Tråden för oss ridskoleryttare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Någon gång nästa termin kanske jag skulle kunna fota när du rider :p om jag hinner och har tid, måste ju byta riddag pga att jag jobbar på coop 2 torsdagar i månaden.

Gärna! Men jag vet inte heller riktigt när jag kommer rida nästa termin... Jag har bett om att få byta grupp för att jag får lite svårt att hinna till den torsdagsgrupp jag rider i idag.

Btw i söndags så red vi förbi precis någongång när du blev fotograferad, då hoppade Philip till av klickljudet från kameran. Golfbollar som plötsligt tjongar till i ridhusplåten vänder dom inte på öronen åt, men ett nästan ohörbart klickljud från kameran var tydligen lite läskigt om du frågar honom... :rofl: Söta djur!

Gärna! Men jag vet inte heller riktigt när jag kommer rida nästa termin... Jag har bett om att få byta grupp för att jag får lite svårt att hinna till den torsdagsgrupp jag rider i idag.

Btw i söndags så red vi förbi precis någongång när du blev fotograferad, då hoppade Philip till av klickljudet från kameran. Golfbollar som plötsligt tjongar till i ridhusplåten vänder dom inte på öronen åt, men ett nästan ohörbart klickljud från kameran var tydligen lite läskigt om du frågar honom... :rofl: Söta djur!
Aha okej, men söndagsgruppen kmr du väll fortfarande rida kvar i? ;)
Själv ska jag inte rida idag, då jag jobbar på coop :( Men nästa vecka ska jag också jobba på coop men hinner rida då ändå förhoppningsvis.
Du vet, kameror äter upp stora bruna hästar som heter philip :p

Vad har hästarna för bett, nosgrimmor och hjälptyglar på era ridskolor?

2-delat (de flesta) och 3-delat tränsbett, två stycken har pessoabett :S. Sen har vissa martingal och andra tidemantyglar.

Vad tycker ni om att ha sporrar på ridskola? Jag tycker inte man borde tillåta det, och om man gör det skall det vara efter rekommendation från ridläraren och inte på eget bevåg. Och inte på vilken häst som helst heller...

Använder alla sporrar hit och dit jämt så förstör man ju känsligheten på hästen? Grövre och grövre hjälper behövs. Dessutom är det inte så jädra farligt om man skulle behöva få jobba sig riktigt svettig för att tillslut få hästen att gå fram. Eller? Man lär ju sig på det också.

Vad tycker ni om att ha sporrar på ridskola? Jag tycker inte man borde tillåta det, och om man gör det skall det vara efter rekommendation från ridläraren och inte på eget bevåg. Och inte på vilken häst som helst heller...

Jag tycker man ska prata med sin ridlärare innan man börjar rida med sporrar. Då kan man också fråga om det är nån häst som man inte bör ha sporrar på. Jag tycker det är bra att man får prova det på ridskolan om man vill, bättre det för då lär man sig i alla fall hur man ska använda dem.
Jag rider ganska ofta med sporrar, men bara när jag rider dressyrlektion. Jag har det inte när jag rider ut, hoppar (oftast inte iaf) och oftast heller inte om jag rider själv på banan. Och självklart inte på hästar som man inte behöver det på.

Man ska inte börja med sporrar bara för att man inte får fram hästen... Jag tycker man ska lära sig rida ordentligt utan sporrar innan man börjar rida med. Jag hade ridit i över tio år innan jag började.

Vi har nog ganska blandat.
De flesta hästar har engelsk nosgrimma, men ganska många har remontnosgrimma och ett par stycken har aachen.
Det vanligaste bettet är nog tredelat (med vanliga ringar eller fasta), men några går på tvådelat. En ponny går på rakt gummibett och några storhästar har rakt novabett. Några storhästar går på hackamore ibland (går sönder i munnen). Två storhästar har även ett lite skarpare hissbett. Den ena för att han ska lätta lite i framdelen (stor och tung vilket sliter på frambenen) och den andra går helt enkelt bättre på det.

Kanske hälften av hästarna har martingal, dock är det några som nog egentligen klarar sig utan den. Smokey brukar gå med martingalen i nosgrimman så det blir som en fast martingal. En (möjligtvis två) rids med graman. Vissa hästar går ganska ofta på gummisnodd med orutinerade ryttare eller för ryttare som har lite svårt att rida hästen framåt-nedåt (man måste ju fortfarande jobba upp den i formen, men det är lättare om hästen är lång och låg än om den går med huvudet i luften.

Angående sporrar så vet jag egentligen inte vad jag tycker. Jag tycker att det är bra att man får prova, men samtidigt håller med om det där att det blir svårare för ryttare som inte rider med sporrar. På Smokey är det tex så att om man sätter på sig sporrar så skärper han sig något oerhört för att han vet att det är jobb på gång. Visst kan jag rida honom utan, men det är helt enkelt mycket jobbigare, hjälperna blir mycket större och han har tillräckligt svårt att ta vänsterskänkeln som det är nu.

Använder alla sporrar hit och dit jämt så förstör man ju känsligheten på hästen? Grövre och grövre hjälper behövs. Dessutom är det inte så jädra farligt om man skulle behöva få jobba sig riktigt svettig för att tillslut få hästen att gå fram. Eller? Man lär ju sig på det också.

Jag håller inte alls med. Jag har ridit en del på ridskolor där sporrar inte är tillåtna, och skänkeldövare hästar har aldrig skådats.

Det handlar inte om att man inte vill jobba sig svettig, det handlar om att hela sitsen blir förvriden om man ska sitta och gräva in skänkeln i hästens sidor för att få den att gå fram. Hellre rida med finare hjälper och korrekt sits.

Givetvis bör man bara rida med sporrar om man kan kontrollera hur man använder dem, och sporrar är därför ingenting för nybörjare.

Jag har sporrar på de flesta hästar, utom några extremkänsliga. Just för att hästen ska lyssna ordentligt på skänkeln, avskyr att rida hästar som inte är framme för skänkeln ordentligt. De flesta hästar har jag ett par väldigt korta och runda sporrar till, för några lite mer skänkeldöva ett par lite längre. Bättre för hästen och för ryttaren med ett litet tryck av sporren, än en hel häl som gräver sig in i hästens revben.

Jag håller inte alls med. Jag har ridit en del på ridskolor där sporrar inte är tillåtna, och skänkeldövare hästar har aldrig skådats.

Det handlar inte om att man inte vill jobba sig svettig, det handlar om att hela sitsen blir förvriden om man ska sitta och gräva in skänkeln i hästens sidor för att få den att gå fram. Hellre rida med finare hjälper och korrekt sits.

Givetvis bör man bara rida med sporrar om man kan kontrollera hur man använder dem, och sporrar är därför ingenting för nybörjare.

Jag har sporrar på de flesta hästar, utom några extremkänsliga. Just för att hästen ska lyssna ordentligt på skänkeln, avskyr att rida hästar som inte är framme för skänkeln ordentligt. De flesta hästar har jag ett par väldigt korta och runda sporrar till, för några lite mer skänkeldöva ett par lite längre. Bättre för hästen och för ryttaren med ett litet tryck av sporren, än en hel häl som gräver sig in i hästens revben.

När tycker du man ska börja använda sporrar isåfall? Om man tänker i år man har ridigt.

Själv rider jag i princip aldrig med sporrar. Som ett exempel finns det ett sto som kan vara världens segaste och riktigt jobbig att rida, både med sporrar och utan, och även om man har sporrar så blir hon irriterad av dem men inte går hon särskilt mycket framåt för det, hon piskar bara till med svansen.

Utan sporrar är hon lika seg, men det gäller att hitta något hon tycker är roligt, att få med hästen på ridningen och inte bara sitta och rida själv. De få gångerna jag ridit henne utan sporrar har det efter mycket ben och tänk från min sida trots allt gått bra. Eller så slänger jag helt enkelt av sadeln så jag får mer kontakt med hela hästen, då är det inga problem alls.

För mig är ridning något man gör tillsammans med hästen, inte mot hästen, hästen ska helst tycka det är lika kul som jag annars har ridning inget värde för mig... Sporrar känns därför fel för mig, det kan ju inte vara skönt med ett stålnubb i sidan istället för ett jämt tryck av en skänkel. (Jag skänklar förresten inte med hälen i vanliga fall? Utan med vaden? Hälen ska ju peka ner i marken, då blir det svårt att komma åt med den? Självklart man inte vill rida en häst som inte är framför skänkeln, det funkar ju inte, men inte ska man behöva tvinga fram det med stål.)

Och andra sidan rider jag nästan bara känsliga hästar, även på lektion, så min åsikt grundar sig säkert mycket på detta.

Men jag håller med er om att det är ok, så länge en kunnig person har sagt till att man får ha det, och att man kan hantera dem.

När tycker du man ska börja använda sporrar isåfall? Om man tänker i år man har ridigt.

Jag tycker inte man sätta en gräns i år, det beror på hur mycket man rider och hur fort man lär sig. Men när man kan rida en normalsvår häst i form större delen av ett ridpass och framförallt har såpass balans och kontroll så man kan styra hur mycket man använder sporren, då kan man använda den.

Själv rider jag i princip aldrig med sporrar. Som ett exempel finns det ett sto som kan vara världens segaste och riktigt jobbig att rida, både med sporrar och utan, och även om man har sporrar så blir hon irriterad av dem men inte går hon särskilt mycket framåt för det, hon piskar bara till med svansen.

Utan sporrar är hon lika seg, men det gäller att hitta något hon tycker är roligt, att få med hästen på ridningen och inte bara sitta och rida själv. De få gångerna jag ridit henne utan sporrar har det efter mycket ben och tänk från min sida trots allt gått bra. Eller så slänger jag helt enkelt av sadeln så jag får mer kontakt med hela hästen, då är det inga problem alls.

Man får givetvis anpassa efter hästen. Blir hästen bara irriterad och går bättre utan sporrar bör man självklart inte rida med sporrar. Det får man avgöra från häst till häst. Slänga av sadeln när man har lust på en ridskolelektion??? Får ni göra sånt, och hur mår hästarnas ryggar av det?:crazy:

För mig är ridning något man gör tillsammans med hästen, inte mot hästen, hästen ska helst tycka det är lika kul som jag annars har ridning inget värde för mig... Sporrar känns därför fel för mig, det kan ju inte vara skönt med ett stålnubb i sidan istället för ett jämt tryck av en skänkel. (Jag skänklar förresten inte med hälen i vanliga fall? Utan med vaden? Hälen ska ju peka ner i marken, då blir det svårt att komma åt med den? Självklart man inte vill rida en häst som inte är framför skänkeln, det funkar ju inte, men inte ska man behöva tvinga fram det med stål.)

Självklart ska hästen tycka att det är kul, men samtidigt måste den också vara framme för hjälperna. Om hästen vill såsa sig igenom hela lektionen istället för att arbeta är inte det ok, jag vill att hästen går fram. Om hästen inte tycker om att arbeta och blir ledsen om den måste göra det passar den inte som ridhäst, framförallt inte på en ridskola. Jag vill rida hästar som tycker om att arbeta, inte hästar som hatar det och bara blir lyckliga när de slipper. Självklart vill man kunna trycka med vaden bara, men vad gör du när hästen inte lyssnar på en vadtryckning?

Och andra sidan rider jag nästan bara känsliga hästar, även på lektion, så min åsikt grundar sig säkert mycket på detta.

Jag rider också känsliga hästar, men även en framåt och känslig häst kan gå bättre med en liten sporre för att få snabbare reaktioner på sidförande och böjande skänkel.

Har man en egen häst kan man ju öva upp känsligheten på den, så att man inte behöver ha nån sporre. Men det är svårt att göra på en ridskolehäst som ska gå med alla sorters ryttare, även ovana.

Nej, för min nuvarande ridskolelärare fick jag inte det när jag frågade (hon var ny då). Har inte kommit på tal någon annan gång heller eftersom jag inte har ridit någon av de hästarna sen förra terminen. Ryggarna är det inget fel på, har du en balanserad sits är inte barbacka nån gång då och då ett problem, dessutom är det som sagt ingen vanlig företeelse.

Om hästen inte passar som ridhäst och den vill såsa sig fram bakom skänklarna utan sporre. Säger det mest om hästarna på ridskolan eller dig som ryttare? När jag väl använder sporrar så har jag råkat på en sån såsarhäst, det är inget kul att rida i början av de passen, men å andra sidan om man får ordentligt med kontakt med hästen så behövs inte sporrarna efter ett tag.

När en häst inte reagerar på vadtryckning, kramar jag åt hårdare, går den ändå inte fram ordentligt duttar jag i spöet på bakdelen. Är det helt omöjligt får jag helt enkelt förstöra sitsen och gräva in hälarna.

En häst som behöver sporre för att reagera direkt och snabbt kallar inte jag en känslig häst.

Jag tar tillbaka att jag tycker sporrar borde förbjudas på ridskola, men de ska användas under uppsikt och av elever som är mogna för det.

För någon vecka sen såg jag en av de känsligare hästarna ridas med sporrar, för hon gick inte fram, anledningen var för att ryttaren höll för hårt i tyglarna inte för att "gasen" inte var tillräcklig.

Det var därför jag blev så upprörd över detta ämne. Jag pratade med ryttaren efteråt och hon spolade sporrarna till nästa gång och fixade även några andra saker jag pratade med henne om, gick mycket bätrre för henne nästa gång :D men egentligen är det inte jag som ska behöva säga till i den situationen. Lite sur över detta, och det är bara toppen på isberget av saker jag börjat störa mig på.

Orkar inte diskutera detta med dig längre oavsett, vi har inte så olika åsikter egentligen.

Trevlig attityd.:crazy: Du vet att detta är ett diskussionsforum, va? Tycker man att det är jobbigt att diskutera kanske man ska bege sig någon annanstans. :cool:

Men gud, alla har ju olika åsikter :crazy: Det är jättesvårt att få upp ordentlig känslighet hos vissa ridskolehästar. Dom behöver inte vara uttråkade och hata ridskolan för det, men vissa hästar är känsligare än andra och vissa är segare än andra. Är det då inte bättre att kunna trycka till med en sporre istället för att sitta och klämma? Det är ingen som har sagt att man behöver sporrar på alla hästar, men vem vill inte kunna använda så små hjälper som möjligt?

Det är min tanke också, hellre ett lätt tryck med sporren än att sitta och klämma hela lektionen. Och nej, hästarna blir definitivt inte känsligare av att inte ridas med sporrar, och istället ha ryttare som klämmer dem i magen hela tiden. På en tämligen skänkeldöv ridskolehäst brukar man inte få särskilt mycket effekt av en lätt dask med spöet heller, för de blir ju vana vid det med.

Ska man ha hästar som går med nybörjare kan det ju bli direkt farligt om de direkt går fram för minsta skänkeltryck, är man nybörjare har man förmodligen inte den kroppskontrollen och balansen som krävs för att alltid använda skänkeln medvetet och lagom mycket.

Vart skiljer sig våra meningar angående det jag frågade om? Det jag ville disskutera från början?
Jag tar tillbaka att jag tycker sporrar borde förbjudas på ridskola, men de ska användas under uppsikt och av elever som är mogna för det.

Sen för all del, rid ni med sporrar om ni behöver det, ni är ju duktiga ryttare vad jag har förstått och hästarna känner enligt er inget större obehag av sporrarna. Jag har inte behövt sporrar på väldigt länge och rider därför inte med det, det är väl väldigt enkelt att förstå?

Det är ju det att du sitter och i princip dumförklarar oss för att vi använder sporrar även om du skriver att du ändrat dig. Undertonen i dina inlägg är inte särskilt trevlig och då är det lätt hänt att man hugger tillbaka.

Det är ju det att du sitter och i princip dumförklarar oss för att vi använder sporrar även om du skriver att du ändrat dig. Undertonen i dina inlägg är inte särskilt trevlig och då är det lätt hänt att man hugger tillbaka.

True that. Undertonen antar jag kommer från att jag tycker inte att det är den optimala ridningen, men tycker heller inte det är helt fel, jag är helt enkel lite kluven. Ibland har jag en tendens att se saker i svart och vitt endast. Förlåt.

Hästen och jag passade inte riktigt ihop, hon var sjukt stark, jag är ganska "mesig" i min ridning och tar gärna för lite, tror ridläraren fick påminna mig minst 30 gånger om att jag skulle korta tyglarna.
Sen blir det gärna så när jag rider pigga hästar att jag skjuter fram underskänkeln, i ett försök att få stopp på hästen typ, så skänkeln blir inte så himla vacker, eller funktionsduglig heller för den delen.

Det är rätt sjukt hur dålig jag kände mig när jag red runt på den där hästen, min förra foderhäst går i en stadig form och jag gör liksom byten i språnget med honom (det kanske inte är svårt, men för mig är det rätt stort).
Och den här ponnyn pinnade på och hade ingen alls lust att ställa eller jobba öht.

Lite update: Idag red jag dressyr barbacka på hästen jag skriver om i citeringen. Den här terminen har varit så otroligt givande, jag började ju på en ny ridskola efter att ha gått på samma i 7 år. Vilket är rätt stor förändring, min nuvarande är mer tävlingsinriktad och har fler bra hästar.

Ja, idag gick det i alla fall så otroligt bra! Jag sitter fortfarande och ler när jag tänker på det :love: Hästen ifråga är en riktig märr, men som man säger, när man vunnit en märrs förtroende har man en vän för livet. Det är så det känns just nu. Ridläraren sa att det var fantastiskt och att hon aldrig hade sett henne jobba som hon gjorde idag, trots att jag är långt ifrån de bästa ryttaren där.
Sen frågade hon om jag ville byta grupp, våra grupper är indelade i nivår 1-7, den jag rider i nu är en 5a, men den hon tyckte jag skulle byta till är en 7.
Jag är så glad just nu :D

Hela den här terminen har varit full av förändringar, inte bara ridmässigt utan jag har även börjat i en ny skola (7an), och en ny ridskola. Efter att ha gått på samma ridskola och skola i 7 år. Jag kan inte påstå att jag inte har trivts, men man märker nu såhär i efterhand att det har varit riktigt bra med förändring, nya rutiner och inte följa samma spår jag gjort såpass länge nu.
Och det roliga är att jag tror att allt kommer bli ännu bättre i vår :banana::bump::D:)

Vad kul att du trivs så bra! :banana: Det är nog nyttigt att byta ibland så man kan få olika perspektiv på det här med ridning, men jag är alldeles för fäst vid "min" för att våga ta det steget :p

halvt kl eller nåt

..Och jag kommer få byta grupp i vår. Min kära morgongrupp kommer upphöra att existera pga att vi är för få elever, endast 3 st. Jätteskönt tycker vi, men det blir ju himla dyrt att ta ut en ridlärare bara för en timme och tre elever. Känns lite tråkigt, och jag är rädd att jag kommer hamna i en sämre grupp. Inte för att jag tycker att jag själv är världsbäst på något vis, men jag har ingen lust att hamna i en grupp med 14åringar som precis har börjat rida storhäst.. :eek: Tre grupper kan jag tänka mig, tis/ons/tors kväll men tisdagar jobbar jag så det går inte. De andra grupperna brukar vara proppfulla så då får jag bara hoppas att nån hoppar av. Annars vet jag inte riktigt vad jag gör. Måndagar tänker jag inte rida, klarar inte av den ridläraren.
Jag vill ju inte byta ridskola, men har samtidigt inte lust att betala flera tusen i onödan. Blää...

2-delat (de flesta) och 3-delat tränsbett, två stycken har pessoabett :S. Sen har vissa martingal och andra tidemantyglar.

På ridskolan där jag rider får man ha sporrar, om man rider i högre grupper och ridläraren godkänner det. Men inte på alla hästar.
Man kan heller inte ha spö på alla hästar, en häst tex kan man ha spö på men får vara väldigt försiktig och lägga spöet mot bogen.
Jag har problem med skänkelvikning och en ridlärare tyckte att jag skulle prova sporrar, för jag blir liksom hämmad av stigbygeln/stiglädret, det går alltid lättare utan stigbuglar. Dock har jag aldrig provat rida med sporrar och vet inte riktigt om jag "vågar"...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
40 41 42
Svar
829
· Visningar
91 270
Ridning Nytt år och ny tråd. Här kan vi diskutera våra härliga ridskolehästar, lektionerna och allt annat som handlar om ridskolan.
41 42 43
Svar
843
· Visningar
52 917
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 875
Senast: Badger
·
Ridning Letade efter någon liknande tråd men hittade ingen. Tänkte mest höra om det finns andra där ute som upplever samma sak, ventilera lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 277
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar