Tråden för oss ridskoleryttare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Kommer han från Bayern kommer han garanterat inte från östtyskland i a f, för Bayern ligger i västra Tyskland. ;)

Men jösses vad vi fastnade vid detta nu då :confused:

Ta och titta på en karta! Bayern ligger i sydöstra Tyskland. :)

Kommer han från Bayern kommer han garanterat inte från östtyskland i a f, för Bayern ligger i västra Tyskland. ;)

Eh, nej, Bayern ligger som hon säger i sydöstra Tyskland. Håller med Anna37, vilket tjat om en helt oviktig grej plus att du dessutom har fel.

Lite nyfiken, hur går det till på en islandshästridskola? Har ni clear rounder, dressyrtävlingar och sådant? Har ni kanske egna typer av tävlingar? (Väldigt okunnig när det gäller islandshäst.)

Och hur gör man för att hästen ska komma fram i tölt? :D
Red på islandshästar en termin när jag var 8 eller något, men jag kommer inte ihåg någonting förutom hästarna :p

jag skulle också vilja veta det... jag har varit på 3 isis-läger, men det enda de sa där var "sätt er ner, luta er en aning bakåt och höj handen lite". ganska vag förklaring tycker jag själv, för att stätta sig ner gör man ju även när man ska sakta av t.ex... men det var ju turrudningshästar, så de var väldigt snälla och valde ofta tölten själva.
men blev det tölt så blev det, blev det trav så blev det, och blev det grisepass så blev det skumpigt :p

Jag är ju medryttare på en isis (och har tidigare ridit islandshäst på lektion), men jag kan inte direkt kalla mig expert :p Jag kämpar för fullt med medryttarhästen, bara att få alla gångarter rena är ett pyssel (ffa trav vs tölt). Tölten kommer genom att man hittar rätt läge mellan framåtdrivning och förhållning, jättesvårt att förklara!
Darkling kan säkert förklara det bättre!

Men jösses vad vi fastnade vid detta nu då :confused:

Ta och titta på en karta! Bayern ligger i sydöstra Tyskland. :)

Jag vet var det ligger, jag har bott där. ;)

Bayern låg aldrig i gamla Östtyskland, det hörde till västtyskland och har alltid gjort.

Du kanske blandar ihop med Sachsen? :idea: Det ligger i östra tyskland, och hörde förut till DDR?

*kl*
Ingen ridning för mig idag pga snön och blåsten, har lite för långt till Ågesta för att det ska vara värt risken. Lycka till ni andra som ev. ska rida!

Jag red på min andra ridskola igår och det gick faktiskt helt okej. Hade sagt innan att om jag står uppsatt på X (hästen jag ridit senast 4 ggrna och som jag verkligen inte gillar) eller Y (en annan häst som jag inte tycker är kul) så skiter jag i att rida och åker hem igen. Jag fick inte någon av dem utan en intressant häst jag inte ridit tidigare. Såg senare när jag kikade på listan att jag först varit uppskriven på Y, men att det var utsuddat. Det var en :devil: tur det! Under ridlektionen kunde jag återigen konstatera att ridläraren är riktigt dålig. Hon har verkligen ingen koll på vad hon pratar om. Jag reagerade så här: :confused: på det mesta hon sa. Plus att hon inte kan hålla tyst mer än 2 sekunder i sträck. Hon pratar och pratar och pratar och pratar... Så jag slutade helt enkelt att lyssna på henne och sket totalt i alla tips hon gav mig. Det gick fint ändå.

Jag vet var det ligger, jag har bott där. ;)

Bayern låg aldrig i gamla Östtyskland, det hörde till västtyskland och har alltid gjort.

Du kanske blandar ihop med Sachsen? :idea: Det ligger i östra tyskland, och hörde förut till DDR?

Har jag sagt att det ligger i gamla östtyskland??? Det ligger i sydöstra tyskland enligt kartan, men du vet förståss bättre än kartan, eftersom du har bott där :angel:

Vi släpper detta nu!

Senast ändrad:

Om jag också ska lägga mig i den här struntsaken då... När jag tittar på kartan över Tyskland så anser jag inte att man kan säga att Bayern ligger i vare sig östra eller västra Tyskland (dra en lodrät linje genom mitten av Tyskland så kommer Bayern ta upp något lite mer yta på den högra (=östra) än den vänstra (=västra) halvan). Det ligger i södra Tyskland. Precis som vi vanligtvis säger att Skåne ligger i södra Sverige, inte sydvästra. Att Bayern tillhörde forna Västtyskland hör inte till saken, det har vi/ni ju redan konstaterat inte är samma sak som det geografiska läget, och Anna har ju också rättat sig angående sitt första inlägg om hästens ursprung. Sen kanske tyskarna själva pratar om Bayern som västra Tyskland, det vet inte jag, men rent geografiskt ligger det inte i västra delarna av landet. Och jag ser inte heller vad det spelar för roll i det här sammanhanget :confused:

Tack för att du klargjorde detta :laugh:

Nu pratar vi inte mer om Bayern.

Det är ju ridskolor tråden handlar om :idea:

En fråga om ridskolor:
Jag har börjat rida igen efter ett långt, långt uppehåll. Jag är uppvuxen med hästar hemma på gården, men inte ridit regelbundet på mer än 10 år. På den nya ridskolan funkar det bra med ridningen. MEN, på ridskolan finns en del hästar som är mer eller eller mindre aggressiva i spiltan. Ingen ansvarig från ridskolan finns i stallet innan lektionerna. Under tiden jag varit tillbaks har jag hunnit bli inträngd i en box och sparkad på (gick bra, fick bara en stor lårkaka. Enligt ridläraren gör hästen så här när man går för långt in i boxen. Inte lätt att veta), biten 2 ggr. En tjej fick nyligen ett bett i ansiktet, en annan en spark efter att ha ramlat av en alldeles för pigg fyraårig ponny på lektionen.
Jag antar att jag skickar ut dåliga signaler till hästarna eftersom jag bara blir räddare och räddare, det känns som att det blir en ond cirkel. Jag vill fortsätta rida, men inte där om det ska vara så att man får stryk varje gång man gör det...Hästarna kan inte må bra när de är så aggressiva? Eller är det bara mig det beror på? Andra i gruppen har iofs också blivit sparkade och bitna... men stämningen verkar vara att "det är så det är". Är det idé att byta ridksola, eller ska man lägga av helt? Är det här vanligt på ridskolor att det är så här? Hur är det på era skolor?

BYT!!
det ska absolut inte vara så på en ridskola, där ska även de minsta nybörjarna kunna känna sig trygga! det verkar som om de har en del hästar som inte passar på ridskolor, och det ska väl alltid finnas någon i stallet som kan hjälpa till!

Vi har några som är tjuriga, men dom vänder man i spiltan och sätter fast dom där och då är dom jättesnälla. Två hästar vaktar sina boxar men tar man ut dom i stallgången så är det inga problem alls. Låter ju inte så bra att så många elever blir skadade, och inte heller att en fyraåring går lektion (vi har tagit upp det tidigare, du kan söka i tråden). Skulle nog byta ridskola om jag var du.

Vi har inga hästar som sparkas. Någon enstaka som kan nafsa ibland men generellt sett är våra hästar väldigt trevliga. Någonting måste vara fel om det är flera hästar som beter sig på det viset.

kl
I morse var det sista ridlektionen för terminen. Mamma var där och tog bilder, tyvärr blev det vääldigt dålig kvalité... :( Men jag ska ladda över dem till datorn imorgon och se om jag kan fiska fram några där man kanske ser nånting.. :p

*kl*
Ingen ridning för mig idag pga snön och blåsten, har lite för långt till Ågesta för att det ska vara värt risken. Lycka till ni andra som ev. ska rida!

Om du rider på torsdagar borde jag säkert ha sett dig ngn gång ;) är ju inprincip alltid i stallet hela dagarna varje torsdag.

Jag håller med de andra, tycker du ska byta ridskola. På min ridskola är ingen häst aggressiv på det sättet. Dock kan de ju vara extra känsliga vid pälssättning tex, när man borstar, men inte aggressiva.
Sen låter det ju väldigt konstigt att de låter en 4-åring gå lektion :crazy:.

Haha! Ja, jag håller med, det är svårt att förklara, man gör liksom inte så mycket, eller inte så stora saker iaf :) Men jag ska försöka.
När jag vill få hästen i tölt så gör jag en halvhalt, sitter tillbaks lite så att bäckenet vinklas lite bakåt, spänner typ rumpan en aning och driver lite framåt. För att byta från tölt till till trav gör jag en halvhalt, vinklar upp bäckenet lite rakare och försöker liksom känna travtakten i hela kroppen... på vissa av våra hästar kan det vara lite svårt att hitta traven, då kan man behöva länga ut tygeln och ställa sig i lite trepunktsits. Personligen tycker jag det oftast är lättare att hitta tölten än traven :)

Under den här terminen har vi inte haft några tävlingar, men jag tror att de haft det tidigare. Då är det nog vanligtvis gångartsklasser av olika slag, att man ska kunna visa hästen i upp till fem rena gångarter eller bara t ex tölt och olika tempon (det finns en massa olika klasser som jag inte riktigt har förstått mig på än :)). Jag (som inte tävlat islandshäst) tror att det som bedöms är förutom gångarternas renhet även likadant som i vanlig dressyr ryttarens sits och inverkan, hästens form mm. Jag vet dock en annan islandshästridskola där det även brukar arrangeras en massa annat som t ex öltölt! Då ska man (om jag förstod det rätt) tölta en sträcka med ett ölglas i handen utan att spilla :D Jag har även en kompis som äger islandshästar som tävlat den gamla i både hoppning och fälttävlan, om det varit rena islandshästtävlingar är jag osäker på.

Jag tycker inte att det ska behöva vara så att man ska känna sig rädd för att hästarna är agressiva. Där jag red förut fanns det en häst (av kanske totalt 20-30 eller så) som var lite småilsk av sig, men band man bara upp henne var det inga problem och det brukade alltid finnas någon personal att få hjälp av, särskilt vid de lägre lektionerna. Tyvärr har jag även stött på ett ställe (jag har dock bara varit där 2 eller max 3 gånger, så jag kanske inte ska uttala mig egentligen) där i mina ögon de flesta hästarna var ilskna och kändes agressiva, såpass att vår lilla sura dam verkade ganska beskedlig :crazy: Där jag rider nu verkar alla hästarna vara sådana som gladeligen står och myser med en när man pysslar med dem, ställer sig med mulen mot ens mage och vill bara bli klappade :love:

Jag hade nog spanat runt på andra ridskolor och bytt till någon som känns trevligare. Det ska ju vara roligt och inte ångestfyllt att ta sig till stallet!

;)

Jag har avsiktligt låtit bli att skriva att jag rider på torsdagar efter att jag läst här i tråden och insett att jag och Cassiopeja rider/red i samma grupp. Tänkte vänta med att outa mig tills jag kommit på vem hon är i ridgruppen (planen var att då gå fram och presentera mig IRL), men det har jag fortfarande inte lyckats med :p Jag kom in sent i gruppen och har ridit Hailey (1 gång), Bend It (1 gång) och Romeo :love: (2 gånger). Vet inte om det ger några ledtrådar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
37 38 39
Svar
762
· Visningar
87 126
Ridning Nytt år och ny tråd. Här kan vi diskutera våra härliga ridskolehästar, lektionerna och allt annat som handlar om ridskolan.
41 42 43
Svar
843
· Visningar
52 853
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 839
Senast: Badger
·
Ridning Letade efter någon liknande tråd men hittade ingen. Tänkte mest höra om det finns andra där ute som upplever samma sak, ventilera lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 243
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar