Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!
Ännu en som rider på ridskola =) Har ridit just där i ca 3-4 år. Och hästarna har förändrats riktigt mycket. Finns kanske 1 eller 2 hästar som verkligen fortfarande har glöden kvar. Alla andra är sura, sega och envisa. Min ridskolehistoria började kanske när jag var 8-9 år. Ridit hemma innan dess. Men hade uppehåll i ca 1-2 år innan jag började på denna ridskolan, ramlade av en häst på förra och bröt min höft. Stenhårt lager i ridhuset och jag var inte tillräckligt ruttinerad för den hästen. Vilket jag tycker ridläraren skulle förstått. Det var dessutom på en hopplektion, hoppade kanske 40 cm. Men det var tillräckligt då. Skulle hoppa upp på en annan häst när jag hade ramlat av men just när jag skulle lägga tyngden i benet och hoppa upp så knakade det till i hela höften och jag fick åka hem. Sov ca 1 h den natten. Trodde inte det var allvarligt. Åkte in till sjukan morgonen där på, fick reda på att jag hade brutit min höft och hade 2 blödningar dessutom. Ärret dom gjorde är riktigt slarvigt och dem har säkert slarvat med operationen med, eftersom jag har så fruktansvärt ont efter varje ridpass eller någon annan ansträngning. Men i alla fall slutade jag inte rida. Så fort jag fick lov att gå igen hoppade jag upp på min kompis medryttarhäst och skulle rida. Sen har jag ridit min systers fd travare också. Sen började jag på västerstads ridskola. Första hopplektionen var förjävlig, hjärtat bultade och jag trodde jag skulle ramla av igen. Men jag klarade det gång på gång. En gång vågade jag till och med hoppa 105 cm med ett Fullblod. Men sedan gick det ett tag och nu är jag lika rädd igen. Jag hoppar varje hopplektion, men inte förrän sista rundan släpper rädslan. Jobbigt.. Samtidigt som jag rider 1 gång i veckan (torsdagar) Så rider jag en travare på 10 år. Helt underbar när man väl har fått igång honom och rider honom regelbundet. Nu har jag tyvärr inte ridit honom på några veckor pga att jag red en häst jag egentligen skulle haft på foder. Men för ca 2 veckor sedan red jag honom och han var en helt annan häst. Stel och sur. synd. tillbaka till ridskolan.. Där är mest fullblod, vi har fått in 3 nya fullblod nu som kommit från banan (ridskolan har också galopphästar) Jag har ridit en av dem, Big size. Helt okej häst faktiskt, lite trög i skänklen och slänger rätt mycket med huvudet, annars bra. Nu är det ju paus eftersom det är jul. Men förra gången red jag en gammal galoppör, Ettan. Riktigt bra häst faktiskt. Fast han har blivit trögare. Tycker det är synd att hästar som är på ridskolan ska behöva tappa glöden och inte bli behandlad som den ska, få uppmärksamhet och kärlek som en privathäst hade fått.. Därför har jag börjat leta foderhäst som jag i så fall kan ha med dit och rida. Är verkligen trött på att inte göra någonting mer att rida. Låter kanske konstigt men att kunna mocka, fodra och fixa i stallet får mig att må bra. att trivas och att hålla intresset kvar. Många förlorar intresset genom ridskolan. Och vissa tror att man bara ska rida och att det inte är alls några andra ansvar. Jag tycker det är synd att man inte lär sig så jätte mycket genom ridskolorna, tycker dem skulle haft mer seriös teori och annat så folk verkligen inser att det är mycket ansvar och mycket pengar. och att man ska lära sig rätt sätt att rida. Jag stör mig så mycket att se människor som sitter och sågar hästarna i munnen och hästen bara pendlar med huvudet och ridläraren öppnar inte munnen, bryr sig inte helt enkelt. Man kan ju hoppas att det finns lite hopp genom ridskolerna. =)