Att det plogas så hysteriskt dåligt i området! Jag förstår att man inte kan komma ut så snart snön har lagt sig, det är inte det jag menar, utan att när det väl görs så är det som att personerna bakom ratten inte har någon hjärna. Som i morse när jag står och väntar på bussen. Då ser jag en som plogar en utfart, far i hög fart rätt över vägen och trycker upp en minst 1m hög vall direkt upp på trottoaren på andra sidan, för att senare åka en bit bort och lägga en minst lika stor hög direkt vid busshållplatsen i motsatt färdriktning. Varje vinter blir jag glad över att jag inte har problem att gå!
Tacka vet jag "feministisk snöröjning" som prioriterar busslinjer, hållplatser samt gång och cykelvägar
Det värsta är att det här ett en grej man inte ens FÅR störa sig på.
"Tänk på alla stackarna som skottar/plogar!"
"använd dubbar!"
"Det är vinter, stanna inne!"
osv.
Men jag håller med dig, att göra ett dåligt jobb när man plogar/skottar är fasen VÄRRE än att inte göra något alls upplever jag.
I går och i dag skottade de så fint här på området, brukar sköta det jättebra här och jag brukar vara väldigt nöjd. Medan man kan gå här halkar man runt i resten av staden pga avsaknad grus osv. De skottade här men grusade inte. Jag ville bara skrika rakt ut när jag såg det. Isknöggel är lättare att gå på utan grus än plattad slask som blir BLANKIS av plogen/skopan, jag lovar. Och ingen grus på det? Jag slängde ut lite grus utanför min dörr och en bit fram på gården, trätrappan blir skithal.
Men det är något jag aldrig får svar på, för man får inte lyfta frågan. Kritiserar man någon form av skottning/plogning så betyder det att man kritiserar hela företeelsen. DET stör mig.
Min fråga är, varför plogar och skottar man inte bort slasket? Här på gångvägarna kommer varje vinter någon och plogar när det snöat, oavsett om det ska töa någon dag senare. Men de sätter inte ner skopan så när de har plogat bort det fina vita täcket som var lätt att gå på ligger det ett lager av platt slask kvar. Många gånger släpper de ut grus då också, gruskorn, inte ens sand, som är tyngre än vatten och landar på gångvägen under slaskytan. Några timmar senare fryser det på. Gruset man släppt ut ligger så fint till ingen nytta under ytan, som ju är tillplattad av plogen/skopan och som har frusit till skridskois. Vad var poängen med detta? Varför ska vi betala för detta när det vore lättare att gå på oplogad gångbana rent praktiskt? Vore billigare att inte göra ett skit? Billigare att bara grusa?
Om man plogar på det här sättet så går det att rangordna:
1. Oplogat men grusat.
2. Oplogat utan grus.
3. Plogat och grusat.
4. Plogat utan grus.
Eller så plogar man bort slasket och grusar och har en yta man inte behöver hantera på ett bra tag så länge det inte snöar igen. För där är gruset som fortfarande fungerar om det fryser på, ingen slask som fryser över gruset då det är bortplogat och ingen ny snö.
Som det är nu är det ett dåligt jobb, som givetvis kommer få göras om, det ligger en frusen yta här utanför och den kommer töa och frysa om vartannat och behöva hanteras. Tror min hyresvärd har annat företag som hanterar snön i år, tidigare gjorde som jag tänker man gör. Som jag växte upp med hur man gjorde i Skåne innan man började snåla... I Skåne för övrigt där slask är något man är van att hantera, men kanske inte snö. Här känns som snö är man van att hantera men inte slask.
Men som sagt, detta får man inte klaga på, det är förbjudet att tycka något annat än att de som skottar och plogar är hjältar, trots att man inte menar dem utan de som betalar dem för deras jobb och säger vad som ska göras och när.