Stora snacktråden - förälder

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden - förälder

Nenii:

Jag hade satsat på en 74. Overaller gör inget om de är lite stora. Vi har använt 74 overaller på minstingen sen hon hade 62 i klädstorlek. Blir ju som en liten åkpåse om den är för stor =)

Maja 6 månader har st 68-74 (kan fortfarande ha 62 på en del byxor). My 2 år har st 92-98.

//Julia

KL

Säger som de andra, satsa på 74.
De växer fort och det är praktiskt att ha lite i större str liggandes.

kl

På tal om overaller.
Är det någon som sett om det finns fleeceoveraller kvar i affärerna i Sverige (tex. lindex vindtäta)?
Maja har vuxit ur sin. Ihelgen var jag på jakt efter en ny men alla affärer här har inget vinterliknande kvar, bara vårkläder. Vi åker till Sverige om knappt 2 v så jag kan köpa där om det finns.

Fix har ju en tunnare fleece overall (som är lite vindtät TROR jag) nu till våren såg jag igår på deras hemsida. Finns i marin o rött.

Den har jag sett på hemsidan också, tänkte först beställa den men eftersom vi åker till Sverige snart kan det vara skönt att slippa frakten (och kolla storleken, är lite osäker på vilken hon behöver).

På tal om overaller. Leon är nu 56 cm lång & den overall/åkpåseaktiga han har börjar bli för lite PGA att armarna har han inte i armarna, utan mot sin kropp & då blir det trångt!

Är det bara jag som inte lyckas få in ett par babyarmar i den där jäkla overallen?! Oavsett så börjar det säkert gå mot varmare grader nu.

Så frågan är, ska man köpa en ny... eller tänka om?

Han har just nu en åkpåse, overall, vanliga tunna kläder & när dte är nollgradigt så blir det rätt varmt så har börjat öppna upp åkpåsen.

Kanske man ska bädda med fårskinn, overall & någon filt bara?

Hur gör ni vid 0 grader & uppåt?

låter som du kan skippa åkpåsen, fördelen med filtar är också att man kan reglera värmen mycket enklare. Är det varmt= en tunnare filt, kallare eb tjockare filt.

Idag vid 0-2plusgrader sov Maja gott i vagnen med vanliga kläder (dvs body+byxor) yllestrumpor och tunn yllekofta samt tjockare bomullsmössa. Hon ligger på ett fårskinn och har ett fårskinn över sig (väldigt mjukt och lättformat sådant). I dag la jag på en tunn fleecefilt över också eftersom hon inte hade någon overall, men det hade nog inte behövts. Annars brukar hon ha en overall på sig och ligga nerstoppad med fårskinn på, men hon har alltid varit ganska frusen av sig. Sålänge de bara ska sova i vagnen behövs ju inte så mycket kläder om man bäddar ner dem varmt, det är ju när de är uppe i vinden det blir annorlunda.

Jag tycker att det känns helt fantastiskt att man förhoppningsvis snart kan sluta med overaller och vantar och allt sånt! I helgen fällde vi träd här, det var strålande väder med ett par plusgrader och My var hur lycklig som helst. Hon hade överdragsbyxor och en varm stickad tröja (slapp overallen - vilken lycka!) och rullade runt bland löver och klättrade omkring över stock och sten. Hon som varit så ovillig att gå ut nu när det varit kallt, har nu varit ute i stort sett hela dagarna sen det blev lite varmare!

//Julia

jag håller med, ska bli sååå skönt att skippa overallen på heltid :D

Nu när det varit lite varmare ett par dagar har Moa haft en tjockare jacka, och bara galonisar över byxorna. Mycket smidigare att röra sig i, och hon stod länge och begrundade sin outfit:p

Moa är som My, hon vill INTE gå ut när det är kallt! Idag hade hon döroligt ute, när saker har börjat töa fram som man kan greja med.

Ja, det ska verkligen bli underbart!

Jag vet att jag klagade en del förra vintern och fram till denna vintern på att My i princip var förbannad redan när hon vaknade för att vi inte var utomhus (hon skulle vara ute JÄMT), men det är ändå så mycket bättre än att ha en liten tös som inte vill vara ute alls som det varit största delen av den här vintern.

Hur kul är det liksom att försöka ta på tonvis med kläder på en illförbannad genomledsen unge som sprattlar och skriker att hon vill vara inne och inte alls vill gå ut för det är kallt och is och snö... och sen när vi kommit utanför dörren är det första hon säger "HEEEM" och " Ute neäää, vill inte det nu. Gå HEM". Om man vågar sig iväg på en tur med vagnen så är det mutor i form av frukt, kex, russin och sådant som gäller för att åtminstone komma halvvägs utan skrik och gråt över att vi inte är hemma :p

Kolla vad jag sitter och drömmer om http://www.hemnet.se/beskrivning/hem/1522327?r=9

Men nu har vi precis bestämt oss för att ta det lugnt med flytten och inte stressa. De har nyligen ändrat en lag här som gör att min sambo inte måste byta taxibil förrän nästa höst (alltså 2012) istället för i år, så vi kör på ett tag till. Vi trivs ju bra här och Sverige finns ju kvar :D

För vår del flyter det på ganska bra nu. Sam är i en väldigt trevlig fas och har äntligen börjat bli lite mer empatisk och reagerar även på när jag t ex blir arg. Skönt att se det där psykopatbeteendet försvinna. Han har även börjat hjälpa till med saker, bära pinnar, duka mm och vi kan sitta still ganska länge (typ 10 minuter) och titta på teve tillsammans. Det sistnämnda har varit en omöjlighet innan eftersom myrorna i benen gjort att han hellre rivit hela huset. Det är en sån otrolig skillnad på dem, Sam är så framåt och livlig och Isaac är så undersökande och lyhörd. Så himla kul att de är två helt egna individer! Men jag måste erkänna att hittills är det en räkmacka att vara mamma till Isaac jämfört med Sam, men det kanske jag får igen i ett senare skede. Han har humör den lille grodan, piper som en stucken gris när han inte får saker på sitt sätt och är ganska avis på Sam om jag gosar med honom eller så. Tur Sam inte bryr sig så mycket, han pular med något annat då istället.

Ja detta är ju helrenoverat och verkligen jättefint gjort. Bara att flytta in och bo. det förra var mer i behov av lite kärlek, men så kostade det också en miljon mindre. jag är ganska duktig på att renovera och både jag och sambon tycker det är kul, så det gör inget för vår del om det är lite skanky, bara det funkar.

tiny visst är det överkomligt?! vi har funderat och pratat och bestämt oss för att prova bo en bit från Malmö och hellre ha lite mer mark än ett pytteställe på Malmösidan. jag älskar skogen och känner inget behov av en storstad, men det är skönt om man KAN åka dit om man vill.

nä om man skulle ta och pallra sig ur sängen och till jobb och locka lite svenska turister till Irland!

Ja här längtas det också till vår. Slippa alla overaller, tumvantar, dunjackor osv så man inte kan röra sig.
I söndags satt vi på vår balkong (har en ganska stor som är lite inbyggd i huset sas=lä oftast) och grillade. Det var gott!

kl

Behöver ett råd om vårjacka till Tuva. Hon har en villervalla sen förra våren. Men den är i tyg så den blir lätt så dassig iom att smutsen fastnar lättare och inte riktigt går bort i tvätten.

Jag velar om jag ska köpa en ny jacka till henne i vår nu.
Väljer mellan 2st från Lindex. En fix skaljacka eller en softshell jacka. Vad tycker ni?

Jag tycker skaljackorna är kanon för man kan ha tröjor under. jag hade nog köpt båda på tradera :)

kl

blä vilken jävla mardrömsnatt Moa har haft rent ut sagt.
Jag gick och lade mig vid 00.50. Vid 02 vaknade hon med dunder och bång och var katastrofalt ledsen och grät så tårarna sprutade. Hon hade magont:( 3 timmar senare hade hon väl somnat, helt panikslagen därimellan.

Hon bajsade precis innan hon somnade men jag ville inte väcka henne så hon fick sova med det en timme så att det kunde gå över i magen lite. Hon vaknade och fick ny blöja, lade sig och bajsade igen. Bytte blöja, lade sig och bajsade återigen. Snacka om att hon är röd idag...

Usch ja satt och lipade som en gris med henne, kände mig så maktlös och hade gjort vad som helst för att ta det från henne:cry:

Sen skulle hon ändå upp vid 8 så en 2 ½ - 3 timmar sömn har det ju blivit, wohoo:angel:

Nu sitter hon och tittar på händige manny, och det är ovanligt tyst så hon är nog rätt väck idag.

Fy lilla stackaren! Hoppas hon mar battre idag, ni far kanske en lang middagsvila istallet... Verkar hon ha ont i magen idag eller slappte det med bajsen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 634
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 284
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar