Normalt antal uppvaknanden på nätterna (utbruten från Höra/läsa/säga/skriva fel del 2)

En gång eller två 😳 Finns det verkligen människor som gör det? 25 gånger per natt i snitt somnar jag om. Aldrig mindre än 20 uppvaknande.
Då kallar jag det inte somna om, då säger jag "fy fan, jag vaknade tjugofem gånger inatt!" till skillnad från till exempel: "Jag hade ställt larmet av misstag och det var så jäkla skönt att kunna somna om." Ungefär.
Jag inser ju att det är helt korrekt att säga somna om i båda fallen men det låter fel för mig personligen. :) Givetvis har jag ju somnat om jag lyckas vakna igen.

En gång eller två 😳 Finns det verkligen människor som gör det? 25 gånger per natt i snitt somnar jag om. Aldrig mindre än 20 uppvaknande.
Låter sjukt jobbigt. Får du ingen behandling för det? Du lär ju missa REM-sömnen? Jag har haft perioder där jag sovit 15-60 minuter i sträck hela natten och det är hemskt.

Låter sjukt jobbigt. Får du ingen behandling för det? Du lär ju missa REM-sömnen? Jag har haft perioder där jag sovit 15-60 minuter i sträck hela natten och det är hemskt.
Jag har alltid sovit så och ser det inte som ett problem. Jag är lika utvilad som alla andra.

Sen har jag haft sömnproblem en period i livet och gått i kbt för det med gott resultat, men det var något helt annat. Att vakna till då och då är mitt sätt att sova.

Jag har alltid sovit så och ser det inte som ett problem. Jag är lika utvilad som alla andra.

Sen har jag haft sömnproblem en period i livet och gått i kbt för det med gott resultat, men det var något helt annat. Att vakna till då och då är mitt sätt att sova.
För mig är sömnen ett jätteproblem men att jag vaknar så ofta är troligen inte hela problemet. Jag vet inte hur det är att vara/känna sig utvilad. En kort period i mitt liv, ca två år, sov jag på ett sätt som nog kan liknas vid normal återhämtning men det innebar 12 timmar i sängen (uppdelat på två separata tillfällen) varje dygn för att få tillräckligt mycket sömn. Tyvärr har jag inte kunnat sova så sedan dess.

Nej. Ingen behandling. Det lovas mycket men inget hålls.
Usch, låter hemskt.

Att vakna då och då, eller snarare minnas sina uppvak (de flesta vaknar har jag lärt mig, men somnar om så snabbt att man inte minns det) är ju inget konstigt. Att sova 15-20-30 minuter och vakna så en hel natt är tortyr.

Enda gången jag vaknar på natten är om jag bälgat i mig massa vatten för sent på kvällen.
Annars somnar jag på 10 minuter och sover som medvetslös tills larmet ringer eller jag sovit klart efter 6 timmar

En bra natt sover jag hela natten, annars vaknar jag av att jag är kissnödig om jag druckit väldigt mycket vätska på kvällen eller så vaknar jag vid 04 eller när det börjar ljusna, är extremt ljuskänslig.

Vad som är normalt vet jag inte, men jag har absolut börjat vakna mer om nätterna i och med klimakteriet. Men jag läste för inte alls länge sedan en sömnforskare som inte tyckte att man skulle fokusera så mycket på antal gånger man vaknar, utan istället på hur snabbt man somnar om igen. Om man somnar om hyfsat snabbt innebar det inga större problem att man vaknar några gånger per natt. Som regel är jag nog uppe på toa och dylikt 2-4 ggr/natt numera. Lägger mig ca kl 22 och kliver upp 5:30 på vardagarna (unnar mig någon timme extra på morgonen på helgerna).

Vaknar normalt inte på natten om jag inte somnar tidigt för då vaknar jag vill 11-12 tiden och jobbar jag dag så brukar jag vakna till strax innan klockan ringer och så även lediga dagar utan klocka men tror att det är fler gånger men bara strax innan klockan ringer som jag kommer ihåg.

Har också alltid vaknat mycket, minst en gång i timmen. Det har tärt otroligt mycket på mig faktiskt och varje gång jag tagit upp det med läkare så har dom mumlat nåt om sömnhygien och tittat på mig som att dom absolut inte tror jag vaknar så mycket (även när jag haft med mig lappar om varje gång jag vaknar osv) sen fick jag en smartklocka och skickade sonika dom sämsta nätterna till min läkare och vips så trodde han på mig 🤪 nu har jag fått medicin som funkar hyfsat faktiskt, bra nätter är snarare 5 gånger är 10 och även dåliga nätter känns det som att det är mer kvalitet på sömnen. Tyvärr så har det också gjort att jag har mer värk, tror kroppen helt enkelt inte är van vid att sova ordentligt

Behöver ofta upp och kissa en gång någon timme efter jag somnat, men det är till stor del mitt eget fel då jag gillar att dricka te på kvällen. Kan också vakna till kort av att hunden rör på sig, men somnar snabbt om. Utöver det sover jag oftast hela natten.
Har enstaka gånger vaknat på efternatten och inte kunnat somna om på någon timme, men det är ovanligt.

Mitt problem är att somna. Det tar 1-3 timmar. Vaknar gör jag runt 1-3 gånger. Inga problem att somna om. Dricker jag inte alltför mycket på kvällen så kan jag eventuellt sova en hel natt.

Vaknar numera 4-5 gånger på nätterna, antingen behöver jag gå på toaletten eller så vaknar jag av någon dröm. Oftast lyckas jag somna om relativt snabbt, men kan också ta lång tid. Brukar slå på en podd eller radion, då somnar jag om lättare.
Äter sömnmedicin, det gör att jag sover betydligt bättre iaf.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 623
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 913
Senast: Tofs
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Hunden väckte mig mellan kl 3-4 härom natten och ville gå ut. Förr i tiden så var det alltid husse som vaknade om hunden behövde gå ut...
Svar
5
· Visningar
1 314
Senast: vallhund
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
2 122

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka