Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!
Jag slår också ett slag för thidemantyglarna - jag rider på samma ridskola som PoC och Degree och under mina år på ridskolan har vi i princip aldrig haft någon häst som har ont i ryggen, de är sällan halta och är mjuka och fina i kropparna! Vi har hög medelålder på våra hästar och jag tror att det till stor del har att göra med att de aldrig behöver gå runt med huvudet högt och ryggen sänkt. Det spar på både ben och rygg. Sen finns det andra faktorer inblandade, till exempel att de går i en stor flock, får vara hästar, utevistelse varje dag, bra rutiner, lediga på sommaren, att alla står i boxar och så vidare..
Jag hoppas att du inte känner dig påhoppad, det jag vill få fram är att hjälptyglar faktiskt hjälper hästarna, förutsatt att de är rätt inpassade.
KL:
Idag har vi firat jul i stallet, en tradition som vi har. Vi börjar med grötfrukost i stallgången med lite tända ljus och annat mysigt (och ljusen flyter självklart i vatten så brandrisken är minimal). Efter det var det julklappsutdelning, vi som jobbar i stallet får alltid en julklapp av hästarna - i år fick jag en rosa pikétröja med klubbmärket på - perfekt eftersom jag lyckats missfärga min rosa! Sen red vi ut, jag red på min älskling! Barbacka dessutom, det förhöjer mysighetskänslan verkligen! Vi såg fyra älgar idag! Det var så häftigt, de såg så rofyllda ut när de stod och åt. Det var väldigt mysigt att rida ut i snön, det var längesen det var snö på julafton! Efter uteritten släppte vi ut hästarna och sen hjälptes vi åt att fixa stallet, mocka, sopa och göra alla andra morgonsysslor. Julafton i stallet är verkligen julaftons höjdpunkt - jag är annars inget big fan av julen..
Det är säkert lite olika i alla stall, men det vore roligt att höra hur ni gör på julafton. Har ni annorlunda rutiner på julen eller har ni samma rutiner som vanligt?
Vi har i princip samma rutiner, hästarna går dock ut lite tidigare och in lite tidigare men det blir samma timmar i hagen. Egentligen ska de få kraftfoder vid 16.00, men på julafton får de lite extra lunchhö och sen får de vänta med kraften till 20.00 när det kvällsfodras hö i stallet.. Det blir lite skillnad för hästarna, men tycker ändå att vi har löst det på ett väldigt bra sätt så hästarna inte blir lidande av att vi människor vill fira jul. Och självklart får hästarna också julklappar! Eden fick en sadelgjordstunnel av fårskinn av mig (fast egentligen kanske den var till mig själv..) och sen får de alltid morötter!
GOD JUL allesammans!