Köpt dyr häst med problem

Linnean

Trådstartare
Har massa problem med nyköpt häst.
Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i livet…nu eller aldrig. Köpte en häst med fin utbildning, toppavlad och redan tävlad. Han är fem år.
Betalat mkt pengar. Jag trodde att han var färdig med grunderna så jag kunde fokusera på att utveckla ridningen. Har nu fått hem en häst som inte kan stå fastbunden på vissa ställen utan att kasta sig bakåt. Lastningen är katastrof. Igår höll vi på i drygt 4 timmar. Han kastar sig bakåt och stegrar. Han går in till 75 % men vägrar ta den där sista steget in, minsta lilla tryck på honom så kastar han sig bakåt och stegrar. I 4 timmar höll vi på.
Dessutom har han eventuellt problem med sin kropp och jag har nu bokat tid till klinik för veterinärundersökning, fysioterapi och hela baletten. Känner mig skräckslagen då jag är rädd att vi inte ens kommer kunna åka iväg till mig veterinären.

Min dröm förvandlades till en mardröm. Har haft hästen i drygt två månader men har knappt sovit sedan dess, så mkt ångest. Säljare vägrar ta tillbaka honom. Och jag kan inte min tur inte sälja en häst som har problem. Jag är vuxen och erfaren och har haft hjälp av erfarna, duktiga folk i denna situation.
Så min fråga är hur får jag hästen att inte reagera med att kasta sig bakåt så fort han blir pressad eller känner sig nervös? Han kastar sig/drar/stegrar tills han kommer loss och har slitit sönder flera saker. T ascknovhblov har ingen människa skadats allvarligt…men det är en tidsfråga. När han väl kommit loss är han ganska lugn. Generellt är han en ganska lugn häst. Inga problem att rida ut själv på honom.
När man lastar och han kastat sig bakåt och han lyckats slitit sig loss så ställer han sig lugnt och väntar.
Provat med allt vid lastning . De första två timmarna bara positivt och lugnt när man går framåt tänker han bakåt så tar jag ett nytt varv och provar igen. Efter 2 timmar börjar vi sätta lite mera press. Fortfarande mycket gos och beröm när man går framåt in i vagnen och lite mer jobbigt när man är utanför kärran och backar bakåt. När det har gått 4 timmar så blir det lite mer press ute, longera, dominera, tryck i grimman på väg ut, sen på med skarpare grimma. Tillslut åkte linorna fram och då gick det tillslut. Kan inte ha det så här. Vad har jag för alternativ?

Tacksam för tips.
(Håll god ton, jag mår redan väldigt dåligt)

Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i livet…nu eller aldrig. Köpte en häst med fin utbildning, toppavlad och redan tävlad. Han är fem år.
Betalat mkt pengar. Jag trodde att han var färdig med grunderna så jag kunde fokusera på att utveckla ridningen. Har nu fått hem en häst som inte kan stå fastbunden på vissa ställen utan att kasta sig bakåt. Lastningen är katastrof. Igår höll vi på i drygt 4 timmar. Han kastar sig bakåt och stegrar. Han går in till 75 % men vägrar ta den där sista steget in, minsta lilla tryck på honom så kastar han sig bakåt och stegrar. I 4 timmar höll vi på.
Dessutom har han eventuellt problem med sin kropp och jag har nu bokat tid till klinik för veterinärundersökning, fysioterapi och hela baletten. Känner mig skräckslagen då jag är rädd att vi inte ens kommer kunna åka iväg till mig veterinären.

Min dröm förvandlades till en mardröm. Har haft hästen i drygt två månader men har knappt sovit sedan dess, så mkt ångest. Säljare vägrar ta tillbaka honom. Och jag kan inte min tur inte sälja en häst som har problem. Jag är vuxen och erfaren och har haft hjälp av erfarna, duktiga folk i denna situation.
Så min fråga är hur får jag hästen att inte reagera med att kasta sig bakåt så fort han blir pressad eller känner sig nervös? Han kastar sig/drar/stegrar tills han kommer loss och har slitit sönder flera saker. T ascknovhblov har ingen människa skadats allvarligt…men det är en tidsfråga. När han väl kommit loss är han ganska lugn. Generellt är han en ganska lugn häst. Inga problem att rida ut själv på honom.
När man lastar och han kastat sig bakåt och han lyckats slitit sig loss så ställer han sig lugnt och väntar.
Provat med allt vid lastning . De första två timmarna bara positivt och lugnt när man går framåt tänker han bakåt så tar jag ett nytt varv och provar igen. Efter 2 timmar börjar vi sätta lite mera press. Fortfarande mycket gos och beröm när man går framåt in i vagnen och lite mer jobbigt när man är utanför kärran och backar bakåt. När det har gått 4 timmar så blir det lite mer press ute, longera, dominera, tryck i grimman på väg ut, sen på med skarpare grimma. Tillslut åkte linorna fram och då gick det tillslut. Kan inte ha det så här. Vad har jag för alternativ?

Tacksam för tips.
Usch vilken jättetråkig situation, jag känner verkligen med dig. Det finns ju olika ”skolor” hur man ska hantera sin häst. Jag sällar mig till skolan där hästen måste lära sig att den sitter fast. Bom fast. Din häst verkar inte ha lärt sig det och för varje gång den lyckas ta sig loss så kommer den bli motiverad att ta i ännu mer nästa gång vilket gör att risken för skada på häst eller människa ökar.

Jag hade tagit hjälp av en tränare som har goda referenser (du kan säkert få hjälp här på Buke). Var inte rädd för att leta utanför ridtränare. När det gäller hantering så tycker jag att många kör- och western folk har goda idé som vi ridmänniskor missat på vägen. När hästen sen lärt sig att gå undan för tryck, respektera sitta fast och lita på dig tror jag att lastningen kommer lösa sig med hjälp av samma tränare.

Hur var han att lasta hos säljaren?
Jag vet inte om jag helt håller med om ovanstående teori att den ska lära sig sitta fast genom att absolut inte komma loss, en häst kommer alltid vara starkast och ska man mäta sig med styrka så är risken för skador för stor.
Däremot behöver den lära sig att vara trygg i transporten.

Låter som det skärt sig ganska rejält mellan dig och hästen. Att lasta i 4 timmar är ingen bra ide…

Jag skulle försöka hitta hjälp som använder sig av beröm/belöning så detta med lastning kan bli en bra upplevelse igen. Iaf ok.

Är det akut borde de gå att få ut veterinär? Eventuellt droga hästen för att få den till veterinär nu..

Men att lasta i 4 timmar är inte alls bra 😕 släpp tänket på att vinna och börja jobba på relationen (om du vill)

Backa bandet lite.
Den har ju uppenbarligen gått att lasta hos förra ägaren iom att den är tävlad och på något sätt fick du hem hästen.

Ta hjälp av någon duktig person, bygg förtroende mellan dig och hästen.
Longera, dominera, tvång, bara sluta med det 😅
Okej om hästen verkligen måste in i en död eller levande-situation. Men absolut inte när man tränar. Det bygger bara ännu mer stress och kommer göra lastningen ännu svårare.

Mitt mål är att hästen ska gilla transporten och vilja vara där inne. Det ska vara en trygg och trevlig plats där man kan koppla av och chilla.

Usch vilken jättetråkig situation, jag känner verkligen med dig. Det finns ju olika ”skolor” hur man ska hantera sin häst. Jag sällar mig till skolan där hästen måste lära sig att den sitter fast. Bom fast. Din häst verkar inte ha lärt sig det och för varje gång den lyckas ta sig loss så kommer den bli motiverad att ta i ännu mer nästa gång vilket gör att risken för skada på häst eller människa ökar.

Jag hade tagit hjälp av en tränare som har goda referenser (du kan säkert få hjälp här på Buke). Var inte rädd för att leta utanför ridtränare. När det gäller hantering så tycker jag att många kör- och western folk har goda idé som vi ridmänniskor missat på vägen. När hästen sen lärt sig att gå undan för tryck, respektera sitta fast och lita på dig tror jag att lastningen kommer lösa sig med hjälp av samma tränare.
Svarar mig själv då jag inser att jag uttryckte mig otydligt. Jag menar inte att man ska dominera hästen. Det jag försökte få fram är att mycket av det som gör att det är svårt att lasta en häst kan tränas utanför transporten och en av de sakerna är att sitta fast. Självklart är det bästa om hästen får lära sig det som föl (tex sitta fast i mammas sele) men det går ju att lära dem som vuxna. I nuläget verkar din häst få panik och gör allt för att komma loss men det går med träning och tålamod att ändra. Men det är liksom inget som jag tänker går att lära sig på ett forum utan du behöver en tränare som kan läsa både dig och hästen på plats, i situationen.

Tacksam för tips.
Skulle nog backa bandet ganska rejält, börja om och försök få förtroendet tillbaka. Du skriver fin utbildning osv men hur var hästen i hanteringen innan köpet? Gav hästen en utstrålning och lugn och självsäkerhet eller var den osäker och stressad även hos säljaren?

Sen hur du ska agera med transporten så tycker jag att för det första lägg ner allt tvång. Tvång bygger inget förtroende, det får enbart tycker jag förekomma om det är en liv och död situation och hästen måste iväg till varje pris. Är det verkligen extremt bråttom till veterinär eller kan du arbeta upp lite förtroende hos hästen först?

Och varför inte låta hästen stå utan att binda upp? De finns säkert fler orsaker till att den inte vill stå fast på de olika ställen du försökt men nu verkar de även blivit en ond cirkel? Eller vara i boxen?
Om han blir lugn när han kommer loss.

Min kallblodskorsning ville inte stå fast på vissa ställen så hon fick helt enkelt va lös.
Stallet var stängt såklart.
IMG_2833.webp

Mina egna erfarenheter är gamla men kanske tillämpbara ändå?
Jag har upplevt stor skillnad mellan olika transporter. Det vanliga är väl fortfarande lastramp. De flesta hästar tvekar lite innan de vant sig. Olika transporter är olika vingliga. Dörrar är nästan inte vinliga alls och när hästen står med benen vid transporten är hals ocgh huvud redan inne.

Ta reda på hur hästen lastats och transporterats tidigare.
Kanske van vid lastbil, dvs lastas från sidan?

Fungerar den att lasta med linor utan att bli upprörd fungerar väl det bra just nu?
Att köra släpet mot stallet så man går rakt genom dörren in i släpet har fungerat på många som varit ”omöjliga” tycker jag, går kanske också att testa?

Angående uppbindning, bind i boxen eller duschspilta eller annan plats där väggen bakom tar stopp snabbare än linan. Viktigast är att den inte får fortsätta slita sig loss, lättaste sättet att få bort den risken är att hindra hästens kropp från att kunna komma så långt bak att den ens kan slita av linan.

Tillägger att jag tycker det är så himla sorgligt att våld och tvång fortfarande är så accepterat när det handlar om lastning.
Det är inget naturligt alls för hästar att gå in i en transport. Jag vill att hästen ska gå in av fri vilja, inte för att jag säger åt den att få in.
Tänk hur du kan göra för att hästen ska vilja vara i transporten, hur gör du den till en trygg och trevlig plats.

Jag har en känslig häst som står högt i blod och lätt går upp i stress. Hon har varit lite besvärlig med transportåkandet tidigare. Vill ha gott om plats, absolut noll tryck eller press.
Hon reste sig en hel del, backade ut i full fart och jagade upp sig.
Det är helt borta nu och hon lastar sig själv, står helt lugnt och har ingen brådska ut när man är framme. Tvärtom, står gärna kvar, äter hö och tittar ut genom fönstret istället.
Så det går att får även känsliga och stressade hästar att bli trygga och tycka om transporten, helt utan våld och tvång.

Ta hjälp av en problemlösare (en som är erkänt duktig!). Problem med lastning är ju tyvärr inte ovanligt. Jag hade jätteproblem med lastning när jag köpte min ena (förra ägaren tog fram linor så fort hon krånglade, jag måste kunna lasta ensam) och nu tycker jag att det går långsamt när vi lastar på 5 minuter, det brukar ju gå på 2. Det går att jobba med! Men att börja ”dominera” hästen kommer ju bara ge den tråkiga associationer med transporten. Hästen väger minst 5 ggr din vikt, enda sättet du kan tvinga in den är ju genom våld och smärta.

Och angående uppbindning så strunta i att binda upp den där den blir stressad just nu och i allmänhet sätt den inte i positioner där den blir stressad utan lär den att lita på dig. Efter hand kan du börja binda upp den korta stunder igen när den är avslappnad (tex efter ett bra ridpass där den är avslappnad i kropp och huvud), flytta den innan den blir stressad och efterhand kan man förlänga stunderna.

Sen angående duktiga, erfarna runt omkring en. Ibland har folk bra saker att komma med, ibland inte alls trots att de har haft häst i 50 år. Man får lära sig att sålla bland alla råd och folk. När jag köpte min första häst var det vissa i stallet jag tyckte var duktiga och bad om råd. Skulle aldrig be vissa av dem om hjälp idag.

Tacksam för tips.
Kan nog hänga ihop med vilken typ av transport den är van vid sen tidigare.
Har den bara åkt lastbil är vanlig transport nog obehagligt för den. Hästar är naturligt klaustrofobiska.
Min är tex otroligt lättlastad när det gäller mitt släp. Ett fautras. Har tagit ut mellanväggen så hon har gott om utrymme. Hon lastar sig själv.
Men om någon skulle försöka lasta henne i en transport med ramp plus smalt skulle det nog vara väldigt svårt.
Har du testat att ta ut hela mellanväggen?
Fick själv det rådet av en som sålt hästtransporter i många år.
Förstår att du är stressad och mår dåligt men börja om.
Ha en hink med godis och börja med att det räcker med att ni är bredvid och runt transporten. Du behöver förmodligen träna varje dag en period men utan att han måste in i släpet.

Jag säger som @Hedwig - töm släpet, träna varje dag och nöj dig med en hov på rampen dag ett - belöna, backa av och repetera fyra fem gånger … två hovar nästa dag - samma sak, ett steg till dag 3 osv …Belöna och backa …Du måste låta det ta tid och bygga sakta …Jag tror tyvärr att vi människor har alldeles för bråttom många gånger. Jag köpt själv en unghäst för ett och ett halvt år sedan som i princip aldrig fått benen lyfta. Frambenen gick bra fort, men det har tagit daglig träning till nu med att lyfta bakbenen, kratsa och hålla gradvis längre och längre tid för att få honom att inte rycka till sig benet.Det är en stor, stark häst så att hålla emot när han rycker till sig benet går inte. Nu skulle vi nog kunna sko bak, men jag väntar lite till för att inte sabba det som jag nu tränat upp.

Senast ändrad:
Jag får tacka för alla tankar och idéer. Självklart så vill man ju inte ha detta problemet och att dominera och ta till olika typer av hjälpmedel är ju inte kul. Hästen är sedan innan van att åka stora släp, där de står på sniskan.
När vi lastade honom i mitt släp efter köpet så tog det ett par gånger sedan gick han in men han stod och darrade därinne. Förmodligen blev det fel redan då.
Har haft häst länge, men aldrig varit med om en häst som till varje pris vill kasta sig bakåt för att på så sätt komma loss. I övrigt är han väldigt fin i hantering och är ”lydig”. Fantastiskt i ridningen! Ha upplevs för det mesta som en supercool individ.
Det är som att när han får press på grimman så vet han att han kan kasta sig och dra och då kommer det till slut släppa, i och med att något går sönder. Det normala är att hästen går framåt för att slippa pressen från grimman. Det känns som att detta är ett stort problem och grunden till beteendet även vid lastning.

Tror jag måste börja om helt och hållet, byta släp till ett fronturlastat.

Hur ska jag få honom att förstå att han inte ska söka eftergift bakåt genom att kasta sig? Självklart förstår han normal horsemanship…framåt, bakåt, sidan och så vidare när man leder honom och då är han jättefin och lyhörd.
Det är när han sitter stumt fast som han löser problemet genom att fortsätta dra/kasta sig/stegra… många grimmor som har gått sönder. Sen är han hur cool som helst, när trycket väl släppt.

Det är inget akut till veterinären, vill utesluta att han har ont i kroppen. Vill veta att allt är helt okej med hans kropp, sen ska jag nog försöka sälja honom så får någon med mer kunskaper eller andra möjligheter med släp och så vidare ta sig an honom. Det är väldigt tråkigt för han är otroligt snäll, helt underbar fantastisk ridhäst som kan jättemycket och är superatletisk och lättlärd.
Hade varit fantastiskt att få njuta av det. Men nu gråter jag mest och sover knappt, min familj drabbas då jag lägger all tid och energi på hästen.

Det är när han sitter stumt fast som han löser problemet genom att fortsätta dra/kasta sig/stegra… många grimmor som har gått sönder. Sen är han hur cool som helst, när trycket väl släppt.
Sluta bind/håll fast på det sättet. Snabb eftergift när han börjar backa.
Måste du verkligen binda upp?
Vet en del som använt halsrem istället (ex i transporten) men tycker nog inte hästen ska bindas upp så länge den tycker det är så jobbigt faktiskt.

Men herregud. Hästen har en sak som är ”fel” och det har eskalerat pga okunnighet.
Men de ska bara lösas o sen ska han säljas igen?

Är han inte van vid vanliga släp kanske han måste åka lastbil? Varför ska djur bara gå med på allt vi människor hittar på?

Ja säljaren borde sagt detta.
Nej alla har inte möjlighet att ha lasbil.
Men ändå…

Men herregud. Hästen har en sak som är ”fel” och det har eskalerat pga okunnighet.
Men de ska bara lösas o sen ska han säljas igen?

Är han inte van vid vanliga släp kanske han måste åka lastbil? Varför ska djur bara gå med på allt vi människor hittar på?

Ja säljaren borde sagt detta.
Nej alla har inte möjlighet att ha lasbil.
Men ändå…
En häst som håller på så här blir farlig och det har jag full förståelse för att man inte vill hantera om man känner att man inte rår på det. Ja, självklart är hästar djur och man måste ha förståelse för att det i vissa fall behövs speciallösningar men det är också en hobby för många, en dyr hobby, där det inte är underligt att man ledsnar om man blir rädd.

Jag har själv aldrig sålt någon av mina hästar jag har köpt eftersom jag varit för envis och gillat dom men skulle idag som "gammal och förståndig" aldrig utsätta mig för vissa situationer som ofta förekom med speciellt den äldre av mina hästar innan vi arbetat oss igenom de problem som fanns med henne.

Jag får tacka för alla tankar och idéer. Självklart så vill man ju inte ha detta problemet och att dominera och ta till olika typer av hjälpmedel är ju inte kul. Hästen är sedan innan van att åka stora släp, där de står på sniskan.
När vi lastade honom i mitt släp efter köpet så tog det ett par gånger sedan gick han in men han stod och darrade därinne. Förmodligen blev det fel redan då.
Har haft häst länge, men aldrig varit med om en häst som till varje pris vill kasta sig bakåt för att på så sätt komma loss. I övrigt är han väldigt fin i hantering och är ”lydig”. Fantastiskt i ridningen! Ha upplevs för det mesta som en supercool individ.
Det är som att när han får press på grimman så vet han att han kan kasta sig och dra och då kommer det till slut släppa, i och med att något går sönder. Det normala är att hästen går framåt för att slippa pressen från grimman. Det känns som att detta är ett stort problem och grunden till beteendet även vid lastning.

Tror jag måste börja om helt och hållet, byta släp till ett fronturlastat.

Hur ska jag få honom att förstå att han inte ska söka eftergift bakåt genom att kasta sig? Självklart förstår han normal horsemanship…framåt, bakåt, sidan och så vidare när man leder honom och då är han jättefin och lyhörd.

Det är inget akut till veterinären, vill utesluta att han har ont i kroppen. Vill veta att allt är helt okej med hans kropp, sen ska jag nog försöka sälja honom så får någon med mer kunskaper eller andra möjligheter med släp och så vidare ta sig an honom. Det är väldigt tråkigt för han är otroligt snäll, helt underbar fantastisk ridhäst som kan jättemycket och är superatletisk och lättlärd.
Hade varit fantastiskt att få njuta av det. Men nu gråter jag mest och sover knappt, min familj drabbas då jag lägger all tid och energi på hästen.

Hästar är mottrycksdjur så det normala är inte gå undan för tryck.
Det är något vi lär dem.
När det esklarerat då mycket som det gjort för din häst som direkt hamnar i flight mode så hade jag tagit professionell hjälp.

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 261
Senast: SkorpSmulan
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 245
Senast: Freazer
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 771
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 261

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Snabbtest för Gardia
  • Hemlösa hundar ökar

Hästrelaterat