Alltså det där att respektera olika individers egna varianter av dygnsrytm är väldigt svårt för en del, för att inte säga för samhället.
Jag råkar likt några här ha en sådan där sen dygnsrytm - min kropp vill sova mellan 02 och 09 ungefär.
Försöker jag ändra på det så sover jag helt enkelt sämre eller inte alls.
Min tidigare partner var precis motsatsen, nästan, och ville sova från 22 ungefär, men var pigg som en lärka vid 05 på morgonen.
Det här var en utmärkt kombination med små barn.
Men varför ska samhället ägna sig åt tidig start i skolan för tonåringar?
Det tycks vara vetenskapligt bevisat att tonåringar (generellt, det finns alltid enstaka undantag) genomgår en fas när de faktiskt är kvällspigga och morgontrötta.
Nej, det ska det tydligen uppfostras i något slags luthersk anda till att börja skolan tidigt. Med påföljden att det går sämre för de unga än det behöver göra.
Det finns en hel radda jobb, där det flextid vore möjligt avseende arbetets natur, men inte finns, som skulle gynna både de morgonpigga, och de kvällströtta.
Istället så är det återigen oftast de morgonpigga som bestämmer vilka arbetstider som ska gälla.
Varför har det egentligen blivit så att kvällspigga har en aura av lata slashasar runt sig, och morgonpigga ses som nyttiga och goda människor?
Egentligen behövs ju båda sorterna:
För länge sedan, när vi levde som jägare och samlare, så behövde ju några i gruppen ha förmågan att hålla sig vakna på kvällen och natten för att vakta mot rovdjur och giftiga ormar. Och så behövdes ju några som vaknade pigga och alerta tidigt på morgonen, för att ta över från dem som vaktat under nattens mörka timmar.
Den här funktionen, att vara pigg och alert under olika tider på dygnet, borde vi ju utnyttja, istället för att "plåga" folk till att vända på sin naturliga rytm.