Stora snacktråden - förälder

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden - förälder

Jag jämförde inte, jag var bara nyfiken.
Det går inte att jämföra Storbrittanien med Österrike heller, här är det också skattesubvetionerat.

Det jag tyckte är mest konstigt är att våra kompisar betalar ca 80 euro för halvtidsplats inkl mat. Fast det är på universitets dagis så det kanske är billigare därför.

Men sambon har hört att man kan få reducerad dagisavgift om man ansöker om det, då kollar dom vilken inkomst man har. Ska undersöka det mer, onödigt att betala mer än man behöver.

Tiny: Skönt att det löste sig till slut.
Inte kul med översvämning i stallet. Har varit med om det två gånger.
Första gången i ett travstall som jag praktiserade i, då stod hästarna inne och vi såg det på morgonen. Så de stackarna hade stått i kalla blöta bäddar hela natten.

Andra gången var på ridskolan, ledningen till en vattenkopp hade gått sönder.
Det var verkligen vatten precis överallt båda gångerna. Inte kul alls.

Ja idag har vi röjt ur katternas box. Den var full med halm för att göra det mysigt för dem men deras bädd var såpass upphöjd och låg ovanpå en lastpall så den inte var blöt så därför bestämde vi att det fick vänta tills idag. Katterna tyckte att vi var mycket märkliga när vi "förstörde" deras hem. Så fort det har torkat på golvet så ska de få ny halm därinne. Turligt nog har vi tillräckligt kvar så det bör räcka att få till ett nytt mysigt hem till dem för det hade nog varit svårt att få tag på ny nu.

Det är "min" andra översvämning också, första var på en ridskola jag jobbade på och även om det var mycket vatten då med så kändes det inte alls så jobbigt. Dels var jag ju frisk då men också för att detta var ju hemma i mitt eget stall och då tog det hjärtat mycket värre.

Men men, nu är allt snart som vanligt och jag är glad att hästarna inte stod inne när det hände. Jag är också glad att det inte var idag det hände för idag blåser det så att det viner här och då hade det känts ännu värre att tvingas ha dem ute på natten.

kl

Måste gnälla av mig lite.
Jag vill inte vara föräldraledig länge, jag orkar inte mer. Hade gärna lämnat över till sambon, men det går inte ekonomiskt.

Maja bara gnäller och skriker hela dagarna, förutom dom 1-2 h vi är ute med vagnen. Emilia är arg, jag kan inte ge henne ngn uppmärksamhet och hon försöker få den på alla sätt. Jag vet inte vd jag ska göra

Funkar det inte att ha Maja i sjal/sele heller?

Ingen kompis eller så som kan leka lite med Emilia?

Sjalen fungerar inte, men selen fungerar bland (just nu sitter hon i den och sover). Tyvärr känner vi inga andra som är hemma på dagen men imorgon är vi barnvakter åt hennes lilla kompis på seneftermiddagen, dom undrhåller varandra väldigt bra

usch, din stackare!

Hur leker Emilia? Tycker hon om att sitta med typ lego, pussel, memory eller att rita? Jag tycker att det brukar fungera bra att låta My sitta med sådant "pyssel" en stund när Maja vill bli buren, så kan jag gå runt och titta på det My gör samtidigt som jag kan hålla Maja nöjd.

Att ta ett bad i badkaret med båda två brukar också vara en hit, har ni badkar? Det kan hålla oss sysselsatta och nöjda i 1-2 timmar!

Sm sångstunder brukar också hålla båda nöjda.

Jag är så förskonad eftersom Maja är nöjd nästan jämt och tycker om att ligga på filt eller sitta i sin babysitter och bara titta på allt vi gör runt henne.

Tänk att det kommer att bli bättre och kämpa på så gott du kan!

KRAM!

Emilia älskar att måla, och sitta och pyssla eller leka med sina dockor/gosedjur. Men är Maja vaken måste jag vara med och sitta brevid, om Maja sover leker hon jättebra själv.

Bada badkar med båda är ingen höjdare, Emilia är så vild i vattnet så Maja blir rädd. Mycket av Majas orolighet verkar komma av att hon blir rädd för Emilia. E skriker mycket (även när hon är glad) och är ganska "tuff" i sitt sätt. Maja verkar vara väldigt känslig för höga ljud och häftiga rörelser.

Sambon har varit ledig fyra dagar nu och vi har varit hos hans föräldrar. Skönt att få lite avlastning och vila upp sig lite. Maja har varit mycket mer nöjd, hon har en skrikperiod på senare eftermiddagen bara.

Måste skriva av mig lite

I helgen var vi som "sagt" i sambons hemstad och hälsade på folk och jag blev väldigt förvånad över att jämnställdheten (synen på hemmafruar och liknande) inte kommit längre här i Österrike. Bland folk i min ålder verkar folk mer jämnställda men en generation högre upp verkar leva kvar i det gamla.

Vi berättade för sambons mamma att Emilia ska börja halvdagar på dagis i april. Hon blev väldigt upprörd (visade inte så mkt men det märktes), hon tycker Emilia är för liten (E blir 2 år i mars). Hon var hemma i 6 år på heltid när sambon var liten och halvtid flera år till. Hon är lågstadielärare och berättade hur synd hon tyckte om dom barnen som gick till fritids efter skolan. Hon märktes att hon tyckte att jag skulle stanna hemma ungefär lika länge som hon gjorde, inget prat alls om att sambon skulle vara hemma.

Vi berättade inte att jag kommer börja plugga heltid när Maja är 1,5 år och troligtvis halvtid när hon är 1 år. Jag tror inte det kommer ses med posetiva ögon och det känns lite jobbigt.

Vi träffade också sambons pappas nya, hon sa att om 1 år när Maja går kommer jag få fullt upp med dom, varför skulle jag få mer fullt upp än barnens pappa? (hon sa det till sambon, inte till mig).

Det jobbiga är att sambon håller med henne när vi är där och tycker att jag ska vara hemma längre. Men när vi har varit hemma hos oss ett tag så tycker han som jag.

För ngr veckor sen var vi och köpte kläder till sambon, han hittade en fin tröja men den var på gränsen till för liten så han frågade expediten om den krypte ngt i tvätten. Hon vände sig då till mig med svaret att det var jag skulle dra i den när den torkade för att den skulle hålla formen. Fast att sambon svarade fortsatte hon att ge mig tvättråden. Men det skrattade vi mest åt :)

Lite tråkigt att det ska vara så stereotypiskt och konservartistiskt, du får lära din karl hur det "jämställda" Sverige funkar;), och så tycker jag nog eg att han ska stötta dig framför föräldrarna. Det är ju ändå era barn och er uppfostran.

Bara för att han var uppfostrad så gör det ju inte rätt tycker jag. Får de inte vara på bordet är det ju ert beslut, även att jag förstår att det måste vara svårt för far/morföräldrar att anpassa sig när det gäller frågor de inte håller med i.

Det finns rätt många sådan "jämställdhetsmotsträvare" ( medvetet eller omedvetet ) i Sverige också tyvärr, men jag förstår att du blir lite trött..

Turbofling skrev:
Vi berättade för sambons mamma att Emilia ska börja halvdagar på dagis i april.

Det här var dock kul att läsa, vad skoj att Emilia ska börja på förskola. JHon kommer ha superkul. Jag tror ( till skillnad från din svärmor ) att förskola är bra för barn rent generellt.

Nu har vi inte klarat oss längre.

I fredags undrade en pappa på dagis om vi hade klarat oss från magsjuka.
-Ja :) svarade jag.

I lördags kväll kräktes Moa med högst fem minuters mellanrum mellan 17 - 00.
I söndags var hon bara trött men kräktes inget.
I går (måndag) åkte sambon hem från jobbet och kräktes hela kvällen.
Idag är han helt bra
:confused:

Snacka om turbosjuka! Så nu väntar jag på att få det, och hypokondrisk som man är börjar jag må illa så fort jag tänker på det:D

Varje dag överraskar Moa mig med nya ord. Igår vid fikat satte hon sig i stolen och utbrister ULLE! helt överlycklig, och javisst ligger det en bulle på bordet. innan har allt sött hetat kaka bara.
Nyss kom hon med sig bok och saäsa . Alla bebisar heter Olle, (min kompis son) och alla flickor heter Sanna, hennes kusin.

Jag har skrivit upp en lista på alla ord hon kan säga utan "trugning", och Äsa blev nummer 49!!

Hon är nu alltså 16 månader om jag inte räknat fel.

Den där reklamen som går på tv med alvedon-hunden känner hon igen så pass att är hon i köket och står på räcker det att reklammusiken börjar så ropar hon igen den och blir salig, ropar vovve och börjar dansa. likadant är det med Friskies reklamen med katterna!

I förrgår satte hon ihop mamma + tutte för första gången och det har kommit många gånger sen dess , oftast när jag har tagit den och hon blir arg och springer till pappa, skvallrar hon på mig med ett ilsket MAMMA TUTTE!!
:rofl:

Första kindtanden trängde upp i veckan , det var inte roligt.

Visst är det roligt när de utvecklas så?! My var också tidig med språket och det har verkligen utvecklats i ett rasande tempo! Det är jätteroligt när man kan börja kommunicera mer och föra ett samtal =) Just nu är det väldigt poppis här hemma att leka med olika små gubbar ( pippi, legogubbar, smådockor osv) och låtsas att de pratar med varandra. Vi kan sitta i flera timmar och bara prata med olika gubbar på var sin sida av en dörrspringa :D
"Prata nu Pippi å Annika mamma" eller "Nu prata Tommy och Majadockan, Tommy ha moroten" osv. Det ska lekas affär och kaffé stup i kvarten och hon leker massor med sitt dockskåp där de olika dockorna och djuren ska prata med varandra om olika saker. Det är verkligen jätteroligt att se!

kl

Vi har haft ett litet trauma här med febertermometern. Tjejerna har varit risiga i 1,5 vecka och för några dagar sedan ville jag ta tempen på My. Hon har på senare tid inte varit så förjust i det (rumptermometer) men jag ville veta vad tempen låg på eftersom hon var så hängig. Tyvärr visade det sig att hon också var riktigt bajsnödig (och hård!) så när jag skulle ta tempen kunde jag knappt få in den, och det hela slutade med en vrålande unge som blev tvungen att bajsa där på skötbordet. Det kändes verkligen hemskt, som ett övergrepp nästan. Efter det vill hon inte byta blöja alls. När jag säger att vi ska byta blöja backar hon lera steg och börjar gråta och säger "Neeej, vill inte nu, inte byta löja nu My ledsen då, jobbit". Usch, tycker synd om henne. Jag har förklarat att jag inte ska ta tempen på henne i rumpan mer (har köpt en örontermometer nu och vi har provat den och lekt med den), men hon tycker ändå att det är jobbigt, lilla stumpan. Jag hoppas att det snart går över!

Maja fortsätter att utvecklas och växa, fast hon är inte så stor (6,6kg i dag 5,5månad). Nöjdare bebis får man leta efter och det är jag så glad för!

//Julia

Blir lätt att jag mest skriver om saker som är jobbiga men jag måste också skriva lite roligt, idag har varit en bra dag.

Maja (4,5 mån) har försökt vända sig länge (rygg-mage) och lyckats när det lutat lite men armen har oftast varit ivägen. Idag kom hon på hur man gör och vänder sig hela tiden. Men hon hatar att ligga på mage, men är ganska söt när hon blir arg :)
Upptäckte idag också att hon är mer nöjd när hon får sitta i babyskyddet och titta när Emilia leker, kanske känner hon sig tryggare där än i babysitern.

Emilia var så söt nu ikväll, jag låg i soffan och hon satt brevid. Sen började hon putta på mig och ville att jag skulle lägga mig på mage. Förstog inte vad hon ville men så säger hon "masern", hon ville alltså massera mig och det tackade jag inte nej till :D Sen skulle jag sitta i hennes knä och leka en lek där man sitter i knät och hoppar till en ramsa. Jag tyckte jag var lite för stor för hennes knä men det tyckte inte hon. Sötnosen.

Om prat, Emilia lär sig massor nya ord varje dag, men sätter inte ihop så mycket. Men det är häftigt hur bra hon förstår, nästan alla ord kan hon på både tyska och svenska. Men hon är inte dum, hon anväder mest det ordet som är enklast.

Hehe gulligt att hon ville massera.

Freya: Jobbigt när det blir sådär.
Får hoppas att det går över snart.

Comfort: Trist med magsjuka.
Hoppas det är över snabbt och ni klarar er sedan.

Det går här också men vi har klarat oss hitills.
Hoppas vi fortsätter göra det också:crazy:

Här avlöser utbrotten och gnällstunderna varandra.
Det är halvt omöjligt att borsta tänderna på honom vissa gånger.
Han slingrar sig och skriker, slåss och bara totalvägrar.

Han spottar överallt hela tiden, igår tom på katten:crazy:
Känns helt omöjligt att få honom att sluta med det.

Det testas och bråkas titt som tätt. Säger jag något tex: "sitt still på stolen"
svarar han med ett "nej jag vill/tänker inte" ber man honom sluta så får man bara ett "du ska sluta", "sluta själv" eller något annat rent kaxigt svar tillbaka. Inte hela tiden men väldigt ofta och jag är vansinnigt trött på det!
Han är ju fruktansvärt verbal och väldigt tidig med språket.
Så han kan verkligen svara emot. Jättekul att han är så duktig och prata men i sådana här lägen blir det jobbigt.

Ibland känns det som att han är totalt ointresserad av att jag öhvt pratar med honom. Han hör mig absolut, han bara struntar i det. Gaah!
Vad tusan gör man? Vore ju kul om han lyssnade på nåt jag sade:crazy:
Det är ett evinnerligt tjatande om att han åker till pappa på fredag, farmor gör det, farfar så, den hit och den dit. Hindrar honom aldrig från att prata om det utan svarar bara på det han säger. Tex när han säger: "På fredag är det pappa" bekräftar vi att det är så bara.

Men det blir lite jobbigt efter ett tag när allt är så negativt här hela tiden.
Ska det vara så här länge till blir jag galen. Seriöst.
Föräldragrupperna borde ta upp hur man hanterar trotsiga (verbala och ruskigt smarta) 2 och 3 åringar :cool:

Jag känner igen det här lite, min sambos föräldrar tillhör också den äldre generationen. Inte så att de säger någonting men de tittar så förmanande när det är någonting de inte tycker, eller rättare sagt de har itne sagt något sedan de tyckte att sonen inte skulle få sitta i knäet hos mig när han var eldsen i julhelgen ( 2 månader gammal) utan kunde ligga i sängen i sovrummet "Det är nyttigt att träna lungorna lite". :devil: Sedan dess pratar de bara med sambon när inte jag är med som tack o lov sollar bort o inte lyssnar så noga på det örat.

Jag tycker att man ska få göra som man vill och definitivt dela så mycket det går, sedan bakbinds man ju ibland kan jag tycka som till exempel när det handlar om att vara föräldralediga och om man har en sambo som tjänar mer lön och därmed förlorar mer pengar, men för mig är det mer en priorieteringsfråga, man kan klara sig utan mycket om det betyder att man kan dela på ledigheten. Jag tror man vinner så mycket mer på det i längden. Vi kommer börja lämna lillkillen på förskolan när han är ca 14 månader 3 eller 4 hela dagar i veckan, vilket innebär att han kommer gå där ca jan-juni för sedan har jag sommarlov. Hoppas man kan vara hemma längre sedan om man skulle lyckas få till en tvåa så småningom :)

Jag blev alldeles glad av hur du skrev att ni leker o så, lät supermysigt!
Sover hon bättre om nätterna nu?

Nu klarade jag mig inte längre. Jag har inte behövt kräkas men mår illa, huvudvärk och är aldeles skakis. Min kropp gillar inte att kräkas. Förra året fick jag en minisläng och gjorde det en gång, innan dess var det iaf 7 år sedan sist.
Moa har varit hos sina fastrar (tack och lov för sportlov!) ända sedan i morse, och jag har legat på soffan typ hela tiden. Kollade bland annat på Hachiko, guuud vad jag lipade ända från när man insåg vad som skulle hända :cry: Ännu mer när jag insåg att det var baserat på en verklig händelse.
Mitt enorma hundsug minskade ju inte direkt heller...

Sambon åker till Italien på skidresa i mars. Då ska jag och moa vara hundvakt åt pappas hund ett par dagar, som prepp inför att vi ska ha honom 2 veckor i sommar. Jisses vad jag längtar tills att sambon åker :angel: Sen på fredagen åker vi till Ullared ett litet gäng.

Ha ha, ja det är jättemysigt! Hon har så mycket fantasi, är helt med på alla "låtsaslekar" (här byggs det snögubbar inomhus, morran och häxan från Mumintrollen sitter osynliga i ett hörn och matas med diverse osynliga saker som hon plockar från väggar, soffan, golvet etc...)så det är verkligen jätteskoj! Och det utvecklas mer och mer för varje dag och det kommer nya ord och meningar helatiden =)

Stackars er som åkt på magsjuka, hoppas det blir kortvarigt för dig också!

Låter jätteroligt :)

Här blir jag imponerad av Emilias minne. Igår hon satt och bläddrade i en bok med djur, att hon känner igen ko, häst, hund osv är inte så konstigt med så pekar hon på ett djur som jag inte ens känner igen och säger "ameisebär" (hur det stavas vet jag inte men betyder myrslok), det kan hon bara ha hört ngn gång. Idag satt hon med ett pussel, en bit saknades och hon kom ihåg att det var en kanin på den biten som saknades.

Jag fick massage idag också, i ungefär en minut sen pekade hon på min mage och sa "deg". Får väl vara glad att hon är ärlig iaf :)

Idag var vi också och klappade på en häst, jag saknar hästar. Ska ta med mina stallkläder nästa gång vi är i sverige och sen ska jag försöka fixa så jag kan rida någon gång ibland. Undrar om det finns tyskakurser inriktade på häst? Jag vet ju inte vad något inom det området heter på tyska.

I söndagskväll vart Oscar plötsligt jättevarm och fick feber - På måndagen började hostan och näsan rinna samt att jag också fick hostan & förkyldningen. Igår vid 17.30 ville han gå och lägga sig för kvällen, vilket han fick men vaknade av hostan och var törstig säkert var 10:e minut, hela natten fram till 6.30 i morse så jag känner mig som en levande död nu.

Han har ju sovit hela nätter sedan snart ett år tillbaka, så detta var jag inte riktigt van vid. Får vila efter lunchen med Oscar.

Annars är det full fart på honom och han lär sig något nytt varje dag tycker jag.

//Linda

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 634
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 284
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar