Stora snacktråden - förälder

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden - förälder

Moa leker mycket själv. Ge henne två nappar och hon har att göra en halvtimme med att byta napp i munnen hela tiden tex :p Eller en plastkasse kan man faktiskt stoppa ner det mesta i, som mina skor (aldrig pappas), nappar, flaskor, leksaker och mackor....:p

Ni här som har 3,5 åringar, kan ni inte berätta lite om hur dom är, framförallt hur dom är när dom leker med yngre barn?

Kanske inte riktigt svar på din fråga, men jag har ju en 3-åring och en 1-åring plus ett par månader. Sam är otroligt aktiv och rycker ofta saker ur händerna på Isaac. Han puttas, slåss helt omotiverat, sparkar ner honom från fåtöljen och sitter på honom så han inte kommer loss. Isaac skriker som en stucken gris som svar.

Som du förstår blir det inte mycket "leka själva" hemma i det här huset, jag måste antingen vara med dem eller kolla dem ungefär två gånger i minuten. Jag har blivit ganska bra på att läsa av när saker kommer att hända, men ibland missar jag.

Men för det mesta, 85% av tiden ungefär, är Sam jättego. De leker tillsammans eller bredvid varann med olika saker eller så hjälper den ena mig och den andra kör traktor eller nåt.

Så att grannens barn inte är snäll mot Emilia är inte så ovanligt eller konstigt tycker jag. Jag tycker inte heller att du kan förvänta dig respekt bara för att du inte är barnets mamma. Jag tror att barn i den åldern har alldeles för lite impulskontroll för att "förstå saker" av sig själva. Så du får vara med barnen och skälla på dem när det inte funkar. Kan barnet tyska eller förstår det bara italienska?

Någon annan frågade om 1.5 åringar. Isaac är jätteduktig på att leka själv, mycket bätte på det än vad Sam var i den åldern. Han har mer tålamod och mer intresse i själva tekniken och det fascinerar honom att t ex sätta på lock, rulla bilar och plocka i och ur saker ur lådor eller muggar. Sam har aldrig varit sån, repetitionsbenägen. En eller två gånger, sen kan han det och fortsätter med något annat.

Det är lite väl tidigt kanske. Maja vaknar gärna vid den tiden men som tur är brukar somna om efter någon timme.

Jag är inte alls van vid andras barn, jag är först av kompisarna att få barn så jag vet inte alls hur barn brukar vara vid olika åldrar och vad man kan förvänta sig. Bra att kunna fråga här :)
Men jag trodde dom flesta barn brukade vara lite blyga ibörjan med nya vuxna, men så verkar det inte vara.

Det jobbigaste är att jag inte vågar lämna grannflickan och Emilia ensamma tillsammans en enda sekund. Tex hämta mat till Maja gör jag med hjärtat i halsgroppen.

Hon pratar lite tyska, ungefär lika mycket som jag. Så vi har lite svårt att förstå varandra också, men det verkar inte störa henne så mycket. Känns som jag mest säger nej och vi stannar här/vi gör det här istället, Emilia får också och hon säger jag vill, jag ska, du får inte, Emilia får inte.

Jag tycker fortfarande att det är lite fult av den flickans mamma att låta dig ansvara för hennes dotter + dina egna små. Jag skulle nog i värsta fall ha sagt till faktiskt, inte för att barnet låter onormalt utan för att hon befinner sig i en krävande ålder där man måste ingripa som vuxen ibland och föra dialog på hennes nivå ( vilket måste bli oerhört svårt för dig när varken du eller hon bemästrar tyskan helt och naturligt ).

Visst ja, syskonkonflikterna. Jag tror på allvar jag har förträngt hur jobbigt det var i 3-3.5-årsåldern, först när någon annan säger det så minns jag :o Min etta var ju snäll mot barn utanför familjen i den åldern, men lillebror kunde råka rejält illa ut ibland. Det är så himla skönt nu när de är lite större och mer jämbördiga!

Jag hade absolut sagt nej till att ha grannflickan hos mig sådär som ni verkar ha det. Tycker dte är väldigt ansvarslöst (och respektlöst mot dig som har fullt upp själv med dina knattar) att låta ett så litet barn vara flera timmar hos någon man praktiskt taget inte känner utan att hon själv är närvarande.

Svarar flera på en gång

Hon verkar vara en typisk 3,5 åring alltså, då vet jag var som väntar. Det är ju precis samma ålderskillnad mellan henne och Emilia som det är mellan Emilia och Maja.

Eftersom jag har så svårt för att säga nej så tänkte jag börja med att direkt begränsa tiden hon får vara här. Häromdagen sa jag att hon kunde vara här en timme och det kändes lagom att orka med. Hon kommer inte och ringer på utan det är mer om vi är ute och hon också kommer ut på sin uteplats som hon vill komma över. Hon har inga leksaker alls på sin sida och vi har både sandlåda och rutchkana så jag tycker lite synd om henne också.

Funderar på om vi ska bjuda in dom till Emilias 2-års kalas för att lära känna dom lite bätte

Senast ändrad:

Det låter väl som ett bra alternativ? En timme är ganska mycket att passa någon annans barn. Glöm inte att berömma när hon faktiskt leker fint.

kl

Idag har My fått en egen säng och är helt överlycklig! Hon har j sovit i vår säng fram tills nu (och bortsett från några månader när vi försökte få henne att sova i spjälsäng åtminstone tills vi själva la oss, vilket aldrig fungerade då hon slog huvudet i spjälorna helatiden). Nu har hon somnat i sin nya säng lugnt och fint, och jag hoppas att natten ska bli bra! Hon får jättegärna sova med oss om hon vaknar och vill det, men det är iaf kul att hon har en egen säng oxå.

Säkert roligt för My att få känna sig stor i helt egen säng. Hur går det med sömnen för din Maja nu?

Idag var vi hos ögonläkaren med Emilia, det ingår i 2-årskontrollen.
Var lite orolig för hur det skulle gå men Emilia skötte sig helt perfekt, hon var lite blyg och ville inte göra allt läkaren bad henne om men han fick snällt lysa i ögonen och lite andra saker. Hon ser bra nu. Sambon och jag passade också på att kolla synen, sen åkte vi och köpte glasögon till oss båda.

Vi har också gjort iordning barnens rum. Vi har haft dom flesta leksaker nere i ett hörn (vi har öppet kök-vardagsrum) men det blev lite trångt och saker överallt. Nu har det mesta fått flytta upp på övervåningen i barnens rum, blev riktigt mysigt. En ny säng har vi beställt till Emilia också. Den vi hittade var en dubbelsäng som går att använda som enkelsängar också. En får ligga nere i källaren och vänta på Maja.

Ja, hon sov i sin säng till ca 04, och sen kom hon själv upp i vår säng. Det kändes jättebra och var rekordtid i egen säng för hennes del!

Maja har sovit lite bättre en period nu, men det har hon slutat med igen =) Nu jobbar hon tydligen för att öka på mjölken för hon ska äta hela tiden! Hon äter dessutom en halv ikea plastskål gröt på morgonen och på kvällen, samt lite rotfrukter (motsvarande en halv liten barnmatsburk) vid lunch.

Jag känner mig oftast hysteriskt jättetrött på morgonen men brukar komma igen under dagen. I helgen har vi haft ridkurs och nu är jag helt slut. Magmusklerna och benen är som gummi =)

Hon äter dessutom en halv ikea plastskål gröt på morgonen och på kvällen, samt lite rotfrukter (motsvarande en halv liten barnmatsburk) vid lunch.

Å herregud, jag läste först att hon äter en halv ikeaplastpåse (sån man fodrar hästar med) och tänkte att nuuu överdriver du minsan lite. :D

Vad kul att My gillade sin nya säng så bra! Småbarnssängar är så himla söta men vi funderar på att skippa sådana och köpa en 120 cm direkt, så vi får gott om plats vid kvällssagan och dagtid finns stor lek- och hoppyta.

kl

Ni som är mammalediga: Hur rent har ni hemma och hur prioriterar ni städningen?
Jag blir bara mer och mer pedant ju mer tiden går. Värdelöst! Jag vill inte vara det. Jag blir galen om det är dant, och det blir det ju hela hela tiden med en 2,5 åring hemma.
Jag tjatar snart hål i huvudet på karln om att han ska plocka undan efter sig, inte lämna smutstvätt i stolen vid sovrummet, torka av diskbänken noga efter sig osv.

Jag kan inte sitta och slappna av om jag ser att det ligger massa saker framme (förutom leksaker då, för det åker ju fram direkt om man tar undan o självklart ska Tuva få leka!).
Känns som man är hemma för mycket :crazy:

Jag vet inte om jag räknas in, men jag jobbar bara 12 timmar i veckan. Jag är inte alls pedantisk. Jag plockar lite varje dag och om jag orkar plockar jag undan leksaker på kvällen så att golvet är fritt. Låter som att du har lite tråkigt?

Jag har alltid varit pedant och det har jag accepterat, jag tjatar dock inte hål i huvudet på min sambo eftersom det är hos mig "problemet" ligger egentligen. Vill jag vara uberpedant får jag fixa det själv ( sambon plockar och fixar i normal utsträckning ). :)

Jag trivs mycket bättre när det är rent och fint hemma, men har fått inse att det inte går när jag är hemma mycket själv med två små. Det finns ingen tid att hålla ordning på allt. Men vi försöker plocka iordning på kvällen och städa ordentligt på helgen. Men jag kan bli irriterad på sambon som har en förmåga att lägga smutsiga strumpor överallt.

Emilia är glad, lekparken i byn har öppnat igen efter att ha varit stängd hela vintern. Hon åkte varje rutchkana ungefär 100 gånger, den stora vågade hon inte åka själv i höstas men nu åkte hon utan att tveka.

Maja tyckte däremot inte att det var lika roligt, hon var ledsen hela tiden.

:) Jag har blivit precis lika dan när det gäller saker som ligger framme. Innan har jag inte brytt mig så mycket men nu känns det som att man när man är hemma mycket ser sakerna som ligger på ett annat vis... Bara måste plocka undan dem, sedan är jag nog inte urpedantisk men det retar mig när sakerna inte är på sin plats eller det blivet dammigt någonstanns.. Tvätt har jag med fått dille på, tvättar så fort det blivit en full maskin av någonting. Innan tvättade jag undan två dagar i veckan, klart nu är vi tre och nummer tre kräks en hel del fortfarande ;)

eyz Vi har faktiskt också funderingar på o gå direkt på en stor säng när den dagen kommer.. Vi fick en jättebra 90 säng nu som står i lillkillens rum och den är perfekt att sitta i och läsa sagor o sådär. Den är väldigt låg med så om man trillar ur slår man inte sig halvt fördärvad. Nu är det ju inte aktuellt på ett år till eller så (hur länge får de egentligen plats i spjälsängen?)..

*kl*
Har vaccinerat lillkillen idag för första gången och han har nu sovit i tre timmar non stop sedan han fick sprutan (däckade 30 min efter), kan kanske vara ett bra sätt o hantera om man inte känner sig riktigt hundra på... Normalt sett sover han middag ca 1 1/2 timme mitt på dagen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 634
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 284
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30