Normalt antal uppvaknanden på nätterna (utbruten från Höra/läsa/säga/skriva fel del 2)

Behöver typ 8,5 timmes sömn för att köra igång en ny dag på hög nivå. Så då måste det somnas kring 22 vilket är standard.

Hade en hyfsat lång period i livet med undermålig sömn (80 andningsuppehåll per timme när det väl mättes) och aldrig utvilad, alltid trött och ändå svårt att somna och sova. Sover sedan dess med CPAP och sover sedan dess nästan 100% av nätterna i ett enda svep och vaknar nästan alltid 5-10 minuter innan klockan ringer av att vara helt utvilad och pigg.

Undantaget är när man är sjuk, då kan det bli kass några nätter.

Jag sover oftast "oroligt" och vänder och vrider på mig nästan varje natt. Vaknar tillräckligt för att vara medveten om att jag kastar mig runt i sängen, men inte tillräckligt för att räkna det som att "somna om". Har problem med att somna ibland, men vanligtvis sker det inom en kvart och sedan sover jag som en levande begravd tills alarmet tjuter. Oavsett mitt rörelsemönster på natten så skulle jag beskriva det som att jag sover bra.

Som vuxen behöver jag 6-8 timmars sömn för att fungera normalt. Som yngre var det 9-10 timmar. Bäst sömntid är mellan 02-10. För mig är klockan 10 den magiska gränsen mellan zombiestadie och mentalt vaken.

En gång eller två 😳 Finns det verkligen människor som gör det? 25 gånger per natt i snitt somnar jag om. Aldrig mindre än 20 uppvaknande.
Jag periodar med sömnen. Kan ha långa perioder då jag har mycket uppvak, mycket sömnparalyser/sömngång (det jobbigaste med sömnparalyserna är att jag oftast vaknar och sen så fort jag håller på att somna om ”fastnar”, ofta i kombination med ett ljud, tex att det borras eller bankas), fastnar jag i det går jag faktiskt hellre upp ett tag för att nollställa. Har blivit mycket bättre med melatonin i de perioderna även om jag drömmer väldigt livligt då. Har alltid skämtat om att jag sover som en småbarnsförälder tills jag blev en själv, har nog aldrig sovit så många bra nätter som sen jag fick barn 😂

Kan bidra med något som har hjälpt mig att somna snabbare: PMR, dvs Progressive Muscle Relaxation. Ungefär som att göra en bodyscan, men med den skillnaden att man inte bara fokuserar på en kroppsdel utan spänner den och sedan slappnar av. Mycket effektivt och mycket avslappnande! Finns massor på youtube, men jag har hittat en favorit som jag nästan alltid gör :) .

Läst flera gånger den senaste tiden att kvinnor behöver mer sömn än män, 9-10 timmar var önskvärt.

Ja tack, tänk att få sova så mycket 😊

Jag är väldresserad och sover effektivt :D
Min klocka säger att jag snittar 5,5-6 timmar effektiv sömn per natt. Mindre när jag börjar tidigt respektive jobbar natt.
Klockan säger också att jag normalt har 8-10 uppvaknanden per natt men majoriteten är sådana som jag inte ens märker. Kan vakna en märkbar gång per sömnsejour, oftast för att jag behöver gå på toaletten. Somnar sedan om inom fem minuter. Somnar alltid snabbt, även direkt när jag lagt mig.
Vänder dygn utan problem, åt båda håll, och kan dubbelsova (alltså både natt inför nattjobb och på dagen respektive dagen efter nattjobb och kommande natt.
Är dessutom i stort sett alltid pigg, oavsett klockslag.
Vet om att det är en enorm fördel att ha det såhär.

Jag kan ha svårt att somna i omgångar (men inte särskilt ofta på senaste, som tur är) men vaknar väldigt sällan under natten, åtminstone inte så att jag märker det eller så att det påverkar min energinivå. Skulle säga att det händer kanske en natt varannan vecka eller något, i genomsnitt, och då är det oftast bara just ett uppvak. Sover djupt och störs inte av varken ljud eller ljus (inom rimliga gränser) medan min man är betydligt mer lättväckt av båda delar. Jag har fått till mig att det allra viktigaste för sömnkvalitén är att lägga sig vid ungefär samma tid varje dag (läste nån studie där de kom fram till att en differens på 90 minuter var ok, efter det började man se negativa effekter) så jag brukar sova ca 23-08 på vardagar och 00-09 på helger.

Det tar lång tid att somna men vaknar jag så somnar jag om fort. Går på toa och kryper ner i go varm säng. Kliar hundmagen och somnar.

De kvällar det är helt hopplöst tar jag en halv oxascand och då somnar jag efter en stund.
Det är de gånger jag legat i tre-fyra timmar och inte somnat, eller fått nån tankesnurr som sätter hjärnan på högfart.

Tror det var längesen jag sov en hel natt utan att vakna till minst en gång.🤔 Annars kan det bli flera ggr. Brukar dock räcka att jag vänder mig om så somnar jag nästan alltid om direkt.
Att somna första gången kan däremot vara problematiskt. Trött när man lägger sig och sen väl där klarvaken. Kan vakna på soffan och direkt gå till sängen men såklart då går de inte att somna. 😅

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 666
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 913
Senast: Tofs
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Hunden väckte mig mellan kl 3-4 härom natten och ville gå ut. Förr i tiden så var det alltid husse som vaknade om hunden behövde gå ut...
Svar
5
· Visningar
1 320
Senast: vallhund
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
2 122

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka