Är det en vettig lösning att ha en sadel där man byter koppjärn om man vill kunna lägga samma sadel på flera hästar?

Stergo

Trådstartare
Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis innebär att jag kan komma behöva lägga den på olika typer av ryggar så funderar jag på det här med att köpa en med utbytbara koppjärn för att kunna ändra bomvidden. Men utbytbara koppjärn hade knappt nått marknaden senast jag köpte en sadel så jag har inte koll.

Jag har dock hört en del kritik mot dem i form av att det låter bra i teorin men inte fungerar lika bra i praktiken främst för att sadeln även ändrar andra passformsvariabler när man ändrar bomvidden. Men samtidigt så skulle ju mitt alternativ vara att försöka köpa en medelvägssadel som ligger hyggligt på de flesta ryggar men inte kunna ändra bomvidden. Jag ska ju inte ha den optimala sadeln för en häst, utan vill ha något som ligger tillräckligt bra på många, och att stötta upp med passar kan ju då vara en ok lösning som komplement också. Vad säger ni med erfarenhet av utbytbara koppjärn?

Jag har en sadel (okej två 😅) med utbytbara järn och är väldigt nöjd med det. Har den dock på samma häst som lätt pendlar i vikt beroende på säsong, träning mm.
När man fått ordning på det är det hyfsat enkelt att byta själv, men har fått byta några delar i sadeln då gängorna blivit slitna.

Har alla hästarna du tider samma ryggform och enbart olika vidd och ligger nära varandra i vidd kan det fungera. Alla andra alt kommer innebära att det inte fungerar så bra.

Du har helt rätt att i byta vidd kan förändra övrig passform med, men det är mest vid större förändringar i vidd. Inte en storlek upp/ned

Tanken med justerbar vidd är mer såsom @Blyger beskriver - kunna anpassa när en och samma häst ändrar hull

Har en sadel med utbytbart koppjärn (en Thorowgood). Klarar inte av att byta järn själv i den, jag är inte tillräckligt stark. Och bara efter två byten är gängorna paj. Har också haft Santa Cruz med Universal Gullet system och det är mycket enkelt att byta kloss och inga gängor som går sönder.

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 674
Senast: Karamello30
·
Utrustning Är det någon som har erfarenhet av att skicka sin Passiersadel till Tyskland. Jag har en Passier Comet till min unghäst bomvidd 27,5...
Svar
2
· Visningar
985
Senast: lizzie
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
12 321
Senast: ylvalill
·
Utrustning Köpte en sadel igår åt vår ponny (arabkorsning, kort i ryggen med liten manke), en dressyrsadel där det går att byta koppjärnen...
2
Svar
20
· Visningar
3 267
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar