Vegansk efterrätt?

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Mabuse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 67
  • Visningar Visningar 3 189
Fast vem vill sitta och äta äppelkompott rakt av som efterrätt när det finns pavlova, chokladfondant, glass, osv.?

Sorbet och italiensk granita är annars helt utan animalisk produkter.
Precis. Det var därför jag inte tyckte kompott var så kul som efterrätt, och ville ha andra alternativ.

Sorbet och granita enbart tycker jag också är lite magert. Egengjord granita är dessutom pyssligt - jag vill ha en efterrätt som jag kan göra klart helt och hållet i förväg.

Precis. Det var därför jag inte tyckte kompott var så kul som efterrätt, och ville ha andra alternativ.

Sorbet och granita enbart tycker jag också är lite magert. Egengjord granita är dessutom pyssligt - jag vill ha en efterrätt som jag kan göra klart helt och hållet i förväg.

Äpplesorbet med karamelliserat äpple och granola?

Men det kanske faller på att du inte kan tänka dig att karamellisera i annat än smör…?

Måste bara tipsa om riven mandelmassa rostad i ugn som crunch!
Modern gjorde det till jul, som topping till fruktsallad m. grädde. Yum.

Smaken påminner, förståeligt, om de små mandelbeskvierna man har i nyponsoppa, men såå mycke begärligare! Kan tänka mig att det borde bli smarrigt på en paj oxå.
Eller enschi...hm..kanske måste prova om det blir lika bra i airfryern ikväll..

Måste bara tipsa om riven mandelmassa rostad i ugn som crunch!
Modern gjorde det till jul, som topping till fruktsallad m. grädde. Yum.

Smaken påminner, förståeligt, om de små mandelbeskvierna man har i nyponsoppa, men såå mycke begärligare! Kan tänka mig att det borde bli smarrigt på en paj oxå.
Eller enschi...hm..kanske måste prova om det blir lika bra i airfryern ikväll..
Det låter gott! Man borde kunna göra nån sorts tillagad frukt, och så crunch på det… Kanske nyponsoppa, från grunden? På nyponskalmjöl, alltså. Det är ju väldigt gott.

Kolla isåfall ingredienserna först, en del mandelmassa innehåller äggvita.
Verkligen? Det är väl bakverk med mandelmassa man brukar ha äggvita i. Mandelmassa i sig innehåller inte äggvita - kollade nu för säkerhets skull Mandelmassa från Odense, ICA och Coop. Ingen äggvita i någon av dem.

Eller vad var det för märke du tänkte på?

Verkligen? Det är väl bakverk med mandelmassa man brukar ha äggvita i. Mandelmassa i sig innehåller inte äggvita - kollade nu för säkerhets skull Mandelmassa från Odense, ICA och Coop. Ingen äggvita i någon av dem.

Jag misstänker att det är störst risk att hitta äggvita som ingrediens i mandelmassa som man gör själv: https://www.ica.se/recept/mandelmassa-730023/

Jag ska bjuda en vän på middag som är vegan, och har gått lite bet på efterrätten. Jag skulle vilja undvika substitut-produkter, typ havregrädde, vegansk glass, och liknande. Förutom fruktsallad och typ äppelkompott utan något till, vad kan man bjuda på? Nåt som är veganskt redan från början, så att säga. Inte en rätt där man bytt ut saker för att göra den vegansk.
Jag gillar att bjuda på vegansk chokladmousse gjord på kokosgrädde, mörk choklad och med lite rivet limeskal i, filead blodapelsin och rostade nötter till. Kan serveras med kokostopp tillverkad på olja samt aquafaba (kikärt- eller bönspad).

Jag gillar att bjuda på vegansk chokladmousse gjord på kokosgrädde, mörk choklad och med lite rivet limeskal i, filead blodapelsin och rostade nötter till. Kan serveras med kokostopp tillverkad på olja samt aquafaba (kikärt- eller bönspad).

Det beror ju på hur strikt man ser på "originalrätten" också, jag förstår att du inte vill använd prefab-substitut och ärligt talat gillar jag inte dem heller. Men jag tycker inte att äggen, smöret och grädden har företrädesrätt till varken chokladmousse eller kokostopp, och alla recept blir mycket mer levande och intressanta om man öppnar sinnet och utgår från bra råvaror.

https://www.nigella.com/recipes/dark-and-sumptuous-chocolate-cake

Annars finns det mycket asiatiska rätter med olika jello som görs av agar-agar (de har länge ofta använt agar där vi kör gelatin, så det är inget substitut. Med gelatin blir konsistensen mjukare) En god variant som tyvärr ofta är en sommardessert i Japan är med sött, starkt kaffe. (Många här i väst serverar med grädde - men grädde och gelé är ogott, däremot kan anrättningen (för folk som inte kör) piggas upp med whiskey eller en likör)

OM jag nu var en snobb som ville ha en imponerande efterrätt till en vegan...
...vackert skuren exotisk frukt serverad med choklad (ska vara vegansk och inte utblandad med en massa mejerier) och olika nötter (och blanda rostade, saltad, karameliserade) (inga substitut, bara the real deal)

En del frukt som ananas och persika är god att grilla

Aha, men vad bra! Jag kikade på "recept mandelmassa" och då innehöll det äggvita. Så det är nog, av nån anledning, den man gör själv, som @bettysmatte skriver!

OM jag nu var en snobb som ville ha en imponerande efterrätt till en vegan...
...vackert skuren exotisk frukt serverad med choklad (ska vara vegansk och inte utblandad med en massa mejerier) och olika nötter (och blanda rostade, saltad, karameliserade) (inga substitut, bara the real deal)

En del frukt som ananas och persika är god att grilla
Jo, fruktsallad hade jag ju kommit på själv också. Det alternativet finns ju alltid.

Det handlar mindre om att vara snobbig och mer om att jag vill ha en efterrätt jag själv tycker är god också.

Jag ska bjuda en vän på middag som är vegan, och har gått lite bet på efterrätten. Jag skulle vilja undvika substitut-produkter, typ havregrädde, vegansk glass, och liknande. Förutom fruktsallad och typ äppelkompott utan något till, vad kan man bjuda på? Nåt som är veganskt redan från början, så att säga. Inte en rätt där man bytt ut saker för att göra den vegansk.
Går att baka kaka på olivolja. Kardemummakaka brukar vara utan ägg ibland.

Äh mjölk i.

Senast ändrad:
Jo, fruktsallad hade jag ju kommit på själv också. Det alternativet finns ju alltid.

Det handlar mindre om att vara snobbig och mer om att jag vill ha en efterrätt jag själv tycker är god också.
Inte fruktsallad -vackert skuren och på fat att ta av som personen själv vill (och det vore vad jag skulle bjuda på om jag ville snobba mig). Jag gillar inte när saker soggar ihop

Ville jag ha en dessert på en tallrik - i "finhets-grad" pannacotta hade jag nog gjort en pannacotta av kokosgrädde eller tagit något av recepten i tråden och gjort en liten kaka som jag serverade med frukt/bär och mandelmasse-crunchet

Har ätit den och den är inte så dum.

Tycker det är synd bara att vaska avocado på någonting som verkligen inte smakar avocado. Men måste man så måste man ju.
Jag tänker att man vill göra något annat. Chokladmousse är inte särskilt gott i första läget, om du frågar mig, och jag har svårt att tro att avokado gör den bättre.

Jag tänker att man vill göra något annat. Chokladmousse är inte särskilt gott i första läget, om du frågar mig, och jag har svårt att tro att avokado gör den bättre.
Man känner typ inte avocadosmaken i den. Men den är ärligt inte jättegod, jag gillar inte heller chokladmousse så mycket nämligen.

Jag tycker dock din ingång till det hela är intressant! Dvs att försöka hitta någonting utan substitut.

Jag gjorde en helt ok nötkaka till jul. Panforte. Du hittar nästan bara recept med choklad i, men de har den ofta utan choklad i Italien (så som på bilden i Wiki) och den är mycket godare så.

Det är typ 1 dl honung 2,5 dl socker och en nedrans massa nötter och frukt o ngn krydda, typ kanel. Koka socker och honung häll över nötter och frukt (med mjöl inblandat, recept krävs såklart). Gegga ihop ordentligt, lägg i bakform (inte för tjockt) med bakplåtspapper för det fastnar episkt. Ugnen 30 min.

Blir väldigt gott, men min blev väldigt kladdig- för tjock.

Kanske kan man smälta typ 90% choklad utan mjölk i och doppa botten i eller ngt.

Haken är om veganerna inte äter honung (pga utnyttjande och våldtäkt av bidrottning el ngt dyl), då är den körd. Tror honungen är det som gör att den faktiskt klistrar ihop sig. Honung har tydligen en viss effekt i tex sorbet som är nödvändig, om man inte har typ glykos, (det kanske går med glykos eller ngt)

Liknande trådar

R
Mat Vi behöver skärpa till oss med matlagningen och dra ner på köpmaten. Vi har också en önskan om att äta mer vegetariskt. De här två... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 718
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade... 2
Svar
38
· Visningar
4 402
Senast: Badger
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
449
Senast: Jeps
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 508
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka