Tråden för oss ridskoleryttare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Jag slår också ett slag för thidemantyglarna - jag rider på samma ridskola som PoC och Degree och under mina år på ridskolan har vi i princip aldrig haft någon häst som har ont i ryggen, de är sällan halta och är mjuka och fina i kropparna! Vi har hög medelålder på våra hästar och jag tror att det till stor del har att göra med att de aldrig behöver gå runt med huvudet högt och ryggen sänkt. Det spar på både ben och rygg. Sen finns det andra faktorer inblandade, till exempel att de går i en stor flock, får vara hästar, utevistelse varje dag, bra rutiner, lediga på sommaren, att alla står i boxar och så vidare..

Jag hoppas att du inte känner dig påhoppad, det jag vill få fram är att hjälptyglar faktiskt hjälper hästarna, förutsatt att de är rätt inpassade.

KL:

Idag har vi firat jul i stallet, en tradition som vi har. Vi börjar med grötfrukost i stallgången med lite tända ljus och annat mysigt (och ljusen flyter självklart i vatten så brandrisken är minimal). Efter det var det julklappsutdelning, vi som jobbar i stallet får alltid en julklapp av hästarna - i år fick jag en rosa pikétröja med klubbmärket på - perfekt eftersom jag lyckats missfärga min rosa! Sen red vi ut, jag red på min älskling! Barbacka dessutom, det förhöjer mysighetskänslan verkligen! Vi såg fyra älgar idag! Det var så häftigt, de såg så rofyllda ut när de stod och åt. Det var väldigt mysigt att rida ut i snön, det var längesen det var snö på julafton! Efter uteritten släppte vi ut hästarna och sen hjälptes vi åt att fixa stallet, mocka, sopa och göra alla andra morgonsysslor. Julafton i stallet är verkligen julaftons höjdpunkt - jag är annars inget big fan av julen..

Det är säkert lite olika i alla stall, men det vore roligt att höra hur ni gör på julafton. Har ni annorlunda rutiner på julen eller har ni samma rutiner som vanligt?

Vi har i princip samma rutiner, hästarna går dock ut lite tidigare och in lite tidigare men det blir samma timmar i hagen. Egentligen ska de få kraftfoder vid 16.00, men på julafton får de lite extra lunchhö och sen får de vänta med kraften till 20.00 när det kvällsfodras hö i stallet.. Det blir lite skillnad för hästarna, men tycker ändå att vi har löst det på ett väldigt bra sätt så hästarna inte blir lidande av att vi människor vill fira jul. Och självklart får hästarna också julklappar! Eden fick en sadelgjordstunnel av fårskinn av mig (fast egentligen kanske den var till mig själv..) och sen får de alltid morötter!

GOD JUL allesammans!

Det låter jättemysigt! :)
Hos oss är det skötarridning på julafton. Alla skötare samlas på morgonen och hjälps åt att släppa ut hästarna i hagen och sedan göra iordning stallet. Sen är det lite fika, intag av hästar och därefter får man (i möjligaste mån) rida sin sköthäst. Efteråt hjälps man åt med fodring, sen stängs stallet och kvällsmockning och -fodring sker senare på kvällen.

Vill bara passa på att berätta att Helena var urgullig och åkte upp vid 16.00 och gav kraftfoder, sedan tillbaks igen vid 20 för höfodring. :)

God jul!

Jag förstår inte hur man kan få fram att hästen arbetar under sig och med ryggen med hjälp av en tygel som sitter fast mellan bett och bringa? Att man kan få fram en falsk form förstår jag men då arbetar hästen forfarande mest med underlinjen, bara att det ser ut som om den formar sig för ett otränat öga. Sen kan man givevis få fram en ärlig form också eftersom när hästen gör rätt så hänger ju tidemanstygeln slappt, men då anser jag att det har mest med ryttaren att göra. Upplever ni att det är lättare för ryttaren att rida hästen rätt på tideman?

Finns det någon källa på detta? Någonstans där man kan läsa om tidemantygelns positiva inverkan? :)

(Sen ifrågasätter jag inte att era hästar är friska och lever länge, det gör de säkert, men det behöver inte nödvändigtvis vara på grund av en hjälptygel. Det kan vara att ni har väldigt bara tränare som hjälper er och hästarna rätt till exempel, bara för att nämna något. Tycker heller inte det är fel att använda tideman! Om de är inpassade rätt. )

Jag tycker att thidemanen är jättebra, för den inverkar bara på så vis att hästen inte kan ta upp huvudet a la stjärnkikare och därmed går ryggen inte sänkt i botten. När de inte går med ryggen sänkt så blir de inte lika svåra att sitta på, de slipper dunsar i ryggen och det skonar ryggen. När de håller huvudet i "normal" läge, alltså som de håller huvudet när de skrittar på lång tygel/bara står i boxen så inverkar inte thidemanen, utan den förhindrar dem bara att ha huvudet rakt upp i luften.

Det handlar inte om att rida hästen rätt på thiedeman, det handlar om att hästen inte ska fara illa tills ryttaren lär sig att rida rätt.

30107286.jpg

Ungefär såhär går våra hästar inspända, det handlar alltså inte om att spänna in de i form, utan bara att förhindra att de kan springa med huvudet rakt upp i luften.

För oss är thiedemantyglar (i samband med många andra faktorer) ett vinnande koncept, våra hästar mår bra, de håller och de presterar - både på lektioner och på tävlingsbanorna, och det kommer vi i alla fall inte att ändra.

Jag hoppas du inte tog mitt inlägg som ett påhopp! Klart ni ska fortsätta med thiedeman om hästarna mår bra av det. Undrade bara över dessa tyglar och fick ett väldigt bra svar. Tack.

Våran känsligaste häst (:love:) på ridskolan har thiedeman, för hon kan till exempel knocka folk annars. Blir lätt stressad och av hårda tygeltag och för mycket skänkel.. osv.. osv.. Tycker hon går med sänkt rygg även på thideman, när jag har tittat på andras lektioner, men det är väl inte så mycket att göra åt då.

Senast ändrad:

kl

Jag är också glad för diskussionen om thiedeman, har ingen erfarenhet av den hjälptygeln och ibland undrat vad den är bra för. Så tack! :bow: :)

kl

Idag var det träningstävling i dressyr på ridskolan.
I första klassen (LC:1) red jag en ponny som heter Jim. Han är väldigt trevlig att rida, dock väldigt seg och jag har bara ridit honom tre gånger det senaste året (varav en gång den här terminen). Han är tyvärr väldigt omusklad i rygg och nacke så jag försökte få en ganska låg men rund form och att han skulle vara lite mer energisk i steget och bjuda på ordentligt. Lättare sagt än gjort, och när jag la ifrån mig spöt blev han inte piggare kan jag säga :crazy:
Det var ingen hit helt enkelt. Lyckades på något sätt skrapa ihop 61,5%, dock väldigt snällt dömt.

fs_433382230_76085_1261924591.jpg

Andra klassen var LB:1 och där red jag Smokey :love: Han blev väldigt tung och låg i formen tyvärr, annars var han fin. Jag kom åt honom mer än vanligt och då blev det lite protester när det blev jobbigt. Sen blev det lite andra missar, typ galoppinslag i mellantraven, men det var för att jag satsade för mycket helt enkelt. Fick iallafall 66,5%, men även där ganska snällt dömt :p

fs_433389227_33020_1261926523.jpg

fs_433384974_38498_1261925325.jpg

fs_433388350_50710_1261926271.jpg

Som ryttare och elev skulle jag inte tycka att de känns bra om jag aldig får försöka på egen hand utan extra-hjälper.

Jag håller helt med, själv tycker jag det är jättetråkigt att rida systematiskt inspända ridskolehästar. Om hästen leker stjärnkikare indikerar det ju på att vi har någon form av samarbets- och kommunikationsproblem, och min uppfattning är att det bästa man kan göra då är att gå ner i skritt, slappna av, försöka återfå kroppskontrollen, finjustera sina hjälper, och "börja om från början" igen och felsöka vad som kan ha blivit fel i kommunikationen. En inspänd häst kan ju inte visa riktigt på samma sätt att något är fel. Sen tycker jag det är helt OK om man själv efter ett tag känner att "det funkar inge bra idag", och ber om att få sätta på någon hjälptygel. På dom ridskolor jag har trivts bäst på så är det så det har funkat - man börjar utan, försöker reda ut problemen, men funkar det inte så kan man alltid välja att sätta på en hjälptygel, eller alternativt att ridläraren efter ett tag föreslår att man sätter på en hjälptygel. Då handlar det ju om eget tänkande och egen problemlösning, vilket känns mer utvecklande än att alla hästar automatiskt är inspända redan från början.
(observera då att jag inte pratar om rena nybörjarlektioner)

Fast med en thiedeman, så som vi använder den på vår ridskola, är hästen inte alls helt inspänd. Den sitter som på bilden från PoCs ridskola som visades i tråden tidigare, när tygeln är spänd så har hästen näsan i minst 45 graders vinkel - en bit kvar om hästen ska gå med eftergift på riktigt. Så hästen kan definitivt visa mycket tydligt om något är fel, för då kommer den att gå i thiedemanntygeln och inte i form - känner man inte skillnad på de två lägena, så skulle jag säga att man inte riktigt förstått vad form är i vilket fall, och då behöver man definitivt hjälptygeln.

Jag har aldrig märkt att jag blivit hindrad i min ridning alls av thiedeman, det är faktiskt min favorittygel att rida på om jag måste ha inspänningar. De lämnar hästen betydligt mer frihet än vanliga inspänningstyglar eller gummisnodd, där hästen ofta är inspänd till lodplan - och då håller jag med om att man som ryttare tappar en del av känslan. Det gör man inte på thiedemann på samma sätt.

En thiedemann hjälper ryttaren en liten bit på vägen - kan man rida, så kommer den glappa i samma ögonblick man tar tyglarna, och hänga overksam hela lektionen.

Jag förstår fortfarande inte riktigt poängen med att ständigt ha inspänningstygel på. Men jag ifrågasätter inte att det säkert kan vara bra på något sätt. Jag har nog bara fått lära mig annorlunda.

Jag fick lära mig att inte ta i tyglarna överhuvudtaget innan vi hade lärt oss balans, drivning, korrekt sits och takt. Under den perioden av utbildningen så gick vissa hästar med någon form av inspänning för att bättre kunna slappna av och vara mer stabila. När man sedan började ta mer kontakt med hästens mun var ridläraren väldigt noga med att om hästen gick emot på något sätt eller spände sig - tex med höjt huvud - så fick man antingen gå in på en volt runt ridläraren så försökte läraren guida en att lösa problemet, eller så fick man sakta av till skritt, slappna av och "börja om", om inte det gick fick man sätta på inspänning. Ridläraren var noga med att man som ryttare inte bara fick fortsätta "åka runt" om hästen gick så ur form, utan man var tvungen att försöka lösa problemet. Målet var alltid att hästen skulle vara avslappnad och samarbeta, även om det innebar att man jobbade på egen hand med hästen och inte följde lektionens övningar utan tog allt i skritt tex, eller att man fick låta bli att ta hästen i munnen utan var tvungen backa några steg och koncentrera sig på att finna stabilitet i sitsen igen (och då kanske sätta på inspänning igen).

Men det är kanske bara olika vägar till samma mål.

Men hur många som rider på ridskola tänker så, att "jaha nu går min häst inge bra i sin form, då går jag ner i skritt och checkar av sitsen osv", majoriteten av ryttare på ridskola rider inte för att bli uttagen till landslaget utan för att de tycker att det är roligt och trevligt och blir glada om de får galopp på sin häst. Utan den som ska se till att hästarna inte far illa är intruktören, och har man inte instruktörer som ser skillnad på "riktig" form och "inspänd" form så får man nog anställa lite nytt folk.

Sen som du såg på bilden Orkide la in från vår ridskola så är de inte i närheten av att gå med eftergift pga. inspänningen.

Det låter faktiskt som en ganska ovanlig pedagogik - tog ni alltså inte tyglarna förrän efter flera år? Galopp och trav på lång tygel? :crazy: Eller skrittade ni de första fem-sex-tio åren?

Dessutom måste man ju lära sig att hantera tyglarna och få lite känsla också, så oavsett hur bra balans och sits man har så kommer hästen knappast gå i form första gången man tar tyglarna.

Jag ser inget problem med att rida med en löst spänd thiedemann - kan du rida kommer den inte att inverka alls under lektionen, för när hästen kommer till eftergift så hänger thiedemanntygeln lös. Är du mindre rutinerad får du lite hjälp på vägen, i och med att du inte behöver starta i stjärnkikarläge.

Men hur många som rider på ridskola tänker så, att "jaha nu går min häst inge bra i sin form, då går jag ner i skritt och checkar av sitsen osv", majoriteten av ryttare på ridskola rider inte för att bli uttagen till landslaget utan för att de tycker att det är roligt och trevligt och blir glada om de får galopp på sin häst. Utan den som ska se till att hästarna inte far illa är intruktören, och har man inte instruktörer som ser skillnad på "riktig" form och "inspänd" form så får man nog anställa lite nytt folk.

Sen som du såg på bilden Orkide la in från vår ridskola så är de inte i närheten av att gå med eftergift pga. inspänningen.

Och vad ska man i så fall göra om hästen går med eftergift i skritten, men inte i trav eller galopp? Det är ju inte heller helt ovanligt.

Dessutom, skulle alla sakta av till skritt varje gång deras häst inte gick med eftergift, så skulle det vara kaos på lektionerna, med skrittande hästar överallt, och omöjligt att rida några övningar. Det är ju inte jätteovanligt att hästen går ur formen ett par steg (t ex vid en oförsiktig förhållning), och sen kommer tillbaka igen, utan att man behöver bryta av.

*kl*

God fortsättning allihop :)

Angående inpänningstyglar /thiedeman så har ingen häst på min ridskola det. De flesta hästar har dock martingal vid hoppning och terrängridning, men det är ju ingen inspänningstygel.
Jag tycker det är lite konstigt när en ridskola kör tex thiedeman på samtliga hästar, eftersom samtliga hästar omöjligt kan ha behov av den.

Har du läst de föregående inläggen i diskussionen? haha Känner att jag börjar bli tjatig nämligen...

För övrigt kom jag på att vi faktiskt har en häst som inte har inspänning! ;)

Men hur många som rider på ridskola tänker så, att "jaha nu går min häst inge bra i sin form, då går jag ner i skritt och checkar av sitsen osv",

I min värld är det självklart att tänka så - man går ju på ridskola för att utveckla sin ridning - men om det är så att folk i allmänhet inte tänker på det viset så förklarar det en hel del tycker jag....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
37 38 39
Svar
762
· Visningar
87 120
Ridning Nytt år och ny tråd. Här kan vi diskutera våra härliga ridskolehästar, lektionerna och allt annat som handlar om ridskolan.
41 42 43
Svar
843
· Visningar
52 853
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 839
Senast: Badger
·
Ridning Letade efter någon liknande tråd men hittade ingen. Tänkte mest höra om det finns andra där ute som upplever samma sak, ventilera lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 243
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar