Stora snacktråden - förälder

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden - förälder

Hon frågade iof om det är ok, men jag har svårt att säga nej. Känns lite knassigt också om Emilia ska leka på vår sida om staktet och grannbarnet på sin sida. Grannmamman är höggravid så hon tycker säkert det är skönt att jag underhåller barnet ngr timmar så hon kan vila. Vi har frågat om dom vill komma in på en fika ngr gånger men det har aldrig passat.

Igår var sambon hemma så jag tänkte att han kunde prata med dom men då såg vi dom inte. Snart kommer dom hem från dagis så vi får se vad som händer idag, men eftersom Maja inte mår helt bra så får hon inte komma hit idag (lättare att ha en orsak).

Är verkligen jättedålig att skriva, trots att jag är på forumet minst 1 gång/dag.

Med Oscar har det hänt massor - Han är nu 2½ år - Han är så gott som blöjfri, då han lärt sig att säga till när han är kissnödig. Vi har skaffat akvarium, vilket han tycker är jättespännande och han ska ge fiskarna frukost & kvällsmat, jätteviktigt. Han diskar, är med och lagar mat, går ut med hundarna, hänger/viker tvätt, vattnar blommor.

Humör har lilleman också - Hade en fin RÖD hyacint på vardagsrumsbordet som Oscar var väldigt intresserad av och försökte noppa bort blommor, han visste att den var ajaj. En morgon vart han arg över något och snabb som en vessla ryckte han åt sig krukan, sprang till ytterdörren, öppnade och kastade ut den i trapphuset. Tur att vi bor på markplan så ingen fick den i huvudet.

Förra helgen var han väldigt påhittig - Oscar's pappa tog in sin tävlingscykel för att justera sadeln och jag höll på att plocka in disk. Hör att Oscar pratar, kacklar & skrattar och det lät precis som att ljuden kom från sovrummet, där pappa meka med cykeln så jag trodde att han var med där. När jag tittar in i rummet för att kolla vad de gör - Ingen Oscar var med i rummet!

Ser då att alltandörren är öppen - Tittar ut och där är Oscar iklädd tröja, kalsonger & gummistövlar och plockar hundskit.

Enda bilden vi har i den nya datorn - Tagen i oktober!

//Linda

Grannmamman är höggravid så hon tycker säkert det är skönt att jag underhåller barnet ngr timmar så hon kan vila. Vi har frågat om dom vill komma in på en fika ngr gånger men det har aldrig passat.

Men alltså du har en liten bebis. Du hade väl tyckt det var skönt att få ett par timmar för er själv också om någon annan underhöll Emilia? Jag håller med Cala, försök få mamman att komma in. Alternativt gå ut och lås dörren eller nåt. Eller var inne när grannen är där. Fast det är ju absolut inte kul om hon inte är snäll mot Emilia.

Kl.

Jag har en fråga till er erfarna föräldrar :)

Emil sover med oss nu, har alltid gjort. För tillfället har vi en vanlig skummgummimadrass på golvet till honom, och våra dubbelsängsmadrasser som är lite högre står också på golvet. Jättepraktiskt och vi trivs jättebra så!
Men jag tänker lite på när lilla nya kommer...min plan är ju att det blir samsovning där, och liggamning.
Men är det överhuvudtaget möjligt, eller kommer Emil störas av att det med största sannolikhet blir lite mer aktivitet under nätterna?
Alltså jag förstår ju att ingen riktigt kan svara på om det kommer fungera för just oss, men jag är mer lite nyfiken på hur ni andra löst det?

Det var inget problem för oss alls. De har inte blivit störda av varandra alls. :)
Inte ens när lillasyster blivit lite större och la sig med rumpan på storebrors huvud. :p

Det är ju svårt att säga generellt men jag har samsovit med mina barn och de har inte blivit störda av varandra. När lillasyster var riktigt liten föredrog hon visserligen egen säng men de sov ju i samma rum och det var inga problem med att de väckte varandra. Jag har lite drygt 22 månader mellan mina.
Hur är han annars? Är han lättväckt normalt så kan det ju bli lite i början men de brukar vänja sig snabbt. Mina barn har varit så svårväckta i perioder att jag har kunnat dammsuga under sängen och de har lugnt sovit vidare ;)

Vi samsover allihop och just det fungerar för det mesta bra även om vi har en hel del tuffa nätter (läs i höstmamma tråden om du är nyfiken). Men de stör oftast inte varandra, så just det är inget problem. Det är bara att prova och se hur det fungerar!

på tal om sömn....

bebis sover på nätterna men nu har jag två nätter i rad inte kunnat somna om efter andra amningen, vad ska man göra. jag är helt slut som artist!

kan typ inte koppla av eller något!

Så där hade jag också det när jag ammade på natten. Kunde vissa ggr ligga vaken i flera timmar och bara vrida på mig, när jag så väl somnade var det dags för att amma igen :/

Försökte liggamma, men det fungerade inte på mina bröst och min dotter. Det fungerar för andra, har du provat det?

Vi började sedan ge dottern ersättning under natten ( av andra anledningar ), då höll hon sig mätt längre samt att jag och sambon tog varannan natt. Men det är ju inget alternativ om man vill amma, du får försöka vila på dagarna om det går.

+ TinyWiny och Freyja:

Det låter ju minst sagt lovande! :) Han är lite både och tycker jag. På natten sover han ganska bra, och i vissa stunder även på dagen. För att andra gånger vakna för minsta lilla. Antar att det har lite att göra med vart i sömnen han befinner sig så att säga.. Inatt till exempel då sambon sprang fram och tillbaka till toan (magsjuka :crazy: ) så vakande han vi ett tillfälle och ville springa med. Men han somnade om fort igen. Det var bara det som fick mig att fundera lite, för det kan ju bli några uppvak per natt, och så måste man ju troligtvis upp och byta blöja och sånt igen. Fast det håller ju inte förevigt som tur är ;)
Men det stämmer ju säkert att dom vänjer sig efter ett tag om inte annat...

Tack för svar :)

Vi samsov allihop i början men lillskrutt skrek oftast hela kvällarna till 00-01. Sam brukade inte vakna men det kändes inte jättesjysst. Så jag och bebis flyttade ut till en madrass i ett annat rum, och Sam sov med sin pappa/min sambo. Funkade jättebra och ingen kände sig utslängd.

Nu har vi gjort en rockad, för Sam vaknade flera gånger per kväll och letade efter pappa. Sambon jobbar ju natt och är ofta inte hemma förrän 04. Så vi flyttade in Sam i eget rum, jag och Isaac i ordinarie sovrum och sambon i ett tredje, mitt emot Sam. Sambon tar Sam när han är hemma, annars fixar jag det. Sam sover mycket bättre om jag inte låter honom komma in till mig eller sambon. Då somnar han om av sig själv. På morgonen kommer han in till oss och då gosar vi en stund alla tre.

Grattis Freya :bump:

Fy tusan vilken kväll jag har haft :cry:

Skulle ta in hästarna som vanligt vid niotiden ikväll och när jag kom ut till stallet var det en dm vatten på nästan hela gången!
En kran hade sprungit läck och stått och runnit. Jag var ute där vid fem och då var allt som det brukade så det kan ju ha runnit sedan dess.
In till sambon och vrålar att det är översvämning i stallet och sedan in i boxen där vattnet rann (jag har vattenkranar att fylla hinkarna med i varje box) och skulle försöka stänga av. Jag kom halvvägs in i boxen, sedan var det minst två dm vattenblandad torvsörja med betoning på vatten :crazy:

Tack och lov att sambon var hemma, han stängde av vattnet på huvudkranen och sedan har han hävt vatten-torvsörja och sopat vatten i två timmar medans jag har försökt hjälpa till så gott jag kunde. Jag har så fruktansvärt ont nu efter att ha stått upp i två timmar att jag bara vill gråta :cry: Det känns som om fötterna är avkapade vid fotlederna och hela kroppen bara skriker :cry:
Att jag dessutom är genomförkyld och har feber gör ju inte saken bättre precis.

Hästarna får vara ute i natt, vi har 9 minus, klart och vindstilla här så de har fått på sig tjocka täcken och massor av hö så de klarar sig säkert men det känns ju givetvis inte bra. Lösdriften är inte klar än så de har ingenstans att gå in.

Det är blött blött blött överallt och vi får hoppas att det har runnit ur lite till ur boxarna i morgon och att det går att rädda något av torvbäddarna. Jag har inte tillräckligt med torv hemma för att anlägga nya bäddar och ingen har ju öppet i morgon. Jag vill ju verkligen inte att hästarna ska behöva vara ute en natt till :crazy:

Dottern är hos pojkvännen 8 mil bort och kunde ju inte komma hem när jag fick tag i henne så hon kunde ju inte hjälpa till utan kommer hem så fort hon kan i morgon när tåg och bussar har börjat gå igen så får vi fortsätta då.

Man ska inte få vattenläcka någonsin men definitivt inte mitt i vintern :(

Tack och lov att min sambo var hemma, vad skulle jag gjort annars? Han är bara så bäst :love:

Men fy fanken =/

Har du något som du kan ta mot smärta? Usch jag vet hur det är att leva med kronisk värk och jag känner verkligen med dig nu ...

Hästarna klarar sig ute, har det bara varma täcken och hö att äta av så ska du se att allt ordnar sig. Kan ni kanske ringa till någon ridskola i närheten och fråga om ni får köpa torv alt spån av dom så ni kan lägga in i morgon? Jag vet att vi på den rid-anläggningen jag hade hästen uppstallad på hjälpte till en helg när en hästägare behövt ta ut all bädd..

Hoppas du får lite sömn i natt trots smärtan..

Kram!

Tack för kramen :)
Jo jag har ju mina vanliga mediciner, oxycontin som jag boostar med alvedon också lyrican men det gör ju ont ändå i vanliga fall och av det här blev det ju inte bättre.
Jag fick sova en timma iallafall och hästarna verkar ha det bra, de står och äter i lugn och ro.
Ridskolan här kör med halm men iden var bra! Jag ska ringa en kompis i morgon som använder torv om det blir så illa att vi får ta ut allt och fråga om hon har. Det hade jag inte ens tänkt så långt så tack så mycket!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 634
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 284
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17