Person flyttar in i BRF,
har en parkeringsplats men väljer att säga upp den för att istället fulparkera gratis på gatan. Styrelsen frågar om personen verkligen vill säga upp sin plats då det är väldigt få parkeringar i föreningen och kommunen kommer anlägga gångbanor i området så alla möjligheter att parkera längs vägkanten kommer att försvinna inom kort. Personen säger upp sin parkering.
Tiden går och kommunen börjar asfaltera + anlägga trottoarer = alla som stått fulparkerade längs kanterna kan nu inte göra det längre. Personen kontaktar styrelsen och vill ha en parkering. Parkeringarna är fulla.
Sambon (som är ordförande i BRF) blir senare uppringd av ekonomiska förvaltningen som har blivit kontaktad av "en medlem i föreningen" som SÅÅ gärna vill ha en parkering då de nu skaffat bil, och det är så besvärligt . Sambon
Personen ifråga har haft bil hela tiden och aktivt valt att säga upp sin parkering för att stå gratis ett par månader. Nu får de stå i kö tills någon annan säger upp sin parkering/flyttar.
Personen tjatar och GNÄLLER om att de inte har någon parkering och vill att styrelsen ska säga upp någon annan från dess parkering för att de ska få en (ok, och hur ska man motivera det liksom?). Svaret är hela tiden att tyvärr får ni stå i kö för parkering, men ni står först på listan. Sen av en händelse är det faktiskt en familj som ska flytta i typ januari så medlemmen utan parkering har fått besked om att du kommer få deras parkering när de flyttar. Personen gnäller vidare om att vad ska hen göra tills dess? Sambon erbjuder dem att hyra vår ena parkering tills familjen flyttar (då sambon vinterförvarar sitt fordon) men det "ska man fundera på" och parkerar istället längs vägen på andra sidan huset.
Styrelsen informerar att kommunen kommunicerat att parkeringsförbud utanför markerade platser kommer införas i hela området. Typ dagen efter kommer personen HEM till oss för att prata om sin icke-parkering och grina över vad hen ska göra?? Sambon säger återigen att det finns inget att göra mer än att vänta på att familjen ska flytta, då får de sin parkering. Det är för lång tid säger medlemmen, och undrar när sambon ska flytta sitt fordon så hen kan ta den platsen? Sambon surnar lite och säger att du ville ju inte ha den? Jag vet inte när jag flyttar mitt fordon, men jag kan säga till när jag gör det.
Igår flyttade sambon sitt fordon och har idag skickat ett sms till medlemmen och sagt att nu har jag flyttat den så vill du hyra min plats till du får din permanenta plats går det bra, svara snarast så jag vet.
Medlemmen svarar nåt i stil med att buhu jag vill ha en permanent parkering, hur lång tid ska detta ta egentligen????
Sambon surnar återigen och skriver; för att förtydliga så är det
min parkering jag erbjuder dig under mellanperioden -för att vara hjälpsam. Det står dig fritt att tacka nej. Vad gäller permanent parkering står du först i kön och tillträde till parkeringen är helt avhängigt när den andra familjen flyttar.
Alltså sånt kråååååångel.