Byta försäkringsbolag

Ajda

Trådstartare
Funderar på att byta försäkringsbolag på två av våra tre hästar i år. Har Agria och Folksam nu. Men Dunstan kan få ner premien en hel del och då ändå ha bättre villkor, tex i stället för en självriskperiod om 120 dagar, så har de ett helt år.
Vet att det är big no no att byta. Men hästarna är yngre och jag vill inte kasta pengar i sjön hela deras liv.

Droppen blev när det uppdagades att den egna uppfödningen som varit försäkrad sen magen i stoet inte har en dolda fel försäkring. Säkert inte jag som läst villkoren ordentligt, men avskyr dessa kryphål.
Annars har jag varit 100% nöjd med agria i övrigt.

Någon som har Dunstan och behövt nyttja försäkringen? Har det fungerat bra?

Läs i tråden om försäkringsvillkor + i konvalescenttråden så ser du hur Dunstan agerar. Finns en anledning till att de är billigare, de betalar helt enkelt inte ut ersättning som förväntat..

Vilken agriaförsäkring har du där inte dolda fel ingick? Den ingår ju i deras ”vanliga” försäkring sålänge de försäkrats in i tid..

Jag har ingen koll på just hästförsäkring men när det gäller hundförsäkringar har det dykt upp flera nya bolag med billiga premier och bra villkor men efter några år endera chockhöjs premier eller så läggs de ner och/eller köps det upp av andra bolag. Så det kan också vara bra att ha i åtanke.

Funderar på att byta försäkringsbolag på två av våra tre hästar i år. Har Agria och Folksam nu. Men Dunstan kan få ner premien en hel del och då ändå ha bättre villkor, tex i stället för en självriskperiod om 120 dagar, så har de ett helt år.
Vet att det är big no no att byta. Men hästarna är yngre och jag vill inte kasta pengar i sjön hela deras liv.

Droppen blev när det uppdagades att den egna uppfödningen som varit försäkrad sen magen i stoet inte har en dolda fel försäkring. Säkert inte jag som läst villkoren ordentligt, men avskyr dessa kryphål.
Annars har jag varit 100% nöjd med agria i övrigt.

Någon som har Dunstan och behövt nyttja försäkringen? Har det fungerat bra?
Har en vän som är veterinär och arbetar på en av de större hästklinikerna. Hon avråder från att teckna försäkring i Dunstan.

Liknande trådar

Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
1 052
Senast: iNHALE
·
Katthälsa Ska troligtvis köpa katt (Norsk Skogkatt som kommer att vara drygt 4 månader vid leverans) som jag egentligen vill byta försäkringsbolag...
Svar
6
· Visningar
1 047
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 842
Senast: Piranesi
·
Hundhälsa Min äldsta tik på 13 år har jag försäkrad i folksam. Tyvärr så sänks ju veterinärvårdsbeloppet när dom blir äldre hos folksam och jag...
2
Svar
25
· Visningar
3 669
Senast: Is
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka