Vegetariska helfabrikat - vilka är bra?

Blir tokig på folk som yrar om att de minsann aldrig skulle äta halvfabrikat, medan de äter spagetti från affären med butiksmald köttfärs och burk tomatsås i köttfärssåsen... Gärna gröt till frukost också 😅

Jag tänker nog mest bara att folk förhoppningsvis gör det som fungerar bäst för dem själva 🙂

De som "aldrig skulle äta halvfabrikat", trots att de gör just det var och varannan dag, har nog inte riktigt koll på begreppen, tror jag? Det är ju väldigt svårt att leva i Sverige i dag och inte konsumera (ganska mycket) halvfabrikat.

Jag tänker nog mest bara att folk förhoppningsvis gör det som fungerar bäst för dem själva 🙂

De som "aldrig skulle äta halvfabrikat", trots att de gör just det var och varannan dag, har nog inte riktigt koll på begreppen, tror jag? Det är ju väldigt svårt att leva i Sverige i dag och inte konsumera (ganska mycket) halvfabrikat.
Ja, absolut. Men tycker det är synd att halvfabrikat har fått en så dålig stämpel hos vissa, när det egentligen är ganska bra med halvfabrikat eftersom jag tror ganska få har tid, ork och möjlighet att alltid mala egen köttfärs, mala eget mjöl eller göra egen pasta :)
Alla får göra som de vill, men far inte med osanningar liksom :)

• Gilla
Reactions: Sel
Ja, absolut. Men tycker det är synd att halvfabrikat har fått en så dålig stämpel hos vissa, när det egentligen är ganska bra med halvfabrikat eftersom jag tror ganska få har tid, ork och möjlighet att alltid mala egen köttfärs, mala eget mjöl eller göra egen pasta :)
Alla får göra som de vill, men far inte med osanningar liksom :)

Ja, jag håller med om att det är synd. Jag tror att det helt enkelt är en missuppfattning, så de som säger så tänker kanske helt enkelt inte på att de konsumerar en hel del halvfabrikat.

Blir tokig på folk som yrar om att de minsann aldrig skulle äta halvfabrikat, medan de äter spagetti från affären med butiksmald köttfärs och burk tomatsås i köttfärssåsen... Gärna gröt till frukost också 😅
Jag tror att de allra flesta gör skillnad på halvfabrikat och halvfabrikat, och dessutom ser en del halvfabrikat som råvaror även om de i strikt mening inte är det. Jag tänker då på t.ex. köttfärs, krossade tomater, mjöl, havregryn osv. Sånt som är en enda ingrediens men är bearbetad på något vis. Och det som folk menar när de säger att de aaaldrig skulle äta halvfabrikat snarare är sånt som pulversås, kakmix, potatismospulver osv. Och det kan ju finnas anledning att vilja undvika just den sortens produkter som ofta är rätt hårt processade.

Jag tänkte ta mig lite tid att svara kring hur jag/vi ser på hel/halvfabrikat o. s. v.

För det första så har jag inga problem med att äta helfabrikat. Mitt utgångsläge är att mat är mat, oavsett om det är färdiga köttbullar som värms i micron eller grannens ekologiskt uppfödda ko, slaktad på lokalt slakteri, handmalen köttfärs som jag själv rullat till köttbullar. Även om jag personligen kanske tycker att det ena är godare, och kanske innehåller mindre salt och annat sådant som många lätt får i sig lite onödigt mycket av, så är all mat just "bara" mat i vårt hus, varken "bra" eller "dåligt".

Både jag och mannen har väl ett visst intresse för att laga mat, men det har lite grann fallit bort under de senaste åren när mycket hänt omkring oss. Vi har dessutom inte haft barnet boende hos oss, vilket har gjort det än lättare att bli bekväm och köpa mat mycket mer ofta än vad vi egentligen vill göra.

När vi nu vill få till bättre rutiner kring mat igen, ser jag det därför inte alls som ett problem om det blir en del helfabrikat emellanåt. Tvärt om, nästan, det är just helfabrikaten jag gärna testar att byta ut till vegetariska alternativ, i första hand :) När vi vill, orkar och hinner laga mat från grunden spelar det ingen större roll om det är vegetariskt eller animaliskt, det blir vad det blir och vad vi är sugna på, helt enkelt.

Det är ju absolut valfritt hur man vill göra med hel- och halvfabrikat. Personligen kände jag dock att vi gick från förhållandevis lågt processad mat till i vissa fall högprocessad mat när vi började äta mer vegetariskt och jag upplevde det som en försämring, att maten för vår del blev lite ”fattigare” samt att jag ifrågasatte om det verkligen blev hälsosammare. Att däremot göra som du tänker - byta ett köttbaserat helfabrikat mot ett annat som är vegetariskt är väl utmärkt!

• Gilla
Reactions: MML
Jag tror att de allra flesta gör skillnad på halvfabrikat och halvfabrikat, och dessutom ser en del halvfabrikat som råvaror även om de i strikt mening inte är det. Jag tänker då på t.ex. köttfärs, krossade tomater, mjöl, havregryn osv. Sånt som är en enda ingrediens men är bearbetad på något vis. Och det som folk menar när de säger att de aaaldrig skulle äta halvfabrikat snarare är sånt som pulversås, kakmix, potatismospulver osv. Och det kan ju finnas anledning att vilja undvika just den sortens produkter som ofta är rätt hårt processade.
Jo, fast allt hårt processande är inte speciellt problematiskt.

Quorn som nämndes tidigare används ibland för att ersätta exempelvis kycklingfilé eller köttfärs - men är redan där och då i sin egen förpackning (som en del betraktar som ”råvara”) hårdare processad än de flesta andra halvfabrikat i en 9-stegsprocess i fabriken för att se till att svampen som odlas (som är både oätlig och giftig först) tvättas till fungerande proteinberikat livsmedel för de flesta människor.

Jag tror det krävs ganska djupa kunskaper för att bedöma det, så att dissa det på en hög nivå blir lite kontraproduktivt.

Jo, fast allt hårt processande är inte speciellt problematiskt.

Quorn som nämndes tidigare används ibland för att ersätta exempelvis kycklingfilé eller köttfärs - men är redan där och då i sin egen förpackning (som en del betraktar som ”råvara”) hårdare processad än de flesta andra halvfabrikat i en 9-stegsprocess i fabriken för att se till att svampen som odlas (som är både oätlig och giftig först) tvättas till fungerande proteinberikat livsmedel för de flesta människor.

Jag tror det krävs ganska djupa kunskaper för att bedöma det, så att dissa det på en hög nivå blir lite kontraproduktivt.

Nja, alltså, jag har inte gjort anspråk på att kunna göra en så fullständig analys att jag kan säga att det är bättre eller sämre att steka en kycklingfilé än att tillaga motsvarande produkt av quorn, oumph eller liknande. I inlägget du citerade ville jag bara understryka att det är skillnad på halvfabrikat och halvfabrikat så som jag beskrev, och för egen del tyckte jag att det blev en tråkigare mathållning när mängden helfabrikat i form av schnitzel, nuggets osv ökade på bekostnad av att laga mat mer "från grunden" (om än på halvfabrikat av typen köttfärs, spaghetti osv).

Sen kan jag väl personligen tycka (med betoning på tycka, för jag har ingen direkt fakta att luta mig mot) att det känns mindre aptitligt med tillverkningsprocesser som den du beskriver jämfört med "tillverkningen" av t.ex. en kycklingfilé (och för den som undrar - ja, jag har besökt ett av landets större kycklingslakterier ett flertal gånger, liksom ett lite mindre kalkonslakteri).

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 840
Samhälle Var snäll och beskriv djurindustrin tack? Har du besökt en djurindustri? Vilken då? Hur ser sådan ut? Vill du stödja nedhuggen...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 937
Senast: Nahar
·
Mat Känner att vi måste börja äta bättre här hemma och tänkte införa mer vegetarisk mat. Men har dålig koll på vad man kan göra, yngsta...
Svar
3
· Visningar
617
Senast: Mirre
·
Övr. Hund igår för nio år sedan så smet jag ut i diskrummet på mcdonalds i backaplan och struntade i att chefen gnällde över att man inte fick ha...
Svar
7
· Visningar
1 529
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka