Alltså - jag har ju någon sorts hygglig idé om vad som är en tjock respektive smal hund, men vill ändå gärna höra hur ni andra bedömer era hundars hull, gärna då också från er som har hundar med relativt mycket päls! Bakgrunden är att vår hane (isländsk fårhund) blivit smalare sedan ett par månader tillbaka. Det är inte så konstigt - vi har utökat familjen med ytterligare en hund, en tik av samma ras, och eftersom hon inte kan vara lös på gården (rymmare av rang!) så blir det fler och längre promenader som ju hanen också får följa med på. Dessutom hade han både akut magsjuka och lite efterföljande magproblem i slutet av förra året vilket ledde till att vi bytte foder. Magen mår fint igen, men nya fodret är lite mindre energitätt än det förra så jag undrar om och när det är dags att öka givan. Som sagt har hunden blivit smalare, men han var nog aningen rund innan, så jag har ärligt talat lite dålig koll på vad som är lagom nivå? I nuläget känner jag inga fettdepåer någonstans (hade lite "love handles" tidigare), buklinjen är tydligt uppdragen, jag känner ryggrad och revben utan besvär även genom pälsen. Uppifrån är han tydligt smalare kring "midjan" men har också mindre päls där (mest runt hals och bog). Han ska absolut inte bli smalare, men bör han lägga på sig lite igen? Tittar man ytligt på honom utan att känna så ser han ut som en välväxt och fin hane av sin ras, men jag funderar på om han egentligen är för smal under all den där pälsen? Han är väldigt matglad och äter allt han får - skulle nog äta dubbelt så mycket om jag gav honom!