Tråden för oss ridskoleryttare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Jag har ridit på ridskola i 6 år. Först red jag på en mindre ponnyridskola där det mest fanns shettisar och några B- och C-ponnyer typ. Efter ca 3 år där så bytte jag till en större ridskola. Förra sommaren (tror jag att det var) så bytte jag upp en grupp och där rider jag fortfarande, trivs jätte bra :)
Vi har det så att vi rider samma häst 4 gånger i rad: dressyr, dressyr, markarbete och hoppning, sedan byter man. Oftast i alla fall, själv hade jag en ponny som jag red hela tiden för att min ridlärare tyckte jag passade så bra på honom. Och det gjorde inte mig något för jag älskade att rida honom, tror inte att jag kommer hitta någon som jag passar så bra ihop med igen :( Han avlivades dock för någon vecka sedan pga en skelettskada, han fick bara leva i 6 år..jag saknar honom jätte mycket, r.i.p Eddie! Du var bäst.
Sedan har jag haft några sköthästar på den 'stora ridskolan' också. Sultan (ett superfint svenskt halvblod), Lilla Blå (en B-ponny) och senast Pixi som är en C-ponny som jag slutade sköta i somras. Nu rider jag på ridskolan varje fredag, och 2 gånger i veckan så rider jag min medryttarhäst som är en islänning :D

Välkommen! Vi har likandant med byte av hästar och följden på lektionerna som ni. Tråkigt med din eddie :( fruktansvärt när sådant händer. Kul med medryttarhäst iallafall det är guld värt! :D

En av mina favoriter skadade sig rätt allvarligt för några veckor sen, benet är fortfarande i väldigt svullet men såren läker så jag håller tummarna för henne, hoppas hon blir bra snart, ser bättre ut och hon kan ju gå på benet iallfall. Väldigt synd för hon hade precis blivit av med förra hältan när olyckan hände och var pigg och lycklig över att få komma ut och jobba igen.

Det gick jättebra på hoppträningen med min älskade Zenia imorse! Hon är en helt otrolig häst, en sån där man verkligen önskar att man ägde :love:. Hoppade inte högre än 70 idag dock, tyckte det räckte, de andra hoppade högre :p. Hon har en jädra spänst men självförttroendet är inte stort på den hästen så tyckte det var viktigare att vi båda hade det kul och hon fick känna sig duktig! Och det gjorde hon verkligen, hur härligt somhelst. Vi är ett sånt team! :love: :love:

Sötnosen:
e1vl1.jpg

Senast ändrad:

Ja, det finns ungefär lika många teorier om hur man ska rida som det finns hästar nästan ;) men vad härligt at det nya stallets sätt passar just dig! Själv tycker jag också att det är mest vettigt :D

Ja, det finns ungefär lika många teorier om hur man ska rida som det finns hästar nästan ;) men vad härligt at det nya stallets sätt passar just dig! Själv tycker jag också att det är mest vettigt :D
Mycket sant :)
Jag tycker inte heller att man ska bara sitta och åka häst hela tiden, men jag tycker att det känns vettigt att ibland när det stämmer bara sitta still, det kan ju röra sig om ett ögonblick eller två :)

Jag vet med mig att jag rider för mycket för handen och alltid är där och ska lirka och ha mig, även när det inte behövs, så för mig är det verkligen jättenyttigt!

Mycket sant :)
Jag tycker inte heller att man ska bara sitta och åka häst hela tiden, men jag tycker att det känns vettigt att ibland när det stämmer bara sitta still, det kan ju röra sig om ett ögonblick eller två :)

Precis. Det man strävar efter är ju att hästen ska gå i en bra form i bra balans utan att ryttaren egentligen gör något. Hästen ska av sig själv fortsätta med det moment vi "ber om" tills dess att det är dags att göra något annat. Då behövs förstås förnyade hjälper. Når vi dit i vår ridning så behöver vi inte konstant lirka med handen, rida tempoväxlingar osv. Att sitta still när hästen gör rätt är som en belöning till hästen, åtminstone så som jag blivit lärd.

kl

Idag fick jag hoppa en häst jag bara ridit en gång innan. Killawarra (Killen), ganska liten storhäst som hoppar riktigt bra. Jag red honom en gång i dressyren för ett par månader sen och då gick det verkligen jättedåligt, fick inte alls stopp på honom.

Idag började lektionen ganska bra, han kändes fin ibörjan av framridningen och var väldigt lydig framåt, dock stark när man tog tillbaka. Han är ganska "hopphästriden" också, typ riden ganska mycket bakom hand men väldigt reglerbar. När vi började med lite bommar blev han dock ganska springig och stark. Vi började med att hoppa 5½ och då ville han bara börja galoppera hela tiden. Det som är så jobbigt (fast ändå bra) med den här hästen är att han är väldigt vändbar, så man kan inte bromsa genom att svänga på en liten volt som jag gärna gör. När jag väl kom på själva 5½ var han lite för lugn och då blev det istället lite långt för honom mellan hindren. Jättesvårt att hitta mittemellan-läget, men gjorde hur många tempoväxlingar och övergångar som helst och då blev det bättre. Sen hoppade vi en linje med två hinder, i början var han bara stark och låg på men sista gången vi hoppade kunde jag reglera honom riktigt bra mellan hindren.
Avslutade med 5½ igen och hoppade 1 m, jag är ganska höjdrädd men med den här hästen kändes det väldigt enkelt :) Jätterolig lektion :banana:

kl

Hoppade Zenia idag igen och det gick bra denna gången också :D Dock var hon väldigt stressad (hade gått en lektion precis innan) och jag kände att vi hade behövt lite mer tid att få lite mer stabiltet eller vad man ska säga emellan oss, när hon är stressad blockerar hon sig som många hästar gör och det är lite trixigt att få tillbaka hennes förttroende då. Men det gick, även om det i vanliga fall finns där från början, nu fick jag jobba mig till det. Kan ju vara nyttigt, vad vet jag... Hon är grym på att hoppa, om man släpper fram henne och inte stör för mycket utan sitter där mer som en peppande beundrare och som en gaspedal nästan, så går det himla bra. Mellan hindret och skänkeln har jag hört att det ska vara :p GUD jag har så himla mycket att lära mig när det gäller hoppning! Ligger helt klart efter om man jämför med i dressyren!

Var även där och hoppade lilla araben, 70-80 cm. Gick skitbra, fast hon ligger verkligen i hundratjugo och det finns liksom inget mellating. Sen får 80 cm en helt annan dimension när man sitter på en ponny. Haha. Jag vet inte? Kankse behöver hon ha den farten för att orka över? Hon hoppas ju inte i vanliga fall, säkert flera månader sen sist. Det känns ju inte för fort, men det är omhoppningsfart på det.

Också en sak till, lite barnsligt nyfiken bara...Hur högt har ni hoppat som högst alla ridskoleryttare?

Senast ändrad:

Härligt att det gick bra! :laugh: Det är kul när man kan ändra uppfattning om hästar :)

Också en sak till, lite barnsligt nyfiken bara...Hur högt har ni hoppat som högst alla ridskoleryttare?

Jag har hoppat som högst 1,15 på ridskolehäst, men det är bara enstaka hinder. Bana har jag hoppat ca 1,05 cm.

Verkligen :) Men då var han rätt ny på ridskolan och gick en timme om dagen vilket var alldeles för lite för honom. Nu går han oftast 2 timmar och det verkar ganska lagom, han är fortfarande väldigt pigg men nu går det ju ändå att lugna honom ;) Jag har önskat honom som andrahäst i dressyrgruppen också så vi får väl se hur det blir.

Scandi: Jag har hoppat 1.15 på ridläger med en häst som gick lektioner under resten av året. På min egen ridskola har jag "bara" hoppat 1 m. Det beror väldigt mycket på vilken ridlärare man har, den som har hoppgruppen hos oss verkar vara lika feg som mig och höjer sällan över 90 cm, medan en tjej i gruppen har hoppat 1.20 med Smokey när hon hoppade för ridskolechefen. Har tävlat 90 cm med ponny och storhäst och tycker nästan det räcker så, 1 m känns alldeles för högt för mig :p

kl

Edit på mitt hoppsvar: Kom på att jag hoppade ju faktiskt 1,20 på fälttävlanslägret i somras :D :p Fast hinder dessutom, men det var bara hur kul som helst för jag kände mig så otroligt trygg på den hästen :love: :love:

Ok men det låter ju bra, vissa hästar behöver ju faktiskt mycket motion :)

Har hoppat enkelthinder på 1.10, men det var nog 10-12 år sedan. Nu skulle jag ALDRIG våga, 60-70 cm räcker MYCKET väl, och 80 cm är ju skithögt!!

Slutade med hoppning när jag gick i gymnasiet tror jag, hade inte råd (eller tid) att rida mer än en lektion i veckan då. Och på den ridskolan var det antingen rena dressyr- eller hopplektioner, och för att få hoppa var man tvungen att också rida dressyr. Så då var det bara något litet skutt sista gången innan jul och sommaren under 5-6 år tills jag flyttade till Sverige och började på ridskolan där jag fortfarande rider. Där hoppar vi var 4:e vecka, men shit var rädd man har blivit under alla åren med uppehåll från hoppning! Nu är jag en riktig fegis, men tycker ju det är lite roligt också, det är mycket skräckblandad förtjusning detta med hoppning! :)
Var faktiskt iväg på ridweekend för några veckor sen och avslutade helgen med att rida en 11-hinders bana på runt 70-80 cm! Rädd som fan, men den snälla (stackars) hästen fick oss runt.

Annars var det KM i dressyr i helgen, och vi kom 2:a bland lektionshästarna på 65,71% i LC:2! :laugh: Jag är jättenöjd, men vi måste visst träna halter och upptagning av tyglar efter skritt... :) Den lite för smarta donnan :devil: har fattat att efter skritt kommer det galopp, så första galoppfattningen blev inte alls bra. LC:2 är ju helt vidrig där, med ta tyglarna mellan E och H, trav innan H och sedan galoppfattning i hörnet, det går så snabbt och man hinner ju inte alls få ihop en lite laddad häst! Det känns nästan lite för svårt för att vara en LC, om man jämför med t.ex LB:2 där man har en hel hörna med trav innan första galoppen. Sen fick vi en 8 på den andra fattningen, så vi kan ju göra fina fattningar också! :)

Grattis till den fina ritten! :laugh: 65% är ju skitbra. Jag tycker också LC:2an är lite krånglig, LC ska väl eg vara till för unghästar och orutinerade ekipage (tror jag?) och då ska det inte vara så komplicerat.. Å andra sidan så är ju LC:1 väldigt enkla vägar så LC:2 ska väl vara ett steg högre nivå. Hmm.. :p

Grattis till placeringen :) Jag håller med dig, LC är mycket svårare än LB. Även om kraven kanske är lägre så är själva vägarna och "när allting ska hända" mycket svårare. Jag tycker LC:1 också är svår, dom där serpentinerna med avbrott är inte roliga :crazy:

*kl
Nu blir jag säkert sågad bara för att jag lägger upp en bild från när jag red i söndags.
fs_429027038_62050_1260127092.jpg

Jag såg ju dom andra bilderna på bdb och jag tycker han ser ut som en jättefin pålle :) Behöver komma lite mer framåt-nedåt men det vet du nog redan :)

Jag dressyrade med Zan(ungponnyn) idag. Gick helt okej. Galoppen har blivit jättemycket bättre sen första gången jag red honom i dressyrgruppen, typ en månad sen. Han var lite busig och bockade lite och så men det är väl bra att han visar att han lever, än så länge går han ändå bara med duktiga ryttare. Vi red öppnor på kvartslinjen och i ena varvet gick det jättebra, i andra gick det lite sämre. Men en helt okej lektion som sagt, vissa saker var riktigt bra och andra sämre :) Men nu har jag fått min del av unghästridning för den här terminen tycker jag :D En kompis fotade lite när vi red fram, hade fel objektiv på kameran så det blev jättemörkt men slänger med dom ändå.

fs_429652295_61557_1260391506.jpg

fs_429653977_64418_1260391835.jpg

fs_429655328_60104_1260392102.jpg

fs_429655511_77720_1260392139.jpg

Varför skulle du bli sågad?

Det är väl en snodd hästen har på sig, eller ser jag helknasigt?

kl på mig själv

Hur har ni det med rutiner vid avlivning på era ridskolor förresten? Jag har alltid trott att alla har haft det ungefär likadant som vi (sätter upp lappar en vecka innan, bultar på gården) men den senaste veckan har jag hört både ställen som tar bort med spruta på klinik, flyttar hästarna till någon annan gård där dom går ett par veckor innan avlivning och ett ställe där dom inte säger till innan utan bara tar bort dom. Vet inte vadj ag tycker är bäst men tycker det är lite "intressant" att höra ändå hur olika det kan vara :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
37 38 39
Svar
762
· Visningar
87 131
Ridning Nytt år och ny tråd. Här kan vi diskutera våra härliga ridskolehästar, lektionerna och allt annat som handlar om ridskolan.
41 42 43
Svar
843
· Visningar
52 853
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 839
Senast: Badger
·
Ridning Letade efter någon liknande tråd men hittade ingen. Tänkte mest höra om det finns andra där ute som upplever samma sak, ventilera lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 243
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar