Vegansk efterrätt?

Man känner typ inte avocadosmaken i den. Men den är ärligt inte jättegod, jag gillar inte heller chokladmousse så mycket nämligen.

Jag tycker dock din ingång till det hela är intressant! Dvs att försöka hitta någonting utan substitut.

Jag gjorde en helt ok nötkaka till jul. Panforte. Du hittar nästan bara recept med choklad i, men de har den ofta utan choklad i Italien (så som på bilden i Wiki) och den är mycket godare så.

Det är typ 1 dl honung 2,5 dl socker och en nedrans massa nötter och frukt o ngn krydda, typ kanel. Koka socker och honung häll över nötter och frukt (med mjöl inblandat, recept krävs såklart). Gegga ihop ordentligt, lägg i bakform (inte för tjockt) med bakplåtspapper för det fastnar episkt. Ugnen 30 min.

Blir väldigt gott, men min blev väldigt kladdig- för tjock.

Kanske kan man smälta typ 90% choklad utan mjölk i och doppa botten i eller ngt.

Haken är om veganerna inte äter honung (pga utnyttjande och våldtäkt av bidrottning el ngt dyl), då är den körd. Tror honungen är det som gör att den faktiskt klistrar ihop sig. Honung har tydligen en viss effekt i tex sorbet som är nödvändig, om man inte har typ glykos, (det kanske går med glykos eller ngt)
Panforte är jättegott, det brukade jag göra till jul förut. Av hänsyn till mina tänder skippar jag hårda och sega saker nuförtiden, men annars är det ett bra exempel på nåt som är gott och ”naturligt” veganskt, så att säga. Om man kan leva med honung, då.

Måste det vara en efter”rätt”? Tänker typ veganska chokladtryfflar. Mörk kvalitetschoklad är nästan alltid vegansk naturligt (men läs noga på ändå) och så använder du recept med kokosgrädde i. Går ju att göra ett par olika smaker som rullas i olika saker (kakao, hackade nötter, lingonpulver etc).

Panforte är jättegott, det brukade jag göra till jul förut. Av hänsyn till mina tänder skippar jag hårda och sega saker nuförtiden, men annars är det ett bra exempel på nåt som är gott och ”naturligt” veganskt, så att säga. Om man kan leva med honung, då.
Ah men jag har det!

Tex din fruktsallad/inkokta päron/kompott eller ngt och så kokosgrädde till. Jag vet inte om man kan vispa den alls men jag har kört på kokosgrädde flera gånger istället för grädde för veganer på fest (jag har inte uhm testat om det blev bra...:o)

Internet verkar säga att det typ går
https://lesscarbs.se/lchf-godsaker/vispa-kokosgradde-sa-gor-du/

Liknande trådar

Mat Vi behöver skärpa till oss med matlagningen och dra ner på köpmaten. Vi har också en önskan om att äta mer vegetariskt. De här två...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 661
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 359
Senast: Badger
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 459
Senast: Blyger
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 936
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II