Min arga lilla hund.

Folk avlivar alldeles för lätt. Han är 7,5 och har tydliga triggers. Jag skulle aldrig avliva för en sådan sak och bara för att ditt liv ska bli enklare. Hans liv försvinner ju. Förebygg istället så att han inte blir triggad.
Nej en död hund lider inte men det kan man ju säga om alla då.
Jag har inte skrivit att jag ska avliva honom det är ännu bara en av alla tankar som far omkring i mitt huvud.
Man kan se det från så många synvinklar och jag förebygger ständigt det känns som hela mitt liv går ut på att förebygga men jag har inte möjlighet att förutse allt i och med att hans utbrott kommer så snabbt.

Ja det känns vidrigt att säga det men både jag och mina andra hundar hade känt en stor harmoni utan honom. Det kan jag inte förneka.
 
Folk avlivar alldeles för lätt. Han är 7,5 och har tydliga triggers. Jag skulle aldrig avliva för en sådan sak och bara för att ditt liv ska bli enklare. Hans liv försvinner ju. Förebygg istället så att han inte blir triggad.
Nej en död hund lider inte men det kan man ju säga om alla då.
Plus att det gör ganska ont när han bits han bet mig ordentligt i foten en gång så jag fick sår och blåmärken :(

I en situation när vi låg hela flocken och sov tillsammans men jag råkade sparka till honom lite lätt.
 
Folk avlivar alldeles för lätt. Han är 7,5 och har tydliga triggers. Jag skulle aldrig avliva för en sådan sak och bara för att ditt liv ska bli enklare. Hans liv försvinner ju. Förebygg istället så att han inte blir triggad.
Nej en död hund lider inte men det kan man ju säga om alla då.
Hur ska man förebygga att hunden anfaller dom andra för att den själv rör dom av misstag? Låsa in hunden i en bur? Avliva dom andra hundarna?
 
Folk avlivar alldeles för lätt. Han är 7,5 och har tydliga triggers. Jag skulle aldrig avliva för en sådan sak och bara för att ditt liv ska bli enklare. Hans liv försvinner ju. Förebygg istället så att han inte blir triggad.
Nej en död hund lider inte men det kan man ju säga om alla då.
Ditt svar blir väldigt skuldbeläggande om TS tankar på avlivning finns.
Du lever inte med hunden och då blir det väldigt raljant att säga ”Förebygg istället så han inte blir triggad”.
Det är ju väldigt lätt för dig att säga.
 
Folk avlivar alldeles för lätt. Han är 7,5 och har tydliga triggers. Jag skulle aldrig avliva för en sådan sak och bara för att ditt liv ska bli enklare. Hans liv försvinner ju. Förebygg istället så att han inte blir triggad.
Nej en död hund lider inte men det kan man ju säga om alla då.
Jag tycker snarare att folk kämpar och slår knut på sig själv innan de avlivar.. och hur det än är så lider inte en död hund, så jag vet inte hur man kan anse att folk avlivar för lätt. Vem bestämmer det? Du kan ju inte fråga hunden direkt?
De allra flesta av oss älskar våra hundar och gör allt för dom, inkl att ta det fruktansvärt jobbiga beslutet om avlivning.. inte något beslut man tar lättvindigt direkt.
 
Hur ska man förebygga att hunden anfaller dom andra för att den själv rör dom av misstag? Låsa in hunden i en bur? Avliva dom andra hundarna?
Ja det som gör mest ont är att se dom andra hundarna få stryk för han tar ut sin ångest på dom.
Att han är arg på mig vid hantering eller biter när han blir skrämd har jag förståelse för i och med hans bakgrund men när han oprovocerat flyger på dom andra hundarna det känns inte bra.
 
Jag tycker snarare att folk kämpar och slår knut på sig själv innan de avlivar.. och hur det än är så lider inte en död hund, så jag vet inte hur man kan anse att folk avlivar för lätt. Vem bestämmer det? Du kan ju inte fråga hunden direkt?
De allra flesta av oss älskar våra hundar och gör allt för dom, inkl att ta det fruktansvärt jobbiga beslutet om avlivning.. inte något beslut man tar lättvindigt direkt.
Jag håller med, både när det gäller avlivning av hälsoskäl och av saker som med detta. Generellt väntar folk för länge. Jag har senaste tiden sett exempel på flera djur som borde avlivats/tagits till veterinär upp till 1,5 år innan de faktiskt togs bort/fick träffa veterinär. Och detta har jag stött på som privatperson.
 
Jag tycker snarare att folk kämpar och slår knut på sig själv innan de avlivar.. och hur det än är så lider inte en död hund, så jag vet inte hur man kan anse att folk avlivar för lätt. Vem bestämmer det? Du kan ju inte fråga hunden direkt?
De allra flesta av oss älskar våra hundar och gör allt för dom, inkl att ta det fruktansvärt jobbiga beslutet om avlivning.. inte något beslut man tar lättvindigt direkt.
Den uppfattningen får jag med även om jag själv inte varit i den här situationen innan men att nu själv vara här är något helt annat än att läsa om det :(

Ta livet av min hund för att andra förstört honom :(
 
Senast ändrad:
Den uppfattningen får jag med även om jag själv inte varit i den här situationen innan men att nu själv vara här är något helt annat än att läsa om det :(

Ta livet av min hund för att andra förstört honom :(
Det är jättetufft! Min hund var kroniskt sjuk, men allt vi gjorde för att lindra för honom hjälpte inte. Egentligen borde han kunnat leva resten av sitt liv med sjukdomen, men vi upplevde inte att han mådde bra, han kliade sig nått så fruktansvärt och hatade allt vi behövde göra för att hjälpa honom med bad, täcken osv. Det var i början på sommaren vi började prata med varandra om det kanske var bäst att låta honom somna in ändå. Den andra oktober lyckades jag kontakta veterinären och den 19 oktober förra året somnade han in. Han blev 6 år. Vi saknar honom och vi sörjde, men den jobbigaste tiden var faktiskt innan, när vi funderade på att ta beslutet och om det var rätt..efteråt insåg vi hur stressade vi varit över hans mående och troligen även han också.
Nu är det ju en helt annan sak såklart, men jag menar att jag förstår att det är skittufft att ens fundera på avlivning. Känner du att du kan leva såhär de år han har kvar och få det att fungera för dig och dina övriga djur, så är det helt rätt. Känner du att det bästa för er alla vore att låta honom somna in, så är det helt rätt också. :heart
 
Folk avlivar alldeles för lätt. Han är 7,5 och har tydliga triggers. Jag skulle aldrig avliva för en sådan sak och bara för att ditt liv ska bli enklare. Hans liv försvinner ju. Förebygg istället så att han inte blir triggad.
Nej en död hund lider inte men det kan man ju säga om alla då.
Vad har du för erfarenhet av att folk avlivar alldeles för lätt?
Min erfarenhet är nämligen precis tvärt om. Hundar som borde avlivats för länge sedan blir vandringspokaler, far illa, lever med konstant ångest och stress eller är faror för sin omgivning.
 
Att ha försökt i 6 år är inte att ge upp om du väljer att avliva. Det är att inse att det inte finns mer att göra och att resten av flocken/familjen lider av att hans utfall, du har trots allt försökt i 6 år, han var blivit vet-undersökt, du vet att han har trauman i bakgrunden och nu är det ohållbart. Vad händer om han lyckas träffa annat än en fot nästa gång han biter? Eller om någon av de andra hundarna bli allvarligt skadade?
Jag personligen hade inte orkat kämpa så länge, all heder att du försökt. Men man måste inte försöka för evigt. ♥️
 
Folk avlivar alldeles för lätt. Han är 7,5 och har tydliga triggers. Jag skulle aldrig avliva för en sådan sak och bara för att ditt liv ska bli enklare. Hans liv försvinner ju. Förebygg istället så att han inte blir triggad.
Nej en död hund lider inte men det kan man ju säga om alla då.
Jag delar inte den uppfattningen. Jag tycker snarare att jag ser folk som för länge kämpar med trasiga eller sjuka hundar.
 
Folk avlivar alldeles för lätt. Han är 7,5 och har tydliga triggers. Jag skulle aldrig avliva för en sådan sak och bara för att ditt liv ska bli enklare. Hans liv försvinner ju. Förebygg istället så att han inte blir triggad.
Nej en död hund lider inte men det kan man ju säga om alla då.
Jag tror aldrig att jag varit med om att jag känt så (inte för att det är min ensak) en endaste gång när någon i bekantskapskretsen eller vänner valt att ta bort något djur. Tvärtom brukar folk vänta och kämpa för länge. Ibland alldeles för länge.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag har en hund på 9 månader. Enda problemet med hunden är att den inte kan möta varken människor eller hundar. Han drar och gör...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 698
Senast: Gruvan
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 512
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 639
Senast: s957
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 156
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp