Störiga saker vi stör oss på, del 29

Status
Stängd för vidare inlägg.
För ett tag sedan var det stor skandal att socialen i Älvsbyn hade beslagtagit barn från en familj mer eller mindre felaktigt. Nu läser jag att det verkar som om det inte alls var felaktigt, utan snarare tvärtom. Stackars barn.
Tänkte hela tiden detta med de stora rubrikerna. Ingen social skapar dyra kostnader för sig själva för att de tycker det är kul att slita barn från bra föräldrar. Inga barn går till socialtjänsten och ber om att bli flyttade till främlingar för att de har det toppen hemma. Båda föräldrarna var väl dessutom dömda för brott mot äldre barn och för pappan var det våldsbrott. Detta nämndes som något oviktigt av journalisterna. Väldigt skum rapportering och socialtjänsten behöver verkligen inte mer skit eller osann skräckpropaganda. Det är ju oftast människor som tar mycket skit i sin yrkesroll utsätts för hot och bränner ut sig för att kunna hjälpa de mest utsatta i samhället

För ett tag sedan var det stor skandal att socialen i Älvsbyn hade beslagtagit barn från en familj mer eller mindre felaktigt. Nu läser jag att det verkar som om det inte alls var felaktigt, utan snarare tvärtom. Stackars barn.
Felet var väl att de gjort en dålig utredning. Som jag förstått det både sakligt sett undermålig till innehållet, och formellt sett felaktig i utförandet?

En typisk konsekvens av en dålig utredning är att man omöjligen kan veta vilket beslut som är det rätta. Så det de har gjort innan är nog fortfarande lika felaktigt. Oavsett om resultatet av en bättre utredning skulle ha visat att barnen borde varit omhändertagna eller inte.

Felet var väl att de gjort en dålig utredning. Som jag förstått det både sakligt sett undermålig till innehållet, och formellt sett felaktig i utförandet?

En typisk konsekvens av en dålig utredning är att man omöjligen kan veta vilket beslut som är det rätta. Så det de har gjort innan är nog fortfarande lika felaktigt. Oavsett om resultatet av en bättre utredning skulle ha visat att barnen borde varit omhändertagna eller inte.
Det kan nog vara sant, men då ska man göra en ny och korrekt utredning istället för att bara riva upp alla beslut baserat på enbart vad föräldrarna säger. Och framförallt inte utan att prata med barnen.

Tänkte hela tiden detta med de stora rubrikerna. Ingen social skapar dyra kostnader för sig själva för att de tycker det är kul att slita barn från bra föräldrar. Inga barn går till socialtjänsten och ber om att bli flyttade till främlingar för att de har det toppen hemma. Båda föräldrarna var väl dessutom dömda för brott mot äldre barn och för pappan var det våldsbrott. Detta nämndes som något oviktigt av journalisterna. Väldigt skum rapportering och socialtjänsten behöver verkligen inte mer skit eller osann skräckpropaganda. Det är ju oftast människor som tar mycket skit i sin yrkesroll utsätts för hot och bränner ut sig för att kunna hjälpa de mest utsatta i samhället
Det där visar väl snarast på hur samhällsfarlig den polarisering av diskussionsklimatet som pågår är.

I det här fallet finns det ju väl belagda fel. Ska man låta bli att ta en saklig diskussion om det och orsakerna bakom? Eller ska man låta bli för att det kommer att utnyttjas och förvridas till skräckpropaganda eller vinklade mediarubriker.

Jag är kluven. Pragmatiskt och kortsiktigt ser jag värdet i att göra en kostnad/risk-kalkyl för att balansera vad man pratar om, i vilken mängd och till vilka. Principiellt och långsiktigt ser jag oerhörda problem med att regelmässigt sitta och göra sådana avvägningar.

Och det bakomliggande grundproblemet är att det blivit närmast omöjligt att hålla diskussioner i det offentliga rummet på en (mestadels) saklig nivå. Något som enligt min upplevelse eskalerat i rasande takt på sista tiden.

För att hålla mig on topic: Det sista jag skrev stör jag mig på!

Alla slöa lata arroganta dumjävlar som parkerar på familjeplatser fast de är ensamma i bilen.
Igår surade jag ihop och kommenterade till en gubbe som hade parkerat på en familjeparkering ”vad många barn du ser ut att ha med dig”. Han blev rätt ställd.

Avskyr när alla familjeparkeringarna är upptagna av fina bilar utan barnstolar, och vi istället får tråckla ut två små barn från en alldeles för smal parkeringsficka. Egoister!

Det kan nog vara sant, men då ska man göra en ny och korrekt utredning istället för att bara riva upp alla beslut baserat på enbart vad föräldrarna säger. Och framförallt inte utan att prata med barnen.
Tvångsbeslut som saknar grund måste upphöra omedelbart när det framkommer att de saknar grund. Det är basal rättssäkerhet.

Det är ju inte något föräldrarna sagt som gjort att det upphävts, utan att man från början inte hade ett korrekt underlag att fatta beslut på. Det lär knappast vara så att soc har släppt den här familjen från sin radar, och anledningen till att man från början skulle utreda dem kvarstår väl. Jag är rätt övertygad om att man gör en ny utredning som utförs bättre än den förra och med hyfsad prioritet.

Men en myndighet kan inte agera så att man i förebyggande syfte använder tvång, innan man har underlaget att motivera ett sådant beslut med.

Autohelljusen funkar mycket bättre än manuellt tycker jag. Men visst finns det ett element av att man nästan glömmer bort hur man gör när automagiken inte gör jobbet helt rätt.
Auto och manuellt helljus är exakt lika värdelöst när de används fel.
Dvs 1) när det inte är mörkt och 2) när det inte bländas av i tid.

Om det är skit bakom ratten eller skit i systemet är faktiskt lite oväsentligt för den som blir bländad.

Auto och manuellt helljus är exakt lika värdelöst när de används fel.
Dvs 1) när det inte är mörkt och 2) när det inte bländas av i tid.

Om det är skit bakom ratten eller skit i systemet är faktiskt lite oväsentligt för den som blir bländad.

Jag upplever att jag är tillräckligt dålig på hanterandet (har bara kört bil i mörker sedan 1994) så att automagiken är minst dubbelt så bra och snabbare på att blända av.

Stör mig på att jag blir blinkad på av mötande bilar, lite då och då.
Tittar noga, inga djur nära vägen, kör rätt hastighet och ser inga poliser längs vägen. Mina ljus funkar bra och bländar inte.

Jag blir stressad av att inte veta vad som är fel.....

Stör mig på att jag blir blinkad på av mötande bilar, lite då och då.
Tittar noga, inga djur nära vägen, kör rätt hastighet och ser inga poliser längs vägen. Mina ljus funkar bra och bländar inte.

Jag blir stressad av att inte veta vad som är fel.....
De kanske såg ett djur som försvann innan du hann se det :confused:

Jag avskyr att köra med automatiska helljus, tycker alltid att de bländar av fel och är för långsamma. Jag kör tyvärr ofta i mörker på landsväg under vinterhalvåret.
Ja jag hatar det med. Vi har det åå ena bilen och jag stänger alltid av när jag startar bilen. Den här tiden på året är det mörkt varje morgon och snart på kvällen när jag åker till/från jobbet.

Till er som har synpunkter på helljusautomatik. Bländar de inte av alls, för sent eller för tidigt?
Jag har inte upplevt något av de problemen :confused:

Ibland möter jag personer som glömmer blända av vilket säkert har hänt alla någon gång. En del bländar av alldeles för tidigt men jag tänker att mitt helljus kanske är starkare än deras så de blir bländade tidigare?

Själv använder jag inte automatiken på min bil för jag upplever att den tar för lång tid på sig att slå på helljuset efter möte.

Skulle boka tvättid. Igår stod min mest irriterande granne vid bokningen så det blev inte av. Idag kommer jag och ALLA tider idag och alla förutom jättetidigt då jag inte kan komma ifrån imorgon är bokade... Detta har inte hänt förr?! Vissa förändringar i systemet och antar att en är att det är lättare att boka tider efter varandra för ingen har då "startat" nuvarande tid. Får iaf hoppas att någon tvättar så det inte slösar bort... Gah. Hade så gärna velat ha något bortstökat:arghh:

Till er som har synpunkter på helljusautomatik. Bländar de inte av alls, för sent eller för tidigt?

Ibland möter jag personer som glömmer blända av vilket säkert har hänt alla någon gång. En del bländar av alldeles för tidigt men jag tänker att mitt helljus kanske är starkare än deras så de blir bländade tidigare?

Själv använder jag inte automatiken på min bil för jag upplever att den tar för lång tid på sig att slå på helljuset efter möte.
De bländar av för sent. Jag är extremt ljuskänslig så jag bländar av tidigt för att förhoppningsvis kunna se något den närmsta minuten.

Dessa kan blända av försent jag blinkar till men reaktion 0 från föraren för den behöver ju inte fundera. Rätt som det är kan det slås till igen. När jag har bilar bakom mig händer det titt som tätt att ljusen är på och bländar mig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag stör mig på den här årstiden och allt mörker. Har svårt att sova då kroppen har problem med att skilja på kvällsmörker och nattmörker.
37 38 39
Svar
769
· Visningar
33 406
Senast: Görel
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag måste köpa nya vinterdäck. Dyrt!
99 100 101
Svar
2 018
· Visningar
92 782
Senast: Görel
·
  • Låst
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
100 101 102
Svar
2 026
· Visningar
99 840
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008