Normalt antal uppvaknanden på nätterna (utbruten från Höra/läsa/säga/skriva fel del 2)

Har också alltid vaknat mycket, minst en gång i timmen. Det har tärt otroligt mycket på mig faktiskt och varje gång jag tagit upp det med läkare så har dom mumlat nåt om sömnhygien och tittat på mig som att dom absolut inte tror jag vaknar så mycket (även när jag haft med mig lappar om varje gång jag vaknar osv) sen fick jag en smartklocka och skickade sonika dom sämsta nätterna till min läkare och vips så trodde han på mig 🤪 nu har jag fått medicin som funkar hyfsat faktiskt, bra nätter är snarare 5 gånger är 10 och även dåliga nätter känns det som att det är mer kvalitet på sömnen. Tyvärr så har det också gjort att jag har mer värk, tror kroppen helt enkelt inte är van vid att sova ordentligt
Vad har du fått för medicin?

Jag brukar vakna till ett par gånger ( vad jag märker) men somnar oftast om snart igen. Om jag har druckit kaffe på dagen vaknar jag ofelbart med ångest kl 03 och det tar en stund att somna om. Har haft mycket sömnproblem när jag var yngre men har bättre psykisk hälsa nu.

Propavan funkade bra för mig när jag vant in den :)
Samma här. Sover då oftast hela natten eller kan somna om, annars vaknar jag 03.30 och kan inte somna om oavsett hur trött jag är. Är jag i en loop och vaknar ändå tar jag dubbel dos propavan. Älskar dem. Var över 40 när jag började sova vettigt.

Förr sov jag hela nätter.
Sen opererade jag bort ena bröstet och lymfkörtlar i armhålan, vilket gav rejäla ödem i bålem.
Ödem töms om natten,
Så jag är på toa 2-3 ggr varje natt.

Vaknar oftast 0-2 ggr/natt. Mer om jag ätit för mycket socker nära sänggående. Somnar oftast om utan problem.
Pga arbetstider har jag lite annorlunda dygnsrytm än generellt, jobbar jag så är min natt 18/19-02. Ju närmare jag somnat jag vaknar, desto svårare att somna om. Men det kan ju bero på att jag somnar så tidigt.

Jag vaknar aldrig under natten, har jag väl somnat så sover jag, så har jag alltid varit, är 42 nu. Jag är så glad över det! Men i gengäld behöver jag 7 timmars sömn , så vore ett helvete om jag skulle behöva upp flera gånger per natt. Följer jag mina rutiner så somnar jag snabbt, och har bra sömn, annars kan jag ha svårt att somna och vänder lätt på dygnet.

Propavan funkade bra för mig när jag vant in den :)
Brukar ta till den (50 mg) vid fullmåne för att få sova något alls men natt tre sover jag ännu sämre än vanligt så tar den bara när jag verkligen måste. Den ger, när det inte är fullmåne, så mycket biverkningar att jag alltid ångrar mig dagen efter men tar den ibland i förhoppning att migränen ska släppa när den är långvarig.

Jag hade aldrig problem med sömnen men så hände en grej och efter det har jag till och från riktigt kämpigt. Det går lite i vågor vilka problem jag har. Oftast har jag inga problem att somna men ibland vaknar jag efter 2-3 timmar och somnar inte om. Ibland har jag mellan många uppvak, när det var som värst låg jag mellan 85-90st per natt. Ibland sover jag inte alls. För tillfället sover jag som en klubbad säl men när jag vaknar på morgonen dryper jag av svett.

Har sömnmediciner, propavan bland annat, men jag tar bara vid absolut behov.

Gick igenom en hel radda olika, men den som funkade för mig är Quetiapin, har provat olika doser men tar nu 50 mg, provade höja eftersom jag fortfarande har rätt dåliga nätter men då va jag jättetrött dagen efter så det här är nån happy middle typ,
Okej! Kollade fass och den får jag inte ta.

Jag vaknar aldrig under natten, har jag väl somnat så sover jag, så har jag alltid varit, är 42 nu. Jag är så glad över det! Men i gengäld behöver jag 7 timmars sömn , så vore ett helvete om jag skulle behöva upp flera gånger per natt. Följer jag mina rutiner så somnar jag snabbt, och har bra sömn, annars kan jag ha svårt att somna och vänder lätt på dygnet.
7 timmar är ju helt normalt? Jag hade varit så glad om 7 timmar hade räckt för mig. De få åren jag kunde sova kunde enstaka dygn gå med 9 timmar annars var det 12 jag behövde.

Jag vaknar i stort sett aldrig på natten, det hör till ovanligheterna. Sover oftast hela natten utan uppvak. Minst 7 timmar sammanhängande sömn brukar det bli.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 631
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 913
Senast: Tofs
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Hunden väckte mig mellan kl 3-4 härom natten och ville gå ut. Förr i tiden så var det alltid husse som vaknade om hunden behövde gå ut...
Svar
5
· Visningar
1 314
Senast: vallhund
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
2 122

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka