Vegansk efterrätt?

Mabuse

Trådstartare
Jag ska bjuda en vän på middag som är vegan, och har gått lite bet på efterrätten. Jag skulle vilja undvika substitut-produkter, typ havregrädde, vegansk glass, och liknande. Förutom fruktsallad och typ äppelkompott utan något till, vad kan man bjuda på? Nåt som är veganskt redan från början, så att säga. Inte en rätt där man bytt ut saker för att göra den vegansk.

Jag ska bjuda en vän på middag som är vegan, och har gått lite bet på efterrätten. Jag skulle vilja undvika substitut-produkter, typ havregrädde, vegansk glass, och liknande. Förutom fruktsallad och typ äppelkompott utan något till, vad kan man bjuda på? Nåt som är veganskt redan från början, så att säga. Inte en rätt där man bytt ut saker för att göra den vegansk.

Denna tycker jag är toppen;

https://brinkenbakar.se/vegansk-chokladkaka/

En ”riktig” kaka, utan dadlar vilket jag överätit. Den innehåller vanliga saker de flesta har hemma tänker jag, så man måste inte köpa massa saker generellt.

Äppelpaj?
Brukar göra en variant där jag rör ner äpplen med kanel och socker och lägger I en form. Toppar med smuldeg av havregryn, mjölkfritt margarin, mjöl och socker. Har ibland piffat till det genom att ha i lite kokosflarn eller krossade nötter också.

Äppelpaj?
Brukar göra en variant där jag rör ner äpplen med kanel och socker och lägger I en form. Toppar med smuldeg av havregryn, mjölkfritt margarin, mjöl och socker. Har ibland piffat till det genom att ha i lite kokosflarn eller krossade nötter också.
Det var ju tyvärr just såna substitut jag vill undvika - ersätta smör med margarin.

Jo, men jag har kört margarin ofta istället för smör som kostar mer och många var veganska fast då var de inte märkta på den tiden. Vi hade för lite pengar för att kosta på oss smör.
För mig är margarin inte en konstig ingrediens.
Vi hade inte heller smör i pajen när jag var liten, men det är ju godare med smör. Jag är ute efter en dessert som inte vore godare om man slapp göra den vegansk.

Dels tror jag @Mabuse ville ha lite lite input, det måste ju finnas MASSOR av saker som är naturligt veganska och dels så vill man kanske inte som allätare köpa något man normalt inte använder i onödan. :)
Exakt så. Det måste ju finnas rätter som inte ska innehålla animalier, men jag kan som inte komma på nån utom fruktsallad utan nåt till.

Funderar på någon slags frukt/saftsoppe-lösning?

Gino kanske går bort om vegansk choklad inte är okej...

Kanske någon slags rawball-lösning, fast som bars eller i tårtbitsform?

Funderar på någon slags frukt/saftsoppe-lösning?

Gino kanske går bort om vegansk choklad inte är okej...

Kanske någon slags rawball-lösning, fast som bars eller i tårtbitsform?
Just det! I min familj äter vi ofta fruktkompott till efterrätt: de bär som finns i frysen röres ihop med socker. Klart! Serveras i rumstemperatur.

Vi hade inte heller smör i pajen när jag var liten, men det är ju godare med smör. Jag är ute efter en dessert som inte vore godare om man slapp göra den vegansk.

Jag tycker min äppelpaj med smulpajs toppingen är god, vegansk eller icke vegansk. Ska jag vara ärlig så har jag aldrig gjort den med smör, men men.
Just med kokos eller nötter blir det en extra dimension i smakerna.

Annats ät det väl som någon säger, kör en sorbet.

Nu senast fick maken vegansk ris ala Malta inte för att vi är veganer men för att jag börjat koka risgrynsgröt på mandelmjölk för min mage inte gillar mjölk och så vaniljvisp för det vi hade hemma. Han tyckte den var bättre än många ris ala Maltor han ätit. Jag gillar inte ris ala Malta men tyckte den var god till skillnad från vanlig ris ala Malta som jag inte alls gillar.

Det beror ju helt på vad man har för smakpalett vad man tycker är godare än nåt annat. Jag personligen har mest bakat med margarin och tycket inte att det så himla stor skillnad, det beror ju helt på hur resten av smakerna är. Använder jag margarin så har jag i regel i en aning salt för smör är ju saltare i regel.

Kokosglass borde det gå att hitta något bra veganskt recept på. Kompletterar man med någon god kokoskolasås och lite färsk frukt är man ju hemma sedan.

Annars är ju hemgjord sorbet riktigt gott, min mamma brukar göra en på hemodlade hallon som är alldeles ljuvlig.
Eller titta mer på asiatiska köken där man inte är lika bunden till mjölkprodukter - t.ex. thai sticky rice eller liknande?

Jag tycker min äppelpaj med smulpajs toppingen är god, vegansk eller icke vegansk. Ska jag vara ärlig så har jag aldrig gjort den med smör, men men.
Just med kokos eller nötter blir det en extra dimension i smakerna.

Annats ät det väl som någon säger, kör en sorbet.

Nu senast fick maken vegansk ris ala Malta inte för att vi är veganer men för att jag börjat koka risgrynsgröt på mandelmjölk för min mage inte gillar mjölk och så vaniljvisp för det vi hade hemma. Han tyckte den var bättre än många ris ala Maltor han ätit. Jag gillar inte ris ala Malta men tyckte den var god till skillnad från vanlig ris ala Malta som jag inte alls gillar.

Det beror ju helt på vad man har för smakpalett vad man tycker är godare än nåt annat. Jag personligen har mest bakat med margarin och tycket inte att det så himla stor skillnad, det beror ju helt på hur resten av smakerna är. Använder jag margarin så har jag i regel i en aning salt för smör är ju saltare i regel.
Jag personligen tycker inte om mejerisubstitut som margarin och havregrädde.

Jag skulle vilja ha en efterrätt som inte vegansk för att man bytt ut ingredienser eller hittat veganska substitut, utan är vegansk för att det är så det är meningen att den ska vara.

Typ som att bjuda på channa dal - det är ju inte veganskt för att man bytt ut ingredienser, utan för att den är vegansk som den är.

Nåt sånt är jag ute efter, men efterrätt då.

Liknande trådar

Mat Vi behöver skärpa till oss med matlagningen och dra ner på köpmaten. Vi har också en önskan om att äta mer vegetariskt. De här två...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 577
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 290
Senast: Badger
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 397
Senast: Blyger
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 853
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar