Tråden för oss ridskoleryttare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Det låter ju inte alls roligt, och jag tycker som alla andra att du ska leta efter en annan ridskola!

Hos oss har vi över 50 lektionshästar, och av dessa är det kanske två-tre stycken som jag ville säga att är mindre trevliga i stallet. Som oftast funkar det ändå bra med dessa om man vänder i spiltan, binder upp i boxen eller tar ut på gången och fixar i ordning. Dessa hästarna funkar också bra på lektion och är mycket trevliga att rida, det är just iordninggörandet som dom inte tycker om. Vi har haft några andra ”surisar” också som även på andra sätt visat att dom inte trivts, dessa har fått lov att bli privathästar.

Om alla hästar på en ridskola beter sig sådär låter det ju inte som dom trivs särskilt bra? Hur är dom att rida?

;)

Jag har avsiktligt låtit bli att skriva att jag rider på torsdagar efter att jag läst här i tråden och insett att jag och Cassiopeja rider/red i samma grupp. Tänkte vänta med att outa mig tills jag kommit på vem hon är i ridgruppen (planen var att då gå fram och presentera mig IRL), men det har jag fortfarande inte lyckats med :p Jag kom in sent i gruppen och har ridit Hailey (1 gång), Bend It (1 gång) och Romeo :love: (2 gånger). Vet inte om det ger några ledtrådar?

Åh, rider vi i samma grupp? Vad trevligt, hej hej! :D Själv har jag dessvärre väldigt dålig koll på vem som är vem - jag är urusel på både namn och utseenden och att begripa vilka andra som rider stadigvarande i gruppen (jag har inte ens lyckats begripa det i min andra grupp som jag ridit i en termin längre än denna). Så jag ber om ursäkt för att jag inte vet vem du är på rak arm (men ii-ssa har säkert stenkoll ;) ). Men om jag rider kvar i gruppen även nästa termin så kan vi ju se om vi lyckas komma underfund med vilka vi är. :laugh:

Har faktiskt inte stenkoll men nästan, dock har jag ingen aning om vem hvala är ;)

Nu är jag faktiskt stolt över mig själv, har hoppat tre gånger denna termin (är hopprädd) så brukar avboka hoppningarna eller byta bort dem.
Alla tre gånger har jag hoppat Britta (miss britney spears)
22541246.jpg

Korsning halvblod/russ om jag inte minns fel :)

Tack för svaren, Skönt att höra att det inte är så här på alla ridskolor!
Alla hästarna i stallet är inte på det här viset, det är främst 5 av ca 20 av de stora hästarna. De är jättefina att rida på, men för mig som inte ridit på så många år vill jag hellre känna mig säker i alla lägen. Så det är alltid jobbigt att gå och kolla på listan och se vilken man står uppskriven på...dessutom står några av de hästarna i ett eget litet stall så man är helt ensam där ibland, inte ens en annan elev. Jag har bett att få undvika honom som jag blev sparkad av i alla fall. Men jag tycker ju synd om nästa person som kanske står i tur!

Nu ska jag iväg till sista passet innan jul! Och sedan får jag se var jag hamnar efter det...långsiktig plan är att fortsätta på ridskola (kanske inte den här) ett tag och sedan kanske bli medryttare!

Vad duktigt av dig :banana: Har du tyckt att det var roligt när du väl har gjort det då? :)

Själv fick jag nyss reda på att min favorit bland storhästarna ska säljas :( Hon är väldigt tjurig i stallet och har varit det sen hon kom, och nu är det en tjej som kommit och provridit två gånger som troligtvis ska köpa henne. Jättetråkigt och jag kommer sakna henne jättemycket, men det är nog bäst för både henne och för oss elever. En fantastisk häst att rida verkligen, men det är helt enkelt inte roligt med sådana sura hästar. Är övertygad om att hon kommer få det jättebra och hoppas på att få se henne på tävlingsbanorna senare :)

hopphopp039.jpg

Tycker inte det där låter bra alls, visst kan det finnas tjuriga hästar på en ridskola men det ska inte gå ut över er elevers säkerhet.

Bibor, "flockledaren" på min ridskola, kan vara en riktig grinpelle och sparkades en hel del när han kom, folk vågar fortfarande inte kratsa hans bakhovar till exempel, även om de binder upp honom. Varför han gör så här är för att han anser att det är han som bestämmer, han kör med sina undersåtar helt enkelt. Visar man däremot vem som bestämmer, är tydlig, lugn och bestämd är han som vilken annan undergiven häst som helst, man behöver inte ens krångla med att vända hästrackaren.

Detta är såklart svårt för en person som är rädd och jag tycker inte du ska äventyra din hälsa på hästar som inte ens är dina! Att gå på ridskola ska vara ROLIGT. Tycker att du ska åka och prova några andra ridskolor, eller helt enkelt vägra att rida dessa sura och faktiskt farliga hästar.

Det värsta verkar vara att det inte finns personal tillgänglig innan lektionen! Jag tycker att det alltid ska finnas en ansvarig tillgänglig för hjälp och frågor. Ibland behöver man hjälp även om man har ridit länge, och det är framför allt en säkerhetsfrågor. Det kan hända nånting. Nää, verkar inte som nån höjdare det där.
Hoppas det gick bra på sista lektionen i alla fall! :)

Vad trist! :(
Är det Lady som du red nån gång förut? Tycker mig känna igen henne från dina tidigare bilder men jag kanske har fel :p
Det är trist när sånt händer men förhoppningsvis får hon ett bra liv som privathäst :)

Ja precis, red henne några gånger i hoppningen den här terminen och en hel del förra året. Jättetråkigt som sagt men det funkar verkligen inte :( Förutom att hon är väldigt tjurig är hon väldigt känslig och framförallt i munnen, hon kunde bara gå en lektion om dagen och det är inte ekonomiskt möjligt med sådana hästar hos oss tyvärr. Men hon kommer nog få det bättre, och hoppas att ridlärarna hittar någon annan trevlig häst :)

Ja det kan man ju förstå. Vi hade en ponny förut som blev tvungen att säljas. Superfin ponny verkligen, han hade gått SM i dressyr och sådär och jätteduktig när man väl hittade knapparna. Men gjorde man inte det.. Då tvärstannade han varannan meter och vägrade gå, så fort man knep åt med benen vart det tvärstopp. Inte var han bättre i boxen, jättesurig. Det var få ryttare som han trivdes med. Så förra sommaren såldes han, och det var så härligt att se hur han "klickade" med sin nya ägare, en jättesöt tjej som verkade älska honom från första stund, och det var nog ömsesidigt :love: Hon hade häst- och ridkunniga föräldrar också så det kändes jättebra att han fick komma dit.
Vissa hästar trivs inte med ridskolelivet helt enkelt så då får man anpassa efter det.

kl

Nu kommer bilderna från igår... Som sagt är det usel kvalité, de flesta bilder såg ut ungefär såhär:

30057717.jpg

Och såklart blev det ännu lite sämre skärpa när jag laddade upp dem på Pixbox men man får väl hålla tillgodo med det som blir!

Det gick inte lika bra som förra gången, men det kändes som att Marquis hade mycket annat i huvudet, inte minst den vinande snöstormen utanför... Så ibland kändes han bara som en stor kamel. Vi gjorde samma övning som förra gången, övergångar mellan öppna och sluta. Jag gör ofta för mycket, men några gånger blev det riktigt bra. På slutet var han fin i alla fall.

30057696.jpg

30057715.jpg

30057718.jpg

Här ser vi i alla fall glada ut båda två! :D

30057721.jpg

Jomen precis, lite så är det med Lady också. Samtidigt som om man rider på rätt sätt så blir känslan sååå otroligt bra. Men det blir bättre så här :)

Marquis ser jättesöt ut, svårt att se jättemycket annat tyvärr ;)

Känns bra att jag lyckats bevara min anonymitet :p

Jag har tyvärr inte plats i någon grupp inför våren, men jag står i kö. Jag kunde rida med i din grupp under hösten tack vare en vän som insåg efter halva terminen att hon helt enkelt inte hann utnyttja sina ridlektioner. Hon överlät resterande till mig, hur snällt som helst! :laugh: Jag hoppas jag får en plats till våren, för jag tycker att lektionerna har varit riktigt roliga även om det inte alltid gått så himla bra. Håller också på och kollar upp andra ridskolor nära stan, bl.a i Bromma och Solna. Tar gärna emot rekommendationer och varningar (gärna via PM eftersom det kan anses vara reklam/smutskastning annars).

Och det är ju huvudsaken! Bevis på att du faktiskt rider på ridskola liksom ;P
Vad kul att han blev så trevlig i slutet, det brukar ju vara så. Men då vill man inte sluta!

Hade glömt mitt spö i ridskolans manege när jag var och red meddryttarhästen där. Så jag cyklar tillbaka senare och går in i ridhuset och då står det en jättehäst helt ensam där inne! :eek: Snacka om att jag blev paff. Det var Arina :love: som fick gå omkring därinne för att få röra lite på sig (skadad).
2lw4t2p.jpg

Så gjorde jag en liten snabb akvarellskiss av henne också, vet inte om den passar här men den har ju iallfall med saken att göra.
29qjt4j.jpg

Senast ändrad:

Gud vad duktig du är på att måla! :bow: Jättefint verkligen!

Jag har "tävlat" idag (ridit ponnycupen) :D Smokey var jätteduktig! Fick lite missar, han tappar bjudningen i övergångarna till skritt, flyter ut lite på volterna i vänster varv, hann inte få tag i honom efter fria skritten (på 15 meter ska man hinna korta tyglarna, visa kort skritt, visa arbetstrav, fatta galopp) och sen råkade jag göra en för kraftig halvhalt efter mellantraven så det blev ett skrittavbrott :angel: Fick en sjua först, sen överstruket och en femma, även den överstruken och sen en fyra :cry: Men men, mitt eget fel. Är nöjd iallafall, han kändes fin även om han var lite seg och tung :) Fick 65,7% och laget vann. Riktigt bra domare var det också, som anmärkte på (i mina ögon) helt rätt saker.

fs_431798866_73869_1261317895.jpg

fs_431798072_65195_1261317696.jpg

(Kolla vad fint pimpade vi är, han har glitter runt pannbandet och alla knoppar och jag har runt hjälmen :D)

Haha tack :D Man får ju passa på innan jul ;) Tack! Jo jag fick guld, glömde skriva det. Det var eran Lisa som dömde :)

Vad fint det såg ut på filmen, du sitter så otroligt stilla! Måste vara ont om ridskolehästar på tävling på den nivån va? ;)

Hur kunde du glömma att skriva att du fick medaljen?? haha Vad rolig du är! Jaa Lisa dömer jättebra, tycker jag med. Det blir skillnad med domare som faktiskt jobbar med hästar och ridning själva, Lisa har ju jättemycket lektioner och då ser man nog bättre för att kunna ge konstruktiv kritik, inte bara skriva vad som hände, det vet vi ju faktiskt själva! ;)

Åh tack! Jag har haft problem med att jag flaxar med skänklarna så mycket, men det såg faktiskt ut att ha blitt bättre så det var snällt att du sa det!! :love: Ja, det är inte så många tror jag...och vi siktar högre! ;)

Tyckte det såg väldigt trevligt ut, och vilken vacker häst! :love:

LLaika: Åh tack :o. Grattis till guldet! Ni såg himla snygga ut i glittret ;D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
37 38 39
Svar
762
· Visningar
87 124
Ridning Nytt år och ny tråd. Här kan vi diskutera våra härliga ridskolehästar, lektionerna och allt annat som handlar om ridskolan.
41 42 43
Svar
843
· Visningar
52 853
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 839
Senast: Badger
·
Ridning Letade efter någon liknande tråd men hittade ingen. Tänkte mest höra om det finns andra där ute som upplever samma sak, ventilera lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 243
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar