Normalt antal uppvaknanden på nätterna (utbruten från Höra/läsa/säga/skriva fel del 2)

Behöver typ 8,5 timmes sömn för att köra igång en ny dag på hög nivå. Så då måste det somnas kring 22 vilket är standard.

Hade en hyfsat lång period i livet med undermålig sömn (80 andningsuppehåll per timme när det väl mättes) och aldrig utvilad, alltid trött och ändå svårt att somna och sova. Sover sedan dess med CPAP och sover sedan dess nästan 100% av nätterna i ett enda svep och vaknar nästan alltid 5-10 minuter innan klockan ringer av att vara helt utvilad och pigg.

Undantaget är när man är sjuk, då kan det bli kass några nätter.

Jag sover oftast "oroligt" och vänder och vrider på mig nästan varje natt. Vaknar tillräckligt för att vara medveten om att jag kastar mig runt i sängen, men inte tillräckligt för att räkna det som att "somna om". Har problem med att somna ibland, men vanligtvis sker det inom en kvart och sedan sover jag som en levande begravd tills alarmet tjuter. Oavsett mitt rörelsemönster på natten så skulle jag beskriva det som att jag sover bra.

Som vuxen behöver jag 6-8 timmars sömn för att fungera normalt. Som yngre var det 9-10 timmar. Bäst sömntid är mellan 02-10. För mig är klockan 10 den magiska gränsen mellan zombiestadie och mentalt vaken.

En gång eller två 😳 Finns det verkligen människor som gör det? 25 gånger per natt i snitt somnar jag om. Aldrig mindre än 20 uppvaknande.
Jag periodar med sömnen. Kan ha långa perioder då jag har mycket uppvak, mycket sömnparalyser/sömngång (det jobbigaste med sömnparalyserna är att jag oftast vaknar och sen så fort jag håller på att somna om ”fastnar”, ofta i kombination med ett ljud, tex att det borras eller bankas), fastnar jag i det går jag faktiskt hellre upp ett tag för att nollställa. Har blivit mycket bättre med melatonin i de perioderna även om jag drömmer väldigt livligt då. Har alltid skämtat om att jag sover som en småbarnsförälder tills jag blev en själv, har nog aldrig sovit så många bra nätter som sen jag fick barn 😂

Kan bidra med något som har hjälpt mig att somna snabbare: PMR, dvs Progressive Muscle Relaxation. Ungefär som att göra en bodyscan, men med den skillnaden att man inte bara fokuserar på en kroppsdel utan spänner den och sedan slappnar av. Mycket effektivt och mycket avslappnande! Finns massor på youtube, men jag har hittat en favorit som jag nästan alltid gör :) .

Läst flera gånger den senaste tiden att kvinnor behöver mer sömn än män, 9-10 timmar var önskvärt.

Ja tack, tänk att få sova så mycket 😊

Jag är väldresserad och sover effektivt :D
Min klocka säger att jag snittar 5,5-6 timmar effektiv sömn per natt. Mindre när jag börjar tidigt respektive jobbar natt.
Klockan säger också att jag normalt har 8-10 uppvaknanden per natt men majoriteten är sådana som jag inte ens märker. Kan vakna en märkbar gång per sömnsejour, oftast för att jag behöver gå på toaletten. Somnar sedan om inom fem minuter. Somnar alltid snabbt, även direkt när jag lagt mig.
Vänder dygn utan problem, åt båda håll, och kan dubbelsova (alltså både natt inför nattjobb och på dagen respektive dagen efter nattjobb och kommande natt.
Är dessutom i stort sett alltid pigg, oavsett klockslag.
Vet om att det är en enorm fördel att ha det såhär.

Jag kan ha svårt att somna i omgångar (men inte särskilt ofta på senaste, som tur är) men vaknar väldigt sällan under natten, åtminstone inte så att jag märker det eller så att det påverkar min energinivå. Skulle säga att det händer kanske en natt varannan vecka eller något, i genomsnitt, och då är det oftast bara just ett uppvak. Sover djupt och störs inte av varken ljud eller ljus (inom rimliga gränser) medan min man är betydligt mer lättväckt av båda delar. Jag har fått till mig att det allra viktigaste för sömnkvalitén är att lägga sig vid ungefär samma tid varje dag (läste nån studie där de kom fram till att en differens på 90 minuter var ok, efter det började man se negativa effekter) så jag brukar sova ca 23-08 på vardagar och 00-09 på helger.

Det tar lång tid att somna men vaknar jag så somnar jag om fort. Går på toa och kryper ner i go varm säng. Kliar hundmagen och somnar.

De kvällar det är helt hopplöst tar jag en halv oxascand och då somnar jag efter en stund.
Det är de gånger jag legat i tre-fyra timmar och inte somnat, eller fått nån tankesnurr som sätter hjärnan på högfart.

Läst flera gånger den senaste tiden att kvinnor behöver mer sömn än män, 9-10 timmar var önskvärt.

Ja tack, tänk att få sova så mycket 😊

Sover jag mer än 7 timmar mår jag skitdåligt, känner mig bakfull 😅
Seg, får ont i huvudet och vill inte göra något alls.
Men väldigt praktiskt att inte behöva sova så mycket, blir mycket gjort om dagarna 😁

Tror det var längesen jag sov en hel natt utan att vakna till minst en gång.🤔 Annars kan det bli flera ggr. Brukar dock räcka att jag vänder mig om så somnar jag nästan alltid om direkt.
Att somna första gången kan däremot vara problematiskt. Trött när man lägger sig och sen väl där klarvaken. Kan vakna på soffan och direkt gå till sängen men såklart då går de inte att somna. 😅

Sover jag mer än 7 timmar mår jag skitdåligt, känner mig bakfull 😅
Seg, får ont i huvudet och vill inte göra något alls.
Men väldigt praktiskt att inte behöva sova så mycket, blir mycket gjort om dagarna 😁
Delvis knapplån

Det är det där, att må dåligt, bli seg och ont i huvudet som ställer till det så för mig. Sömn föder sömn och sover jag på dagen kan jag sova bättre på natten men sover jag på dagen är det enormt svårt att må såpass bra att jag kan göra något mer den dagen och kan jag inte göra något mer får jag än mer ont i kroppen, får ofta migrän och kan jag inte gå ut blir det än värre allting och då kan jag inte heller sova på natten. Jag har experimenterat hur mycket som helst med allt möjligt och endel saker fungerar ett tag för att sedan inte fungera alls längre. Just nu kör jag avslappning med värmeterapi en dryg timme efter förmiddagens träning och innan lunch och jag hoppas så att det kan hjälpa. Kortare avslappningspass ger mig i normalfallet inte huvudvärk men när det drar uppåt en timme, vilket är det minsta jag behöver får att förbättra nattsömnen, är det ett riktigt vågspel. Testar därför med tiominuters avslappningspass nu mitt på förmiddagen efter de två första passen (ja jag tränar mycket för att ha gångförmågan kvar) men då gäller det att jag har något direkt efter för annars försvinner dagen i ett töcken. Kadaverdisciplin är bara förnamnet🤮 och jag har lätt för att bli stressad av att jag måste "slösa" bort tiden på avslappning bara för att jag vet hur jobbigt det är att komma igång igen.

"Det är bara att lägga sig och sova" har jag fått höra hur många gånger som helst. Vore det så enkelt hade jag såklart gjort det?! Människor är märkliga.

Delvis knapplån

Det är det där, att må dåligt, bli seg och ont i huvudet som ställer till det så för mig. Sömn föder sömn och sover jag på dagen kan jag sova bättre på natten men sover jag på dagen är det enormt svårt att må såpass bra att jag kan göra något mer den dagen och kan jag inte göra något mer får jag än mer ont i kroppen, får ofta migrän och kan jag inte gå ut blir det än värre allting och då kan jag inte heller sova på natten. Jag har experimenterat hur mycket som helst med allt möjligt och endel saker fungerar ett tag för att sedan inte fungera alls längre. Just nu kör jag avslappning med värmeterapi en dryg timme efter förmiddagens träning och innan lunch och jag hoppas så att det kan hjälpa. Kortare avslappningspass ger mig i normalfallet inte huvudvärk men när det drar uppåt en timme, vilket är det minsta jag behöver får att förbättra nattsömnen, är det ett riktigt vågspel. Testar därför med tiominuters avslappningspass nu mitt på förmiddagen efter de två första passen (ja jag tränar mycket för att ha gångförmågan kvar) men då gäller det att jag har något direkt efter för annars försvinner dagen i ett töcken. Kadaverdisciplin är bara förnamnet🤮 och jag har lätt för att bli stressad av att jag måste "slösa" bort tiden på avslappning bara för att jag vet hur jobbigt det är att komma igång igen.

"Det är bara att lägga sig och sova" har jag fått höra hur många gånger som helst. Vore det så enkelt hade jag såklart gjort det?! Människor är märkliga.
Jag har fått till mig, okänd källa, att ska man vila så ska man vil 20 minuter då hinner man med hela sömncykeln eller den effektiva delen. Enligt det så är tio minuter totalt bortkastat.

Fråga då, varför vilar du just tio minuter? Är det optimalt för dig? Har du provat tjugo minuter? Fem minuter?

Jag har fått till mig, okänd källa, att ska man vila så ska man vil 20 minuter då hinner man med hela sömncykeln eller den effektiva delen. Enligt det så är tio minuter totalt bortkastat.

Fråga då, varför vilar du just tio minuter? Är det optimalt för dig? Har du provat tjugo minuter? Fem minuter?
Den källan har fel. En sömncykel är ungefär 1,5 timme. Sover jag den tiden dagtid (eller vaknar efter den tiden och inte kan somna om på natten) får jag som jag skrev ovan ont i huvudet och mår dåligt.

Jag har haft sömnproblem hela mitt liv och de senaste 35 åren har jag försökt göra något åt det. Det som fungerar ett tag fungerar inte för alltid utan då testar jag nya strategier. Just nu testar jag tio minuter mellan två aktiviteter samt drygt en timmes värmeterapi efter en annan. Att ta korta vilor kan på många sätt vara effektivare än långa och att hitta balansen är viktigt. Det är pacing. https://rme.nu/me/utredning-och-behandling/pacing/
Jag har bland väldigt många andra diagnoser även me/cfs.

Det låter oerhört påfrestande att ha den sömnkvaliteten över lång tid.

Själv har jag haft jämförbar sömn i närmare 2,5 år nu men det finns en tydlig orsak - tvillingbarn i samma sovrum och ofta samma säng. Somna är inget problem för mig, som regel somnar jag efter bokstavligen bara några andetag och har gjort hela mitt vuxna liv. Men sedan barnen kom har uppvaken varierat mellan 3-4 (en riktigt bra natt, högt räknat kanske en i månaden) och ett tjugotal (några gånger i månaden), median kanske runt 6-8 gånger per natt. Somnar oftast om rätt fort men det gick närmare 1,5 år utan att jag sov en hel sömncykel. Sedan några månader finns dock en svagt uppåtgående trend (uppåt med sömnkvaliteten alltså) med större andel bra nätter. Fast det är litet sent; jag märker inte längre någon stor skillnad mellan en bra natt och en skitnatt utan är nästan lika mycket zombie på dagtid oavsett.

Det har slitit rätt hårt på kropp och själ, ffa är jag en provkarta över både somatiska och psykiska stressymptom. Men tänker att det väl rimligen blir bättre om något eller några år.

Jag sover normalt hela natten.
Under cellgifterna vaknade jag varannan timme. 😩

Nu börjar det bli mer hela natten igen men så är också kroppen helt slut efter operation.

Fick sömnproblem när min hjärntumör hittades. Nu tar jag en Atarax vid sänggående, somnar på 10-15 min och sover 6 timmar på vardagar och kanske 7-8 tim på helger, utan att vakna.

Det låter oerhört påfrestande att ha den sömnkvaliteten över lång tid.

Själv har jag haft jämförbar sömn i närmare 2,5 år nu men det finns en tydlig orsak - tvillingbarn i samma sovrum och ofta samma säng. Somna är inget problem för mig, som regel somnar jag efter bokstavligen bara några andetag och har gjort hela mitt vuxna liv. Men sedan barnen kom har uppvaken varierat mellan 3-4 (en riktigt bra natt, högt räknat kanske en i månaden) och ett tjugotal (några gånger i månaden), median kanske runt 6-8 gånger per natt. Somnar oftast om rätt fort men det gick närmare 1,5 år utan att jag sov en hel sömncykel. Sedan några månader finns dock en svagt uppåtgående trend (uppåt med sömnkvaliteten alltså) med större andel bra nätter. Fast det är litet sent; jag märker inte längre någon stor skillnad mellan en bra natt och en skitnatt utan är nästan lika mycket zombie på dagtid oavsett.

Det har slitit rätt hårt på kropp och själ, ffa är jag en provkarta över både somatiska och psykiska stressymptom. Men tänker att det väl rimligen blir bättre om något eller några år.
Om det är någon tröst tycker jag att det är så mycket värre att väckas av någon annan än av mig själv. Men det kanske är för att sömnen redan är så dålig. Småbarnsåren kan verkligen vara enormt påfrestande. Min första sov max en timme i taget på nätterna. Min andra hade jag en enda vakennatt med (om man inte räknar med hämtning i tonåren osv. men det gör inte jag) hen sov hela nätter direkt. Ändå minns jag den där enda vakennatten så mycket tydligare än alla nätter med första.

Hoppas du/ni får sova hela nätter nu och att det gör att du kan bli du igen. Det tär så mycket på en att inte få sova tillräckligt.

Fick sömnproblem när min hjärntumör hittades. Nu tar jag en Atarax vid sänggående, somnar på 10-15 min och sover 6 timmar på vardagar och kanske 7-8 tim på helger, utan att vakna.
Du får attarax alltså!? Jag läste att man helt har slutat med sådana och liknande mediciner. Kanske är värt att dra det en runda till och kolla om jag kan få testa attarax och liknande igen.

Du får attarax alltså!? Jag läste att man helt har slutat med sådana och liknande mediciner. Kanske är värt att dra det en runda till och kolla om jag kan få testa attarax och liknande igen.
Ja jag fick nya utskrivna för typ en månad sen, och för nästan ett helt år (3*100tabl)
Har käkat i 3 år.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 926
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 945
Senast: Tofs
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Hunden väckte mig mellan kl 3-4 härom natten och ville gå ut. Förr i tiden så var det alltid husse som vaknade om hunden behövde gå ut...
Svar
5
· Visningar
1 329
Senast: vallhund
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
2 132

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka