Tråden för oss ridskoleryttare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

För att jag typ alltid får den :p Beror inte på att jag är speciellt bra utan för att konkurrensen inte är så hög och jag brukar inte känna mig värd den då det är en annan tjej i vårt lag som aldrig får den fast jag tycker att hon rider mycket bättre :p
Absolut! Och hon vågade använda mer än bara 5, 6 och 7, jag hade 4-8 i mitt protokoll och en annan tjej fick till och med tvåor och treor. Och skönt med en domare som vågar ta i mot hård ridning :o

Då har du en samling hemma som du sitter och putsar på alltså? ;) Första året jag red ponnycupen var jag typ 12 och de andra tre tjejerna typ 16-17 och jätteduktiga, jag fick aldrig medaljen hemma men borta lyckades jag ibland knipa den för att jag alltid fick den snällaste och mest lättridna ponnyn! ;) haha

Härligt att se (nästan iaf) hela skalan!

Haha ja det har blivit några stycken nu :p Jag fick inte heller medalj mitt första år, red två matcher och blev borträknad båda :D Var 13 då och dom andra i mitt lag var jätteduktiga, vi vann. Men året efter gick det bättre för mig för då hade alla duktiga slutat :D

*kl*
En bild på sköthästen tagen för ngn vecka sedan.
fs_431367325_20683_1261147741.jpg

och hans julpynt.
fs_430449191_55012_1260737068.jpg

Grattis till vinsten LLaika! Och det är ju lite extra kul när man själv känner att det fungerat bra på det hela taget och man fått bra kommentarer. Ni är förresten jättefina och glittriga (glitter är alltid bra :D), och Smokey ser som vanligt jättesöt ut, jag får alltid känslan av att jag hade gillat honom :)

Tack så jättemycket :) :banana: Jag måste säga att han är en fantastiskt trevlig ponny :angel:

Grattis till vinsten! :)

Ikväll är det dags för min första hoppträning på nya ridskolan, hoppas det går bra. Kanske kommmer uppdatering efter :)

Tackar :)

Lycka till, berätta hur det går! Vi kommer till er den 30/1, ska försöka följa med då :)

Youtube är ju så roliga. Under rubriken "Liknande filmklipp" finns som första alternativ "6-legged deer attacked by dog", och om man kikar på klippet så ser man ett stackars missbildat kid som haltar fram med tre fungerande ben och tre ben som bara släpar. Jag tyckte i alla fall inte att det var speciellt likt ert framträdande :D Du är jätteduktig och hästen är ju bara så fin! :)

Han är fin, men det hade varit ännu roligare om vi hade haft en film på honom när han går vanlig lektion så folk hade fått se.. Då ser han ut som ett ök ;) HAHA

kl
Nu har jag ridit!
Det var första gången jag red hästen ifråga, hade ingen aning om hur hon var så det blev en del missförstånd oss emellan men rent överlag är jag nöjd. Hon var något seg och krävde mycket aktivering hela tiden annars blev hon rätt så ofokuserad. Det var också ganska stor omställning med tränaren, inte hon jag brukar rida för. Hopptränaren (som jag då red för idag) ville ha tempo, tempo, tempo hela tiden. Kändes som om jag red ökad trav i princip hela framridningen, vilket kanske iförsig är bra för mig, i och med att jag lätt blir lite passiv.
Vi hoppade trekombination med galoppbommar, kom in fel någon gång pga för lågt tempo men annars bra. Sedan 8-volt och kom in på sne linje på ett litet räcke som stod på medellinjen. Sedan en linje på långsidan med räcke oxer, 4 galoppsprång. Til sist hoppade vi supersnett på ett räcke en gång var vilket mot förmodan gick rätt bra faktiskt :)
Hon sa att jag skulle ha sporrar nästa gång, så det blir faktiskt första gången jag rider med sporrar :o

LLaika: Då kanske vi syns! ;)

Ännu en som rider på ridskola =) Har ridit just där i ca 3-4 år. Och hästarna har förändrats riktigt mycket. Finns kanske 1 eller 2 hästar som verkligen fortfarande har glöden kvar. Alla andra är sura, sega och envisa. Min ridskolehistoria började kanske när jag var 8-9 år. Ridit hemma innan dess. Men hade uppehåll i ca 1-2 år innan jag började på denna ridskolan, ramlade av en häst på förra och bröt min höft. Stenhårt lager i ridhuset och jag var inte tillräckligt ruttinerad för den hästen. Vilket jag tycker ridläraren skulle förstått. Det var dessutom på en hopplektion, hoppade kanske 40 cm. Men det var tillräckligt då. Skulle hoppa upp på en annan häst när jag hade ramlat av men just när jag skulle lägga tyngden i benet och hoppa upp så knakade det till i hela höften och jag fick åka hem. Sov ca 1 h den natten. Trodde inte det var allvarligt. Åkte in till sjukan morgonen där på, fick reda på att jag hade brutit min höft och hade 2 blödningar dessutom. Ärret dom gjorde är riktigt slarvigt och dem har säkert slarvat med operationen med, eftersom jag har så fruktansvärt ont efter varje ridpass eller någon annan ansträngning. Men i alla fall slutade jag inte rida. Så fort jag fick lov att gå igen hoppade jag upp på min kompis medryttarhäst och skulle rida. Sen har jag ridit min systers fd travare också. Sen började jag på västerstads ridskola. Första hopplektionen var förjävlig, hjärtat bultade och jag trodde jag skulle ramla av igen. Men jag klarade det gång på gång. En gång vågade jag till och med hoppa 105 cm med ett Fullblod. Men sedan gick det ett tag och nu är jag lika rädd igen. Jag hoppar varje hopplektion, men inte förrän sista rundan släpper rädslan. Jobbigt.. Samtidigt som jag rider 1 gång i veckan (torsdagar) Så rider jag en travare på 10 år. Helt underbar när man väl har fått igång honom och rider honom regelbundet. Nu har jag tyvärr inte ridit honom på några veckor pga att jag red en häst jag egentligen skulle haft på foder. Men för ca 2 veckor sedan red jag honom och han var en helt annan häst. Stel och sur. synd. tillbaka till ridskolan.. Där är mest fullblod, vi har fått in 3 nya fullblod nu som kommit från banan (ridskolan har också galopphästar) Jag har ridit en av dem, Big size. Helt okej häst faktiskt, lite trög i skänklen och slänger rätt mycket med huvudet, annars bra. Nu är det ju paus eftersom det är jul. Men förra gången red jag en gammal galoppör, Ettan. Riktigt bra häst faktiskt. Fast han har blivit trögare. Tycker det är synd att hästar som är på ridskolan ska behöva tappa glöden och inte bli behandlad som den ska, få uppmärksamhet och kärlek som en privathäst hade fått.. Därför har jag börjat leta foderhäst som jag i så fall kan ha med dit och rida. Är verkligen trött på att inte göra någonting mer att rida. Låter kanske konstigt men att kunna mocka, fodra och fixa i stallet får mig att må bra. att trivas och att hålla intresset kvar. Många förlorar intresset genom ridskolan. Och vissa tror att man bara ska rida och att det inte är alls några andra ansvar. Jag tycker det är synd att man inte lär sig så jätte mycket genom ridskolorna, tycker dem skulle haft mer seriös teori och annat så folk verkligen inser att det är mycket ansvar och mycket pengar. och att man ska lära sig rätt sätt att rida. Jag stör mig så mycket att se människor som sitter och sågar hästarna i munnen och hästen bara pendlar med huvudet och ridläraren öppnar inte munnen, bryr sig inte helt enkelt. Man kan ju hoppas att det finns lite hopp genom ridskolerna. =)

Välkommen hit!
Det där med höften låter inte kul :(

Det finns många dåliga ridskolor, men det finns ett par guldkorn med. Det finns ingen annan ridskola i närheten du kan rida på om du inte riktigt trivs på din nuvarande?

Låter som en rolig lektion :) Får man fråga vilken häst du red?

alexandrha: Låter inte så roligt :( Men jag tycker inte att du ska dra alla ridskolor över en kam, alla är inte så som du beskriver.

Jag har också hoppat idag! Samma häst som dom tre senaste gångerna, Killen. Idag var han jättefin verkligen! Har börjat lära mig hur jag ska bromsa honom så han inte bara springer, samtidigt som jag måste få upp huvudet på honom och få honom lätt där fram. Vi hoppade lite blandat, lite reglera galoppsprång och sen omhoppningsbana. Han är nästan övernaturligt vändbar så det gick jättebra :D Jättefin häst verkligen, förhoppningsvis ska jag rida honom i Stockholmscupen den 6/1 och det blir hans första tävling på klubben så det ska bli spännande:)

Det var det! :D
Självklart får du det, Betty boop heter hon. Även kallad Betty. Du kan ju tipsa nån av dina vänner som rider PC om henne(om hon går med vill säga), hon hoppar det mesta! :)

Då ska jag tipsa våran lagledare om att sätta upp någon som är lite mer orutinerad på henne, tack för tipset :)

Välkommen hit!
Det där med höften låter inte kul :(

Det finns många dåliga ridskolor, men det finns ett par guldkorn med. Det finns ingen annan ridskola i närheten du kan rida på om du inte riktigt trivs på din nuvarande?

Finns en till men den är ännu värre. Men som tur är trivs jag med folket där i alla fall =)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
37 38 39
Svar
762
· Visningar
87 124
Ridning Nytt år och ny tråd. Här kan vi diskutera våra härliga ridskolehästar, lektionerna och allt annat som handlar om ridskolan.
41 42 43
Svar
843
· Visningar
52 853
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 839
Senast: Badger
·
Ridning Letade efter någon liknande tråd men hittade ingen. Tänkte mest höra om det finns andra där ute som upplever samma sak, ventilera lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 243
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info