Tråden för oss ridskoleryttare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

KL

Ang. bett, hjälptyglar osv... :)

Hos oss har alla hästar 2-delade bett, en har gummibett. De flesta har engelsk nosgrimma, vissa har aachen, vissa remont. Sen har alla hästar thiedemantygel, vilket varit hett omdiskuterat förut...haha

Sen ang. sporrar, är det i princip bara de som tävlar som har sporrar, men andra duktiga får rida med det också efter tillåtelse av instruktör, men det är inte särskilt vanligt.

kl

Jag har lyckats fixa en fotograf :D Min mamma närmare bestämt, som ska ta lite kort på nästa ridlektion. Hoppas bara bilderna blir hyfsade och inte för mörka, man vill ju helst inte ha blixt inne i ridhuset. Jag brukar inte ta kort inne i ridhuset direkt ofta, Nån som har koll, visst brukar det bli okej bilder?

Bra jobbat :banana: Jag tycker det beror jättemycket på vem man sätter bakom kameran och vilken kamera det är :p

Ja det är klart :D Det är en systemkamera så den är ju bra. Men jag menar det är ju inte sämre ljus i ridhuset än inomhus och där går oftast inte blixten av så det borde funka :)

Nä, fast det behövs kortare slutartid pga röresen och längre pga det dåliga ljuset ;) Det funkar alltså inte med autoläget.

kl

Red Zenia idag för min favoritinstruktör :love: Sitsträning var det. Gick hur bra som helst men jag har problem med att hålla vänsterhanden i rätt läge i högervarv så jag fick jobba mycket med det.

Kul att det gick bra :laugh:
Ja de där små detaljerna är svåra, men när man väl kommer till rätta med dem så går det automatiskt :)

knapp

Red privatlektion på Smokey idag. När jag satt upp kändes det sååå himla dåligt, verkligen helt otroligt uselt. Men tack vare en grym tränare lyckades jag rida mig ur det och rida honom bättre än jag någonsin gjort tror jag! Fick honom verkligen att ta vänsterskänkeln, vilket gör att han kommer upp ordentligt på högertygeln och då blir han rak (vilket verkligen är vårt största problem annars. Jättefin var han verkligen :love: Red lite galopparbete med framdelen innanför spåret, men då började han bli trött och det blev mycket protester i form av studs, byten osv. Får ta igenom det nästa lektion helt enkelt. Avslutade med diagonaler i mellantrav och han har aldrig travat så när jag har suttit på. Det var som att han fick värsta turbomotorn där bak och han längde verkligen steget istället för att bara springa som han brukar göra. Önskar att jag hade film men har lite bilder iaf. Största problemen nu är alltså: 1) min sits, 2) kunna rida mig till det här läget igen och 3) tempot i galoppen.

fs_430625373_99410_1260817883.jpg

fs_430627388_70644_1260818206.jpg

fs_430627741_82537_1260818264.jpg

fs_430629605_61337_1260818561.jpg

fs_430630108_93393_1260818638.jpg

fs_430630591_68878_1260818720.jpg

fs_430632194_84580_1260818976.jpg

Vad härligt! :banana: Det är såna stunder man lever på!

Kul med bilder också :) Det är ju alltid svårt att bedöma efter bilder, men jag tycker din sits är trevlig. På några av bilderna lutar du dig lite mkt bakåt vilket gör att du tappar kontakten med sittbenen, men somsagt det är ju ögonblicksbilder så jag har ingen aning om du brukar göra så. På andra galoppbilden ser det ut som att du har blivit "utputtad" på yttersidan, det gör det mkt svårare.
Gillar första bilden! :) händerna lite mycket isär visserligen men det är detaljer :D Du sitter fint och tygeln går i en rät linje från din hand till hästens mun.

Haha jag bävar inför att visa mina bilder, jag har säkert en massa fel som jag inte tänker på :p Men ni får se på torsdag :D

Jag håller med :banana: Nu vet jag ju hur jag ska göra, hoppas jag klarar det utan tränare på söndag också :D

Tack :) Jag har ungefär de felen du säger. Lutar mig väldigt mycket bakåt (det är tyvärr inte ögonblicksbilder...) och vrider mig väldigt mycket i sidan, det sistnämnda har dock blivit väldigt mycket bättre. Han är ju som sagt ganska oliksidig och så fort han får chansen så puttar han ut mig på ena sidan. Trycker ner handen väldigt ofta, rätar ut armen för mycket och drar upp skänkeln :p Men jobbar på det :angel:

Det är ju så med ridning, finns alltid något att jobba på. Men det är ju charmen! :) (inte alltid dock, ibland tycker man att det bara borde gå ändåå! :p)

Själv har jag en tendens att luta mig framåt i galoppen :confused: Och ostadiga skänklar :angel: Men jag försöker verkligen tänka på det och det blir ju bättre. Men tydligen så krävs det ju 10.000 upprepningar för att hjärnan ska förstå...

Han såg väldigt trevlig ut på första bilden!
Ser nästan lite ut som en minifrieser där också :D

*kl*

Svar på hjälptyglar, sporrar etc...

På min ridskola har alla hästar 2, eller 3 delade tränsbett, en har ponnyhack. Nosgrimmorna är antingen remont eller engelsk, vissa med snokrem.
Ang. sporrar, så är det tillåtet att rida med sporrar om ridläraren bedömer att man klarar av det. Dock är de flesa hästar såpass framåt för skänkeln att du inte behöver sporrar.

Måste också skriva att jag red en alldeles ny häst på riskolan igår. En otroligt trevlig och positiv 6-årig valack. Enda man vet om honom är att han är okänd, importerad från Öst-Tyskland och att han verkar välriden. Han kändes direkt som min typ av häst - mycket motor, väldigt känslig för hjälper, och väldigt mån om att försöka utföra det jag ber honom.

Från östtyskland, då kan han väl knappast vara bara 6? Östtyskland upplöstes ju för 20 år sen, så om han är från DDR måste han vara minst 21?

Tack :) Ja han är lite maffig om man får upp honom i formen så han får lite mer överlinje.

Igår hoppade jag Killen, samma som förra veckan. Tyvärr var han lite trasig i mungipan så jag red på hackamore. Han har ganska lätt att knäcka av i nacken och gå bakom med vanligt bett, så det var verkligen en utmaning att rida med hackamore då :p Men efter et ttag fick jag faktiskt in tekniken hur jag skulle få honom lätt i fram men ändå lugn, och då hoppade han riktigt bra. Dock kunde jag inte hålla det mer än två-tre språng när vi hoppade bana, sen blev han lång och stark igen. Men ändå en förbättring, han sprang inte lika mycket som förra veckan heller! Han hoppar fantastiskt fint, och är otroligt kvick i benen (kunde verkligen inte se avstånd igår, så kom alldeles för nära fler gånger men han hoppar otroligt smidigt ändå), och jag har aldrig suttit på en mer vändbar häst. Jätteroligt :D

Mabude: Tänkte exakt samma tanke :p

Från östtyskland, då kan han väl knappast vara bara 6? Östtyskland upplöstes ju för 20 år sen, så om han är från DDR måste han vara minst 21?

Nej, sorry. Öst-tyskland finns ju inte längre.

Han är tydligen från Bayern i sydöstra tyskland :D. Man kanske inte ska kalla det för östtyskland, utan östra tyskland istället.

Kommer han från Bayern kommer han garanterat inte från östtyskland i a f, för Bayern ligger i västra Tyskland. ;)

*kl*

Angående sporrar så fick man rida med det på min gamla ridskola om det var motiverat på den hästen och man ansågs kunna hantera det. Jag använde det nog ganska flitigt utan att reflektera så mkt över det... :o men det var bara på de hästar där man utan sporre inte fick ngn respons och med sporre kunde få hästen frammåt med en lätt petning. Jag brukade även alltid rida första lektionen på en ny häst utan sporrar och bara sätta på dem nästa om jag kände jag inte att det fungerade utan.

På nya ridskolan så rider vi inte med sporrar, men islandshästarna är ju inte så stora så sporren hade oftast behövt sitta på vaden för att kunna inverka ändå :D

Vi hade sista lektionen för terminen förra veckan :( Det var iofs väldigt rolig lektion, vi skulle låtsas att det var tävlig och rida första kortsidan i skritt, långsidan i tölt, kortsidan i trav och så sista långsidan i galopp och så rena gångarter som möjligt. Det fungerade faktiskt över förväntan och jag kände mig jätteduktig och verkligen att jag har lärt mig en massa nytt i höst! :banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
37 38 39
Svar
762
· Visningar
87 126
Ridning Nytt år och ny tråd. Här kan vi diskutera våra härliga ridskolehästar, lektionerna och allt annat som handlar om ridskolan.
41 42 43
Svar
843
· Visningar
52 853
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 839
Senast: Badger
·
Ridning Letade efter någon liknande tråd men hittade ingen. Tänkte mest höra om det finns andra där ute som upplever samma sak, ventilera lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 243
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar