Jag tror ju inte heller att förändringen kommer att ske än på mycket mycket länge, och att det under tiden är bra med förändring kring djurhanteringen (ta exempelvis Ängavallen!) - men, att vår syn på våra medresenärer är ett "vi och dem" och ett synsätt där vi sätter oss som absolut överhöghet med "rätten" att utnyttja, även i fall där utnyttjandet innebär lidande, och DET tror jag är oförenligt med mänsklighetens överlevnad. Eftersom det avspeglar en större bild, ett synsätt som vi använder även människor emellan. Dessa två går hand i hand, som jag ser det.Jag vet att det istället är möjligt att överleva på att vara blandkostare och tolerant. Jag tror det är viktigt för vår egen överlevnad att vi inte börjar gräva ned eller kremera högvärdiga livsmedel.
Och återigen; jag tycker att slakt (och djurtransporter inför slakt) går att bedriva på bra vis och har sett det på väldigt nära håll många gånger. Det finns ingen "fasansfull barbari" i det jag varit nära.
Men allt tar tid. Jag hoppas vi kan förändra oss innan det är för sent.
Astronomen/fysikern Brian Cox var liiite inne på den tanken: Man undrar lite hur det kommer sig att vi inte kan se ens spår av intelligent liv i världsrymden, något som logiskt sett borde finnas, även om det är extremt långt borta och kanske redan utdött - vi ser INGA spår någonstans. Han menar, att intelligent liv i vårt universum aldrig kommer att ta sig tillräckligt långt i utvecklingen för att åstadkomma såna framgångar - vi hinner utplåna oss själva innan vi hunnit så långt. Han menar att eftersom liv i universum förmodligen är väldigt likartat och intelligent utveckling sker likartat överallt - utvecklas allt liv på samma sätt som människan. Vi är egoister och har ett beteende som gör att vi tar död på oss själva vid en viss nivå. Mao att det är en dyster framtidsbild. Jag tänker att det är ganska uppenbart att vi är inne på det destruktiva spåret redan nu. Och min tanke är definitivt att vår syn på medresenärerna djuren är en del av detta.
Jag hoppas att vi kan ändra oss - på samtliga plan.
(Och jag pratar i första hand om djurindustrin - i alla former. Inte enbart, men den är en enorm del av bilden.)