Hagvistelse med gipsad hov?

Lejd

Trådstartare
Min häst har gipsad bakhov pga. sår i sulan. Ytterst är gipset tejpat med silvertejp, men känns som att silvertejpen inte kommer hålla i hage.
Jag har testat två olika köpta hovskydd men de bara snurrar runt eller åker ned.
Går det skydda ett gips så att det håller sig torrt en hel dag (eller iaf några timmar) i hage? Hur i så fall?
Jag är även lite fundersam om gipset kan gå sönder mot den frusna marken när han rör sig?

Hagen han kan gå i är gräshage, just nu frusen men vädret är ju lite fram och tillbaka. Han kommer sannolikt inte vara lugn i hagen då han stått på box en vecka.. :cool:

Gips är bräckligt och fuktkänsligt. För att uppnå önskad effekt och läka ut skadan är det viktigt att hålla gipset torrt och helt. Jag hade inte släppt ut i hage, risken är stor att hela jobbet är ogjort när gipset går sönder och ramlar av, i värsta fall får hästen in nåt skräp i såret.
Möjligen om du sätter en ordentlig barfotaboot utanpå, men det kan å andra sidan bli rätt fuktigt i en sådan, vilket inte heller är bra för gipset. Hade du varit min kund hade jag sagt torr box tills gipset ska av.
/gdk hovslagare

Det kan gå om du tar en innerslang från ett bildäck; trä över hoven, en bit upp på benet, vik upp framåt över tån och slösa med silvertejp. ;)
Kom ihåg att polstra mot benet.

Gips är bräckligt och fuktkänsligt. För att uppnå önskad effekt och läka ut skadan är det viktigt att hålla gipset torrt och helt. Jag hade inte släppt ut i hage, risken är stor att hela jobbet är ogjort när gipset går sönder och ramlar av, i värsta fall får hästen in nåt skräp i såret.
Möjligen om du sätter en ordentlig barfotaboot utanpå, men det kan å andra sidan bli rätt fuktigt i en sådan, vilket inte heller är bra för gipset. Hade du varit min kund hade jag sagt torr box tills gipset ska av.
/gdk hovslagare
I get it (även om flippad häst och mattehjärta skulle vilja hitta en lösning för att han ska få gå ut en sväng).

Är det dumt att ens låta honom gå ut en stund ikväll innan jag ska byta gipset? Han kommer säkert springa lite..

Min häst har gipsad bakhov pga. sår i sulan. Ytterst är gipset tejpat med silvertejp, men känns som att silvertejpen inte kommer hålla i hage.
Jag har testat två olika köpta hovskydd men de bara snurrar runt eller åker ned.
Går det skydda ett gips så att det håller sig torrt en hel dag (eller iaf några timmar) i hage? Hur i så fall?
Jag är även lite fundersam om gipset kan gå sönder mot den frusna marken när han rör sig?

Hagen han kan gå i är gräshage, just nu frusen men vädret är ju lite fram och tillbaka. Han kommer sannolikt inte vara lugn i hagen då han stått på box en vecka.. :cool:
Köp hoofcast. Det hade min en hel skånevinter ute i stora hagar som inkluderade lera. Inga problem. Byttes varje skoperiod.

Har ett gäng barfotaskor som normalt är för stora och dessa passar utmärkt utanpå gips. Min ena häst hade flera hovbölder förra året och fick gå i hage "som vanligt" alla torra dagar, blötare dagar stod den i grushage och vid nederbörd kvar inne.

Hade en annan häst med sår i sulan för ett par år sedan, på grund av vädret då (lerigt) fick den stå inne men gick promenader med gipset i plastpåse + barfotasko utanpå ett par gånger per dag.

Dessa är dock båda lugna hästar som var nöjda bara att få vistas utomhus, mycket bus är nog inte optimalt för gipset.
De här uppläggen påverkade i alla fall inte tiden med gips på något sätt och om jag upplevde gipset som fuktigt byttes det.

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 320
Senast: Korven
·
Hästvård Vill egentligen mest skriva av mig... Men alla synpunkter, råd, etc om vad ni skulle gjort, eller tycker jag bör göra tas tacksamt...
Svar
4
· Visningar
2 089
Senast: grimman
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 561
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka