Normalt antal uppvaknanden på nätterna (utbruten från Höra/läsa/säga/skriva fel del 2)

Jag kan sova hela natten om jag sover utan barnen och är rejält trött. Annars vaknar jag 1-5 gånger per natt. Oftast utan synbar anledning, jag behöver inte gå på toa, barnen sover oftast genom hela natten (stora kan dock skuffas lite) och jag drömmer sällan mardrömmar. Oftast somnar jag om inom en kvart men ibland kan det ta någon timme.

Tar dock alltid atarax innan sänggåendet, annars somnar jag inte alls. De gånger jag sover utan uppvak har jag oftast tagit 2.

Nätter utan att jag vaknat per år kan jag räkna på ena handens fingrar. Då känner jag mig nästan drogad, som att jag varit borta från världen, en overklighetskänsla.
Tidigare vaknade jag alltid efter 45 minuter, därefter efter en timme och så en eller två gånger till. Nu har jag minskat stress i min tillvaro och vaknar kanske två gånger per natt.
Mår bäst av minst sju timmars sömn. Känner nog ingen i min ålder som klarar sig på 5-6 timmar. Det gjorde vi i ungdomen men nu är vi i 50-årsåldern och sånt funkar inte i längden längre.

Jag vaknar hur många gånger som helst. Mitt största problem just nu är nog att jag inte somnar förrän långt in på natten/tidig morgon. och så ringer alarmet och det är dags att kliva ur sängen igen. 2-3 timmars total sömn per natt är ingen höjdare. Men det är om jag har tur. Har jag otur blir det en timme innan alarmet. När jag tar Zopiklon en natt i veckan sover jag 4 timmar totalt. Några uppvaknande men inte alls så farligt som utan.

Det är inte så att jag ligger och oroar mig, verkligen inte. Det är bara att min kropp inte vill sova på tider som folk normalt ska sova på, mellan 03 och 09 är tiden min kropp själv väljer att sova på om den får välja.

Jag har alltid haft trassel med att lyckas somna och på senare år har jag börjat vakna 2-4 gånger per natt. Lite deppigt om jag sover med smartklocka och kan se exakt hur dåligt den tycker jag sover 😅 Jag tröstar mig med att min djupsömn nästan alltid ligger på en utmärkt nivå enligt den.

Nätter utan att jag vaknat per år kan jag räkna på ena handens fingrar. Då känner jag mig nästan drogad, som att jag varit borta från världen, en overklighetskänsla.
Tidigare vaknade jag alltid efter 45 minuter, därefter efter en timme och så en eller två gånger till. Nu har jag minskat stress i min tillvaro och vaknar kanske två gånger per natt.
Mår bäst av minst sju timmars sömn. Känner nog ingen i min ålder som klarar sig på 5-6 timmar. Det gjorde vi i ungdomen men nu är vi i 50-årsåldern och sånt funkar inte i längden längre.
För mig har det blivit tvärtom. Jag behövde mer sömn när jag var yngre. Också i 50-årsåldern och ligger i sängen 22 till 5:30. Är vaken oftast 40-60 min av denna tid, enligt min fit bit.

För mig har det blivit tvärtom. Jag behövde mer sömn när jag var yngre. Också i 50-årsåldern och ligger i sängen 22 till 5:30. Är vaken oftast 40-60 min av denna tid, enligt min fit bit.
Själv blir jag mer utpräglad nattmänniska och sover helst 01-09. Att gå upp 630 vilket jag gjort i många år blir en plåga och jag är oerhört trög i flera timmar.

Det är bara att min kropp inte vill sova på tider som folk normalt ska sova på, mellan 03 och 09 är tiden min kropp själv väljer att sova på om den får välja.
En till! Sjukt frustrerande när folk säger åt mig att bara lägga mig lite tidigare så att att jag får tillräckligt med sömn. Visst, jag kan lägga mig vid 21:30 men då säger min kropp "det här var ju tradigt, nu plockar vi fram alla möjliga orostankar så vi har något att göra!" Och sen somnar jag mellan 23:30 och 00:30 precis som vanligt. Hjälper inte med alla nedvarvning/meditation/avslappningsövningar som jag prövat genom åren. Min kropp vill sova från runt midnatt till efter 08, punkt.

Behöver 8.5-9h sömn per natt för att känna mig ok och det med kanske ett kort uppvaknande. Försöker undvika att dricka ngt de sista timmarna innan sänggåendet så jag inte behöver gå upp och kissa om jag vaknar till.
Att få till den mängden sömn är dessvärre en stress i sig med heltidsjobb och önskan om lite fritid.

Jag har alltid sovit lite och som tonåring och ung vuxen var det inte heller något problem kände jag. Jag är 45 i år och har känt det senaste året att jag får på tok för lite sömn. Mina funktionsnedsättningar gör mig väldigt trött så jag behöver vila på eftermiddagen. Gör jag inte det utan tänker att jag kommer sova bättre på natten så blir det tyvärr att jag är på något vis övertrött och inte sover alls. Bäst är en timmes vila/slummer på eftermiddagen någon gång för att ladda batterierna. Läkare har tjatat om sömnhygien med mig också-motion, inga skärmar, varva ner och allt man kan komma på. Jag har testat allt och inget fungerar. Jag tror att jag, precis som mamma, i grunden är en person som behöver lite sömn. Tyvärr krockar det med mina funktionsnedsättningar som gör mig trött, vilket jag inte tror kroppen kan hantera eftersom den ju inte är inställd med stort sömnbehov från början.

En till! Sjukt frustrerande när folk säger åt mig att bara lägga mig lite tidigare så att att jag får tillräckligt med sömn. Visst, jag kan lägga mig vid 21:30 men då säger min kropp "det här var ju tradigt, nu plockar vi fram alla möjliga orostankar så vi har något att göra!" Och sen somnar jag mellan 23:30 och 00:30 precis som vanligt. Hjälper inte med alla nedvarvning/meditation/avslappningsövningar som jag prövat genom åren. Min kropp vill sova från runt midnatt till efter 08, punkt.
Ja jösses! Jag kan lägga mig kl 22 och faktiskt somna då, men vakna vid 23 klarvaken för då signalerar kroppen att den sovit klart. Sover inte en blund sedan resten av natten. Inte ett dugg. Stannar jag upp till 00 och lägger mig då kan jag sova fler timmar under natten. När jag är ledig och lägger mig strax före 03 eller så och får sova fritt kan jag sova 6 timmar utan att vakna alls. Jag sover som allra bäst och djupast när man ska gå upp- oftast vid 06 tiden ungefär....

Så egentligen är det fel att säga att jag inte kan sova. Jag kan bara inte sova när andra människor tycker att jag ska sova.

Själv blir jag mer utpräglad nattmänniska och sover helst 01-09. Att gå upp 630 vilket jag gjort i många år blir en plåga och jag är oerhört trög i flera timmar.
Aha. Nej, jag har fortsatt att vara som piggast på morgonen och fram till lunch. Om jag ska göra något viktigt/ansträngande så är det då det händer :) !

Aha. Nej, jag har fortsatt att vara som piggast på morgonen och fram till lunch. Om jag ska göra något viktigt/ansträngande så är det då det händer :) !
Och jag är som smartast från 19-20 på kvällen och långt in på natten. Har en kompis som är som du, vi har känt varandra i över 35 år, och hennes morgonpigghet ökar med åren liksom min kvällspigghet, så kanske såna egenskaper utmärker sig mer vid stigande ålder.

Jag är också sån! Lägg dig bara lite tidigare har man sagt åt mig. Jag har lagt mig tidigare och antingen har jag somnat inom en halvtimme och sen legat vaken i flera timmar på natten eller så somnar jag inte förrän min normala tid mellan ett och två på natten.

Jag har alltid varit nattmänniska men lärde mig tidigt pga samhället och även då jag hade häst och hund och skola att man måste gå upp tidigt. Ett sätt var helt enkelt att ALDRIG snooza. Stäng av alarmet, sätt dig upp och res dig upp. Det var så jag gjorde. Väl uppe vaknade jag fort till. Aldrig fick jag lov att göra något annat, krävdes disciplin, men så är det om man ska fungera i samhället som kvällsmänniska...
NU, det senaste året har jag försovit mig några gånger, bara det är fler gånger än i hela mitt liv tidigare! Disciplin, vad är det?! Jag stänger alarmet halvt i sömnen, hinner inte ur sängen innan jag somnat om/sover vidare osv. Morgnar har gått från att vara "jobbiga, men det är så det ser ut i samhället" till att bli plågsamma och ohanterbara.... Himla märklig förändring faktiskt!

Tänder jag lampan är det kört, klarvaken. Men jag hinner inte så långt ens numera. Så funderar på en sådan där väckarklocka med ljus i som väcker mig, har ju helt mörkt i mitt sovrum.

Jag sover 01 - 07, varje dag om jag inte har något speciellt som jag ska göra.
Det är verkligen min optimala dygnsrytm! Sen ligger jag gärna kvar i sängen en timme men jag är utvilad och pigg hela dagen 😄

Alltså det där att respektera olika individers egna varianter av dygnsrytm är väldigt svårt för en del, för att inte säga för samhället.

Jag råkar likt några här ha en sådan där sen dygnsrytm - min kropp vill sova mellan 02 och 09 ungefär.
Försöker jag ändra på det så sover jag helt enkelt sämre eller inte alls.

Min tidigare partner var precis motsatsen, nästan, och ville sova från 22 ungefär, men var pigg som en lärka vid 05 på morgonen.

Det här var en utmärkt kombination med små barn.

Men varför ska samhället ägna sig åt tidig start i skolan för tonåringar?
Det tycks vara vetenskapligt bevisat att tonåringar (generellt, det finns alltid enstaka undantag) genomgår en fas när de faktiskt är kvällspigga och morgontrötta.

Nej, det ska det tydligen uppfostras i något slags luthersk anda till att börja skolan tidigt. Med påföljden att det går sämre för de unga än det behöver göra.

Det finns en hel radda jobb, där det flextid vore möjligt avseende arbetets natur, men inte finns, som skulle gynna både de morgonpigga, och de kvällströtta.

Istället så är det återigen oftast de morgonpigga som bestämmer vilka arbetstider som ska gälla.

Varför har det egentligen blivit så att kvällspigga har en aura av lata slashasar runt sig, och morgonpigga ses som nyttiga och goda människor?

Egentligen behövs ju båda sorterna:
För länge sedan, när vi levde som jägare och samlare, så behövde ju några i gruppen ha förmågan att hålla sig vakna på kvällen och natten för att vakta mot rovdjur och giftiga ormar. Och så behövdes ju några som vaknade pigga och alerta tidigt på morgonen, för att ta över från dem som vaktat under nattens mörka timmar.

Den här funktionen, att vara pigg och alert under olika tider på dygnet, borde vi ju utnyttja, istället för att "plåga" folk till att vända på sin naturliga rytm.

Jag sover som stadigast med inget koffein efter 15, en låg dos melatonin (2,5-3mg), kissat ordentligt, lagom kallt i sovrummet, öronproppar och ögonmask.

Öronproppar och ögonmasken gör enorm skillnad för både insomnandet och sova stadigt under natten, jag är jättekänslig för ljud och ljus.

Melatoninen gör så att skön "sömnvåg" kommer igång, blir mycket lättare att somna och somna om med det för mig.

Ganska ofta får jag ta en ipren på kvällen också, har nästan alltid någon öm muskel eller ledvärk. Även om jag inte tänker på det aktivt så kan det hindra mig från att sova gott.

Veckodagar har jag lite konstigt sömnschema. Jag är utpräglad kvällsmänniska, men dotter börjar skolan 07:45. Så alarmet ringer 06:30, och har jag tur har jag då bara fått 6 timmars sömn, vilket inte alls räcker för mig varken för kroppens återhämtning eller knoppen. Eftersom jag frilansar och deltidsjobbar så har jag oftast möjlighet att gå och lägga mig igen efter att djuren är matade, barnet på skolan etc.

Så 00:30-06:30 + 08-11:30 är min optimala sömnrutin.

Jag kan klara mig utan den tredje sömncykeln, men jag mår bättre om jag får till den.

På helgerna fodrar vi hästarna en extra gång vid midnatt + nät med halm, så dom har att tugga på till kl 12. Då får jag en obruten sömn på 9-10 timmar, delicious.

Jag mår mycket bättre nu när mitt liv tillåter mer sömn.

Oj, normalt vaknar jag inte (och blir medveten om det) på nätterna om jag inte druckit jättemycket vatten precis innan så jag måste gå på toa eller hundarna tycker att vi blir invaderade av 40 drakar som är utanför huset och börjar tokskälla. Ingenting jag behöver anstränga mig det minsta för :confused:

Dock behöver jag sova runt nio timmar för att inte vara jättetrött på dagarna.

Alltså det där att respektera olika individers egna varianter av dygnsrytm är väldigt svårt för en del, för att inte säga för samhället.

Jag råkar likt några här ha en sådan där sen dygnsrytm - min kropp vill sova mellan 02 och 09 ungefär.
Försöker jag ändra på det så sover jag helt enkelt sämre eller inte alls.

Min tidigare partner var precis motsatsen, nästan, och ville sova från 22 ungefär, men var pigg som en lärka vid 05 på morgonen.

Det här var en utmärkt kombination med små barn.

Men varför ska samhället ägna sig åt tidig start i skolan för tonåringar?
Det tycks vara vetenskapligt bevisat att tonåringar (generellt, det finns alltid enstaka undantag) genomgår en fas när de faktiskt är kvällspigga och morgontrötta.

Nej, det ska det tydligen uppfostras i något slags luthersk anda till att börja skolan tidigt. Med påföljden att det går sämre för de unga än det behöver göra.

Det finns en hel radda jobb, där det flextid vore möjligt avseende arbetets natur, men inte finns, som skulle gynna både de morgonpigga, och de kvällströtta.

Istället så är det återigen oftast de morgonpigga som bestämmer vilka arbetstider som ska gälla.

Varför har det egentligen blivit så att kvällspigga har en aura av lata slashasar runt sig, och morgonpigga ses som nyttiga och goda människor?

Egentligen behövs ju båda sorterna:
För länge sedan, när vi levde som jägare och samlare, så behövde ju några i gruppen ha förmågan att hålla sig vakna på kvällen och natten för att vakta mot rovdjur och giftiga ormar. Och så behövdes ju några som vaknade pigga och alerta tidigt på morgonen, för att ta över från dem som vaktat under nattens mörka timmar.

Den här funktionen, att vara pigg och alert under olika tider på dygnet, borde vi ju utnyttja, istället för att "plåga" folk till att vända på sin naturliga rytm.
Skolans uppgift är som sig bör
att skola arbetskraften

Citat från en låt gissa vilken :angel:
Det är nog mer en kapitalistisk anda än luthersk

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 666
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 913
Senast: Tofs
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Hunden väckte mig mellan kl 3-4 härom natten och ville gå ut. Förr i tiden så var det alltid husse som vaknade om hunden behövde gå ut...
Svar
5
· Visningar
1 320
Senast: vallhund
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
2 122

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka