Jobba med programmering

Anna-Bella

Trådstartare
Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt många masterkurser inom programmering. Jag vill skriva kod och jobba med programmering men jag känner att jag har lite dålig koll på vad jobb kan innebära i praktiken. Just nu söker jag de flesta jobb som involverar programmering och som ligger ute (där jag inte är helt okvalificerad) men pratade med ett bemanningsföretag idag som verkade vilja höra lite mer specifika önskemål på jobbet än ”skriva kod”.

Så ni som jobbar med programmering, vad skulle ni säga att ni gör egentligen? Om man går in i en roll som tex backend-developer, är man ”fast” i den rollen stor del av yrkeslivet sen? Är jag naiv som säger att jag bara vill programmera eller borde jag specificera mer (fast jag inte riktigt vet)?

Skriva kod för mig är ju att skriva program i assembler, basic, cobol, pascal, Java och C, till färdiga program (också kallad applikationer (appar)) som fungerar i det dagliga livet inom myndigheter, företag och privatpersoner.

Matematiken hamnar väl mer under spelutveckling och nya snabb kommandon inom programmeringsspråken om jag inte minns fel.

Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt många masterkurser inom programmering. Jag vill skriva kod och jobba med programmering men jag känner att jag har lite dålig koll på vad jobb kan innebära i praktiken. Just nu söker jag de flesta jobb som involverar programmering och som ligger ute (där jag inte är helt okvalificerad) men pratade med ett bemanningsföretag idag som verkade vilja höra lite mer specifika önskemål på jobbet än ”skriva kod”.

Så ni som jobbar med programmering, vad skulle ni säga att ni gör egentligen? Om man går in i en roll som tex backend-developer, är man ”fast” i den rollen stor del av yrkeslivet sen? Är jag naiv som säger att jag bara vill programmera eller borde jag specificera mer (fast jag inte riktigt vet)?
Jag jobbar med programmering i C, Python och Verilog och lite annat - men det är bara verktyg för att hjälpa forskare och företag runtom i världen att lyckas med att mäta saker i experiment, industriella maskiner och annat.

Jag tänker att ”programmera” blir lite som att vara snickare och säga att man gillar att använda hammare och slå i spikar. Och då vill rekryterarna veta lite mer om vad man kan och vill åstadkomma med den kunskapen.

Jag brukar säga att koden är svaret, 80% av jobbet är problemlösning :) Många studenter och juniorer som kommer till oss reagerar på hur mycket av yrket som handlar om kommunikation.

Ang. vara fast i ett fack eller ej beror det nog på var du hamnar. På min arbetsplats kan du byta arbetsuppgifter ganska lätt, databas/analys/paketering/microtjänster/frontend/etc.

Kan det vara ett alternativ att söka olika traineeprogram? Min fru som är utbildad data- och systemutvecklare sökte flera sådana som alla såg lite olika ut men handlade om programmering i huvudsak. Hon har nu fått fast anställning på samma företag efter sin traineetjänst men man kan ju såklart söka sig vidare till annat också om man inte var nöjd med just den typen av arbetsuppgifter.
Det verkar vara vanligt att första jobbet är ett traineejobb nu för tiden, inom den sektorn.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 319
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 750
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 880
Senast: vtok
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 412

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

• Födda -21