Störiga saker vi stör oss på, del 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Halv nio plingade det på dörren igår kväll. Öppnade inte. Tycker det är alldeles för sent faktiskt.

Har även läst mig till att de hus som inte pyntas ska det inte knackas på över huvud taget för bus eller godis. Men det verkar inte vara allmänt känt.. Så det är väl mitt störningsmoment 😉
Ja man ska ha en pumpa ute och ytterbelysningen tänd om man vill ha besök. Annars är man inte med i ”leken” men den detaljen verkar Sverige glömt importera från USA. Och det är alltid 31/10 som man går ”bus eller godis”. Inga andra dagar

Ja man ska ha en pumpa ute och ytterbelysningen tänd om man vill ha besök. Annars är man inte med i ”leken” men den detaljen verkar Sverige glömt importera från USA. Och det är alltid 31/10 som man går ”bus eller godis”. Inga andra dagar

Just så! Blir faktiskt mer irriterad ju mer jag tänker på det!
Jag gillar inte när det plingar på dörren på kvällen när jag inte väntar besök. Hade klockan varit tidigare hade jag kunnat öppna, även om jag inte gillar det.
Men just att inte känna sig fredad i sitt hem är väldigt oskönt.

Precis så är det. I vår förra lägenhet där vi bodde så var det mer eller mindre trakasserier i dagarna tre. Man kunde hitta ägg i brevlådan både fredag, lördag och söndag från olika kompisgäng som drog omkring i området. Till och med när vi var bortresta hade de stoppat råa ägg i brevlådan. Vi hade brevlådan på utsidan dock men inte kul ändå. Djäkla ungar och djäkla föräldrar som inte har någon koll vad barnen gör. Är rätt skönt att ha flyttat bor nu i en lägenhet i ett hus med portkod och det har sina fördelar.

Känner du verkligen att du blir utsatt för ett ofredande pga att någon ringer på din dörr?
Frågan var ju inte riktad till mig men jag tänker att det beror på hur det görs. En ringsignal och någon lämnar om man inte öppnar ser jag inte som ofredande. Om det däremot var som det var i vårt förra bostadsområde att de kunde stå och ringa 15-20 gånger och sen banka på dörren och sen ringa på flera gånger till så ser jag det som ofredande. Var alltid halloweenutklädda barn och ungdomar så uteslöt att det handlade om nödsituation särskilt när de högljutt skrek bus eller godis.

Var vid några tillfällen när vi öppnade då slängde de in råa ägg i hallen när vi inte hade något godis att ge.

Öh, nej, inte dagtid. Men jag är uppfostrad med att man kvällstid låter människor vara ifred. Man ringer inte efter åtta exempelvis om det inte hänt nåt allvarligt.
Samma gäller med att komma till nån oanmäld och oinbjuden på kvällstid.
Är det så konstigt?
Ja, det är det.

Ja, det är det.
Då tycker vi uppenbarligen olika. Och detta är ju anledningen till att vissa irriterar sig och andra stör.
Jag tycker man ska få vara ifred i sitt hem.
Är det något akut så får folk såklart knacka på sent.
Men att barn vill ha godis är för mig inte akut.
Plus att man måste gå välja om man vill vara med på det eller inte.

Senast ändrad:
Jag stör mig på att själva "bus eller godis"-traditionen alls importerats hit. Det övriga med Halloween är kul och jag gillar att pynta ute eftersom det piggar upp i höstmörkret, men det skulle kännas bättre om det inte skulle riskera att tolkas som att jag vill ha hit alla barn i grannskapet tiggandes efter godis. :down:

Och ja, jag är väl jättekonstig då (det har jag ju ändå sagt i alla år...) som inte gillar att folk knackar på dörren oavsett tid. Oväntade sociala moment är alltid jobbiga, och det kan ingen träning i världen råda bot på för min del. Bättre att jag låter bli att öppna än att fräsa ifrån och låta min dåliga känsla gå ut över andra, liksom.

En butik i närheten har 25% på dom hjälmarna jag funderar på att byta till. Är dags att byta nu. Men nä, då har jag en fet veterinärräkning att betala istället. Samt ett återbesök om några veckor. Blir så less. Så fort jag hittar hjälmen på rea så är det nått annat i vägen :rage:

Säger inget om att folk stör sig på arr barn -eller andra- ringer på dörren, men att mena på allvar att det är ett ofredande? Nä, tycker man det så bör man nog söka hjälp.

Säger inget om att folk stör sig på arr barn -eller andra- ringer på dörren, men att mena på allvar att det är ett ofredande? Nä, tycker man det så bör man nog söka hjälp.

Men alltså, snacka om att märka ord. Att vara fredad i sitt hem betyder inte att man känner sig kränkt om nån knackar på. Även när det inte är önskvärt.
Tycker nog att du tar i lite väl faktiskt.
Är det på riktigt orimligt att tycka att man ska få vara ifred kvällstid?
Och att skriva att nån ska söka hjälp, det är faktiskt magstarkt.

Alltså,jag är normalt en fridsam person. Men om barn stod och bankade och skrek och inte gav sig när man inte öppnade, plus kletade ägg om ingen var hemma rep inte öppnade. Ja då hade jag definitivt betraktat det som ofredande.

Förr gick påskkärringar i gårdarna. De fick godis och hade man inget så tackade de för sig och gick.

Jag är diabetiker och har aldrig godis hemma. Never att jag skulle köpa hem bara för att det kunde komma okända barn och kräva det.

Exact!
Jag har bott pa manga platser i USA, bade i tatbebyggda omraden och i mer lantliga miljoer. Jag har ALDRIG varit med om att nagon har "eggat" och kastat in raa egg (jag vet att det gjorts pa andra platser, men aldrig dar jag bott och jag har heller aldrig hort vanner klaga pa att det gjorts). (Jag har bott pa 7 stallen i 6 stater)
Dessutom ar det Halloween Oktober 31. INGEN annan dag ringer man pa nagon dorr och man ringer inte pa dorren om all ytterbelysningen ar slakt eller om det satts upp en lapp att man inte vill vara med.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 601
Senast: pepp
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
63 64 65
Svar
1 290
· Visningar
60 634
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 982
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002