Störiga saker vi stör oss på, del 37.

Jag har inte heller speciellt många vänner som tar selfies.

DET fenomenet känns också märkligt. Skicka bilder av sig själv? Har aldrig tagit nån :) Ser ingen mening.
Jag ser en hel del selfies (eller ibland bilder tagna på personen av någon annan) på instagram. Jag följer många författare, och det händer rätt ofta att deras ansikte (t.ex.) syns ihop med deras bok/böcker på något vis. Men inga tungor - absolut inga tungor.... :D

Och där försvann nätet igen, och därmed även Tv som jag har genom Telia. Så glad jag har kvar blueray spelaren. Har hört många skaffar sådan igen.
Jag har fortfarande min DVD/VHSspelare som jag köpte när äldsta sonen var nyfödd. Det är 23 år sedan och fungerar ännu. DVD filmer köper jag regelbundet, samlare och tycker inte vare sig nätet och streamingtjänster är att lita på. De har ju sällan det jag vill se när jag vill se det ibland. Bluerayspelare har jag också samt bluerayfilmer. Köpte en extern DVD-spelare till datorn för snudd på 10 år sedan och använder den också. Vi är, vad jag har förstått, ganska många som aldrig har övergivit det här med skivor. :)

Jag har fortfarande min DVD/VHSspelare som jag köpte när äldsta sonen var nyfödd. Det är 23 år sedan och fungerar ännu. DVD filmer köper jag regelbundet, samlare och tycker inte vare sig nätet och streamingtjänster är att lita på. De har ju sällan det jag vill se när jag vill se det ibland. Bluerayspelare har jag också samt bluerayfilmer. Köpte en extern DVD-spelare till datorn för snudd på 10 år sedan och använder den också. Vi är, vad jag har förstått, ganska många som aldrig har övergivit det här med skivor. :)
Jag har kvar min dvd och tittar på filmer/serier jag har på skiva då och då.
Även perfekt att ha om nätet strular då precis allt annat är beroende av det nu.

Jag har kvar min dvd och tittar på filmer/serier jag har på skiva då och då.
Även perfekt att ha om nätet strular då precis allt annat är beroende av det nu.
Precis! Och det finns där när man vill se och inte tvärtom.

Håller tex på att samla The Walking dead säsongerna nu. :) Har hittat flera säsonger på Stadsmissionen här. Gav bort de flesta av barnfilmerna till ett av mina syskon när jag flyttade hit, men har behållit några , tex Landet för länge sedan osv. Ice Age är ju en klassiker också, och goldenvalparna som mina barn älskade. :) Men har, i jämförelse med riktiga nördar (inget illa menat alltså) ingen stor samling, de har verkligen allt! :D

McDonalds Falkenberg i eftermiddags. Bordet bredvid oss, ett 78-årigt par med två barn i lågstadieåldern. Glada, goa och till synes väluppfostrade flickor. Och den grinigaste och otrevligaste gubb- och kärringjävel man öht kan föreställa sig... Gnäll, onödiga förmaningar, hårda ord, uttalad distansering, kallade barnen bortskämda etc etc.

Svårigheten att förnya sitt pass som utlandssvensk har varit ett störningsmoment för mig i flera år nu, men nu har vår kära ambassad tydligen bestämt sig för att göra ett redan uselt system ännu sämre. Tidigare har man haft alternativet att förnya passet antingen hemma i Sverige eller på ambassaden i London, och sedan har man kunnat få det skickat till närmaste konsulat. Att boka tid för förnyelse i London har dock varit helt omöjligt då tider endast släpps en gång i månaden och bokas upp snabbare än en Taylor Swift-konsert säljer slut, men det är en annan historia.

I alla fall, nu har ambassaden i London meddelat att de inte längre kommer att bistå med tjänsten att skicka pass till konsulat, förutom två ställen (jämfört med tidigare sex ställen). Jag har tur nog att bo nära ett av de två ställena som får vara kvar, men för många andra blir det nu ännu krångligare - och dyrare - att få nytt pass när det gamla gått ut. I praktiken innebär detta att för många är enda alternativet att först åka tur och retur till Sverige för att göra nytt pass (eftersom det är nästintill omöjligt att få tid för detta på ambassaden i London) och sedan åka tur och retur till antingen Sverige, igen, eller London för att hämta upp det. Skulle de mot alla odds lyckas få en tid för att förnya passet i London innebär det ju dock fortfarande två resor T/R dit, samt en kostnad på 1500 kronor för själva passet (jmf med 500 kr i Sverige). Bor man i t.ex. Manchester innebär det här alltså minst 10 timmars restid totalt, och en väldig massa pengar.

Jag förstår att det är svårt och att det är viktigt med säkerhet och så vidare, men jag tycker faktiskt att det är lite förvånande att ett så pass välutvecklat land som Sverige som tycks ha smarta lösningar för det mesta inte kan sköta det här bättre.

Liknande trådar

Relationer Stör mig på hundmänniskor som tackar nej till att komma och hälsa på om deras hundar inte får följa med. Jag har katt. Nej jag vill...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
11 589
Senast: hastflicka
·
  • Låst
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
100 101 102
Svar
2 026
· Visningar
99 590
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
104 435
Senast: pepp
·
Fordon De extremt skarpa, vita LED-ljusen som alla nyare bilar verkar vara utrustade med. Jag blir nästintill bländad av dem, även om det bara...
2
Svar
27
· Visningar
653

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka