Störiga saker vi stör oss på, del 39

Jag tycker att det är störigt att bilen börjar spela upp den senast spelade ljudfilen från telefonen i högtalarna när jag kopplar ihop de två för att använda t.ex. Google Maps. Låt mig välja om jag vill lyssna på något, och i så fall vad!

… men vill ni ha något att skratta åt kan jag berätta att det just idag råkade falla sig så att min ljudbok började spelas upp, på HÖG volym, på EXAKT det ställe där uppläsaren sa “pointless penises”*. Och jag hade båda sidorutorna nedrullade helt eftersom det var varmt. Jag hoppas till gud att ingen av grannarna hörde :nailbiting:

*tillägg: och här ska jag kanske förtydliga att boken i fråga belyser bristen på jämlikhet och hur detta tar sig i uttryck i vårt dagliga liv, där just denna del handlade om hur läroböcker för t.ex. läkare oftast använder en manlig kropp som "mall" även om det lika gärna kunde ha varit en kvinna. Därav "pointless penises".

Det finns ett UF-företag som har gjort en klämma som håller fast täcket i påslakanet. De har varit omskrivna i några tidningsartiklar, det verkar gå rätt bra för dem iaf så jag antar att det är en populär produkt.

Vi har några gamla täcken med tryckknappar upptill och på sidorna så man kan sätta ihop två för vintern eller ta bort ena till sommaren. Länge tänkt att det borde fungera på påslakan med. Har en sambo som jag inte vet vad han gör på nätterna, men täcket ligger ofta skruvat eller som en knöl längst ner i påslakanet. Även funderat på att göra hål längst upp på täcket typ som gårdiner med sånna öljetter eller vad det heter, sy in band i påslakanen och helt enkelt knyta fast skiten. Händer att jag tar hans täcke ibland och svär lika mycket varje gång.

Vi har några gamla täcken med tryckknappar upptill och på sidorna så man kan sätta ihop två för vintern eller ta bort ena till sommaren. Länge tänkt att det borde fungera på påslakan med. Har en sambo som jag inte vet vad han gör på nätterna, men täcket ligger ofta skruvat eller som en knöl längst ner i påslakanet. Även funderat på att göra hål längst upp på täcket typ som gårdiner med sånna öljetter eller vad det heter, sy in band i påslakanen och helt enkelt knyta fast skiten. Händer att jag tar hans täcke ibland och svär lika mycket varje gång.
Mitt tyngdtäcke som gärna glider ned sätter jag fast med hårsnoddar i påslakanet, alltså snor dom hårt om kanterna på utsidan. Inte så snyggt dock så har funderat på andra lösningar.

Vintertid har jag brukat ha två tjocka duntäcken och värmedyna om det behövs. Gillar att ha kallt i sovrummet, när det kröp under +10 brukade ex gnälla så vi slog på elementen. I vinter har jag bott i lägenhet så sovit med öppen balkongdörr och bara ett täcke.

Sommartid ett lakan, påslakan eller inget alls.
Spionen trivdes i andra lägenheten för där hade jag balkongdörren öppen på vintern även när det var minus och snö osv och så fick han gå in och ut som han ville. Han sov gärna på balkongen fram emot morgontimmarna. :D Det var skönt även för mig faktiskt. Hade sängen precis innanför balkongdörren så var ju intill direkt.
Det går tyvärr inte här med altan, grannarna skulle ringa Länsstyrelsen fortare än Fan själv sagt helvete.

Spionen trivdes i andra lägenheten för där hade jag balkongdörren öppen på vintern även när det var minus och snö osv och så fick han gå in och ut som han ville. Han sov gärna på balkongen fram emot morgontimmarna. :D Det var skönt även för mig faktiskt. Hade sängen precis innanför balkongdörren så var ju intill direkt.
Det går tyvärr inte här med altan, grannarna skulle ringa Länsstyrelsen fortare än Fan själv sagt helvete.
Men hur funkar det med uppvärmning? Det hade ju blivit svindyrt för mig om jag skulle ha öppna fönster/dörrar vid minusgrader 😱!

Men hur funkar det med uppvärmning? Det hade ju blivit svindyrt för mig om jag skulle ha öppna fönster/dörrar vid minusgrader 😱!
Hyresvärden hade borrat hål i tröskeln för att få in antennkabeln till TVn så det drog kallt där ändå. Därtill var balkongdörren otät så det var synlig springa det drog igenom, liksom ytterdörr och de flesta fönster samt att det drog kallt från golvet och dess lister vid väggarna (för att inte tala om vid rördragningarna till elementen, jisses!). Jag hade ett element i vardagsrummet och det fungerade ibland, men var fesljummet då. För många lägenheter i huset att värma upp för pannan som stod på för låga grader. Det var kallt ändå. Så en filt för balkongdörren (som öppnades inåt så när han var ute puttade han bara upp den, den stod med några cm öppen på natten) så gjorde det ingen skillnad på om den var öppen eller stängd ändå. Förutom att det var fräschare luft i lägenheten när dörren var öppen. Han puttade upp den när han ville in, inte helt men en bit, stängde inte efter sig och så vädrades lägenheten. Bra för min astma, med tanke på möglet som fanns i lägenheten som hyresvärden brukade måla över....

Att det är underbart väder med tio plusgrader och jag får likfingrar ändå! :meh:

20250402_184606.webp

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Jag stör mig på den här årstiden och allt mörker. Har svårt att sova då kroppen har problem med att skilja på kvällsmörker och nattmörker. 100 101 102
Svar
2 027
· Visningar
96 425
Senast: Görel
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag måste köpa nya vinterdäck. Dyrt! 99 100 101
Svar
2 018
· Visningar
95 175
Senast: Görel
·
  • Låst
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött... 100 101 102
Svar
2 026
· Visningar
102 067
Senast: Mineur
·
Relationer Stör mig på hundmänniskor som tackar nej till att komma och hälsa på om deras hundar inte får följa med. Jag har katt. Nej jag vill... 12 13 14
Svar
263
· Visningar
12 853
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Resa när man har hund?
  • Valp 2025
  • Katten deppar