Tråden för oss ridskoleryttare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Det låter faktiskt som en ganska ovanlig pedagogik - tog ni alltså inte tyglarna förrän efter flera år? Galopp och trav på lång tygel? :crazy: Eller skrittade ni de första fem-sex-tio åren?

Vi tog tyglarna, men vi tog inte I tygeln. Dvs vi fick bara hålla händerna stilla. Försökte man ta hårdare eller plocka i tygeln eller röra på händer eller fingrar så fick vi genast skäll av ridläraren. Och ja, det var under ganska många år jag fick rida så. Jag förstod inte vad folk pratade om när jag hörde begrepp som att "plocka ner hästen på tygeln" eller "såga ner hästen", och jag begrep inte hur andra kunde få hästarna att kröka på nacken. Jag tycker att det var en alldeles underbar pedagogik, eftersom det var mer fokus på hästens energi och motor och att hitta sin egen balans som ryttare, än på om hästen krökte på nacken eller ej. Målet var att vi skulle jobba upp ett ärligt stöd i handen bakifrån hästens motor. När bitarna sen föll på plats och man började söka mer stöd i tygeln så hoppade man genast ganska många steg framåt i utvecklingen kändes det som, eftersom man redan hade arbetat upp sin egen balans och hästens engagemang bakifrån.

Dessutom, skulle alla sakta av till skritt varje gång deras häst inte gick med eftergift, så skulle det vara kaos på lektionerna, med skrittande hästar överallt, och omöjligt att rida några övningar.

Det beror nog på vad det är för ridskola och vilken ordningsregler man har att följa under lektionerna. Jag har aldrig upplevt något kaos för att vissa valde att arbeta sin häst utanför övningarna.

åh, så skulle jag också ha velat lära mig rida... vi fick ta tyglarna innan vi ens kunde följa med i hästens rörelser så vi inte ryckte den i munnen av misstag :crazy: Det var som om kontroll över hästen var nr 1, kontroll över sin egen kropp nr 2...

jag föredrar pedagogiken på ridlekiset jag jobbar nu mer- det är ju på skoj så det handlar ju aldrig om form, men man måste först kunna sitta fint och stilla i sadeln innan man får ta i tyglarna, och det handlar mycket mer om "hur ska DU vara/göra för att det ska bli såhär" snarare än "vad ska du att få hästen att göra". Vi har väl gått till det mer på ridskolan nu- men det är ju mycket bättre att börja så från grunden.
och även om det är små barn, och det handlar om att ha kul med hästen, så har jag flera gånger sett hur en av hästarna (visserligen älskar hon att jobba och få beröm, och är en aning överambitiös) börjar närma sig att gå i form (inte så att den skulle passa till en dressyrtävling, men hon jobbar genom hela kroppen, med motorn i bakdelen) bara för att hon trivs med att ryttaren fokuserar på att inte störa hästen utan bara vara mjuk och smidig, och överföra det till hästen... även om ryttaren själv aldrig hört talas om att "gå i form", och bara vill att hon inte ska rusa på i 190 som vanligt.
just då älskar man verkligen hästarna och ungarna :love:

Har du läst de föregående inläggen i diskussionen? haha Känner att jag börjar bli tjatig nämligen...

För övrigt kom jag på att vi faktiskt har en häst som inte har inspänning! ;)

Det var inte menat som kritik just till din ridskola, utan mer min generella åsikt.
En åsikt får man väl ha :).

Så är det väl på ganska många ridskolor? Att man bara får hålla i tygeln men inte plocka osv. Vi får inte lära oss att rida hästen i form över huvud taget, utan det kommer allt eftersom man får koll på hjälperna. Det gör att man väldigt sällan ser någon ryttare här som sitter och fipplar med händerna hela tiden.

*kl*

Jag red för första gången på ridskola sedan i somras, det var riktigt kul då jag hade samma häst nu som på kursen jag gick då.
Red en hoppträning och ska tävla mitt livs andra (hopp)tävling imorgon, läskigt värre. :p Fast det är på en väldigt låg nivå och ingen press så det fixar sig nog. Plus att det är på samma häst också - även om hon är het så känner jag mig ganska trygg på henne då hon inte brukar vägra.

Håller med LLaika, så ser det nog ut på många ridskolor. Vi lär inte någon såga ner hästarna heller, de allra flesta som får till eftergift på sin häst vet inte ens om det själva i början, det kommer ju automatiskt. Vi lär också ut att bara hålla handen stilla, ta förhållning med sitsen osv. första åren. Självklart när det är väldigt små barn som aldrig ridit säger man ju "om man drar i tyglarna så stannar hästen", men ganska snart får de lära sig att det räcker att luta sig lite bakåt.

Vi tog tyglarna, men vi tog inte I tygeln. Dvs vi fick bara hålla händerna stilla. Försökte man ta hårdare eller plocka i tygeln eller röra på händer eller fingrar så fick vi genast skäll av ridläraren. Och ja, det var under ganska många år jag fick rida så. Jag förstod inte vad folk pratade om när jag hörde begrepp som att "plocka ner hästen på tygeln" eller "såga ner hästen", och jag begrep inte hur andra kunde få hästarna att kröka på nacken. Jag tycker att det var en alldeles underbar pedagogik, eftersom det var mer fokus på hästens energi och motor och att hitta sin egen balans som ryttare, än på om hästen krökte på nacken eller ej. Målet var att vi skulle jobba upp ett ärligt stöd i handen bakifrån hästens motor. När bitarna sen föll på plats och man började söka mer stöd i tygeln så hoppade man genast ganska många steg framåt i utvecklingen kändes det som, eftersom man redan hade arbetat upp sin egen balans och hästens engagemang bakifrån.

Så lär man väl ut på alla seriösa ridskolor? Innan handen är stilla är det svårt att inverka medvetet med den. Men däremot tar det ju ett tag innan man lär sig timing och känsla nog för att hästen ska jobba i form när man väl börjar ta i tyglarna, så det kommer ju vara en period för de flesta ryttare när de har börjat ta mer kontakt med hästens mun, men ännu inte fått känsla och timing nog för att få eftergift hela lektionen.

Min man lärde sig rida på en ridskola som är väldigt noga med hästarnas munnar på det sätt du beskriver, de får absolut inte ta i tygeln förrän efter många år i sadeln. Jag har ridit deras hästar och tittat en del på deras lektioner, och gemensamt är att hästarna har mycket mjuka och känsliga munnar, och att i princip ingen av lektionsryttarna kan rida hästarna i form, eftersom de aldrig får lära sig att inverka i munnen på hästarna. Så jag skulle säga att den metoden är bra för hästarnas känslighet, men inte för ryttarnas utveckling.

Som jag ser det består hjälpgivningen av både hand, skänkel och säte, och alla måste samverka för att hästen ska gå korrekt. At närmast stoltsera med att på min ridskola får en av hjälperna, handen, inte användas och/eller på min ridskola lär vi inte ut hur man ska använda handen, utan bara säte och skänkel - det förstår jag inte riktigt. Får man aldrig lära sig att använda och inverka med handen kommer man aldrig nånvart som ryttare, och så kanske det kan vara, men något att yvas över? Att på min ridskola har vi ingen möjlighet att komma till ridning?

Senast ändrad:

Det beror nog på vad det är för ridskola och vilken ordningsregler man har att följa under lektionerna. Jag har aldrig upplevt något kaos för att vissa valde att arbeta sin häst utanför övningarna.

Tio ekipage som rider en övning med galopp och trav blandat, inklusive diagonaler och volter - där alla genast tvärnitar till skritt så fort hästen inte går med huvudet konstant i lod? Ärligt talat, jag ser inte hur det kan bli annat än kaos.

Givetvis kan man behöva sakta ner till skritt om man känner att det håller på att gå överstyr eller utvecklas till någon tråkig dragkamp, men att alla alltid skrittar så fort hästen inte går med perfekt eftergift? :crazy:

Och, som sagt, hur gör du om hästen går i form i skritt men inte i trav eller galopp? Skrittar dig igenom alla lektioner?

Tio ekipage som rider en övning med galopp och trav blandat, inklusive diagonaler och volter - där alla genast tvärnitar till skritt så fort hästen inte går med huvudet konstant i lod?

At närmast stoltsera med att på min ridskola får en av hjälperna, handen, inte användas och/eller på min ridskola lär vi inte ut hur man ska använda handen, utan bara säte och skänkel - det förstår jag inte riktigt. Får man aldrig lära sig att använda och inverka med handen kommer man aldrig nånvart som ryttare, och så kanske det kan vara, men något att yvas över? Att på min ridskola har vi ingen möjlighet att komma till ridning?

Men alltså, jag har försökt överse med att du har ett konstigt sätt att uttrycka dig, men nu kan jag inget annat än att utgå från att du faktiskt driver med mig. Det du skriver ovan har ju absolut INGENTING med att göra med vad jag har skrivit tidigare. Det blir ju bara goddag yxskaft av det hela. Och en sån diskussion är jag helt ointresserad av.

Så gulligt av dig att försöka överse med mig! :grin:

Du skrev ju att ni alltid saktade av till skritt så fort hästen inte gick i form. Hur kan det bli annat än kaos, om ni allihop gör det mitt i en övning?

Dessutom förstod jag det som att du tyckte det var bra att ni inte hade inspänningstyglar, att ni fick lära er att inte använda tygeln, och så vidare?

Det kan inte vara så att det kanske kan vara du som uttrycker dig lite slarvigt? Du är helt säker på att om folk förstår något annat än det du menar, så beror det på dem? Intressant instälning till sina medmänniskor. :crazy:

Det hade kanske funkat med din nedlåtande sarkasm - om jag inte varit rätt säker på att jag inte skriver konstigt. Men jag kanske ska följa din förebild och försöka ha överseende med att du tänker lite konstigt och är lite otrevlig?

Ett enkelt tips är annars - om du vill bli korrekt förstådd, skriv vad du menar, istället för att skriva sånt du inte menar. Det blir så mycket enklare då. :idea: Om du inte menar att ni saktar av till skritt, skriv inte det - annars blir du så lätt missförstådd, alldeles i onödan.

kl

Spånar vidare lite på det här med handen. Inte riktat till någon specifik person, utan mot er som är emot hjälptyglar till varje pris.
Vi har hästar som kan gå med huvudet rätt upp i luften även om man är väldigt lätt och mjuk i handen, och jag tror det finns några sådana hästar på varje ridskola. Är det då fortfarande fel att hjälpa både hästen och ryttaren lite genom att sätta på en hjälptygel? Det blir ju väldigt mycket lättare för ryttaren att hitta en bra känsla och rida ihop hästen i en riktig form om den går åtminstone "rakt fram" med huvudet än om den går stjärnkikare, vilket gynnar hästen i det långa loppet.

Sen det här med sitsen osv, att man ska sitta helt stilla med handen och sakta av till skritt så fort något inte funkar. Jag håller med Mabuse, problemen som man har i galoppen går inte att lösa i skritten. Smokey är ju tex väldigt stark och springig i galoppen, han springer inte mindre för att jag saktar av till skritt utan det är i galoppen jag kan lösa problemet.

*kl*

Jag red för första gången på ridskola sedan i somras, det var riktigt kul då jag hade samma häst nu som på kursen jag gick då.
Red en hoppträning och ska tävla mitt livs andra (hopp)tävling imorgon, läskigt värre. :p Fast det är på en väldigt låg nivå och ingen press så det fixar sig nog. Plus att det är på samma häst också - även om hon är het så känner jag mig ganska trygg på henne då hon inte brukar vägra.

Är ganska säker på att ingen bryr sig men det gick bra iaf och jag kom hem med en rosett. :p
Hästen jag satt på var den näst hetaste i tävlingen men hon gick ju att styra vilket var huvudsaken då hinderna ändå var ganska låga - ca 70 cm tror jag.

Känns lite efter att skriva om min ridskola nu , men bättre sent än aldrig!

Jag heter Mikaela och är 14 år. Jag har ridit på ridskola i nästan hela mitt liv. Min ridskola är nog inte som alla andra. Iallafall så heter den Nordmalings Ridklubb (NRK). Där har jag tillbringat timme efter timme, dag efter dag, år efter år. Det är som ett andra hem för mej. I många, många år var ridskolan i en allvarlig ekonomisk svacka. Allt arbete sköttes idiellt av medlemarna och instruktörerna. Så höll det på i ungefär 2 år. Det planerades flera gånger att ridskolan skulle läggas ner, men oturen vände. Tack vare alla underbara medlemmar och instruktörer hade ridskolan kommit igång igen. Då var jag ungefär 8 år, tyvär minns jag inte så mycket från den tiden. Jag red i nån nybörjargrupp på små söta shettisar! Tursamt nog så var min mamma ridlärare, den innebar att jag fick rida flera gånger i veckan. Dock bara på ridskola, mer hade vi inte råd med. Därav så utvecklades jag snabbare och fick flyttas upp flera grupper. Jag som 8a åring red i en grupp med 13-15 åringar? Men där började min tur vända. Visst var jag en av dom duktigare ryttarna på ridskolan men det fanns brister i ridskolehästarna. Jag åkte av gång efter gång, mitt självförtroende började svika mej. Efter det bestämde vi oss för att leta efter en snäll foderhäst som skulle bygga upp mitt självförtroende igen. Vips så stog vi med en häst på stallbacken. Hon var en liten B-ponny. Dagen kom när jag skulle rida henne för första gången. Jag red i ridhuset och min mamma ledde mej, jag kände på mej att allt inte var som de ska men fortsätte ändå att skritta på. Sen minns jag inte så mycket mer. Jag låg nere på backen i ridhuset och kunde knappt röra mej. Jag hade fått en ordentlig smäll i ryggen och skulle inte kunna rida på flera veckor. Jag vägrade rida efter det.. De lilla självförtroende jag hade kvar var som bortblåst. Mamma ringde ägaren till hästen och sa att vi var tvungna att lämna tillbaks henne, men innan det skulle vi göra ett försök till. Det blev ett väldigt lyckat försök och jag var påväg upp igen, jag kände mej mycket säkrare och mittsjälvförtroende blev stegvis bättre och bättre. Dagen kom när vi skulle lämna tillbaks min underbara lilla ponny. Efter många tårar stog jag hästlös igen..

Det enda alternativet var ridskola. Så jag började rida lektioner igen. Allting rullade på som det gör på en ridskola och jag hittade en häst jag tyckte väldigt mycket om. Han var en C-ponny och hette Silas. Det funkade väldigt bra mellan oss och vi började tävla lite smått i dressyr. Då var jag ca 10 år. När det gick så bra för oss i dressyr så tyckte dom att vi skulle testa på lite hoppning också, han hade ju trots allt tävlat MSV (trodde dom). Men så var det tydligen inte. Jag flög av gång på gång och mitt självförtroende blev sämre och sämre. Dressyren var hans starka sida och även min. Men det var ju hoppningen jag gillade? Därför började jag rida en liten B-ponny som ridskolan ägde. Jag red hon på lektioner och helgerna. Hon var faktiskt duktig i hoppning och med henne kunde jag hoppa utan att känna mej rädd. Problemet låg i att hon älskade att bocka, lyckligtvis flög jag aldrig av när hon bockade och jag fortsatte att rida henne i ungefär ett halvår. Sen en dag när vi var ute och red fick hon för sej att hon skulle busa. Jag flög av och gjorde mej illa ganska rejält.. Efter det slutade jag rida. Jag vågade ingenting och orkade knappt tänka på hästar.

När jag nyss hade fyllt 12 år bestämde jag mej för att ge ridningen en chans igen. Det var ju det jag älskade att göra! Ridskolan hade just då också köpt in en ny ponny. Yasmine hette hon och var en C-ponny med en enorm personlighet! Jag sökte på henne som helgryttare på min ridskola och blev lovad att rida henne varannan helg. Jag funderar fortfarande idag över varför jag just valde henne? Och vad som gjorde att jag fortsatte rida henne. Mitt hjärta tog en dubbelslag varenda gång jag tänkte på henne, hur vacker hon var och hur snäll hon var. Men det visade sej inte vara så som jag hade tänkt mej. Hon var skygg, sparkades, bits, gick inte att ta in från hagen, vågade inte hoppa, kunde inte gå i form.. Hon var inte direkt drömhästen. Men hon hade stormat mitt hjärta, jag var helt såld i henne. Den magra, omuslade, elacka hästen.. Folk tyckte inte jag skulle rida henne när jag ändå inte hade något självförtroende och nte vågade göra nånting. Men endå kämpade jag på. Jag kämpade och kämpade. Så många gånger jag gråtit och hatat henne så har jag aldrig gett upp hoppet. Vi 2 tillsammans var lixom 1. Samtidigt som jag började bygga upp hennes självförtroende byggde hon upp mitt. Träningarna började ge resultat och vi började tävla lite smått. Vi höll oss på väldigt låga höjder men ändå så sviktade hennes förtroende i hoppningen. De flesta gångerna blev vi uteslutna eller minst 1 stopp.. Jag började forska lite kring hur hon hade haft det i livet. Tydligen så hade hon inte haft det så lätt, hon hade bytt ägare mååånga gånger och blivit mer eller mindre misshandlad... Men jag fortsatte att kämpa på. Vi blev mer och mer samspelta och lärde känna varann. (Tillägger att hon inte direkt är en passande ridskolehäst då hon har bitit och kastat av mååånga). Vi fick många framsteg men ändå lika många baksteg. Det var inte förens 2 år senare jag började kunna rida henne ordentligt. Vi var 2 riktiga fighters som hade kämpat oss upp till toppen från botten. Tragiskt nog började jag bli för lång och bestämde mej att rida henne ett halvår till. Det halvåret skulle bli mitt livs svåraste men även lyckligaste! Vi tog placeringar i alla tävlingar vi deltog i. Sen var det dags, min sista helg med henne.. Det skulel va en 2-dagars tävling. Klubbmästerskap i både hoppning och dressyr. Jag hade inga höga förväntningar eftersom vi bara busat runt de senaste veckorna. Vi tog hem titeln som klubbmästare i både hoppning och dressyr! 2 dagar jag aldrig kommer att glömma. Hon var en fantastisk häst som har tagit mitt hjärta med storm. Det är sällan man får chansen att lära känna en sån speciell häst. Tillsammans byggde vi upp varann! Tillsammans blev vi ett! Tack vare den elaka, magra ridskoleponnyn ... Allting handlar bara om att inte ge upp hoppet!

6

6

kl

Jag är orolig för vilken grupp jag kommer hamna i till vårterminen... Det finns inte så många grupper att välja mellan och jag vill inte hamna med en ridlärare jag inte trivs med eller i en grupp på mycket lägre nivå. Suck. :(

Oj, det var mycket upp och ner :D Men nu går det bra eller?

zassoo: Vad jobbigt :( Det är ju nackdelen med liten ridskola, även om det finns många fördelar också.

För mig går det väldigt upp och ner just nu. Privatlektionen med Smoeky i onsdags gick helt otroligt bra, dressyrkursen idag gick fruktansvärt dåligt. Hoppas dock att det beror på att det var en annan instruktör vars lektionsupplägg inte riktigt passade oss.
På nyårsafton vann jag och en kompis både stilhoppningen och maskeraden (svininfluensa & galna kosjukan) på våran maskeradhoppningen :) Red Killen då (storhästen jag börjat hoppa), men han var lite oren i ena bak igår så nu kan jag inte rida honom heller i hoppningen :( Upp och ner som sagt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
37 38 39
Svar
762
· Visningar
87 115
Ridning Nytt år och ny tråd. Här kan vi diskutera våra härliga ridskolehästar, lektionerna och allt annat som handlar om ridskolan.
41 42 43
Svar
843
· Visningar
52 853
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 839
Senast: Badger
·
Ridning Letade efter någon liknande tråd men hittade ingen. Tänkte mest höra om det finns andra där ute som upplever samma sak, ventilera lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 243
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar