Sv: Stora snacktråden - förälder
Ni här som har 3,5 åringar, kan ni inte berätta lite om hur dom är, framförallt hur dom är när dom leker med yngre barn?
Kanske inte riktigt svar på din fråga, men jag har ju en 3-åring och en 1-åring plus ett par månader. Sam är otroligt aktiv och rycker ofta saker ur händerna på Isaac. Han puttas, slåss helt omotiverat, sparkar ner honom från fåtöljen och sitter på honom så han inte kommer loss. Isaac skriker som en stucken gris som svar.
Som du förstår blir det inte mycket "leka själva" hemma i det här huset, jag måste antingen vara med dem eller kolla dem ungefär två gånger i minuten. Jag har blivit ganska bra på att läsa av när saker kommer att hända, men ibland missar jag.
Men för det mesta, 85% av tiden ungefär, är Sam jättego. De leker tillsammans eller bredvid varann med olika saker eller så hjälper den ena mig och den andra kör traktor eller nåt.
Så att grannens barn inte är snäll mot Emilia är inte så ovanligt eller konstigt tycker jag. Jag tycker inte heller att du kan förvänta dig respekt bara för att du inte är barnets mamma. Jag tror att barn i den åldern har alldeles för lite impulskontroll för att "förstå saker" av sig själva. Så du får vara med barnen och skälla på dem när det inte funkar. Kan barnet tyska eller förstår det bara italienska?
Någon annan frågade om 1.5 åringar. Isaac är jätteduktig på att leka själv, mycket bätte på det än vad Sam var i den åldern. Han har mer tålamod och mer intresse i själva tekniken och det fascinerar honom att t ex sätta på lock, rulla bilar och plocka i och ur saker ur lådor eller muggar. Sam har aldrig varit sån, repetitionsbenägen. En eller två gånger, sen kan han det och fortsätter med något annat.