jag vet jag skulle också vilja ha mer bilder och filmer, tyvärr har jag ALDRIG någon som kan ta kort på mig eller filma.. :cry: Jag får tvinga dit nån under hot snart :p

Lägger även in lite fler bilder från km kvalet.. *ni ville ju ha mer bilder så nu blir det en liten bildbomb*
15441_168182048041_556378041_2806901_2790702_n.jpg

15441_168182203041_556378041_2806923_811825_n.jpg

15441_168182278041_556378041_2806934_6774507_n.jpg

15441_168182288041_556378041_2806935_404502_n.jpg

15441_168182348041_556378041_2806945_4337877_n.jpg

Synd på missarna :( Men vet du om att du skulle få väldigt mycket högre poäng om du red ordentliga vägar? Speciellt hörnpasseringar, nu ser man ju bara ett hörn ordentligt på filmen men det rider du aldrig ut i ;) Vägarna bedöms högt i LB.

Fin häst annars och jag tycker att vissa delar såg jättefina ut :) Hur kändes det?

Ja jag vet att det hade gått bättre om jag inte slarvat så i hörnen och fått dem där missarna,men men det är lätt att vara efterklok.
På framridningen kändes hon fin i traven iaf, men galoppen är inte vår starka sida om man säger så, så det var ju inte alls lika bra som traven.
Sen hann jag bara rida henne 1 gång innan så, men hon är rolig.
Har tyvärr inte sett protokollet ännu, min kompis som tog det åt mig glömde det hemma idag..

Vad kul med massa bilder och film! :banana:
Jag gillar hästen, den ser väldigt trevlig ut! Vet du än om du kom med?

Det låter som en bra övning! :) Det svåra då är ju att fortfarande ha kontakt, men jag kan tänka mig att det är väldigt nyttigt. Har aldrig provat, men däremot har jag fått rida med korsade tyglar, det är inte lätt! Då måste man verkligen tänka vad man egentligen gör med tyglarna.

Vad kul med massa bilder och film! :banana:
Jag gillar hästen, den ser väldigt trevlig ut! Vet du än om du kom med?

Kom ej till final :P Kom på 10de plats av 13 startande varav 2 på delade 6:e plats och två blev uteslutna ;) dvs jag kom sist :)
Ja hon är fin om än lite tjock kanske :)
Hon är reggad som sv ridponny.
e. Carnaval II RW 69
u. Turilla
ue. Turban Rose 834.
Då welsh/halvblodskorsning

Vad synd :( Men hallå, du var ju ändå bättre än de som blev uteslutna så sist kom du ju inte ;) Men konkurrensen verkar vara hård! Hur många kommer med totalt?

Ahh, jag tänkte att det såg ut som någon ponny inblandad i den hästen! :D Jättesöt! :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
37 38 39
Svar
762
· Visningar
87 132
Ridning Nytt år och ny tråd. Här kan vi diskutera våra härliga ridskolehästar, lektionerna och allt annat som handlar om ridskolan.
41 42 43
Svar
843
· Visningar
52 853
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 839
Senast: Badger
·
Ridning Letade efter någon liknande tråd men hittade ingen. Tänkte mest höra om det finns andra där ute som upplever samma sak, ventilera lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 243
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar