Vegansk efterrätt?

Annars är ju hemgjord sorbet riktigt gott, min mamma brukar göra en på hemodlade hallon som är alldeles ljuvlig.
Eller titta mer på asiatiska köken där man inte är lika bunden till mjölkprodukter - t.ex. thai sticky rice eller liknande?
Jomen det borde ju funka! Sticky rice med mango. Det är ju jättegott.

Tänkte annars på såna kakor med rödböns- eller sesamfröfyllning, men det är så sjukt pyssligt att göra…

Se trådstarten. Nåt annat än kompott eller fruktsallad.
Förlåt missade det. Ber så otroligt mycket om ursäkt för att jag glömde en specifik efterrätt 🙃 framförallt eftersom jag aldrig ätit kompott på just äpple...

Men, mitt tips är i alla fall att utgå ifrån vad som är naturligt sött: typ frukt, dadlar, morötter osv och sen börja leka i tanken med syrups/koncentrat, varmt och kallt och olika konsistenser. Går det att hämta något där? Har för mig att det finns kakor som är gjorda på typ jordnötssmör och mjöl, det som bas eller smulor?

Jag tänker NÖTTER. Något åt baklavahållet?

Jag äter veganska kakor och andra sötsaker ungefär en gång i veckan, ofta bakat av rutinerade och matintresserade veganer, eller bästa möjliga köpta (fika på jobbet, vegansk policy). Jag har hittills inte ätit något som inte hade varit godare med ickeveganska ingredienser.

Men, tja, sorbeter är ju vegana. Och väldigt kalla i januari.

Jag tänker NÖTTER. Något åt baklavahållet?

Jag äter veganska kakor och andra sötsaker ungefär en gång i veckan, ofta bakat av rutinerade och matintresserade veganer, eller bästa möjliga köpta (fika på jobbet, vegansk policy). Jag har hittills inte ätit något som inte hade varit godare med ickeveganska ingredienser.

Men, tja, sorbeter är ju vegana. Och väldigt kalla i januari.
Baklava funkar ju absolut, om man vill köpa nåt färdigt.

Huvudrätten blir kubanska svarta bönor med ris, så jag tänkte att jag skulle ha nåt lite mer ”lagat” och matigare till efterrätt.

Huvudrätten blir kubanska svarta bönor med ris, så jag tänkte att jag skulle ha nåt lite mer ”lagat” och matigare till efterrätt.
Fast färdigköpt baklava är nästan alltid med smör. Jag gör egen vegansk men då behöver man ju använda mjölkfritt margarin istället. Asgott hur som helst :)

Lite opraktiskt att bjuda på bara, vill gärna inte avbryta middagen för att ställa mig och laga friterad banan mitt i alltihop.
Jag brukar baka dem i ugn utan frityrsmet då. Förutom sirap kan man dofta över cocos eller kakao alt göra lite chokladsås som ringlas över.

• Gilla
Reactions: Sel
Nicecream! Alltså frysta bananer mixade så de blir som glass! Vansinnigt gott - med bär till?
Tycker du? Jag tycker nog mixad frusen banan smakar mest… banan. Om man inte älskar banan är det inte så gott.

Jag brukar annars göra ”glass” på halvfrusna bär/frukt, och det är gott, men man behöver ha i en slatt youghurt/kondenserad mjölk också, tycker jag. Jag har provat att ha i banan också, men man får ta det piano med bananen så inte banansmaken slår igenom. Jag tänker mig att om man tar bara banan, så lär det smaka mest… banan.

Men det kanske går att göra nån pina colada-variant på halvfrusen ananas och kokosgrädde? Nån som provat?

Jaha, då går det bort.
Jag tänkte nog snarare något du bakar med baklava som inspiration. Filodeg, olja (används också på sina håll), nötter, frukt/torkad frukt. En fri tolkning av baklava och apfelstrudel i ett?

Finns tex bulgariska varianter.

Jag tänkte nog snarare något du bakar med baklava som inspiration. Filodeg, olja (används också på sina håll), nötter, frukt/torkad frukt. En fri tolkning av baklava och apfelstrudel i ett?

Finns tex bulgariska varianter.
Nja, det är nog lite överkurs för mig. Jag tycker filodeg är hopplöst svår att jobba med, den bara torkar och smular sig. Då behöver man vara skickligare bagare än vad jag är!

Liknande trådar

Mat Vi behöver skärpa till oss med matlagningen och dra ner på köpmaten. Vi har också en önskan om att äta mer vegetariskt. De här två...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 577
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 292
Senast: Badger
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 397
Senast: Blyger
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 854
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar