hjärntumör hund?

verre94

Trådstartare
hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några månader senare började hon få epilepsianfall, sen kom smärta, blev och är fortfarande aggressiv, äter knappt, ändrat hela personligheten osv, listan kan bli lång. ägaren har träffat 4 olika veterinärer som inte kan ställa någon diagnos utan testar nytt och i mitt tycke utsätter hunden för stress och påfrestningar. ägaren har även fått till sig av alla olika läkare att det inte går att göra någon röntgen alls för att utesluta hjärntumör, pga skallbenet är i vägen.
jag misstänker att tumörerna dom opererade bort (tog även livmodern) hann sprida sig då hunden vidare tydliga tecken på cancer. hur många veterinärer är rimligt att besöka? hur går man vidare i sjukdomsbilden när veterinärer bara ger kalla handen och inga svar?
finns det någon här som har tips/erfarenhet?
jag har även tagit på mig ansvar att ringa runt till olika kliniker för rådfrågning så detta ska startas omgående men kollar även här om någon vet något!
tack på förhand // Veronica

hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några månader senare började hon få epilepsianfall, sen kom smärta, blev och är fortfarande aggressiv, äter knappt, ändrat hela personligheten osv, listan kan bli lång. ägaren har träffat 4 olika veterinärer som inte kan ställa någon diagnos utan testar nytt och i mitt tycke utsätter hunden för stress och påfrestningar. ägaren har även fått till sig av alla olika läkare att det inte går att göra någon röntgen alls för att utesluta hjärntumör, pga skallbenet är i vägen.
jag misstänker att tumörerna dom opererade bort (tog även livmodern) hann sprida sig då hunden vidare tydliga tecken på cancer. hur många veterinärer är rimligt att besöka? hur går man vidare i sjukdomsbilden när veterinärer bara ger kalla handen och inga svar?
jag har även tagit på mig ansvar att ringa runt till olika kliniker för rådfrågning så detta ska startas omgående men kollar även här om någon vet något!

Epilepsi i sig kan väl medföra personlighetsförändringar, speciellt om det resulterat i en skada på hjärnan vid något av anfallen, så det behöver ju inte vara en tumör. Däremot är ju sen debut av epilepsi ofta kopplat till tumör.

Min förra boxer fick somna in efter ett plötsligt epilepsianfall där vi kunde konstatera tumör via antingen CT eller MR, minns inte vilket det var som användes. Men ja, det stämmer att vanlig röntgen inte visar en tumör, dock har jag för mig att det är för att mjukdelar inte syns bra, inte för att skallbenet är ivägen.

Epilepsi i sig kan väl medföra personlighetsförändringar, speciellt om det resulterat i en skada på hjärnan vid något av anfallen, så det behöver ju inte vara en tumör. Däremot är ju sen debut av epilepsi ofta kopplat till tumör.

Min förra boxer fick somna in efter ett plötsligt epilepsianfall där vi kunde konstatera tumör via antingen CT eller MR, minns inte vilket det var som användes. Men ja, det stämmer att vanlig röntgen inte visar en tumör, dock har jag för mig att det är för att mjukdelar inte syns bra, inte för att skallbenet

att vanlig röntgen inte visar tumörer vet vi, blev bara paff på dom olika besöken att samtliga gav svar att skallbenet är ivägen..
första veterinären som kontaktades när knölarna på juvrerna upptäcktes ansåg att de va pga hormoner, tyvärr stod inte den bekanta på sig utan acceptera svaret. I mitt huvud är sannolikheten rätt stor att tumörerna hann bli metastaser. för som sagt, strax efter den operationen började anfallen.
i dagsläget har hunden ändrat sovrutiner, morrar och gör utfall vid väckning. konstant smärta i så gott som hela kroppen. rör sig helst inte, gör hellre sina behov inne trots hon precis varit ute. äter knappt något, aggressiv och gör oprovocerade utfall och även gjort ett utfall med bett i ansiktet på ägaren. med detta och säkert mer får vi ändå svaret att det är lederna, artros, början på dement och fullt normalt....

att vanlig röntgen inte visar tumörer vet vi, blev bara paff på dom olika besöken att samtliga gav svar att skallbenet är ivägen..
första veterinären som kontaktades när knölarna på juvrerna upptäcktes ansåg att de va pga hormoner, tyvärr stod inte den bekanta på sig utan acceptera svaret. I mitt huvud är sannolikheten rätt stor att tumörerna hann bli metastaser. för som sagt, strax efter den operationen började anfallen.
i dagsläget har hunden ändrat sovrutiner, morrar och gör utfall vid väckning. konstant smärta i så gott som hela kroppen. rör sig helst inte, gör hellre sina behov inne trots hon precis varit ute. äter knappt något, aggressiv och gör oprovocerade utfall och även gjort ett utfall med bett i ansiktet på ägaren. med detta och säkert mer får vi ändå svaret att det är lederna, artros, början på dement och fullt normalt....
Det är klart att det är otroligt jobbigt att inte veta, men i detta skedet och med en såpass gammal hund vet jag inte om jag personligen hade gått vidare med utredning.
Så jobbigt för både hund och ägare. <3

Det är klart att det är otroligt jobbigt att inte veta, men i detta skedet och med en såpass gammal hund vet jag inte om jag personligen hade gått vidare med utredning.
Så jobbigt för både hund och ägare. <3
vi har kommit överens om att ringa runt och rådfråga olika veterinärer imorgon, men efter mitt och ägarens samtal idag lutar det åt att låta hunden gå vidare ❤️

vi har kommit överens om att ringa runt och rådfråga olika veterinärer imorgon, men efter mitt och ägarens samtal idag lutar det åt att låta hunden gå vidare ❤️

Alltid jättesvårt att inte veta vad orsaken är och ändå släppa taget. Det låter ju tyvärr inte som något som kan botas (enda alternativet jag kan tänka mig är en hjärnhinneinflammation, som kan misstas för tumör), men om försäkringstäckning och möjlighet finns hade jag kanske valt att göra MR eller CT bara för att få veta. Men med tanke på hundens tillstånd får det ju vara något som kan göras mycket omgående.

Många tumörer syns på CT, men vissa bara på MR. Så MR är att föredra. Men kostar ca 25.000kr och hunden behöver vara sövd i ca 1-1,5 timmar. För att sedan avlivas när tumören hittas. Så frågan är om det är värt det.
MR finns bara på några få djursjukhus i Sverige så bor ni inte precis där kan ni behöva åka väldigt långt med hunden också.

När jag var på SLU sa de att det fanns faktorer i blodet som kunde visa om det var sannolikt att det finns en cancer eller inte (de är inte exakta - men finns det hög sannolikhet för en tumör ni inte hittar och hunden far illa, så kanske det inte finns mycket att göra) @Malibu_Stacy eller @Jeps kanske vet mer - det är lätt att som lekman att missuppfatta vad en veterinär säger

MEN
En personlighetsförändring kan även bero på t.ex. smärta så även om det inte är en hjärntumör så är något fel. Börjar man med CT eller MR så kommer man sannolikt att hitta fel - i synnerhet på en äldre hund - men det är jättesvårt att veta om det är detta något fel som orsakar hunden så mycket obehag att hon inte längre är sig själv. Om ni hittar en hjärntumör är det tack och adjö - men om ni inte hittar en hjärntumör? Vad händer då?

Kramper, smärta och beteendeförändringar har jag fått höra från Neurolog kan vara syringomyeli. Men om hunden redan haft cancer kanske det är mer sannolikt med spridd cancer. Både syringomyeli och hjärntumör gör man MR röntgen.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 156
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 101
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Jag vet inte om detta är rätt ”ämne” att lägga diskussionen i men chansar ändå och hoppas på många kloka och bra svar. Jag har ett...
Svar
0
· Visningar
575
Senast: Lovisa.E
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 125
Senast: Tjholahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka