Tråden för oss ridskoleryttare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

Dock har jag aldrig provat rida med sporrar och vet inte riktigt om jag "vågar"...

Jag tyckte också det var jätteläskigt i början, vågade knappt använda skänkeln men jag lärde mig ganska snabbt. Men så hade jag också en instruktör som "övervakade" eller hur man säger, så jag lärde mig rätt från början.

Utan sporrar är hon lika seg, men det gäller att hitta något hon tycker är roligt, att få med hästen på ridningen och inte bara sitta och rida själv. De få gångerna jag ridit henne utan sporrar har det efter mycket ben och tänk från min sida trots allt gått bra. Eller så slänger jag helt enkelt av sadeln så jag får mer kontakt med hela hästen, då är det inga problem alls.

Slänga av sadeln på en ridskolehässt bara så där? Har jag aldrig hört förut och det förekomemr då inte där jag rider. Kommer man inte åt hästen vid tex skänkelvikning så släpper/lägger man upp stigbyglarna... Varför ska man behöva ta av sadeln? Om det hade varit din egen häst så gör du väl som du vill, men en ridskolehäst?

skulle jag rida med sporrar skulle jag vara väldigt försiktig, sen skulle nog säkert ridläraren kolla en lite också. Dock bara en ridlärare som föreslagit det, då hon också märkte att stigbygarna liksom r i vägen. Men släpper jag stigbyglarna går det alltid mycket bättre. Sen beror det ju lite på vilken häst man sitter på också, och om jag lyckas sätta mig rätt i sadeln.

Vad tycker ni om att ha sporrar på ridskola?

Det är bara några enstaka ridskolor jag har ridit på (av dom 16 jag har provat i Sthlm) där man har fått använda sporrar, så i mina ögon är det inte vanligt att man har det på ridskola. Jag tycker att det beror helt och hållet på undervisningen och ridskolans/ridlärarnas attityd överhuvudtaget. Jag minns ett ställe jag red på där i stort sett alla red med sporrar, nybörjare som erfarna - dom hästarna svarade inte alls på skänkeln om man inte hade sporrar. Det kan jag tycka är väldigt synd. Samtidigt tycker jag att det visar på att det brister hos ridlärarna och i ridskolans filosofi rent allmänt...

Det har nog inte med sporrarna att göra. Jag har ridit på två ridskolor där sporrar var förbjudna, och bägge hade enormt skänkeldöva hästar. Jag tror att det mest avgörande inte är sporrar eller inte, utan hur mycket nybörjare man har. Ju fler nybörjare, ju skänkeldövare hästar. Våra ponnyer, som går med nybörjare varje dag, är t ex mycket skänkeldövare än våra storhästar, som i princip aldrig gör det. Även fast storhästarna rids mer med sporrar än ponnyerna.

Vi slänger inte heller av sadeln mitt under en lektion sådär, men jag rider ganska ofta barbacka helt enkelt för att komma åt hästen bättre. Jag sitter inte bra i dom sadlar ridskolan har och dessutom är det allroundsadlar, inte så konstigt att man kommer åt hästen bättre om man rider barbacka då.

För övrigt håller jag med Mabuse, tror helt och hållet att det beror på hur många nybörjare man har. Sen som sagt hur känslig hästen är från början, den av våra ponnyer som totalt sett går mest (kanske inte med rena nybörjare men dom som ridit en termin) är väldigt känslig i både munnen och för skänkeln medan andra inte är det.

Alltså alla ni som undrar över det här med "sadelavslängningen". Först och främst måste man jag ha tillåtelse av ridläraren (Jag kom väldigt bra överens med min förra ridlärare och hon hade väldigt bra koll på mig och mina kunskaper.), sen bestämmde vi det innan lektionen börjar. Det är ingenting som förekom ofta. Slänga av sadeln mitt under ridlektionen går ju inte för sig :S. För övrig har jag inte fått göra detta för min nuvarande ridlärare på denna ridskola. Antar att jag var otydlig, tyckte inte det var en viktig inflik.

Förövrigt verkar det vara en trevlig och seriös ridskola med en bra syn på sporrar som du rider på, Nila.

Senast ändrad:

Faktiskt lite skönt att höra att det inte är så vanligt förekommande som jag trott.

Jag har i alla fall adlrig varit med om att någon rider barbacka under lektion, om man itne bestämt att alla ska rida barbacka, och då har det varit tex sista lektionen för terminen eller nåt och man rider fritt. Inte att bara en person rider barbacka en hel lektioon.
Jag tycker heller inte om alla sadlar som ridskolehästarna har men vi ska rida i sadel, så då rider man i sadel och lägger upp stigbyglarna istället...

En instruktör som jag hade för ett par år sen berättade för övrigt om en ridskola där dressyrlektionerna hölls barbacka, hon hade aldrig sett så många ridskoleelever med så bra sitsar. Det är synd att jag inte kommer ihåg vad ridskolan hette, det var några år sedan... Någon som hört något liknande?

Barbacka är grymt för sitsen, men jag förstår eran undran om hästarnas välmående.

Fast varför är det dåligt om någon rider barbacka när inte alla andra gör det? Det går ju givetvis inte för sig bland orutinerade ryttare, men jag ser inget fel i att de lite duktigare gör det. Att lägga upp stigbyglarna är inte alls samma sak, visst kommer man längre ner i sadeln men det är långt ifrån samma sak som att rida barbacka eller rida i en dressyrsadel. Dessutom tycker både jag och ponnyn jag rider att det är kul med lite omväxling och det är bra balansträning. Skulle inte funka om hela min grupp red barbacka heller, förutom en till tjej som är lika gammal som mig är resten 30+ och då brukar man ha tröttnat på det där med barbackaridning ;)

Jag tror iofs att det kan bero mindre på ålder, och mer på att ponnyer ofta har rundare ryggar och mindre gång än stora halvblod. Jag är 30+ (:eek:), och jag rider gärna barbacka på syrrans fjording (superbekvämt!), men aldrig att jag skulle sätta mig barbacka på en häst med hög manke och mycket gång (oajoaj!:cry:).

I min grupp har nog alla ridit i minst 12 år skulle jag tro. Tror att jag är en av dom som har ridit längst...
Hur som helst har jag aldrig varit emd om att någon har ridit barbacka under en vanlig lektion, oavsett om det har varit min eller någon anna grupp. Inte ens på hästen man varit tvungen att en period sadla i manegen och gå runt lite emd alternativt longera lite innan man spänner sadelgjorden ordentligt, har man ridit barbacka på.
Vet inte, det kanske beror på var man rider eller på ridlärarna. Jag vet i alla fall inte att någon sagt åt någon elev att ta av sadeln, eller att nån bett att få göra det.
Jag säger itne att det är dåligt, jag tänker bara att det är ridskola, och det är inte lika säkert att rida barbacka och att dom tänker mycket på säkerhet. Vi har tex inte stafett längre sista lektionen för terminen, för hästarna blir så uppspelta.

Kanske beror på att ni aldrig har frågat om ni får rida barbacka? :p Om det blir så mycket osäkrare att rida barbacka är det nog snarare hästmaterialet som bör ses över. Visst ramlar man av lättare men hästarna ska ju sköta sig oavsett om man har sadel på eller inte. Jag tycker att man ska försöka variera lektionerna så mycket som möjligt, och då menar jag både med barbackaridning, olika bett, rida ute, lekar, hoppning, markarbete osv både för hästarnas och elevernas skull. Om hästarna blir så uppspelta när man kör stafett får man väl se över vilka hästar som går med på dom passen och vilka stafetter man kör.

Det är nog dom flesta hästar och ponnier som blir extra taggade när det är stafett. Vissa hästar tycker verkligen om det och eldar upp sig.
Jag har för mig att det var nåt om att få rida barbacka nån gång, men jag vet inte om dom slutat med det, för det var väl nåt med säkerheten eller nåt. Jag kommer inte ihåg... hur som helst har vi typ aldrig barbackaridning. Jag tycker det är roligt att rida barbacka ibland, men det blir aldrig på lektion nu, och speciellt inte "bara" för att nån vill det "bara" för att komma åt hästen bättre.

Sen finns det ju dressyrsadlar som vi brukar använda när det är dressyr. Och då kommer man ju lite längre ner i sadeln.
Och att träna sitsen genom att rida barbacka, visst är det bra, men det tycker jag man gör ganska bra genom att bli longerad i sadeln men utan stigbyglar (eller med) och tyglar också.

Ja självklart, men man kan ju se över vad man har för stafetter isåfall och bara för att hästen är taggad betyder inte det att det kommer att hända något. Vi har tyvärr inga dressyrsadlar som sagt, det är allroundsadlar som gäller. Och longera utan stigbyglar gör fortfarande inte att man kommer åt hästen på samma sätt som man gör barbacka.

Sen tycker jag faktiskt att det är "bra" att det händer något ibland. När barnen sen ska köpa egen häst kommer dom märka att alla hästar inte är gudasnälla, bättre att förbereda sig på det redan på ridskolan då. Dessutom har man kvar respekten för hästen bättre om dom visar att dom faktiskt är levande djur. Men det är ju min åsikt.

Nej det behöver inte hända nåt för att hästarna är extra taggade, men jag antar att det gjort det för att dom slutat med det. En ponny blev så taggad varje gång att han satte sig lite på bakbenen för att riktigt kunna skjuta iväg.
Nej man kommer inte åt hästen bättre för att man longeras utan stigbyglar och tyglar, men nån tyckte ju att det var bra sitsträning att rida barbacka, och det är de ju egentligen.
Visst händer det saker, även om man inte rider utan sadel. När jag började rida var det minst en som åkte av varje lektion. Nu var det första lektionen för dagen på fredagar, men det var alltid någon som åkte av. det händer att folk åker av när det är uteridning också. Tex en gång kom vi 5 st (tror vi var 10 st då) och gikc med våra hästar för alla utom en hade blivit avkastade.
Sen har det ju såklart hänt att någon blivit biten eller sparkad. så visst händer det saker även om dom försöker hålla säkerheten på hög nivå.
Och när ridskolan har drygt 40 ridskolehästar och ponnier så finns det ju ingen som är den andra lik, så dom lär sig ju förmodligen oavsett vem dom rider/pysslar med.

Om det är så många som ramlar av så förstår jag att ni inte får leka lekar eller rida barbacka :crazy:

kl

fick höra att Humlan blivit avlivad idag :(
eller, jag vet inte om det var idag hon blev avlivad, är bara på ridskolan när jag rider lektion eftersom jag inte riktigt trivs i så stora stall. Hon var helt underbar, man fick verligen jobba till 100% på henne, hon var som ett litet ånglok- tuffade helst på i 150, men spårade sällan ur helt... så synd, hon har varit en sån häst man nästan tar för givet står där och ser sur ut i näst första boxen när man kommer in i stallet...

och om det här med barbacka: vi får rida barckacka lite närsomhelst, om man frågar först. om ridläraren sen säger ja beror ju på hästen och lektionen, men för det mesta går det. (man frågar såklart innan man sitter upp, och rider sen utan sadel hela lektionen)
t. ex en ponny, den typiska mellanbruna, skänkeldöva, småsura och lata ridskoleponnyn går t.ex mycket bättre barbacka. inte så att sadeln sitter direkt illa, han trivs bara bättre med lite mer "frihet" verkar det som. att han sen har kolasega steg och rund rygg gör bara saken bättre. jag tycker det är jättebra att vi får rida barbacka ibland, det är ändå inte så många som man kan tro som gör det :D

Ursh vad tråkigt med Humlan :(

Sadeln behöver, som du säger, inte sitta dåligt bara för att hästen går mer frammåt när man rider barbacka utan det är ju det att du får så mycket större kontaktyta med hästen, lite slöare hästar verkar för det mesta reagera väldigt posetivt på detta! Tycker också det är bra att man kan rida barbacka ibland. :D

Förövrigt... Jag ska byta ridgrupp! ÄNTLIGEN! :love: :love:
Hoppas, hoppas, jag trivs bättre i denna... och att ingen annan har Zenia som favorit :eek: Arina gillar ju alla så henne får man "slåss" om i vilket fall ;)

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
37 38 39
Svar
762
· Visningar
87 126
Ridning Nytt år och ny tråd. Här kan vi diskutera våra härliga ridskolehästar, lektionerna och allt annat som handlar om ridskolan.
41 42 43
Svar
843
· Visningar
52 853
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 839
Senast: Badger
·
Ridning Letade efter någon liknande tråd men hittade ingen. Tänkte mest höra om det finns andra där ute som upplever samma sak, ventilera lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 243
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar