Vegetariska helfabrikat - vilka är bra?

Min snabbaste och godaste middag ser ut så här:

Anamma färs - formbar eller ej kvittar
Creme fraiche
En tetra röda eller gröna linser från GoGreen
Soja
En lök
Vitlök

Stek löken, addera vitlöken på slutet.
Addera färs, bara häll i av hjärtans lust. Stek nån minut.
Lägg i creme fraiche. När jag gör en sats för flera dagar tar jag nog 400g färs och 2dl cf. Om man vill kan man ta en smaksatt, annars neutral.
Häll i linserna, dutta i lite soja, nån tesked kanske? Jag mäter aldrig, men det ska bli lite ljusbrunt alltihop.

Låt puttra ytterligare ett par minuter. Serveras med pasta/ris/bladspenat/whatever ni gillar.

Hela grejen tar max en kvart från start till slut. Ofta är färsen klar innan pastan :D (beror väl på hur snabb spis man har kanske)

Vill du laga egna vegetariska rätter är dessa goda; krämig citronpasta, tomtat- och pastasoppa, grön ärtsoppa med pepparrotsgräddfil, ostsås med västerbottensost med pasta :)

• Gilla
Reactions: MML
Har nyss köpt Felix växtbaserade nuggets på couscous, men inte hunnit testa ännu, vet inte riktigt vad jag ska äta till 😁

Vi åt faktiskt dem till middag i går! Gjode det väldigt enkelt - nuggets, ris, grönsaksstavar och sötsur sås. Jag är inte så förtjust i kycklingnuggets, och jag tyckte att de här var bättre faktiskt. Lite menlös smak kanske, men absolut inte tråkigare än "vanliga" nuggets.

På tal om quornprodukter så har jag nog bara ätit det en enda gång, för massor av år sedan. Jag blev bjuden på "kycklingtacos", och tyckte att kycklingen hade en lite konstig bismak och märklig konsistens. Först efteråt avslöjade värdinnan att det varit quorn, och inte kyckling.

Jag tror att den erfarenheten gjort mig lite avig till just quorn, men det kanske är värt att ge det en ny chans trots allt :D

Vi behöver skärpa till oss med matlagningen och dra ner på köpmaten. Vi har också en önskan om att äta mer vegetariskt. De här två sakerna tillsammans, gör att vegetariska helfabrikat kan vara intressanta för oss. Inte så att vi enbart vill äta sådant, men i bland är det just det snabba och enkla som lockar mest.

I dagsläget köper vi i bland korv från Peas Of Heaven, och vegobullar från Anamma. Jag tycker att de är helt okej, men jag är ju inte så van med alla olika vego-produkter som finns och kan därför inte riktigt uttala mig om hur bra de är. Finns det bättre korv och vegobullar att testa? Det bör ha en "snäll" smak, d. v. s. inte för kryddig korv eller så.

Utöver korv och vegobullar, har ni några favoriter som är snabba att bara slänga i stekpannan eller ugnen för att ha middagen klar snabbt? Finns det bra vegofärs? "Skinka" eller liknande, som pålägg, på pizza, i sallader o. s. v.? "Bacon"? Nuggets?

Givetvis finns det mycket bra mat som är vegetarisk redan från början också. Just nu är det dock inte sådant jag funderar på, utan just sådant där "kött-substitut".
Det mesta med Oumph är bra tycker jag. Bra konsistens och smak.
Annars Hälsans kök eller Anamma.

Personligen undviker jag Quorn då det består av ett svampprotein som man kan vara känslig mot.

• Gilla
VegMe's vegobullar tycker jag är de allra godaste vegobullarna om man inte orkar göra dem själv.
Finns VegMe igen? De hade färdigrätter förut men ”tappade” fabriken och hittade ingen ny så alla produkter försvann från handeln. Deras vegobullar med potatismos var jättegoda. Tror de hade vegostroganoff med ris också. Även den jättegod.

Jag försöker då och då att testa lite olika vegetariska/vegan livsmedel om jag hittar det i affärer, för att se vad jag tycker funkar som alternativ till animaliska produkter (för att minska på mängden animaliska produkter).

Quorns bitar och filéer tycker jag fungerar bra istället för kyckling i recept.
Som bredbart smör tycker jag både Lidl's Naturli Vegan Bredbart och Flora Plant Butter funkar (de enda två jag testat hittills), och istället för färskost med vitlökssmak tycker jag Violife Creamy Garlic & Herbs fungerar bra.
Även jag tycker om Pärsons vegoskivor Tomat & Basilika.
Bland falafel har jag för mig att det är Findus jag brukar köpa, "Libanesisk falafel".
Den senaste tiden har jag haft en tub med Tartex örtpastej i kylen som jag har på macka ibland med t.ex. lite tomat eller gurka ovanpå.
Och säkert en del andra saker som jag inte kommer på nu :p

I kylskåpet just nu har jag några salsicciakorvar och en "leverpastej" med karl johanssvamp som jag inte testat än

Den godaste burgaren jag hittat var för en del år sedan, och jag tror tyvärr inte den finns kvar - inte gjord för att imitera kött, utan den smakade och såg annorlunda ut (med t.ex. hela/halva majskorn blandat i biffarna), men jag gillade verkligen dem.

• Gilla
Dottern och jag hade ett litet "vego-ryck" för några år sedan då vi försökte äta lite mer vegetariskt. Schnitzel och nuggets från hälsans kök var absoluta favoriter och lika bra i smak som motsvarande produkter med animaliskt protein. Falafel var också stapelvara under den här perioden, liksom en del grönsaksbiffar och grönsaksbollar från frysdisken. Supersmidigt att snabbt få en helt okej middag av, men jag kände att hela grejen med vego-mat gjorde att vi åt mycket, mycket mer hel- och halvfabrikat än med en mer blandad/köttbaserad kost, så vi slutade faktiskt. Det jag/vi i dagsläget äter av vegetarisk mat är istället sånt som är "naturligt vegetariskt" - pasta med tomatsås och antingen parmesan på eller en blandning av rostade solrosfrön och flingsalt (eller båda såklart!), potatis- och purjolökssoppa, tomatsoppa med gnocci osv osv. Men vi äter kött/fisk också!

Finns VegMe igen? De hade färdigrätter förut men ”tappade” fabriken och hittade ingen ny så alla produkter försvann från handeln. Deras vegobullar med potatismos var jättegoda. Tror de hade vegostroganoff med ris också. Även den jättegod.
Åh, nej det gör de nog inte. :cry: Det var länge sen jag såg dem i butik, tänkte inte på det. Så synd! </3

Det mesta med Oumph är bra tycker jag. Bra konsistens och smak.
Annars Hälsans kök eller Anamma.

Personligen undviker jag Quorn då det består av ett svampprotein som man kan vara känslig mot.
Apropå känslighet - vet du vad Oumph är gjort av? Både dottern och jag tyckte att första halva portionen ungefär var jättegott - och sen infann sig akut illamående som fanns kvar i flera timmar. Och jag har provat någon ytterligare gång med samma resultat så nu undviker jag det. Synd, eftersom jag gillade smak o konsistens (till en början)!

Apropå känslighet - vet du vad Oumph är gjort av? Både dottern och jag tyckte att första halva portionen ungefär var jättegott - och sen infann sig akut illamående som fanns kvar i flera timmar. Och jag har provat någon ytterligare gång med samma resultat så nu undviker jag det. Synd, eftersom jag gillade smak o konsistens (till en början)!
Sojaprotein och kryddor.

Vad märkligt! Det är gjort av samma protein som tex Hälsans kök mm. Kanske någon krydda ni är känsliga mot?

Vad märkligt! Det är gjort av samma protein som tex Hälsans kök mm. Kanske någon

krydda ni är känsliga mot?
Många reagerar på sojaprodukter. Jag får samma symtom som jag (som laktosintolerant) får av laktos.

Jag reagerar inte på sojabönor, tofu och tempeh, men däremot på sojayoghurt och köttsubstitut på soja. (Tofu och tempeh är inte köttsubstitut.)

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 741
Samhälle Var snäll och beskriv djurindustrin tack? Har du besökt en djurindustri? Vilken då? Hur ser sådan ut? Vill du stödja nedhuggen...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 780
Senast: Nahar
·
Mat Känner att vi måste börja äta bättre här hemma och tänkte införa mer vegetarisk mat. Men har dålig koll på vad man kan göra, yngsta...
Svar
3
· Visningar
587
Senast: Mirre
·
Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
2 074
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30