Störiga saker vi stör oss på, del 29

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hon har alltid varit den som ska styra och ställa med andra, som barn tänkte jag inte så mycket på det för det var liksom så det var. Ibland fanns det inte mat, för att hon inte tyckt att hon behövde gå till butiken trots att allt var slut.
Men allt eftersom åren går börjar jag tycka att det blir extremare, kanske därför att det är allt färre områden där hon kan kontrollera mig på något vis. Det här med maten har varit en grej i många år, men gått helt över styr det senaste året. Jag försöker så gott jag kan att förutse situationerna, men hon är fantasifullare än jag.

Min tanke är att hon på något vis njuter av att andra är beroende av henne, och då de, eller först och främst jag, råkar i en utsatt situation då hon gör något irrationellt eller annat än överenskommet, får hon en kännsla av att vara viktig och behövas.
Det där låter förlåt att jag skriver det men det låter elakt.
Först tänkte jag att det var någon variant på ätstörning men ju mer du skrivet ju mer rubbat låter det.
Du väljer givetvis hur du vill göra men julen måste inte vara så som du har det ❤️
Jag tycker själv att julen är jobbig men av helt andra orsaker. Och man måste inte umgås med släkten om kan inte vill eller orkar.
Och om du/ni åker dit kanske det är bra att ni precis innan har ätit redan? Och bara stannar ett kort tag?

Det där låter förlåt att jag skriver det men det låter elakt.
Först tänkte jag att det var någon variant på ätstörning men ju mer du skrivet ju mer rubbat låter det.
Du väljer givetvis hur du vill göra men julen måste inte vara så som du har det ❤️
Jag tycker själv att julen är jobbig men av helt andra orsaker. Och man måste inte umgås med släkten om kan inte vill eller orkar.
Och om du/ni åker dit kanske det är bra att ni precis innan har ätit redan? Och bara stannar ett kort tag?
Vi har firat julen på alla möjliga vis :) Ofta har vi varit hemma hos oss, utan dem. Ett par gånger för flera år sedan har de kommit hit. Ibland har vi åkt dit bara i mellandagarna eller över nyår, vilket fungerat ok. Men då föräldrarna börjar bli allt äldre har jag börjat känna att jag nog vill umgås med dem lite mer än minimum, trots deras egenheter. De kan ju vara riktigt trevliga människor mellan varven, då det inte uppstår konstiga situationer.

Ibland har vi firat alla tilsammans med min systers familj som bor nära föräldrarna, vilket är en utmärkt lösning. Då är vi hos min syster och vi två hjälps åt med maten och det blir inga problem. Det går tyvärr inte i år då de ska fira med mannens familj.
Stugan vi brukar hyra då vi är på besök är tyvärr för liten för att vi ska kunna fira jul där, då hade vi typ fått sitta i sängarna då vi äter, och köket är minimalt.

Men jag tror nästan att det får bli så att jag tar med mig extra mat, och om mamma igen utbrister då vi kommer att oj nej, nu har hon glömt att köpa både det ena och det andra, och det tredje tyckte hon inte behövdes i år, så är det bara att gå ut till bilen och hämta det som fattas.

Eller kanske jag börjar prata om det i god tid, att vi hade varit så sugna på att prova något helt nytt på julen. Och om det går bra att jag kommer med lamm eller fasan eller vad jag nu hittar på, och tillagar hos dem med förevändningen att jag ju inte kan besvära mamma med att låta henne tillaga exotiska svåra rätter enligt knepiga recept.

Dagen har innehållit grannar som bokar tvättider de inte använder så jag inte kan tvätta, grötköparkatastrof och min dyra färdigrätt som jag hade sett fram emot pga äter sällan typ köttbitar då jag ej kan tillaga verkar buktat ut på sättet som dåligt varor brukar göra. Ah. Lite störig dag helt enkelt:down:

@Tuvstarr min svärmor har såna underliga tendenser då det gäller maten. Det finns nästan aldrig tillräckligt med mat, och allergier är så svårt, så svårt.

Vi brukar ta med egen mat faktiskt, framförallt för att det är svårt att hålla humöret uppe då man får väldigt lite mat.

Brukar passa på att köpa något som svärisarna aldrig skulle ha hemma, och ha som förevändning att det var absolut nödvändigt att svänga förbi affären.

Sen gäller det att försöka strunta i diverse märkligheter och helt enkelt fråga vilken tid de tänkt att det är mat, och då anpassa den egna matlagningen till detta.

@Tuvstarr min svärmor har såna underliga tendenser då det gäller maten. Det finns nästan aldrig tillräckligt med mat, och allergier är så svårt, så svårt.

Vi brukar ta med egen mat faktiskt, framförallt för att det är svårt att hålla humöret uppe då man får väldigt lite mat.

Brukar passa på att köpa något som svärisarna aldrig skulle ha hemma, och ha som förevändning att det var absolut nödvändigt att svänga förbi affären.

Sen gäller det att försöka strunta i diverse märkligheter och helt enkelt fråga vilken tid de tänkt att det är mat, och då anpassa den egna matlagningen till detta.
Konstigt nog så känns det tröstande att andras släktingar också är lite knäppa 😊

Mitt ex kunde inte äta svamp. Vad tror du all mat innehöll som min mamma bjöd på?

Mitt ex kunde inte äta svamp. Vad tror du all mat innehöll som min mamma bjöd på?
Men då tycker jag faktiskt man måste säga ifrån.
Handlar det om allergier så är det väldigt respektlöst att konstant bjuda på något som faktiskt gör en person sjuk.

Alla kan kanske inte äta allt man lagar vid en högtid men mätta måste alla bli (på annat än t.ex sallad och bröd). Har man flera rätter (som t.ex på jul) blir förhoppningsvis alla nöjda ändå.

Min svärmor gnäller om att allergier "är svårt" men hon brukar ändå försöka sitt bästa och ingen har faktiskt blivit sjuk av de rätter hon lagat.

Men då tycker jag faktiskt man måste säga ifrån.
Handlar det om allergier så är det väldigt respektlöst att konstant bjuda på något som faktiskt gör en person sjuk.

Alla kan kanske inte äta allt man lagar vid en högtid men mätta måste alla bli (på annat än t.ex sallad och bröd). Har man flera rätter (som t.ex på jul) blir förhoppningsvis alla nöjda ändå.

Min svärmor gnäller om att allergier "är svårt" men hon brukar ändå försöka sitt bästa och ingen har faktiskt blivit sjuk av de rätter hon lagat.
Vi sa ifrån varje gång. Även påminde innan. Nu när vi inte längre är tillsammans får jag aldrig svamp...

Det är dålig stämning på mitt jobb och alltså det förekommer mobbning
Men visst idag fick jag höra att det är bra att jag reagerar och det jobbas med det
Jovisst tjena tack vare strutsledning är vi där vi är :banghead:
Hur tänker de att detta ska lösas när de anställda tappat förtroendet för sina chefer

Kan inte ta mig till stallet. Enda vägen in från ”stora vägen” asfalteras och skulle vara avstängd 8-17 mån, tis och småfix idag. Gårdagens arbete blev flyttat till idag pga vädret och idag har en lastbil och asfaltsverket pajjat så det är avstängt i ”typ” (ingen vet) 2h till…

Jaha?

Att jag tydligen inte har några diskreta kläder och kanske måste köpa en jacka till en tävling jag ska på i helgen när man ska se lite enhetliga ut (häst/körning). Hittade dock en fin på Hööks, dyr förstås, men ska nog åka och prova den imorgon!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Jag stör mig på den här årstiden och allt mörker. Har svårt att sova då kroppen har problem med att skilja på kvällsmörker och nattmörker.
37 38 39
Svar
774
· Visningar
33 688
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag måste köpa nya vinterdäck. Dyrt!
99 100 101
Svar
2 018
· Visningar
92 787
Senast: Görel
·
  • Låst
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
100 101 102
Svar
2 026
· Visningar
99 840
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008