Tråden för oss ridskoleryttare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Tack för alla bilderna :love:
Den hästen är verkligen helt underbar! :love: Inte nog med att han är supersöt. Han är dessutom jättego i stallet och jätterolig att rida. Skulle lätt kunna tänka mig att köpa loss honom. Så har jag inte känt för någon annan häst på väldigt väldigt länge, så det är ett väldigt gott betyg :love:

Den färgen kallas väl sabino annars? Jag har aldrig hört att det heter bukskäck iallafall:p

zassoo kan inte du lägga ut en bild på eran brunskimmel? :)

Den korrekta benämning är sabino isåfall. Men den kallas ofta "bukskäck", bland det hästfolk jag umgås med iallafall :)
Vår "bukskäck" är väldigt lik hästen på wiki-bilden du länkade!

Så, dags för ridskolan igen. Om jag inte har helt fel för mig så kommer det bli kadrill idag. Skit kul med rätt häst! Så får hoppas att jag får Bigge! (fd galopphäst, 5-6 år tror jag han är) skit kul att rida dem, eftersom de är mycket mer frammåt. :D här är en bild på honom
Namnlsn.jpg

Oh vad kul! Fullblod är i en klass för sig, verkligen ^^. Problemet brukar oftast vara att de gärna springer ifrån arbetet istället för att jobba, iallafall för mig :o. Mitt medryttarsto är expert på det, kröker nacken och springer omkring (I stil med: Anna, Anna, när ska vi racergaloppeeeraaa??!) x).

Men det är härligt med mycket motor! Och vad fin han var, fint ansikte och vacker färg :)

Oh vad kul! Fullblod är i en klass för sig, verkligen ^^. Problemet brukar oftast vara att de gärna springer ifrån arbetet istället för att jobba, iallafall för mig :o. Mitt medryttarsto är expert på det, kröker nacken och springer omkring (I stil med: Anna, Anna, när ska vi racergaloppeeeraaa??!) x).

Men det är härligt med mycket motor! Och vad fin han var, fint ansikte och vacker färg :)

haha jo, sist jag red honom råkade jag lätta jätte lite på tyglen och han stack direkt! haha. Men det jobbiga är att när man ska få honom till att jobba och gå i from tappar han rytmen i benen.. Så vet inte om det är att dom har ritit in honom för tidigt. . Men han är toppen ändå! :D hahah sött

Känsliga hästar gör gärna det om man samlar ihop dem mer än man har täckning för bak. Det har inget med tidpunkten för inridning att göra. Vi har en halvblodsvalack som gör precis likadant, man måste vara noga med att rida honom bakifrån, annars tappar han takten när man gör en halvhalt.

Känsliga hästar gör gärna det om man samlar ihop dem mer än man har täckning för bak. Det har inget med tidpunkten för inridning att göra. Vi har en halvblodsvalack som gör precis likadant, man måste vara noga med att rida honom bakifrån, annars tappar han takten när man gör en halvhalt.

okey, för vad min syster trodde så var det att han inte har tillräckliga muskler och orkar inte riktigt. För det kvittar hur så tappar han den, men det är ju olika från häst till häst...

Det hänger ju ihop, känsliga hästar tappar lätt takten när man samlar dem mer än de har drivkraft bakifrån. Sen om bristen på drivkraft beror på för lite muskler eller för lite drivning från ryttaren är ju en annan sak.

Om han inte har tillräckliga muskler så beror det inte på att han har blivit inriden för tidigt, det beror på att han inte har tillräckligt med dressyrmuskler. Det har inget med tidig inridning att göra, utan i så fall snarare på att han varit galopphäst.

Alla ´galoppörer blir inridna vid 1½ års åldern, ingenting hinner utvecklas färdigt = Växer oftast inte som den ska, musklerna förstörs. det kvittar egentligen för om en hopphäst eller dressyr häst blir inriden vid den åldern med blir den inte lika bra som den skulle varit om den hade fått växa färdigt först. Men tänker inte diskutera galopphästar. det är inte vad tråden är till för. Hej!

Den kanske inte blir lika hållbar, men musklerna är det inget fel på. Har du sett hur en galopphäst i full träning ser ut?

Har ridit ett antal fd galoppörer, och ingen av dem har haft problem att sätta muskler. Ta t ex Pandora Emm, som var med i olympiska spelen i Hong Kong - om din teori skulle stämma, och fd galoppörer inte kan sätta muskler som vanliga ridhästar pga muskelskador, hur tror du man har kunnat träna upp hästen tillräckligt för att gå OS i fälttävlan? Hon var löphäst mellan 2 och 4 års ålder.

Den kanske inte blir lika hållbar, men musklerna är det inget fel på. Har du sett hur en galopphäst i full träning ser ut?

Har ridit ett antal fd galoppörer, och ingen av dem har haft problem att sätta muskler. Ta t ex Pandora Emm, som var med i olympiska spelen i Hong Kong - om din teori skulle stämma, och fd galoppörer inte kan sätta muskler som vanliga ridhästar pga muskelskador, hur tror du man har kunnat träna upp hästen tillräckligt för att gå OS i fälttävlan? Hon var löphäst mellan 2 och 4 års ålder.

För det första pratar jag om galoppörerna i mitt stall plus så var det en häst jag prata om inte om alla galoppörer i hela världen. Vi har också en fd galoppör som har hoppat fälttävlan & dessutom hoppat 130 elr 160 hinder, Men just BIG SIZE har blivit fel inriden osv!

Såja, varit & ridit nu. Fick en häst som heter Conny! Förövrigt brukar han vara min favvis men idag var han verkligen inte det.. Fick inte stopp på honom knappt kvittade hur många halvhalter jag gjorde så bara sprang han, fick ställa honom i hörnet ett antal gånger.. Men han var värst i galoppen på spåret. Vi red i 2 volter och hade galopp på den öppna sidan och över en bom bara och då gick han fint :) Här kommer en bild på sötnosen! Han ser jätte liten ut :D men han är ca 170. Och Bigsize har blivit såld :(
DSC00106.jpg

Haha! Åh gud, han ser ut som en jätte gullig liten åsna på den bilden:love:
Hoppas Big Size hamnade hos en kunnig ryttare som kan få lite ordning på springandet och musklerna då :)

För det första pratar jag om galoppörerna i mitt stall plus så var det en häst jag prata om inte om alla galoppörer i hela världen. Vi har också en fd galoppör som har hoppat fälttävlan & dessutom hoppat 130 elr 160 hinder, Men just BIG SIZE har blivit fel inriden osv!

Och du tror att det har gett upphov till muskelskador, att det är därför han inte orkar? Det kan inte vara så enkelt att han som ridskolehäst inte alltid rids på ett sådant sätt att hans muskeltillväxt gynnas, det måste absolut bero på muskelskador pga för tidig inridning? Hur vet du det? :confused:

Haha! Åh gud, han ser ut som en jätte gullig liten åsna på den bilden:love:
Hoppas Big Size hamnade hos en kunnig ryttare som kan få lite ordning på springandet och musklerna då :)

Fast om det är som hon skriver, att hästen har kroniska muskelskador, så kommer det inte hjälpa vart han hamnar, han kommer ju aldrig kunna sätta muskler.

Om det däremot är så som jag misstänker, att han inte har några kroniska muskelskador utan helt enkelt är omusklad pga felaktig ridning, ja då kan man definitivt hoppas på att han kommer fungera bättre i sitt nya hem. :laugh:

Man kan ju kort och gott säga att jag tror på din teori snarare än kroniska muskleskador ;) Det är ju inte direkt ovanligt att ridskolehästar inte sätter muskler på rätt ställen och att de försöker komma undan arbete till varje pris.

Det jag menade med att han inte orkade var att han som sagt var för dåligt musklad för arbetet, tror inte hästen har/hade kroniska muskelproblem, då hade de inte kunnat sälja honom.

kl

Ingen som kan berätta något roligt istället för att tjafsa? :D

Själv är jag precis hemkommen från en ponnycupmatch i dressyr. Vi vann och jag tog guldet på 69,2% (dock lite snällt dömt), nästan 40 poäng mer än hemmaryttaren :banana:

Oj, grattis! :banana:

Nä själv har jag inget skoj alls att berätta. Har inte varit på ridskolan mer än typ 2 gånger sen förra terminen slutade, har hängt i stallet hos medryttarhästen istället. Hade ju några bra vänner på ridskolan förut men med tanke på saker som hänt vill jag inte kalla dem vänner längre tyvärr. Därför är jag bara i stallet på min lektion och de gånger jag hjälper till och mockar. Tråkigt men sant. När jag träffar folk från stallet så säger alla nåt i stil med "Det var länge sen man såg dig i stallet"...
Ja ja, that's life...

Hoppas ni andra har nåt kul att berätta! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
37 38 39
Svar
762
· Visningar
87 115
Ridning Nytt år och ny tråd. Här kan vi diskutera våra härliga ridskolehästar, lektionerna och allt annat som handlar om ridskolan.
41 42 43
Svar
843
· Visningar
52 853
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 839
Senast: Badger
·
Ridning Letade efter någon liknande tråd men hittade ingen. Tänkte mest höra om det finns andra där ute som upplever samma sak, ventilera lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 243
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar