Tråden för oss ridskoleryttare!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare!

*kl*

Åh vad jag är irriterad! :mad: Förra veckan skrev jag ett inlägg om hur dåligt det gick förra onsdagen. Hade ridit samma häst tre gånger och det funkade bara inte. Men man rider vanligtvis inte samma häst mer än tre gånger i rad så nu var jag förväntansfull då det finns ett flertal hästar i stallet som ser trevliga ut som jag ännu inte fått rida. Och gissa vilken häst jag fick? Jo samma jäkla häst som de tre senaste gångerna! Och gick det bättre? Nej inte ett dugg! Fick jag någon hjälp av ridläraren? Nej, 99% av tiden babblade hon om julklappat och annat som hade noll relevans för ridlektionen och i övrigt sa hon saker som jag redan kämpade med att förbättra (typ tillbaka axlarna och få upp hästens huvud, vilket inte är lätt när man har ett ångvält hängande i tyglarna). Jag gav upp efter halva lektionen när det fortfarande inte gick att ta en förhållning, rida hästen rak på rakt spår eller böja hästen på böjt spår.

Efter lektionen frågade jag ridläraren vad hon hade för tanke bakom att sätta mig på den här hästen om och om igen. Jag har alltså ridit för den här ridläraren 4 ggr och haft samma tråkiga häst alla gånger. "Nä vadå" svarade hon, "det var inte jag, det var (ridskolechefens namn) som gjorde hästlistorna idag". Jag sa då att jag inte trivdes med hästen, att jag haft henne fyra gånger på raken, och att det inte gick framåt alls. "Äh men det gör inget" svarade ridläraren. Jag försökte säga att jag rider för att jag vill utvecklas, men hon började som vanligt prata om nåt annat. Alltså hon är så dålig så jag blir förbannad! :mad: Sen sa hon "du kan få byta häst nästa vecka". Jag tror det när jag ser det, var jag väldigt nära att säga. Hon kunde åtminstone ha sagt "jag ska ge dig en annan häst nästa vecka". Jag kommer troligtvis inte åka dit nästa vecka. Det ger mer att sitta hemma och pilla sig i naveln.

(Och återigen, det här gäller inte Ågesta)

kl på mig själv

Hur har ni det med rutiner vid avlivning på era ridskolor förresten? Jag har alltid trott att alla har haft det ungefär likadant som vi (sätter upp lappar en vecka innan, bultar på gården) men den senaste veckan har jag hört både ställen som tar bort med spruta på klinik, flyttar hästarna till någon annan gård där dom går ett par veckor innan avlivning och ett ställe där dom inte säger till innan utan bara tar bort dom. Vet inte vadj ag tycker är bäst men tycker det är lite "intressant" att höra ändå hur olika det kan vara :p

Hos oss säger de oftast inte till annars, men eftersom jag är en av "stammisarna" eller vad man ska säga så brukar jag få reda på det innan i alla fall. Sen brukar de ringa upp de personer som har haft hand om hästen extra mycket så det inte kommer som en chock för dem. Jag vet inte om jag skulle tycka att det var så himla mycket bättre om det sattes upp lappar..

De försöker att i möjligaste mån ge hästarna sista tiden hemma på gården, allt för att slippa stressmoment. Det tycker jag är himla bra. Det kostar ju lite mer men det är värt det.

För att jag sitter som en kratta och det är en graman han har på sig.

Ok. Sitsen säger jag inget om jag har sett betydligt värre :p (och har säkert suttit betydligt värre själv också :angel:) Graman är ett ofta diskuterat ämne som jag inte tycker vi behöver ta upp i den här tråden faktiskt :)

Åh vad jobbigt! :( Förstår om du blir frustrerad. Det ska ju vara roligt att rida! Du kan inte byta ridlärare då? Även om du känner att du inte passar med hästen så kan det mycket väl vara ridlärarens sätt som inte passar dig. Ge inte upp!

Ok. Sitsen säger jag inget om jag har sett betydligt värre :p (och har säkert suttit betydligt värre själv också :angel:) Graman är ett ofta diskuterat ämne som jag inte tycker vi behöver ta upp i den här tråden faktiskt :)

FAst jag blir så arg på mig själv när jag ser hur hopplöst jag sitter ibland. Helst av allt skulle jag vilja ha någon som kan filma när man rider :p men äger inte en filmkamera så det skulle bli lite svårt.
Gramandiskusstionerna kan ju tas i gramantråden eller vad den tråden nu heter, så att inte denna tråd förstörs.

Låter lite som vi gör då. Men varför inte sätta upp lappar innan? :p Det är ju oftast många som vill säga hej då till hästen. På det stället där dom inte berättar i förväg öht försvarade dom det med att hästarna är vanedjur och vill ha sina rutiner, men är det någon häst som har exakt likadana veckor på ridskola?

Också en sak till, lite barnsligt nyfiken bara...Hur högt har ni hoppat som högst alla ridskoleryttare?

Jag har ridit i totalt runt 20 år nånting, mestadels på ridskola, men har nog aldrig fått möjlighet att hoppa högre än 90 cm. Jättetrist! :p När jag var yngre var jag hopprädd så då red jag mest dressyr, men nu har jag börjat få upp intresse för hoppningen och skulle vilja utvecklas mer där. Problemet är att dom ridskolor jag har ridit på inte har erbjudit någon vidare möjlighet att utvecklas inom hopp, och jag har väl inte prioriterat det heller. Min dröm är att jag någon gång ska kunna skaffa en egen häst, en riktig hoppläromästare, som jag kan få hoppa mycket med! :laugh:

Helst av allt skulle jag vilja ha någon som kan filma när man rider :p men äger inte en filmkamera så det skulle bli lite svårt.

Jag har inte ens någon som kan fotografera mig, men jag skulle jättegärna vilja se hur jag ser ut när jag rider för jag har ingen aning (eller så vill jag inte det... :devil: ). Jag har försökt övertala sambon att följa med och fota mig när jag rider, men han är inte så sugen om man säger så (dessutom är han ingen bra fotograf så frågan är om det skulle bli nåt alls... ;) ). Jag tror att det skulle vara jättenyttigt att se hur jag ser ut när jag rider.

Jag bytte ridgrupp för en månad sen för att jag inte tyckte den förra gruppen passade mig. En del av det var att jag inte var nöjd med hjälpen jag fick av dåvarande ridläraren. Men den här ridläraren är otroligt nog ännu sämre. Nu är det bara två lektioner kvar på terminen och abonnemanget är uppsagt, så sen slipper jag den här ridskolan.

Jag har aldrig varit med om att ridskolan sagt till innan. Jag vet inte heller hur och var hästarna i regel avlivats på de ställen där jag ridit tidigare.

FAst jag blir så arg på mig själv när jag ser hur hopplöst jag sitter ibland. Helst av allt skulle jag vilja ha någon som kan filma när man rider :p men äger inte en filmkamera så det skulle bli lite svårt.
Gramandiskusstionerna kan ju tas i gramantråden eller vad den tråden nu heter, så att inte denna tråd förstörs.

Ja filma är jättebra :) Den här terminen har vi filmat på ridlektionen för att sen titta på det på teorin sen, det är jättebra! Då får man ridlärarens kommentarer till också. Du kanske kan föreslå att ni gör det nån gång? Annars om du har en digitalkamera så går det oftast fint att filma med dom, bara du har nån som håller i kameran vill säga ;)

Låter lite som vi gör då. Men varför inte sätta upp lappar innan? :p Det är ju oftast många som vill säga hej då till hästen. På det stället där dom inte berättar i förväg öht försvarade dom det med att hästarna är vanedjur och vill ha sina rutiner, men är det någon häst som har exakt likadana veckor på ridskola?

Jag vet faktiskt inte. Det är klart att en del blir lite ledsna, men lite krasst så är det nog så att de flesta inte tycker att det är hela världen. Tyvärr..! De flesta "vanliga" ridskoleryttarna alltså. De tycker det är tråkigt och lite ledsamt men inte mer än så. Men som sagt så pratar ridskoleägarna alltid med dem som har haft hand om hästen mest.

Jag bytte ridgrupp för en månad sen för att jag inte tyckte den förra gruppen passade mig. En del av det var att jag inte var nöjd med hjälpen jag fick av dåvarande ridläraren. Men den här ridläraren är otroligt nog ännu sämre. Nu är det bara två lektioner kvar på terminen och abonnemanget är uppsagt, så sen slipper jag den här ridskolan.

Jaha, verkar inte vara någon höjdare det där. Ska du byta ridskola då?

kl

Nyss hemkommen från ridlektionen, trodde jag skulle få ångvälten Lavendel igen men det blev en av mina nya favoriter Marquis! :love: Vi gjorde en jätteknepig övning som krävde en massa tankeverksamhet :p
Man rider börjar vid en av hörnbokstäverna, t.ex. K om man rider i höger varv, rider några steg öppna längs spåret, sedan några steg sluta åt höger, därefter öppna rakt fram igen och så sluta åt höger igen, osv. tills man kommer till kortsidan. Sen börjar det om vid nästa hörnbokstav. Supersvårt! Jag lyckas alltid göra för mycket så att bakdelen kommer före men till sist gick det faktiskt riktigt fint.
Han är så stor Marquis men jag lyckades få loss honom ganska bra, sen på slutet orkade jag inte riktigt, det är mycket häst att rida så då fick jag sätta på en gummisnodd. Oftast vill jag rida utan snodd men i det här läget kändes det bra för jag kunde koncentrera mig på övningen istället.
Jag fick inte riktigt till övergångarna som jag ville men det var en jätterolig lektion :)

Här har vi stora killen:
30008267.jpg

Hur högt har ni hoppat som högst alla ridskoleryttare?

90 cm på tävling och ungefär lika högt på lektion. Men nu är det många år sedan jag hoppade så högt. Under min senaste ridskoleperiod (10-12 år sedan) hoppade vi nog inte mer än 60-70 cm.
I år har jag ridit fyra prova påridningar på ridskolan där jag hoppade 90 cm och det har varit roligt. Är sugen på att börja rida lektion varje vecka. Jag har egen häst som jag tar hem i april/maj men där blir det inte samma ridning.

Vad har hästarna för bett, nosgrimmor och hjälptyglar på era ridskolor?

På min ridskola har alla hästarna tvådelat tränsbett (som sticker ut minst 1 cm på varje sida :crazy:), de flesta har engelsk nosgrimma och några har martingal.

Jag och Lee
Lee.jpg

Majoriteten av hästarna har remontnosgrimma, några har engelsk och en storhäst har pullarnosgrimma.
Nästan alla hästar har 2 eller 3 delat bett, med eller utan fasta ringar.
Vi har en ponny som går på hackamore vid hoppning och så en ponny som går med sidepull på det lite mindre avancerade lektionerna, annars går han på bett.
Dem flesta storhästarna har martingal vid hoppning och uteritt och samma med några av ponnyerna.

Ja filma är jättebra :) Den här terminen har vi filmat på ridlektionen för att sen titta på det på teorin sen, det är jättebra! Då får man ridlärarens kommentarer till också. Du kanske kan föreslå att ni gör det nån gång? Annars om du har en digitalkamera så går det oftast fint att filma med dom, bara du har nån som håller i kameran vill säga ;)
Jag har en systemkamera :p och den går inte och filma med ;) Annars hade jag nog fått lite filmer.

Jag har inte ens någon som kan fotografera mig, men jag skulle jättegärna vilja se hur jag ser ut när jag rider för jag har ingen aning (eller så vill jag inte det... :devil: ). Jag har försökt övertala sambon att följa med och fota mig när jag rider, men han är inte så sugen om man säger så (dessutom är han ingen bra fotograf så frågan är om det skulle bli nåt alls... ;) ). Jag tror att det skulle vara jättenyttigt att se hur jag ser ut när jag rider.
Någon gång nästa termin kanske jag skulle kunna fota när du rider :p om jag hinner och har tid, måste ju byta riddag pga att jag jobbar på coop 2 torsdagar i månaden.

Hästarna går med två- eller tredelade tränsbett. Nosgrimmorna är lite varierande, många aachengrimmor, några remont och några vanliga engelska. Vi använder bara gummisnodd som hjälptygel men det är inte så ofta som de används ändå.

Söt häst förresten! :)

Jag har en systemkamera :p och den går inte och filma med ;) Annars hade jag nog fått lite filmer.

Haha okej ja då förstår jag :p Du får väl tjata på nån som har en digitalkamera eller filmkamera :idea: Själv ska jag starta en tjatkampanj för att se om nån i familjen kan ta kort på mig nästa lektion :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
37 38 39
Svar
762
· Visningar
87 126
Ridning Nytt år och ny tråd. Här kan vi diskutera våra härliga ridskolehästar, lektionerna och allt annat som handlar om ridskolan.
41 42 43
Svar
843
· Visningar
52 853
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 839
Senast: Badger
·
Ridning Letade efter någon liknande tråd men hittade ingen. Tänkte mest höra om det finns andra där ute som upplever samma sak, ventilera lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 243
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar