Tråden för oss ridskoleryttare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Min ridskola är inte så stor.
Vi har 20 hästar och inga ponnyer.

1 skäck
1 stickelhårig fux
3 vanliga fuxar
1 skimmel
3 svarta
1 mörkbrun
1 isabell
9 bruna

Jag är hopplöst kass på att se skillnad på de bruna hästarna, så jag hade gärna sett lite mer färgvariationer ;).

Hoppar in i tråden lite diskret.. :D

På vår ridskola har vi totalt 74 hästar och ponnier, men då är det ett stuteri också med både welsh mountain och welsh cob :) De som går på lektion är 23 mountain ponnier och 18 cobbar (där 4 är partbred, 1 är okänd korsning och 1 är fd "travare") sen är det 4 andra cobbar som bara går med ibland av olika anledningar.

Vi har totalt 9 hingstar i stallet och 3 av dessa är cobbar, resten mountain. (2 av cob-hingstarna går vissa lektioner) Resterande 20 består av 5 privathästar/ponnyer och 15 unghästar. I sommar får vi, om allt går som det ska, tre små fölungar - alltid lika underbart :love:

Vi har ett lite speciellt system med lektionscobbarna också, de går lektioner måndag-torsdag och fredag-söndag så har en "hyrare" hand om varsin häst. Då rider vi ut i skogen, har träningar och tävlingar. :)

(glömde ju färgerna :P)

Ponnierna är 42 st varav:
33 skimlar
6 bruna
1 fux
1 rödskimmel
1 gulbrun
1 isabell

"De stora" är 32 varav:
10 svarta
4 bruna
11 fuxar
2 gulbruna
4 isabeller
1 skäck

Senast ändrad:

Hihi! Vad kul att se lite färgfixerade ridskoleelever också! Jag är en av dem! Har någon köpt en häst, har på foder eller som medryttarhäst är det första jag frågar om just ras och färg, om det är en bra häst kommer i andra hand xD

Vi har:
1 skimmel
5 ljusbruna
2 bruna
1 black
2 skäckar
1 bukskäck
2 mörkbruna
1 svart
4 fuxar
1 gulbrun
1 stickelhårig svart

Hade en tigrerad förra året som såldes innan sommaren. Hade gärna sett fler skimmlar och någon stor fux :p

casper1.jpg

Khaa! Ge mig! :love:

Färger är ju jättekul :D Vi har rätt så många importer och typ konstiga korsningar så det är väl därför dom är lite blandade. Den ena tigrerade är imp. Polen, den andra är korsn. appaloosa. Den stickelhåriga är imp. Irland (munsboroponny), min lilla brunskimmel är imp. England, flaxfuxen är korsning russ/halvblod (så jävla konstiga korsningar därifrån han kommer, vi har haft dom sjukaste blandningarna därifrån haha). Men skäcken är faktiskt halvblod, och han stannar hos oss om vi så ska slåss om det ;)
Men det är väl många ridskolor som bara har halvblod och typ new forest och då blir det brunt :p Dock har ju det också sin fördel.

Men.. men... jag vill så gärna ha det där skäck halvblodet, snäälla?? :p
Ja, det var en väldig färgvariation ni hade, kul! :D Och många roliga korsningar är inte helt fel!

Han är en storfavorit så du kan nog räkna med att bli hatad resten av livet haha. Finns fler bilder här om du vill se.
Men du kan få den tigrerade med svans om du vill;)

kanske ska skriva vad dem som hade lite annorlunda färg är för raser.
2 st av isabellerna är russ.
Den ena är: e. Major G 418 u.miss bina ue. Åke 271
den andra är: e. Rusch 456 ue. Julit 394

den 3:e av isabellerna är russ/halvblod (dponny)
e. Rambo 910
u. Miss Bina
ue. Åke 271

den ena gulbruna är korsningsponny (b-ponny)
Den stora gulbruna är connemara (häst, eller ja över ponny måttet iaf)

Svartskimmeln och rödskimmeln har jag ingen aning om vart dem är ifrån.

Den gulblacka är imp polen
Den tigererade är imp holland

Hur ser en bukskäck ut?
Jag har aldrig hört talas om en sådan färg faktist :o:laugh:

Hur ser en bukskäck ut?
Jag har aldrig hört talas om en sådan färg faktist :o:laugh:

Jag vet inte hur många olika variationer det finns men det ser typ ut som om man tagit hästen och doppat den i vit färg upp till magen. Vår bukskäck är brun, med långa vita strumpor och en rätt stor vit fläck under magen, tittar man inte efter fläcken så ser hon ut som en vanlig brun häst med lite oregelbundna strumpor. :)

De lite extremare bukskäckarna tycker jag är finast, de med helt vita ben och mage! :D Gärna en lykta i ansiktet också :love:

Jag har också lite tråkigt och sammanställer en lista.. :angel:

Vi har 29 ridskolehästar totalt, varav 12 storhästar och 17 ponnysar.

6 bruna
6 mörkbruna
6 fuxar
3 svarta/svartbruna
3 isabeller
3 skimlar
1 musblack
1 brunskimmel

Den färgen kallas väl sabino annars? Jag har aldrig hört att det heter bukskäck iallafall:p

zassoo kan inte du lägga ut en bild på eran brunskimmel? :)

Nu så!

Våran brunskimmel, Fredriksbergs Turbo, new forest född 2000. Han har blivit ljusare och ljusare sen han kom till oss vintern 2007, är också lite olika beroende på årstid.

30195618.jpg

30195621.jpg

30195625.jpg

30195627.jpg

30195630.jpg

Bildbomb :p

Oj vad han var olika Smokey i färgen :eek: Men fin var han!

Vi hade Stockholmscupmatch i hoppning idag. Alla var felfria så det blev oavgjort. Duktiga påller och ryttare :)

Ja det är han verkligen! Smokey ser ut att vara rätt mycket mörkare, Turbo är mer BRUN där han är brun, om du förstår vad jag menar :p

Ja, Smokey är ju mycket gråare. Dock är han brunare än vanligt just nu, bild tagen i söndags:
fs_435108032_91347_1262538544.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
37 38 39
Svar
762
· Visningar
87 115
Ridning Nytt år och ny tråd. Här kan vi diskutera våra härliga ridskolehästar, lektionerna och allt annat som handlar om ridskolan.
41 42 43
Svar
843
· Visningar
52 853
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 839
Senast: Badger
·
Ridning Letade efter någon liknande tråd men hittade ingen. Tänkte mest höra om det finns andra där ute som upplever samma sak, ventilera lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 243
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar