Kanske värt att fundera på om du har åkerfräken? Om ni inte kollat för tiaminbrist då.Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen och har idéer som vi inte tänkt på.
Symptomen i början av veckan var feber (inte så hög), aptitlöshet, lätta koliksymptom (enbart kollade på magen och ville ligga ner men snarare "lugn" än klassiska symptom som rullning osv).
Distriktsveterinären kom ut och undersökte, och behandlade med kramplösande, dropp och smärtlindring. Tog blodprov, allt såg normalt ut (lever, njurar, blodkroppar) förutom blodplättar som var lågt. Anaplasmaprov skickades in och kom tillbaka negativt.
Dagen efter tog jag ut en annan veterinär. Fortfarande feber, men också kort, stapplig gång. Veterinären tolkade det som magsmärta då hon inte var vinglig utan snarare gick "försiktigt". Tog prov för corona (inväntar svar idag) men han misstänkte också bukhinneinflammation. Fick smärtlindring och har fått det sedan dess. Äter och dricker okej men inte normalt. Hon har hela tiden bajsat och det har sett normalt ut, idag något åt det lösare hållet men inte diarré.
Idag verkar det också som att hon inte vill äta från marken, på plan mark. Jag testade att ställa henne i lite uppförsbacke och då ville hon beta. Det kan ha varit så även tidigare i veckan (hon har främst ätit när jag lagt in nytt hö ovanpå det gamla, kanske för att maten då kommer högre upp, jag är lite osäker.) Jag har inte märkt att hon legat ner sen i tisdags när hon istället ville ligga hela tiden.
Hon är mer sig själv nu, mer rastlös och piggare i ögonen men något är uppenbart fel och hon är ju också smärtlindrad. Veterinären ska fundera och återkomma under dagen, då också förhoppningsvis med svar på coronaprovet. I måndags upptäckte stallägaren alsikeklöver på betet, min första tanke var att hon var förgiftad. Men nu är jag inte så säker, leverproverna såg ju bra ut. Jag upplevde då att hon hade svårt med sväljreflexen, vilket släppte efter kramplösande och hon började då äta och inte bara tugga och spotta ut. För två veckor sen såg jag henne käka en svamp, men det gick så snabbt så jag uppfattade inte vad för typ av svamp. Uppenbarligen smakar hon gärna på konstiga saker (även fast det finns fint gräs kvar på betet).
Det känns så diffust och jag är väldigt orolig. Är det någon som har förslag på vad symptomen tyder på eller har erfarenhet av något liknande?
En kompis häst fick något dille på att leta upp fräken att äta och fick en del symptom (minns inte exakt vilka, men kanske kan ta reda på mer) samt att man kunde visa tiaminbrist vill jag minnas.
https://www.sva.se/amnesomraden/giftiga-vaxter-a-o/akerfraken/