Störiga saker vi stör oss på, del 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Just nu stör jag mig på att jag inte kan steka fläskkött. Har aldrig lyckats tidigare (antingen bränner det eller så blir det inte igenom). Tänkte jag skulle våga mig på igen och provade, blev mycket fin stekyta på dom, men de blev inte igenom och vågade inte ha kvar dom i pannan då det började brännas vid.

Slängde i dom i aluminium och in i ugnen ihop med potatisgratängen som står på värmning där, så kanske om jag har lite tur att de blir igen. :sorry:
Jag kör dem alltid en stund i ugnen efter att stekytan är fixad. Det blir bäst med fläskkött tycker jag.

Jag kör dem alltid en stund i ugnen efter att stekytan är fixad. Det blir bäst med fläskkött tycker jag.
Va nog ingen höjdare att köra samtidigt som potatisgratängen värmdes, blev inte igenom ändå. Slutade me en vända genom micron så blev de ok till slut. Ska nog hålla mig till nöt där det inte är hela världen om det inte är helt igenom. :bag:

Äkte till Fyris i morse för att simma, väl där så upptäcker jag att jag mycket riktigt packat baddräkten men glömt badlakanet. :banghead: Bara att åka hem igen, handlade hundmat på vägen hem, släppte ut hönsen och gick och la mig igen.
Älskling ringde, mår inte bra och behöver en paus för att orka med läkare och mycket annat praktiskt. Vi kommer fortsätta höras på mobilen och texta men jag vet inte när han orkar ses igen. :(
Ska jobba natt, nya rutiner men hoppas det blir lugnt, vet inte om jag får så mycket vila innan jag ska åka ikväll.
Ingen bra början på veckan! :arghh:

Swedbanks internetnärvaro ligger visst nere, mer eller mindre totalt. Och det är ju sånt som händer. Det som stör mig är hur vi förväntas ha vant oss, och faktiskt har vant oss, vid just att det är sånt som bara händer, litet av sig självt. System för elektroniska betalningar har, helt enligt bankernas tydliga agenda, blivit samhällsviktiga på en nivå som gör att de inte borde tillåtas strula av de anledningar som oftast föreligger. Nån gjorde en omkonfiguration som inte var genomtänkt. En mjukvara uppdaterades till en version som inte var testad. Ett underhållsarbete tog en oväntad vändning.
Orsakssamband och händelsekedjor som bottnar i inkompetens; [avsaknad av kunskap] i kombination med [avsaknaden av insikt om avsaknaden av kunskap].
Det var alltså därför jag inte kunde betala maten eller tanka i morse.
Maten löste sig pga liten butik och att de känner igen mig, tanka fick jag låta bli.

Just nu stör jag mig på att jag inte kan steka fläskkött. Har aldrig lyckats tidigare (antingen bränner det eller så blir det inte igenom). Tänkte jag skulle våga mig på igen och provade, blev mycket fin stekyta på dom, men de blev inte igenom och vågade inte ha kvar dom i pannan då det började brännas vid.

Slängde i dom i aluminium och in i ugnen ihop med potatisgratängen som står på värmning där, så kanske om jag har lite tur att de blir igen. :sorry:
Vad är det för styckdel du försöker steka? Har du en termometer?

Stör mig på regn och vintertid :arghh:

De har jagat hela helgen där jag har hästen så jag har inte kunnat rida ut alls trots fint väder och dagsljus (det i sig är väl helt okej någon gång ibland, jag är glad att de gick ut med specifika datum och hoppas de sköt många vildsvin!). Satte tappert pannlampan på laddning (första gången för säsongen, och stör mig massor på att den nu behövs :cry:) för att i alla fall kunna ta en mysig barbackatur i mörkret efter jobbet, men nu när det utöver mörkret öser ned regn på tvären får det fan vara :cautious:

Eller låta de puttra tillsammans med sås! Jag och andra sidan har väldigt svårt att få till nöt 🙄

Jag skulle tro att du har för hög värme på pannan.
Själv brukar jag hälla på lite vatten i pannan när fläskköttet fått fin färg, lägga lock på och låta det småputtra klart. Om jag inte stoppar in det i ugnen utan folie.
Beror på va för hög värme va, hade den på mitten. Det brände inte direkt men tog himla lång tid. Hade hoppats på så där 4-5min per sida å så klart men nepp…

Så irriterande på föräldrar som tillåter och till och med uppmuntra sina barn att förstöra för andra. På vägen till tunnelbanan nyss gick jag genom en park där det fanns stora lövhögar (säkert 1,5-2 meter höga). Dessa lövhögar har ju inte magiskt blivit till utan det är ju parkvårdare (heter det så?) som har samlat ihop löven. Så vad ser jag när jag går igenom parken, jo barn som hoppar i lövhögarna medan deras föräldrar antingen står vid sidan av lövhögen pratades med en annan föräldrar eller tom uppmuntras av föräldern att hoppa och kasta löv. Tex gick jag förbi en pappa och hans dotter där pappan, med mobilkameran redo, sa till dottern "kasta löv en gång till!", varav dottern kastar upp en stor mängd löv som spreds över marken. Någon har ägnat sin tid att samla ihop alla dessa löv och såhär agerar ni och era barn! :rage:

Undra vad dessa föräldrar skulle tycka om någon kom till deras jobb och förstörde deras utförda arbete.

Jag förstår att barn kan tycka det är kul att hoppa i lövhögar men då får de hoppa i lövhögar de eller deras föräldrar har samlat ihop. Inte någon annans arbete!

Person flyttar in i BRF, har en parkeringsplats men väljer att säga upp den för att istället fulparkera gratis på gatan. Styrelsen frågar om personen verkligen vill säga upp sin plats då det är väldigt få parkeringar i föreningen och kommunen kommer anlägga gångbanor i området så alla möjligheter att parkera längs vägkanten kommer att försvinna inom kort. Personen säger upp sin parkering.
Tiden går och kommunen börjar asfaltera + anlägga trottoarer = alla som stått fulparkerade längs kanterna kan nu inte göra det längre. Personen kontaktar styrelsen och vill ha en parkering. Parkeringarna är fulla.
Sambon (som är ordförande i BRF) blir senare uppringd av ekonomiska förvaltningen som har blivit kontaktad av "en medlem i föreningen" som SÅÅ gärna vill ha en parkering då de nu skaffat bil, och det är så besvärligt . Sambon O_o:confused: Personen ifråga har haft bil hela tiden och aktivt valt att säga upp sin parkering för att stå gratis ett par månader. Nu får de stå i kö tills någon annan säger upp sin parkering/flyttar.

Personen tjatar och GNÄLLER om att de inte har någon parkering och vill att styrelsen ska säga upp någon annan från dess parkering för att de ska få en (ok, och hur ska man motivera det liksom?). Svaret är hela tiden att tyvärr får ni stå i kö för parkering, men ni står först på listan. Sen av en händelse är det faktiskt en familj som ska flytta i typ januari så medlemmen utan parkering har fått besked om att du kommer få deras parkering när de flyttar. Personen gnäller vidare om att vad ska hen göra tills dess? Sambon erbjuder dem att hyra vår ena parkering tills familjen flyttar (då sambon vinterförvarar sitt fordon) men det "ska man fundera på" och parkerar istället längs vägen på andra sidan huset.
Styrelsen informerar att kommunen kommunicerat att parkeringsförbud utanför markerade platser kommer införas i hela området. Typ dagen efter kommer personen HEM till oss för att prata om sin icke-parkering och grina över vad hen ska göra?? Sambon säger återigen att det finns inget att göra mer än att vänta på att familjen ska flytta, då får de sin parkering. Det är för lång tid säger medlemmen, och undrar när sambon ska flytta sitt fordon så hen kan ta den platsen? Sambon surnar lite och säger att du ville ju inte ha den? Jag vet inte när jag flyttar mitt fordon, men jag kan säga till när jag gör det.

Igår flyttade sambon sitt fordon och har idag skickat ett sms till medlemmen och sagt att nu har jag flyttat den så vill du hyra min plats till du får din permanenta plats går det bra, svara snarast så jag vet.
Medlemmen svarar nåt i stil med att buhu jag vill ha en permanent parkering, hur lång tid ska detta ta egentligen????
Sambon surnar återigen och skriver; för att förtydliga så är det min parkering jag erbjuder dig under mellanperioden -för att vara hjälpsam. Det står dig fritt att tacka nej. Vad gäller permanent parkering står du först i kön och tillträde till parkeringen är helt avhängigt när den andra familjen flyttar.

Alltså sånt kråååååångel.

Person flyttar in i BRF, har en parkeringsplats men väljer att säga upp den för att istället fulparkera gratis på gatan. Styrelsen frågar om personen verkligen vill säga upp sin plats då det är väldigt få parkeringar i föreningen och kommunen kommer anlägga gångbanor i området så alla möjligheter att parkera längs vägkanten kommer att försvinna inom kort. Personen säger upp sin parkering.
Tiden går och kommunen börjar asfaltera + anlägga trottoarer = alla som stått fulparkerade längs kanterna kan nu inte göra det längre. Personen kontaktar styrelsen och vill ha en parkering. Parkeringarna är fulla.
Sambon (som är ordförande i BRF) blir senare uppringd av ekonomiska förvaltningen som har blivit kontaktad av "en medlem i föreningen" som SÅÅ gärna vill ha en parkering då de nu skaffat bil, och det är så besvärligt . Sambon O_o:confused: Personen ifråga har haft bil hela tiden och aktivt valt att säga upp sin parkering för att stå gratis ett par månader. Nu får de stå i kö tills någon annan säger upp sin parkering/flyttar.

Personen tjatar och GNÄLLER om att de inte har någon parkering och vill att styrelsen ska säga upp någon annan från dess parkering för att de ska få en (ok, och hur ska man motivera det liksom?). Svaret är hela tiden att tyvärr får ni stå i kö för parkering, men ni står först på listan. Sen av en händelse är det faktiskt en familj som ska flytta i typ januari så medlemmen utan parkering har fått besked om att du kommer få deras parkering när de flyttar. Personen gnäller vidare om att vad ska hen göra tills dess? Sambon erbjuder dem att hyra vår ena parkering tills familjen flyttar (då sambon vinterförvarar sitt fordon) men det "ska man fundera på" och parkerar istället längs vägen på andra sidan huset.
Styrelsen informerar att kommunen kommunicerat att parkeringsförbud utanför markerade platser kommer införas i hela området. Typ dagen efter kommer personen HEM till oss för att prata om sin icke-parkering och grina över vad hen ska göra?? Sambon säger återigen att det finns inget att göra mer än att vänta på att familjen ska flytta, då får de sin parkering. Det är för lång tid säger medlemmen, och undrar när sambon ska flytta sitt fordon så hen kan ta den platsen? Sambon surnar lite och säger att du ville ju inte ha den? Jag vet inte när jag flyttar mitt fordon, men jag kan säga till när jag gör det.

Igår flyttade sambon sitt fordon och har idag skickat ett sms till medlemmen och sagt att nu har jag flyttat den så vill du hyra min plats till du får din permanenta plats går det bra, svara snarast så jag vet.
Medlemmen svarar nåt i stil med att buhu jag vill ha en permanent parkering, hur lång tid ska detta ta egentligen????
Sambon surnar återigen och skriver; för att förtydliga så är det min parkering jag erbjuder dig under mellanperioden -för att vara hjälpsam. Det står dig fritt att tacka nej. Vad gäller permanent parkering står du först i kön och tillträde till parkeringen är helt avhängigt när den andra familjen flyttar.

Vilken snäll sambo du har :heart

Jag hade ruttnat på den där plantan för länge sedan... och vokaliserat det för hen :angel:

Vilket tålamod din sambo har.

@athena_arabians @Acto ja, han skulle helst vilja fräsa av personen i fråga ordentligt men känner att han behöver vara lite ”proffsig”.
Jag hade nog inte haft tålamodet så länge. Jag tänker vara den som öppnar nästa gång hen kommer hem till oss (dessutom gärna på dagtid när vi jobbar hemifrån) och be dem att sluta komma hem till oss med föreningsfrågor, de får faktiskt hålla sig till mailen. Sambon är inte ensamt ansvarig för varenda grej som rör det här stället….

Min häst på närmare 700 kg tyckte det var en god idé att ställa sig med ena bakhoven på min stortå. När jag skriker blir han rädd och sätter sig ner. Va fan, fick putta bort honom. Nu är tån jämntjock och gör ont.
Min stackars syster som var med i telefon höll på att få en hjärtattack. :p

Stör mig alltså på min extremt klumpiga häst! :turd:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 602
Senast: pepp
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
62 63 64
Svar
1 279
· Visningar
60 924
Senast: sthu
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 984
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002