Störiga saker vi stör oss på, del 29

Status
Stängd för vidare inlägg.
Till er som har synpunkter på helljusautomatik. Bländar de inte av alls, för sent eller för tidigt?
Jag har inte upplevt något av de problemen :confused:

Ibland möter jag personer som glömmer blända av vilket säkert har hänt alla någon gång. En del bländar av alldeles för tidigt men jag tänker att mitt helljus kanske är starkare än deras så de blir bländade tidigare?

Själv använder jag inte automatiken på min bil för jag upplever att den tar för lång tid på sig att slå på helljuset efter möte.
Både och + att ibland bländar de av pga gatubelysning, men när jag kör landsväg och det är inga möten men ett par lampor bredvid vägen vill jag inte att det ska bländas av alls. Likaså ser jag vid backkrön och kurvor när jag ska blända av vid möte, innan automatiken hinner med. Tycker det är läskigt att den slår på sent efter möte och jag vet det är mycket vilt och skog på sidan vägen.

Till er som har synpunkter på helljusautomatik. Bländar de inte av alls, för sent eller för tidigt?
Jag har inte upplevt något av de problemen :confused:

Ibland möter jag personer som glömmer blända av vilket säkert har hänt alla någon gång. En del bländar av alldeles för tidigt men jag tänker att mitt helljus kanske är starkare än deras så de blir bländade tidigare?

Själv använder jag inte automatiken på min bil för jag upplever att den tar för lång tid på sig att slå på helljuset efter möte.

Jag använder helljusautomatiken och är helnöjd. Har nog aldrig blivit blinkad på när jag haft automatiken på. Men automatiken har gjort mig sämre på att blända av när automatiken inte fungerar (ibland får den för sig att den inte har förutsättningar att göra jobbet så då deaktiveras den), så då händer det att irritationen stigit till att någon blinkat.

Jag kan nog också tycka att det största problemet med automatiken är att det tar någon sekund för länge innan helljuset åker på igen efter mötet. Den är väldigt snabb och känslig på att blända av.

Mest utmanande var när båda halvljusen på min Caravelle valde att lägga av samtidigt inför en kvällig vinterresa hem från jobbet. Det fanns alltså lägena två helljus eller inget alls att välja på. Så helljuset på ända tills mötesbilen blev skogstokig och blinkade järnet, och då slog jag av och "försvann" helt istället då jag tänker att motparten blev ännu mer skogstokig. Lite kupe-belysning slog jag på för att synas lite i alla fall. Nästa dag valde jag att köra till lampförsäljaren när dagsljuset hade kommit upp.

Dessa kan blända av försent jag blinkar till men reaktion 0 från föraren för den behöver ju inte fundera. Rätt som det är kan det slås till igen. När jag har bilar bakom mig händer det titt som tätt att ljusen är på och bländar mig.
Att det slås på igen har jag aldrig upplevt. Det är ju helt vansinnigt :mad:
Att den bakom inte bländar av tycker jag spelar mindre roll.

Funderar på om helljusgrejen upplevs olika beroende på vilken miljö man kör i?
Själv kör jag till 98% på landsväg, ofta mindre sådana. Bor alltså på landet utanför en mindre småstad. Inga motorvägar eller större vägar.

För ett tag sedan var det stor skandal att socialen i Älvsbyn hade beslagtagit barn från en familj mer eller mindre felaktigt. Nu läser jag att det verkar som om det inte alls var felaktigt, utan snarare tvärtom. Stackars barn.
Är det Flashback som gäller för den informationen? Det enda jag får fram på annat håll är att de är dömda för brott båda två mot ett av pappans äldre barn:(

Tvångsbeslut som saknar grund måste upphöra omedelbart när det framkommer att de saknar grund. Det är basal rättssäkerhet.

Det är ju inte något föräldrarna sagt som gjort att det upphävts, utan att man från början inte hade ett korrekt underlag att fatta beslut på. Det lär knappast vara så att soc har släppt den här familjen från sin radar, och anledningen till att man från början skulle utreda dem kvarstår väl. Jag är rätt övertygad om att man gör en ny utredning som utförs bättre än den förra och med hyfsad prioritet.

Men en myndighet kan inte agera så att man i förebyggande syfte använder tvång, innan man har underlaget att motivera ett sådant beslut med.
Utdrag ur artikeln från DN:
"Även förvaltningsdomstolarna, som hanterat barnens ärenden, har uppmärksammat brister i socialtjänstens handläggning. De har ändå bedömt att barnen fortsatt ska vara omhändertagna, eftersom de ansett att barnens berättelser är trovärdiga."

Men va f*n facebook, sluta med de här idiotiska förslagen. Speciellt eftersom de inte lyckas träffa lite rätt ens ibland.
Screenshot_20231003_125337_Samsung Internet.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag stör mig på den här årstiden och allt mörker. Har svårt att sova då kroppen har problem med att skilja på kvällsmörker och nattmörker.
37 38 39
Svar
772
· Visningar
33 547
Senast: bumpo
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag måste köpa nya vinterdäck. Dyrt!
99 100 101
Svar
2 018
· Visningar
92 782
Senast: Görel
·
  • Låst
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
100 101 102
Svar
2 026
· Visningar
99 840
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008