Stora snacktråden - förälder

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden - förälder

KL

GAH idag är det en liten retsticka här hemma, bland annat tar hon sin flaska och drittlar ut en massa vatten i soffan, går och hämtar nåt av sina plagg och torkar upp det. :crazy:

Hon sätter sig på armstöden på soffan som hon vet att hon inte får och ropar på mig, när jag kommer skrattar hon nästan ihjäl sig.

tar saliv på handen och drar handen på spegeln och akvariet.

Sånt är jag inte riktigt på humör för...

Haha, vilket litet charmtroll!

Hade det vart min unge däremot hade jag inte alls uppskattat det :p

Låter som en vanlig dag hemma hos oss ( innan E började på förskola skall tilläggas ). =/
Nu är hon så nöjd när hon kommer hem att vi mest brukar mysa framför Bollibompa eller dansa/sjunga ha show.

Men man kan bli knäckt för mindre så jag förstår dig!

Hoppas det blir så för oss också, att alla bus blir mindre när Emilia börjar förskolan alltså.

Comfort- jag förstår dig precis, vissa dagar kan man mest skratta åt busen, för dom är ju ändå kanske söta. Men vissa dagar orkar man inte alls med det. På något sätt verkar barnen vara bra på att hitta på extra mycket just dom dagarna när humöret inte är på topp.

Ni här som har 3,5 åringar, kan ni inte berätta lite om hur dom är, framförallt hur dom är när dom leker med yngre barn?

Ja, grannens barn har varit här och lekt igen och jag funderar på om det är åldern som gör att hon är som hon är eller om det bara är hon (såklart finns det olika individer men jag funderar på ett ungefär).

Jag kan svara utifrån ett barn i min närhet, hen är 3,5 år ( fyller 4 senare i år ). Det är först nu som hen och E öht kan leka, innan förstod hen inte att Ella var för liten för att förstå vissa lekar och stundtals var hen rätt hård mot E ( puttar och knuffar när ingen såg osv ). Hur menar du att grannflickan är? Jag tror absolut att åldern kan spela in.

Låter som en vanlig dag hemma hos oss ( innan E började på förskola skall tilläggas ). =/
Nu är hon så nöjd när hon kommer hem att vi mest brukar mysa framför Bollibompa eller dansa/sjunga ha show.

Men man kan bli knäckt för mindre så jag förstår dig!

Så var det för oss första veckorna Milton gick på förskola. Sen späddes tröttheten liksom ut tills vi begränsade middagsluren efter lunch till en timme. Nu har även den tröttheten spätts ut så idag frågade jag om han verkligen bara sover en timme om dagarna för han somnar aldrig före 21:30 om kvällarna. Jodå, en timme sover han där intygade personalen, varken mer eller mindre. :crazy:

Bara att minska ner dagssömnen ännu mer... Han har det bra där om dagarna i alla fall, igår när jag skulle hämta honom hörde jag hur han skrattade på långt håll och idag lagade han ugnsgratinerad brandbil. :d

Jag menade inte att E var trött, bara rätt nöjd med att ha härjat runt hela dagen. Har hon lite spring i benen kvar ( brukar vara om dom varit inne för att det äckelpäckelkallt ) så dansar vi och hoppar i sängarna en stund så vill hon mysa sen ;)

E sover ofta bara 45 min ( max 1 h ) på förskolan, hemma kan hon sova 1½ h. Så vid 18-18.30 dundrar hon i säng ...

Skönt att Milton också trivs på förskolan, E har utvecklats massor på bara någon månad :)

Gullunge! :D
Är ju så kul när de tar ngt / gör ngt de inte får och så tittar de på en för att få en reaktion! Och jag har så himla svårt att hålla mig för skratt då :D

Chelsea busar inte så jätte mkt ännu, men en klassiker är att hämta ngt jag ber om och komma fram tills det skiljer en armslängd och då tvärvända, springa iväg och skratta ;)

Leker era 1-1,5 åringar mkt själva? C sitter gärna lääänge med tex mitt gamla smurfhus, smurfarna ska in genom dörren en och en och dörren ska öppnas och stängas mellan varje smurf. Att hon orkar! :D

Eller så tar hon fabbosmurfen, ställer den på hennes läragå-bil och kör runt den. Sån fantasi de kan ha! :love:

Cheeeeeses!! Vilken tid vaknar hon på morgnarna? Vår nya taktik verkar funka rätt dåligt. Milton är fortfarande vaken, sambon har försökt få honom att sova i närmare en halvtimme nu.

Just nu saknar jag verkligen lite gemensam vuxentid. Den här veckan har sambon kommit hem jättesent samtidigt som han är trött på kvällarna eftersom han går upp 4-4:30 så han lägger sig allt som oftast i samband med nattning av sonen. Det där att bara sitta i soffan och gosa och småprata är så himla långt borta, kan inte ens minnas när vi kunde göra det senast. :(

Hon är väldigt bestämande, Emilia får inte göra något och får inte ha någon av sina saker. Om Emilia ändå gör det blir hon arg och puttar eller skiker åt E. Så E står mest bara och tittar på henne. Även mot mig tycker jag att hon beter sig mindre bra, hon tjatar, kräver all uppmärksamhet och lyssnar inte alls på vad jag säger. Jag tycker att hon borde visa mig lite mer respekt när vi inte känner varandra.

Men det blir säkert bättre när vi lärt känna varandra lite mer.

Vad tråkigt att ni inte får tid tillsammans.
Finns det ingen som kan ta barnen några timmar så ni kan umgås?
Hoppas det löser sig med sömnen

comfort: Sådant kan verkligen göra en knäpp ibland.
Speciellt om man är trött eller risig själv.

voltis: Haha ja de har fantasi när det gäller att hitta på saker.

Det är så himla olika, finns 3.5-åringar som leker avancerade rollekar och de som inte blivit så duktiga på det sociala än. När min äldste var 3-3.5 så handlade det en hel del om personkemi om han lekte *med* det barn han träffade eller bredvid, om du förstår hur jag menar. Men han var iallafall alltid snäll mot mindre barn, inga puttanden eller andra dumheter. Om inte de mindre barnen t ex tog leksaker från hans lillebror, då ville gärna storebror gripa in och ta tillbaks dem.

Grannflickan var väl inte så snäll mot Emilia om jag minns rätt? Jag har också erfarenhet av ett lite äldre (ca 6 mån skillnad) grannbarn som inte var så snäll mot min äldste. Tror det hade en hel del med både hans personlighet och uppfostran att göra. Han har dämpat sig nu, i fyraårsåldern, men ett tag var det verkligen jättejobbigt. Till sist gick jag in och i princip körde över barnets mamma när de var hemma hos oss. Dvs sa till barnet direkt, på skarpen, när han betedde sig olämpligt. Inget jag gillade att behöva göra, men jag kände mig tvungen eftersom han höll på att göra mitt barn riktigt illa några gånger. T ex knuffa mitt barn ur en soffa så att han var på väg att dra bakhuvudet i en stenskiva :eek:

Allt mellan 6.30-08.00 går vi upp, hon ska vara på förskolan vid 9.00.

Hur gör ni vid läggning, någon speciell rutin? När sover han sitt pass på dagen?

Åh vad segt det låter. Men tror nog du har rätt som vill minska ner på dagssömnen.
Min son har gått på dagis sen början på januari och han får sova max 1 1/2 timme (ganska mycket alltså, han skulle gärna sova längre om han fick :grin:)
och vi lägger honom runt 19-tiden. Det kan ta nån halvtimme innan han somnar, han kan nämligen inte varva ner förrän vi lägger oss i mörkret.
Det är fullt ös från det att han slår upp ögonen. Han kan inte "leka lugnt".
Sen vaknar han när vi väcker honom på morgonen oftast runt kl.7

Milton har sovit till åtta när jag väcker honom så vi ska hinna till dagis i tid. Denna vecka har han vaknat runt 7:30, idag 7:10. Måste vara någon som lägger speed i hans mat! ;)

Nattningsrutinen är välling i famnen hos mamma eller pappa i soffan, borsta tänderna, nattblöja och pyjamas. Sedan läser vi en till sju böcker i sängen och därefter är tanken att småbarn ska vara trötta och vilja sova. :p

Dagtid sover han ju gärna mer än en timme men det kan han bara drömma om, den lille busen. Igår när jag pratade med dagispersonalen föreslog de att han skulle väckas senast kl 13, funkade ju inte igår, blir spännande att se om det gör det idag. :) Det har varit dåligt med utevistelse på förskolan den senaste tiden på grund av kylan, idag var de på väg ut när jag lämnade, eventuellt kan ju det också ha effekt även om jag försökt kompensera med lååååååånga promenader hem.

Vi har samma problem här, men jag väntar ut det och hoppas det blir bättre snart (har väntat typ ett år). Emilia vaknar senast 8, väcker henne om hon inte vaknat innan. Sen sover hon ungefär mellan 12-13 och absolut inte senare än 14. Vissa kvällar kan vi få henne att somna runt 21 men oftast går det inte innan vi också lägger oss.
Det blir inte många kvällar för mig och sambo själva, men jag njuter destå mer dom gånger vi kan få en timme innan vi också lägger oss.

Som motvikt då så fick jag en lång kväll i går med sambon, men en vidrigt tidig morgon istället. Idag hade vi morgonrekord och var uppe 5.15 ;)

Senast ändrad:

ja precis egentligen var hon ju duktig som faktiskt torkade upp efter sig i soffan, och som hoppade ner från armstödet - men en sån positiv inställning hade jag inte igår:p

kl

Idag har vi varit och hälsat på en kompis och hennes 3 månaders son, Moa älskar bebisar och alla bebisar heter Olle, numera heter hennes docka också det ;) Dockan har börjat med blöja men hon sliter av den hela tiden och blor sen tokig om inte blöjan sätts på direkt igen.
Hon har börjat få västa raseriutbrotten när hon tjurar ihop, tallriken flyger all världens väg och hon kastar iväg allt som hon ser då:crazy: Vilket humör altså.. henne har vi fått för våra synder:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 634
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 284
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar