Stora snacktråden - förälder

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden - förälder

Skönt att jag inte är ensam. Men jag antar att jag varit hemma för mycket. En mammaledighet med Tuva och nu en igen. Jag längtar tillbaka till jobbet. Missförstå mig rätt nu. Jag älskar barnen mer än något annat och älskar att få följa deras utveckling. MEN, jobba 1-2 dagar i veckan skulle vara perfekt!
Vindvissla skrev att det låter som jag har tråkigt, och det stämmer till viss del. JAg har ändå 2 av mina bästa kompisar som också är mammalediga nu, men det räcker med 1 dag hemma för jag ska bli rastlös och trampig. Sen att det enda man gör hemma är att plocka o grejja (kändes det som igår, idag känns det lättare) känns ju sådär med. Karln är inte i närheten av samma syn på ett rent hem som mig heller och det är mycket där allt fallerar. Jag vill ha snyggt och prydligt. Inte så att jag moppar flera gånger i veckan, men var sak på sin plats! Och ingen smutstvätt framme osv.
Karln börjar varje morgon med att hoppa ur kallingarna utanför badrummet och sen in i duschen. Sen får kallingarna ligga kvar där när han åker till jobbet. SÅNNA saker retar ihjäl mig! Och det är väl lite han i ett nötskal, bara dumpa grejjerna där han står. Men så är jag överdriven också för jag blir arg om laddkabeln till datorn sitter kvar i ett urtag i köket när han tagit med datorn till jobbet...
Barnen kan jag ta att plocka o städa efter om o om igen, men inte efter karln!

Men kan du inte börja jobba så smått då, så får maken vara hemma? Jag var hemma ett år och höll på att bli knäpp(are)... Nu vet jag inte hur liten din minsta är, men vid 6 månader skulle du ju kunna börja, om inte tidigare.

Skönt att jag inte är ensam. Men jag antar att jag varit hemma för mycket. En mammaledighet med Tuva och nu en igen. Jag längtar tillbaka till jobbet. Missförstå mig rätt nu. Jag älskar barnen mer än något annat och älskar att få följa deras utveckling. MEN, jobba 1-2 dagar i veckan skulle vara perfekt!
Vindvissla skrev att det låter som jag har tråkigt, och det stämmer till viss del. JAg har ändå 2 av mina bästa kompisar som också är mammalediga nu, men det räcker med 1 dag hemma för jag ska bli rastlös och trampig. Sen att det enda man gör hemma är att plocka o grejja (kändes det som igår, idag känns det lättare) känns ju sådär med. Karln är inte i närheten av samma syn på ett rent hem som mig heller och det är mycket där allt fallerar. Jag vill ha snyggt och prydligt. Inte så att jag moppar flera gånger i veckan, men var sak på sin plats! Och ingen smutstvätt framme osv.
Karln börjar varje morgon med att hoppa ur kallingarna utanför badrummet och sen in i duschen. Sen får kallingarna ligga kvar där när han åker till jobbet. SÅNNA saker retar ihjäl mig! Och det är väl lite han i ett nötskal, bara dumpa grejjerna där han står. Men så är jag överdriven också för jag blir arg om laddkabeln till datorn sitter kvar i ett urtag i köket när han tagit med datorn till jobbet...
Barnen kan jag ta att plocka o städa efter om o om igen, men inte efter karln!

Det hade kunnat vara jag som skrev det här!! Jag blir också gaaaalen snart. Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att ta reda på kläderna man tar av sig.? Och min sambo är expert på att glömma glas på bordet eller när man druckit ur en petflaska med läsk eller så, så blir den alltid kvar...
Men som sagt, det spelar ingen roll hur mycket man påpekar. Och sen ser man ju allt ännu mera när man bara är hemma. Och precis som du skriver, plocka efter barn -JA, men man borde inte behöva plocka efter karln!!! Han är väl vuxen och inte ett barn.

:cool: precis så det går till här med... försöker ta två djupa andetag o städa undan laddaren till där den ska vara, sen kommer frågan under kvällen, har du sett laddaren till datorn?... Hrmfp... Kallingarna får ligga till han stoppar dem i korgen själv, annars blir de inte tvättade, där går gränsen!

Till er båda:

Känns återigen skönt att inte vara ensam :D

Kallingarna öser jag in i hans garderob o hans smutstvätt slänger jag vid hans sida sängen, som står närmast väggen = då syns det inte tack o lov!
Men det verkar inte bekomma honom. Han gör ett ryck efter ¨några dagar och slänger allt i tvättkorgen.

Han lovade igår att han skulle moppa idag. Får se om han gör det nu utan att jag måste påminna honom :devil:

Ang börja jobba. Lowe blir snart 4 månader. Jag ska börja jobba min helg såfort jag slutat amma. Jag räknar med att börja till sommaren.

Till er båda:

Känns återigen skönt att inte vara ensam :D

Kallingarna öser jag in i hans garderob o hans smutstvätt slänger jag vid hans sida sängen, som står närmast väggen = då syns det inte tack o lov!
Men det verkar inte bekomma honom. Han gör ett ryck efter ¨några dagar och slänger allt i tvättkorgen.

Han lovade igår att han skulle moppa idag. Får se om han gör det nu utan att jag måste påminna honom :devil:

Ang börja jobba. Lowe blir snart 4 månader. Jag ska börja jobba min helg såfort jag slutat amma. Jag räknar med att börja till sommaren.

Haha, precis samma här! Han kommer aldrig få sova på den sidan så man ser all hans tvätt på golvet!

kl

Ang städning och sånt:
Jag är inte så värst pedant, men jag tycker så klart att det är trevligt att ha rent och snyggt i huset, och jag tycker inte om massa småkrafs. Vi har stora öppna ytor och lite saker (förtom i barnrummet då:D) så blir det färre saker att hålla efter. Jag blir lite smått galen på allt plockande och torkande i köket som blir när man är hemma en hel dag med barn, och jag blir tokig på den eviga tvätten som jag aldrig lyckas komma runt med, men i övrigt så försöker jag lägga energi på att glädjas åt massa saker istället för att irritera mig på att jag inte lyckas hålla det lika rent här hemma som förr.

Vi är hemma mycket båda två, så när jag får spunk på att det är skitigt här hemma (sker ungefär en gång i veckan) så skickar Micke iväg mig med barnen (alternativt tar barnen och försvinner ett tag) så att det kan städas i lugn och ro, och sen mår jag bra igen :D

Min gräns för skitighet nås betydligt snabbare än Mickes gräns, men han är ändå duktig på att plocka iordning och fixa. Vi plockar alltid iordning allt på kvällarna efter att barnen somnat, annars kan inte jag koppla av alls. Innan Maja föddes så hade vi fortfarande en del husbygge kvar och då stod jag i princip för allt i hushållet (eftersom Micke byggde), men nu är det mesta med huset färdigt och Micke kan därför börja ta mer ansvar i hushållssysslorna och det känns som en enorm avlastning! Helt grymt!

Angående att köpa stor säng direkt så tänkte jag också så. Vi har köpt både en vanlig 90 säng och en 90 madrass att ha på golvet, men inget har känts riktigt hundra. När vi nu fick hem växasängen så var det mitt i prick! Den är bred så man kan ligga bredvid henne i den och den är samtidigt liten och passar in i vårt sovrum. My älskar den och berättar ofta om sin "egen säng" =)

//Julia

KL

Nu är jag trött på alla sjukdomar! Det började med att E fick öroninflammation, bara på ena sidan så han fick ingen medicin. En vecka senare var vi tillbaka på vårdcentralen och då var det streptokocker i halsen, fick penicillin. I slutet av penicillinkuren så kom hostan och sen febern igen.

Pratade med sjukvårdsrådgivningen och dom trodde det var ett virus, men sa att om han inte är bättre efter fyra dagar så skulle vi ringa vårdcentralen. Nu har det gått mer än fyra dagar och igår verkade han bättre, ingen feber på morgonen, pigg och åt mat. Tempade på em då hade han 38 och nu när han vaknade vid 05 så hade han 40,4. Väntar på att vårdcentralen ska öppna. Men tar det aldrig slut? Tycker synd om liten som inte har mått riktigt bra på länge.

Det låter som dom kunde ha haft lite mer järn i men samtidigt, hur många 1-åringar äter bara burkmat?

under ett år då? Jag vet flera barn som har haft burkar och babygröt varje dag, under året då. Aldrig hemlagat. Det står ju på välingen att den är järnberikad, men frågan är hur mycket, står det på?

Moa lider då inte av järnbrist pga burkmat, hon har nog ätit 10 - 15 burkar i livet max :D

Just här hade dom väl testat 1-års burkar men det är väl inte omöjligt att andra också innehåller lite järn.

Ni som ser/såg programmet, kan ni skriva lite om vad dom sa?

Hoppas det gått bra och blivit bättre!!

*kl*
Nu har jag en helt annan fundering som kanske någon har något klokt svar på! Har börjat fundera på hur lång tid det ska ta för kroppen att återhämta sig efter en förlossning/graviditet. Pratade med BM för ett par veckor sedan och hon menade på att det tog ett år :crazy: Lillkillen är fyra månader nu i dagarna och jag har fortfarande vansinnigt ont i ländrygg och ner mot sittknutorna, fogarna? Hade inga större problem med foglossning under graviditeten, lite men inte så jag höll på att gå åt. Hur i hela fridens namn blir man av med detta eller hur lång tid tar det?

Jag tränar boll (för att få upp styrkan igen), freepowerdans och zumba, jag tar hand om stallarbetet här hemma och jag ska börja rida igen så fort tjälen släpper (fegis är jag, unghästen har stått sedan i augusti :D) men inget är ju roligt när det ska göra pinont, jag pratade med en läkare som tyckte jag kunde smörja in med voltarensalva o det hjälper lite för stunden, är det någon som har några kloka råd och tips, var vänder man sig utan att bli idiotförklarad eller är det helt enkelt bara såhär det är efter en graviditet/förlossning så att man får foga sig i att ha det så till det nu behagar försvinna?

jag var tvungen att träffa min kiropraktor typ 3 ggr efter förlossningen. det tog ca ett år för kroppen att hämta sig.

Min kiropraktor sa att ett gammalt talesätt säger att det ska gå 3 somrar mellan graviditeterna för att kroppen ska hinna återhämta sig helt och hållet med hormoner och fogar och allt.

Jag fick gå till kiropraktorn 3 ggr efter förra graviditeten, och komplettera med massage. Du kanske ta det lite lugnare med all träning och stallarbete tills det gör mindre ont :)

Så trist att du har så ont :( Problemet är ju att fogar och leder är lite mjuka och sladdriga än av graviditetshormonerna, så det tar ett tag att stadga upp kroppen. Kan tyvärr mycket väl ta ett år. Musklerna och så kan du ju styrketräna som du gör, helst lite försiktigt och med koll på kroppen, men fogarna är ju klurigare. Och jag har hört talas om folk som fått värre foglossningsproblem efter graviditeten, tyvärr. Och det kan också vara något annat fel som blivit tydligare efter all försvagning och belastning på kroppen som en graviditet innebär. Om det inte känns bra tycker jag du ska vända dig till annan läkare, eller sjukgymnast för en koll till!

Själv hämtade jag mig himla kvickt efter första förlossningen och var igång och red och styrketränade och joggade obehindrat. Då trodde jag ju det skulle bli likadant efter barn nummer två, men hej vad jag trodde fel :( Jag fick rejäla ryggproblem när jag började jogga och har till och från ont när jag rider. Då är ändå minstingen är två år nu. Styrketräning enligt schema från sjukgymnast har hjälpt mig en hel del, men det finns grejer jag helt enkelt inte kan göra. I mitt fall var det underliggande problem som blev tydliga efter graviditeterna dock.

det kan inte vara att du rör dig för mycket redan? ge kroppen en chans att återhämta sig, det låter som att det protesterar ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 634
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 284
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar