Störiga saker vi stör oss på, del 38

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Görel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 027
  • Visningar Visningar 97 302
Status
Stängd för vidare inlägg.
Säkert, men det blir ju hemskt konstigt och fel att tex uttrycka att ”Nisse förolyckades i skidbacken.” När Nisse i själva verket råkade ut för en olycka och stukade foten - inte avled.
Det blir liksom så när folk är för rädda för att berätta för den som säger fel att hen använder ordet fel. Då fortsätter den i tron att det är rätt. I det lättkränkta samhället som vi uppenbart har drar man sig lite från att säga ifrån- för man vill inte såra eller göra sig ovän med, och så blir det irritationsmoment för andra/en själv trots att personen kanske inte har en aning om att det den säger eller skriver är fel.

Jag hade blivit tacksam om en upplysning själv, men det finns ju tyvärr även de personer i vårt land som resonerar som så att det inte är deras skyldighet att uppfostra folk. Trist inställning det också, vilket även det leder till att personen fortsätter tro att allt är ok.

Det blir liksom så när folk är för rädda för att berätta för den som säger fel att hen använder ordet fel. Då fortsätter den i tron att det är rätt. I det lättkränkta samhället som vi uppenbart har drar man sig lite från att säga ifrån- för man vill inte såra eller göra sig ovän med, och så blir det irritationsmoment för andra/en själv trots att personen kanske inte har en aning om att det den säger eller skriver är fel.

Jag hade blivit tacksam om en upplysning själv, men det finns ju tyvärr även de personer i vårt land som resonerar som så att det inte är deras skyldighet att uppfostra folk. Trist inställning det också, vilket även det leder till att personen fortsätter tro att allt är ok.
Eller så är man bara less på att mötas av att man är en ”jävla språkpolis”, ”en besserwisser” eller ”en jävla bitterf*tta som väl fattar vad som menades” när man påtalar saken? Det är, i min erfarenhet, extremt få personer som tar emot en sådan upplysning/rättelse med tacksamhet/utan att bli kränkta.

Eller så är man bara less på att mötas av att man är en ”jävla språkpolis”, ”en besserwisser” eller ”en jävla bitterf*tta som väl fattar vad som menades” när man påtalar saken? Det är, i min erfarenhet, extremt få personer som tar emot en sådan upplysning/rättelse med tacksamhet/utan att bli kränkta.
Det är svårt att rätta folk ja. Många verkar förlora ansiktet.

Absolut också så, men då får man väl fortsätta bli irriterad om man inte vill säga ifrån till en person som använder ord som den inte förstår. Det gör den säkerligen inte med flit, reaktionen när den blir tillsagd däremot....

Det är svårt att rätta folk ja. Många verkar förlora ansiktet.
Inte konstigt, många rättar på ett hemskt fult sätt, har jag sett. Bara att läsa kommentarerna på Facebook så förstår man varför folk tröttnar. Många är otrevliga mot den som rättar utan anledning, men många gånger rättar en person på ett otrevligt vis också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Vi fortsätter störa oss. Är hungrig men ligger så bekvämt. 44 45 46
Svar
900
· Visningar
42 794
Senast: Ninnurur
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag måste köpa nya vinterdäck. Dyrt! 99 100 101
Svar
2 018
· Visningar
96 088
Senast: Görel
·
  • Låst
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött... 100 101 102
Svar
2 026
· Visningar
102 761
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker! 99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
130 583